Menu

بررسی بازی Greak: Memories of Azur

Greak: Memories of Azur به‌واسطه‌ی طراحی‌های هنری و موسیقی خود لحظات سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد.

در جریان رویداد فستیوال تابستانه استیم بود که به‌سراغ دمو بازی Greak: Memories of Azur رفتم. محصولی که توسط استودیو Navegante Entertainment در دست ساخت بود و Team17 وظیفه نشر آن را برعهده دارد و ساختار آن به‌گونه‌ای بود که در کسری از ثانیه می‌توانستید عاشق این بازی دوبعدی تیمی شوید. حال مدتی است که بازی Greak: Memories of Azur روانه بازار شده و سؤال این است که آیا ساخته Navegante Entertainment همانند نسخه دمو خود یک بازی خواستنی و جذاب است؟

در حالت کلی، Greak: Memories of Azur از نظر داستانی و گیم‌پلی مشکلاتی دارد، اما اگر مشکلات آن را نادیده بگیرید، می‌توانید لحظات خوبی را سپری کنید. داستان Greak: Memories of Azur در مورد اتفاقات ناگواری است که برای سرزمین اژور (Azur) رخ داده است. حالا شما و خواهر و برادرتان باید با ارتش اورلگ (Urlag) مقابله کرده و برای فرار از سرزمین اژور تلاش کنید. شروع بازی از جایی است که شما هدایت گریک، برادر کوچک، را برعهده گرفته‌اید و در جریان یک نبرد زخمی شده و وارد یک دهکده می‌شوید.

گریک در طول ماجراجویی خود تنها یک هدف دارد و آن هم پیدا کردن آدارا و ریدل است. داستان و روند پیشرفت آن جذاب و هیجان‌انگیز است، اما مشکل اصلی داستان سرایی، در پایان‌بندی آن است. پایان Greak: Memories of Azur شاید درظاهر مشکلی نداشته باشد، اما باتوجه‌به نحوه پیشرفت و قصه‌گویی، شاهد یک پایان‌بندی بسیار ساده برای بازی هستیم. این در حالی است که تیم سازنده به‌خوبی می‌توانست از پتانسیل داستان بازی خود استفاده و یک پایان حماسی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

از نظر شخصیت پردازی، گریک، رایدل و آدارا شخصیت‌پردازی خوبی دارند و تعامل با افراد دهکده باعث می‌شود تا بیش‌ازپیش آن‌ها را بشناسید. البته دلیل اصلی طراحی شخصیت‌های فرعی داستان، صرفا برای بهتر شدن گیم‌پلی و تقویت قدرت‌های کاراکترها درنظر گرفته شده و تیم سازنده آن‌چنان تمرکز خاصی روی شخصیت پردازی آن‌ها نداشته است. بازی Greak: Memories of Azur یک ایده بسیار جالب دارد و آن هم برعهده گرفتن هدایت سه شخصیت اصلی داستان دربه صورت همزمان و مواقعی است که کنار هم قرار دارند.

Greak: Memories of Azur یک بازی اکشن ماجراجویی دوبعدی با المان‌های پلتفرمینگ است که در جریان آن بازیکن علاوه‌بر هدایت شخصیت اصلی، در نقاط مختلف داستان هدایت یک یا دو کاراکتر دیگر را هم به‌صورت هم زمان برعهده دارد. به‌عبارتی شما در Greak: Memories of Azur با پازل‌ها و معماهایی روبه‌رو می‌شوید که نیازمند همکاری میان کاراکترهای بازی است. حال شما می‌توانید با سوییچ کردن میان شخصیت‌ها، معماهای بازی را حل کنید، اما مشکل اصلی زمانی است که باید شخصیت‌ها را به‌صورت همزمان هدایت کنید. با فشردن دکمه L2 کاراکترها کنار یکدیگر قرار گرفته و با دکمه R2، تمامی حرکات شما در یک ساختار همزمانی قرار گرفته و بازی را پیش می‌برید.

دقیقا مشکل اصلی گیم‌پلی Greak: Memories of Azur از همین‌جا شروع می‌شود، زیرا هر شخصیت نوع مبارزه، پرش و درکل عملکرد مخصوص به خود است و هدایت همزمان آن‌ها، آن هم به هنگام پلتفرمینگ، می‌تواند عذاب‌آور ظاهر شود. درواقع عدم استفاده از هوش‌مصنوعی سبب شده تا کاراکترها در شرایط ذکر شده عملکرد مناسبی نداشته باشند و شما هم نتوانید به درستی آن‌ها را درکنار یکدیگر هدایت کنید. ازاین‌رو مجبور می‌شوید برای پیش‌روی در محیط و انجام سکو بازی‌ها، میان تمامی آن‌ها را سوییچ کرده و تک به تک شخصیت‌ها را هدایت کنید.

جدا از مشکلات مربوط‌به هدایت کاراکترهای اصلی، سیستم مبارزات و ترکیب آن با سه کاراکتر اصلی یکی از نقاط قوت Greak: Memories of Azur به حساب می‌آید. هر یک از شخصیت‌های بازی دارای مهارت‌ها و ساختار مبارزاتی مخصوص‌به خود هستند. برای مثال، گریک از نظر جثه کوچک‌تر از خواهر و برادر خود است و می‌تواند از داخل بعضی از سوراخ‌های داخل محیط عبور و به محیط‌های جدید دسترسی پیدا کند. از نظر مبارزاتی هم دارای ویژگی جاخالی دادن و یک شمشیر کوچک است. این در حالی است که آدارا، دارای جادو است و ازطریق آن دشمنان را از بین می‌برد. سیستم جاخالی دادن وی کمی متفاوت‌تر بوده و به‌جای دوبار پرش، می‌تواند برای مدت زمان کوتاهی در هوا پرواز کند.

ازاین‌رو هر سه کاراکتر، نماینده سه کلاس مبارزه‌ای مختلف بوده و نبردها و مبارزات در بازی پس از گذشت مدتی خسته کننده و یکنواخت نمی‌شود. کمی بالاتر به شخصیت‌های فرعی داستان و اشخاصی که در دهکده کار می‌کنند، اشاره کردم. بعضی از این شخصیت‌ها مأموریت‌ها و چالش‌هایی دارند که با انجام آن‌ها، ویژگی‌های مبارزه‌ای جدیدی را کسب می‌کنید یا یک دستور آشپزی جدیدی را به‌دست می‌آورید. آشپزی یکی از ویژگی‌های مهم Greak: Memories of Azur به حساب می‌آید. کاربر با جمع‌آوری مواد اولیه مختلف می‌تواند غذا درست کند و هرقدر که آیتم‌ها را بهتر ترکیب کنید، غذای درست شده نوار سلامت شما را بیشتر پر می‌کند.

از نظر ارتقای شخصیت، بازی فاقد سیستم خاصی برای ارتقای کاراکتر است، زیرا دشمنان و باس‌های بازی هم به‌گونه‌ای نیستند که محیط به محیط از نظر سطح بالاتر از شما قرار بگیرند، بلکه چالش اصلی بازی ازاین‌نظر تفاوت سیستم مبارزات آن‌ها است. همین مورد سبب شده تا یک تعادل میان قدرت شما و قدرت دشمنان و باس‌ها به‌وجود آید. به‌عبارتی هرقدر که دقت خود را افزایش دهید، عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش می‌گذارید. بااین‌حال تعدادی محیط ویژه برای شما در جهان Greak: Memories of Azur تعبیه شده که با کامل کردن چالش این دسته از محیط‌ها، نوار سلامت شما افزایش پیدا می‌‌کند.

یکی دیگر از مشکلات گیم‌پلی Greak: Memories of Azur، به محدود بودن بیش از اندازه Inventory شما مربوط می‌‌شود. شما نهایت سه یا چهار آیتم مختلف را می‌توانید در Inventory خود قرار دهید و در بهترین حالت هم یک خانه اضافه را خریداری کنید، اما مشکل این است که آیتم‌های داستانی بازی هم در این Inventory قرار گرفته و بعضی وقت‌ها نمی‌توانید آیتم‌های مدنظر خود برای آشپزی کردن را به همراه داشته باشید. ازاین‌رو امکان دارد ویژگی آشپزی کردن برای شما کلا بلااستفاده بماند.

هرقدر که Greak: Memories of Azur از نظر گیم‌پلی عملکرد مناسبی ندارد، از نظر بصری و طراحی به بهترین شکل ممکن مخاطب را سرگرم می‌کند. تمامی طراحی‌های بازی Greak: Memories of Azur به‌صورت دستی انجام شده و همین مورد سبب شده تا از نظر بصری، شاهد جلوه‌های هنری زیبا و هیجان‌انگیزی باشیم. همچنین میان‌پرده‌های مختلفی برای Greak: Memories of Azur طراحی شده تا داستان بازی بهتر روایت شود.

جدا از موارد ذکر شده، طراحی تمامی محیط‌های بازی هم زیبا و متنوع کار شده و برای محصولی که بین ۶ الی ۷ ساعت شما را سرگرم می‌کند، محیط‌ها ظاهر تکراری‌ای را پیدا نخواهند کرد. بااین‌حال طراحی دشمنان می‌توانست متنوع‌تر باشد، اما باس‌های بازی منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز طراحی شده‌اند. از نظر فنی هم Greak: Memories of Azur فاقد مشکل خاصی نظیر افت فریم یا باگ است و کاربران می‌توانند تجربه‌ی روان و بدون مشکلی را در این بخش تجربه کنند.

Greak: Memories of Azur جزو آن دسته از بازی‌هایی است که استفاده بسیار خوبی از موسیقی کرده است. موسیقی‌های Greak: Memories of Azur حس و حال حماسی و متفاوتی نسبت به سایر بازی‌های ویدیویی داشته و حسابی شما را به خود جذب می‌‌کند. مورد جالبی که در اینجا وجود دارد، استفاده از موسیقی به‌عنوان یک راهنما در محیط‌های بازی است. Greak: Memories of Azur دارای یک نقشه کلی است که به شما نشان می‌دهد هدف در کدام سمت قرار دارد، اما زمانی‌که در محیط قرار می‌گیرید این موسیقی است که مسیر اصلی را به شما نشان می‌دهد.

به‌عبارتی اگر موسیقی قطع شود، بدین معنا است که در حال قرار گیری در یک محیط فرعی بوده یا از مأموریت خود دور شده‌اید و زمانی‌که در مسیر درست قرار می‌گیرید، موسیقی حماسی بازی شروع به نواختن می‌‌کند. درانتها، Greak: Memories of Azur با همه مشکلاتی که دارد، می‌تواند تجربه‌ی خوبی را در اختیار کاربرانی قرار دارد که علاقه‌مند به بازی‌های پلتفرمر هستند. بااینکه گیم‌پلی بازی مشکلاتی دارد که روی تجربه‌ی شما تاثیر مستقیم می‌گذارد، اما بُعد هنری و موسیقی‌های بازی موردی هستند که شما را تا انتها جذب بازی نگه می‌دارد. بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است.

منبع زومجی