Menu

کورئیدا خواستار اصلاح صنعت فیلم ژاپن شد

کارگردان برجسته ژاپنی تلاش دارد تا با حمایت های دولتی همانند فرانسه، وضعیت سینمای ژاپن، سینماگران و تولید فیلم را بهبود بخشد.

به نقل از ورایتی، هیروکازو کورئیدا کارگردان ژاپنی که حالا بعد از کسب ۲ جایزه در فستیوال فیلم کن امسال با فیلم کره‌ای زبان «کارگزار» یا «دلال» دوباره به ژاپن بازگشته، یک گروه لابی‌گری راه‌ انداخته و خواستار اصلاحات ساختاری در صنعت فیلم ژاپن شده است.

وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد گروهی از چهره‌های حرفه‌ای صنعت را تحت نام «انجمن راه‌اندازی نسخه ژاپنی سی‌ان‌سی» به این منظور راه انداخته است. سی‌ان‌سی اشاره به مرکز ملی سینمای فرانسه دارد که یک سازمان نظارتی تحت حمایت دولت است.

کورئیدا به این نکته اشاره کرد که درآمدهای پایین و ساعات کار طولانی باعث شده فیلمسازان آزاد تحت فشار بسیاری قرار بگیرند و این مسئله باید اصلاح شود.

وی گفت: ما از بهار گذشته شروع به برگزاری ملاقات‌هایی با انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ژاپن کردیم. همچنین جلسه‌هایی با سازمان‌های مختلف داشته‌ایم و حالا تصمیم گرفته‌ایم گروهی راه‌اندازی کنیم تا خواستار شکل‌گیری نمونه ژاپنی «سی‌ان‌سی» شویم. انتظار تغییرات گسترده نداریم اما امیدواریم، بتوانیم به جلو حرکت کنیم و محیط کاری در صنعت فیلم را حتی ذره‌ای هم که شده بهبود بخشیم.

علاوه بر او، کارگردان‌هایی مانند سووا نوبوهیرو، سوده یوکیکو، نیشیکاوا میوا، فوکادا کوجی و فوناهاشی آتسوشی در کنفرانس خبری حضور داشتند. تمام آنها عضو انجمن کارگردان‌های ژاپن هستند.

تقریبا یک سال است که اعضای این گروه مشغول بحث برای پیدا کردن راه‌هایی برای راه‌اندازی نمونه ژاپنی «سی‌ان‌سی» بوده‌اند؛ اما آنها یک مدل دیگر را هم در نظر گرفتند که شورای فیلم کره (ملقب به کوفیک) بود. آن شورا هم یک نهاد با حمایت دولتی است که در کره جنوبی عملکردهایی مشابه دارد.

کارگردان‌های ژاپنی گفتند نهادی که خواستار تشکیل آن هستند باید بتواند از فرآیندهای تامین مالی و توزیع فیلم و همچنین آموزش و شکل‌دهی به یک فضای کاری سالم حمایت کند. همانند فرانسه، آنها می‌خواهند بخشی از سود کسب شده از سینماها، کانال‌های تلویزیونی پخش‌کننده و همچنین توزیع‌کنندگان فیلم خرج پرداخت یارانه به تولید فیلم شود.

آنها همچنین می‌خواهند سازمان جدید تدابیری جدی برای جلوگیری از آزار جنسی و سواستفاده از قدرت در صنعت فیلم شود و در این راستا سمینار برگزار کند و راهنمایی ارایه دهد.

کورئیدا از سرشناس ترین کارگردان‌های حال حاضر سینمای ژاپن است و سال ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» برنده جایزه نخل طلای کن شد. این کارگردان ژاپنی بیشتر برای فیلم های درام خانوادگی خود مانند «هیچ کس نمی داند»، «پسر کو ندارد نشان از پدر»، «خواهر کوچک ما» و «همچنان قدم زنان» و «زندگی پس از مرگ» شناخته می شود.