Menu

طراح جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی «ای‌تی» درگذشت

ایزیدورو راپونی هنرمند طراح جلوه‌های مکانیکی فیلم‌هایی همچون «ای‌تی» و «بیگانه» از دنیا رفت.

به نقل از ورایتی، ایزیدورو راپونی هنرمندی که طراحی جلوه‌های ویژه مکانیکی فیلم‌هایی چون «ای‌تی»، «بیگانه» و «کینگ کنگ» را انجام داده بود در ۷۶ سالگی بر اثر مشکلات قلبی از دنیا رفت.

راپونی که سال ۱۹۴۵ در ایتالیا متولد شده بود کارش را به‌عنوان شاگرد کارلو رامبالدی خالق جلوه‌های ویژه در ایتالیا شروع کرد و قبل از نقل مکان به لس‌آنجلس در فیلم‌های متعدد ایتالیایی کار کرده بود.

وی سال ۱۹۷۵ به لس آنجلس رفت تا با استادش در بازسازی «کینگ‌کنگ» کار کند و این همکاری در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نیز ادامه یافت که حاصل آن ساخته شدن فیلم‌هایی چون «برخورد نزدیک از نوع‌سوم» و «بیگانه» بود. وی در کنار رامبالدی از طراحان اصلی ساخته شدن «ای‌تی موجود فرازمینی» در سال ۱۹۸۲ بود.

این هنرمند اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان هنرمند جلوه‌های مکانیکی در فیلم‌های دیگری نیز کار کرد که «پروژه علمی من»، «تورن» و «چیزی بد در این راه می‌آید» از جمله آن‌ها هستند. وی سال ۱۹۸۵ برای «راز بچه افسانه گمشده» چندین شخصیت دایناسور خلق کرد که یکی از آن‌ها یک برونتوزاروس در اندازه واقعی به طول ۲۱ متر و عرض ۷ متر بود.

راپونی برای فیلم‌های مختلفی کار کرد که «پدرخوانده سوم»، «امپراتوری اژدها»، «شکارچی اکتبر سرخ»، «دونده»، «گرین مایل»، «رستگاری در شائوشنگ»، «دار و دسته نیویورکی» و «هوانورد» از جمله آنها بودند. آخرین فعالیت وی قبل از بازنشستگی ساخت جلوه‌های مکانیکی فیلم «آرگو» در سال ۲۰۱۲ بود.