Menu

مرثیه‌ای بر یک رویا، رویای پردیس شدن

بیش از یک ماه هست که تلاش می‌کنم این متن را بنویسم، متنی که حتی فکر کردن به موضوع آن باعث بغض من و خیلی از همراهان وفادار پردیس‌گیم می‌شود، متنی که در طی سال‌های جوانی، تمام تلاشم را کردم هیچوقت به آن نپردازم اما در شرایط کنونی، اعتراف بسیار تاثیرگذارتر از سکوت است.

بیش از یک دهه از تاسیس پردیس‌گیم می‌گذرد، سایتی که با رویا و هدف تبدیل شدن به پردیس و بهشت گیمرهای ایرانی تاسیس شد، سایتی که بی اغراق تلاش کرد بسیار پیش از شبکه‌های اجتماعی کنونی، یک شبکه اجتماعی مبتنی بر گیم را فراهم آورد که هنوز بسیاری از قابلیت‌های آنرا در هیچ سایت گیمی نمی‌توان یافت.

اما نقطه عطف پردیس‌گیم کجا بود؟ بر می‌گردیم به سال 1394 … روزی که بدلیل فضای بسیار بسته حاکم بر صنعت گیم کشور، یک استودیو نوپای ایرانی که با هزینه کاملا شخصی یک پروژه بزرگ گیمینگ را در ایران استارت زده بود، عملا بدلیل عدم حمایت از سمت نهادهایی که ادعای حمایت داشتند، تمامی سرمایه‌اش در سایه عشق و علاقه‌شان به پیشرفت صنعت بازی ایران از بین رفت. نفرات اصلی آن تیمِ جوان با بی مهری‌هایی مواجه شدند که عملا در رابطه با سایت پردیس‌گیم و صنعت گیم عطایش را به لقایش بخشیدند.

از آن روز سایت عملا با تلاش و همت کاربران زنده ماند، نفراتی که طی این سال‌ها همه آن‌ها را در بخش‌های مختلف مثل بخش خبری، تحریریه، گرافیک، موسیقی و … دنبال کردید و کوچک‌ترین عضو آن‌ها من بودم. نفراتی که عملا بدون هیچ سود مالی و صرفا از روی عشق و علاقه در پردیس‌گیم ماندند و تلاش کردند پردیس گیمی که بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده بود را زنده نگه دارند.

با آنکه واقعا تلاش کردیم سایت را از لحاظ فنی و ظاهری بروز کنیم، اما بدلیل مشکلات مالی فراوان بارها شکست خوردیم و در عوض تلاش ما بر این بود حداقل محتوای خوبی را برای شما ارائه دهیم، محتوایی که نشان‌دهنده یک حقیقت باشد و آن هم هویت مستقل پردیس‌گیم و به دور از سیاستِ مطابق نظر فن‌ها حرکت کردنِ بسیاری از مدیاهای دیگر بود که مصداق عینی آنرا در بسیاری از نقدها، مقالات، پادکست‌ها و مطالب ما مشاهده کردید.

اما متاسفانه از سال 1396 با فیلترینگی که عملا سال را برایمان کابوس وار آغاز کرد (بگذریم از اینکه هنوز نمی‌توانیم باور کنیم یک سایت در روز پایانی سال بدون هیچ قصد و نیتی فیلتر شود!) و بعد مسدودیت پیاپی صفحات و پس از آن نیز مشکلات شدید مالی که ما را حتی در پرداخت دستمزد ناچیز کارکنان با مشکل رو‌به‌رو کرده بود، عرصه را بر ما بسیار تنگ کرد.

با این حال ما نهایت تلاشمان را کردیم، هویت مستقلی که همیشه غایت ما در پردیس‌گیم بودیم را حفظ کنیم.

این مشکلات در سال‌ 98 بسیار تشدید شد، و صادقانه بخواهیم با شما عزیزان صحبت کنیم، در سال جاری عملا تراز مالی سایت منفی شد، ماه‌ها دستمزد اعضای تحریریه یا پرداخت نشد و یا با تاخیر فراوان پرداخت شد.

این شرایط عملا ما را به شرایطی رساند که متوجه ضعف شدید پردیس‌گیم شدیم، ضعفی که موجب می‌شد نتوانیم آنطور که می‌خواهیم، سایت را برای شما پویا نگه داریم، همان هویت مستقل را حفظ کنیم، تعهد خود نسبت به کارکنان را رعایت کنیم و به اعتبار سایت آسیب نزنیم.

همراهان عزیز پردیس‌گیم، رفقایی که سال‌ها تحت نام پردیس‌گیم با هم بحث کردیم، گیمزکام‌ها را باهم دنبال کردیم، در E3ها تا صبح بیدار ماندیم، روزگاری پر از خاطره را در انجمن گفتگو پردیس‌گیم گذراندیم، صادقانه به شما می‌گویم که واقعا نه فقط منِ سینا ربیعی، بلکه تمامی کسانی که طی این چند سال از جوانی خود هزینه کردند، واقعا توان ادامه نداریم، و این ناتوانی بدلیل اعتراف به شکست ما نیست، اگر 1% امکان داشت همه ما بر روی سایت می‌ماندیم، اما نمی‌توانیم پردیس‌گیم را در این شرایط ببینیم و ضعف پردیس‌گیم و نزول پردیس‌گیم بیش از هر چیزی ما را آزار می‌دهد.

امروز بخش بزرگی از تیم پردیس‌گیم دیگر در سایت فعالیت ندارند، ممکن است بزودی یک تیم جدید مدیریت سایت را بر عهده می‌گیرد و تنها چیزی که من می‌توانم از طرف خود به شما بگویم این است:

پردیس‌گیم عشق زندگی من و بسیاری از نفراتی بود که واقعا بدون هیچ سود مالی در آن بودیم، مثل دانشگاهی بود که شاید برای ما آورده مالی نداشت اما ما را بسیار پخته‌تر و با دانش‌تر‌ کرد. پیشرفت پردیس‌گیم رویایی بود که همه ما نوجوانی و جوانی خود را برای آن گذاشتیم، و اگر ذره‌ای امید بود،با تمام کاستی‌ها ادامه می‌دادیم …

به امید احیا دوباره پردیس‌گیم و دیدار دوباره همه ما در سایتی که رویایش را داشتیم …

در انتها باز هم یک حقیقت رو میگم، نه از روی ظاهر بلکه حقیقتی که در بدنه مدیریتی سایت در این سال ها وجود داشت، اونم اینکه اگر پردیس گیم تا به امروز به حیاتش ادامه داده علتش یک تیم بزرگ از نفرات مختلفه که من فقط یک نفر از این تیم هستم، نفراتی که شاید الان دیگه در پردیس گیم نباشن ولی همه، باز هم تاکید میکنم همه کسانی که طی این سال ها به ما کمک کردن، چه خبرنگار، چه نویسنده، چه گرافیست، چه کاربرانی که حکم سرمایه اصلی سایت رو داشتن، در حیات پردیس گیم نقش داشتن و از ته قلبم از همشون تشکر میکنم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code