Menu

پشت پرده اکران نشدن گربه سیاه بهرام رادان و ترلان پروانه

ماجرا از مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «گربه سیاه» در هتل اسپیناس‌پالاس آغاز شد.

اعلام خبر اکران‌نشدن یک فیلم در مراسم افتتاحیه‌اش، در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور خبرساز شده است. این اتفاقی است که به گفته رسانه‌ها برای فیلم «گربه سیاه» ساخته کریم امینی رخ داده و بهرام رادان تهیه‌کننده این فیلم، در میهمانی افتتاحیه فیلم، از اکران‌نشدن آن خبر داده است. ظاهرا «گربه سیاه» که قرار بود از دیروز در سینماهای کشور روی پرده برود، بنا به دلایلی که هنوز اعلام نشده، اکران نخواهد شد…

آغاز ماجرا

ماجرا از مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «گربه سیاه» در هتل اسپیناس‌پالاس آغاز شد که تهیه‌کننده آن خبر از تعویق اکران این فیلم سینمایی داد. در این مراسم که با حضور اهالی رسانه و عوامل این فیلم سینمایی برگزار شده بود، بهرام رادان تهیه‌کننده  فیلم «گربه سیاه» اعلام کرد که اکران این فیلم با تاخیر انجام خواهد شد. این یعنی اکران عمومی «گربه سیاه» که قرار بود طبق برنامه از روز چهارشنبه ۱۰ آذر در سینماهای سراسر کشور روی پرده برود، لغو شده و فیلم در زمان دیگری که هنوز مشخص نشده است، به نمایش عمومی درخواهد آمد.

گربه سیاه

«گربه سیاه» که اول بار در جشنواره ورشو۲۰۲۰ رونمایی شده است، اولین تجربه بهرام رادان در مقام تهیه‌کنندگی -علاوه بر بازیگری در نقش خودش- است. فیلمی با حضور بهرام رادان، ترلان پروانه، کیا رکنی، پیام احمدی‌نیا، آزاده سدیری، علیرضا استادی، حسین پورکریمی، بهاره کیان‌افشار، رضا یزدانی، احسان کرمی، علی اوجی و گروه سون‌بند که داستانی جوانانه و موضوعاتی کاملا مرتبط با فضای امروزی جوانان از قبیل شهرت، فضای مجازی و موسیقی زیرزمینی را روایت می‌کند.  در خلاصه داستان «گربه سیاه» نیز آمده: «همه چیز از غروبی شروع شد که دیگه دلگیر نبود»…

توقیف بی‌توقیف!

اما بعد از اعلام خبر تعویق زمان اکران فیلم «گربه سیاه» شایعات مجازی و رسانه‌ای زیادی درباره توقیف و سانسور این فیلم مطرح شد. به خصوص که همزمانی این اتفاق با صحبت‌های سعید مستغاثی عضو همزمان شوراهای پروانه ساخت و نمایش که گفته بود «دست من بود ۹۰درصد فیلم‌های سینمای ایران را رد می‌کردم و شوراهای پروانه ساخت و نمایش خیلی به فیلم‌ها رحم می‌کنند که اجازه می‌دهند وارد شبکه توزیع شوند» و البته نظرات نماینده‌ای مانند بیژن نوباوه که عنوان کرده بود که «در سال‌های اخیر به بیش از ۳۰ فیلم مسأله‌دار مجوز داده شده و اگر این فیلم‌ها اکران شوند، وزیر ارشاد باید برای پاسخگویی به مجلس بیاید» هر احتمالی را در این میان ممکن جلوه می‌داد. روابط عمومی سازمان سینمایی اما این موضوع را به جرات رد کرده و می‌گوید که توقیفی در این میان اتفاق نیفتاده و تعویق در اکران فیلم‌ها به دلیل تصمیم شورای صنفی نمایش است.

ساعاتی پس از انتشار خبر تعویق اکران فیلم «گربه سیاه»؛ مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با تکذیب اخبار منتشرشده درباره توقیف این فیلم گفت که «این تصمیم به دنبال بررسی‌های شورای صنفی نمایش برای فیلم‌هایی که در نوبت اکران قرار دارند، اتخاذ شد و اکران این فیلم به مدت دو هفته و سایر فیلم‌ها نیز به مدت یک هفته به تاخیر افتاده است.»