Menu

معرفی فیلم‌های افتتاحیه و اختتامیه کارلووی واری ۲۰۲۲

پنجاه و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی کارلووی واری فیلم‌های افتتاحیه و اختتامیه این دوره را معرفی کرد.

به نقل از ورایتی، «ابرقهرمانان» ساخته پائولو ژنووز به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی کارلووی واری ۲۰۲۲ انتخاب شده تا در یکم جولای آغازگر این رویداد باشد و در همین حال فیلم «۳‌ هزار سال حسرت» جورج میلر این جشنواره را در ۹ جولای به پایان می‌رساند.

«ابرقهرمانان» فیلمی عاشفانه است که بر شادی‌ها و ترس‌های زوجی متمرکز است که به صورت اتفاقی با هم آشنا شده‌اند. این فیلم با پیروی از یک جدول زمانی پیش می‌رود و نوع رابطه در آغاز آشنایی و ۱۰ سال پس از آن را به دقت تصویر می‌کند.

در فیلم «۳ هزار سال حسرت» استادی که نقش وی را تیلدا سوینتون بازی می‌کند برای سخنرانی در یک کنفرانس به استانبول می‌رود، اما با خرید یک چراغ عتیقه در بازار یک جن با بازی ادریس البا را آزاد می‌کند تا به سبک افسانه‌های شرقی ۳ آرزوی او را برآورده سازد.

این فیلم که برای نخستین بار در جشنواره کن امسال اکران شد اولین فیلمی است که جورج میلر پس از فیلم پساآخرالزمانی «مد مکس: جاده خشم» محصول ۲۰۱۵، ساخته است.

کارلووی واری امسال میزبان ویژه لیو شرایبر بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی برای گرامیداشت ۱۸ سال فعالیت وی خواهد بود. سال ۲۰۰۴ شرایبر در این جشنواره حضور داشت تا فیلم «همه چیز روشن است» را به عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش معرفی کند. این فیلم برنده جایزه از جشنواره فیلم ونیز شد.

کارلووی واری همچنین از ژروم پیلار مدیر اجرایی قدیمی «مارش دو کن» تجلیل می‌کند که پس از فعالیت از سال ۱۹۹۵ در این بخش جشنواره کن، چند هفته پیش پس از ۲۷ سال مدیریت این بخش، از سمتش کناره‌گیری کرد. فیلمی به نام «سیل» محصول ۱۹۹۳ به تهیه کنندگی پیلار نیز در جشنواره به نمایش درمی‌آید.

این جشنواره همچنین از افزوده شدن ۳ فیلم جدید به برنامه فستیوال امسال خبر دارد.

امسال فیلم «روی آسمان، زیر آب» ساخته درناز حاجیها که قرار است با عنوان «مانند یک ماهی روی ماه» پخش شود، در بخش رقابتی پروکسیما به نمایش درمی‌آید. پروکسیما از امسال جایگزین رقابت شرقِ غرب جشنواره کارلووی واری شده که مختص فیلم‌های اروپای مرکزی و شرقی و کشورهای حوزه بالکان بود و اکنون فیلمسازان سراسر جهان اجازه حضور در این بخش رقابتی را دارند.

همچنین «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی به عنوان محصول مشترک سینمای ایران و کانادا در بخش مسابقه اصلی برای کسب گوی بلورین بهترین فیلم کارلوی واری رقابت خواهد کرد. «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در بخش نمایش‌های نیمه شب و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و و محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان هم در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد.

جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۲۲ از یکم تا نهم جولای (۱۰ تا ۱۸ تیر) در جمهوری چک برگزار می‌شود.