Menu

بهترین بازی‌های بر اساس انیمه

دنیای انیمه گستردگی بسیاری داشته و سبک‌های متفاوتی دارد. از اکشن تا عاشقانه برای همه سلیقه‌ها انیمه‌ای پیدا می‌شود. اما وقتی بحث در مورد بازی انیمه‌ای می‌شود داستان متفاوت است. به طور کلی بازی‌های سبک JRPG، سبک و سیاق انیمه دارند اما مورد بحث ما نیستند. در این مقاله ما قصد داریم تا به بهترین بازی ها بر اساس انیمه بپردازیم. به این معنا که ما می‌خواهیم به مواردی نگاه کنیم که با اقتباس از یک انیمه ساخته شده‌اند و یا از آن الگو گرفته‌اند.

تعداد بازی‌هایی که از روی انیمه ساخته شده‌اند کم نیستند. وضعیت مشابه شرایط بازی بر اساس فیلم‌ها است. یعنی تعداد بسیاری بازی بر اساس فیلم‌ها ساخته شده‌اند. در مورد امتیاز و کیفیت هم به همان گونه است. برخی بسیار خوب و برخی هم اصلاً ارزش تجربه ندارند. حال ما ۱۰ تا از بهترین موارد که به شما بهترین تجربه را ارائه خواهد داد انتخاب کرده‌ایم.

بازی بر اساس انیمه چه شاخصه‌ای دارد؟

همانطور که از نامش پیداست بازی باید بر اساس یک انیمه باشد. از این موارد می‌توان به Attack on Titan، Dragon Ball Z و … اشاره کرد. اما یکی دیگر از نکات مهم که حتی اگر شما با دنیای انیمه آشنا نباشید، آن را تشخیص خواهید داد سبک خاص گرافیکی آن است. به این حالت که ترکیبی بین دو بعدی و سه بعدی است. اکثراً شخصیت‌های دوبعدی در دنیای سه‌بعدی هستند یا کاراکتر سه‌بعدی است اما حالت چهره و پوشش و دیگر موارد حالت دوبعدی دارند.

اکثر بازی‌های ساخته شده از روی انیمه نیز حالت اکشن دارند. خب طبیعتاً هیجان بسیار کمی در عاشق شدن یا انجام کارهای روزمره در بازی وجود دارد. اما نکته مثبتی که این بازی‌ها دارند چگونگی ارائه اکشن آن است. تجربه اکشن به سبک انیمه چیزی بسیار خاص و متمایز است. هر ضربه اغراق شده است و لذت بسیاری به بازیکن می‌دهد. طراحی ضربات نیز بسیار خوب و دقیق است و به شما اصلاً حس غیرواقعی بودن را نمی‌دهد.

بی حرف بیشتر به لیست کامل بهترین بازی بر اساس انیمه خواهیم پرداخت.

Dragon Ball Z: Xenoverse 2

انیمه Dragon Ball Z جزو پر طرفدارترین انیمه‌ها است. طبیعی است که از روی آن بازی‌های بسیاری ساخته شود. اما بسیاری از این بازی‌ها اصلاً امتیاز و نمره خوبی کسب نکردند و تجربه خوبی به گیمرها ارائه ندادند. بحث سری Xenoverse کاملاً متفاوت است. این بازی‌ها برخلاف دیگر موارد موفقیت خوبی داشته و توجه منتقدان را به خود جلب کردند.

گیم‌پلی بسیار خوب به همراه داستان رضایت بخش چیزی است که شما را درگیر خواهد کرد. انیمیشن به شدت روان عامل دیگری است که بسیار تجربه Xenoverse را لذت بخش کرده است. اما نمی‌توان گفت که یک بازی بی‌نقص است. داستان آنچنان جذاب نیست و به نظر نمی‌رسد که روی دیالوگ‌ها وقت گذاشته باشند. در انتها اگر طرفدار این سری انیمه هستید، بازی Xenoverse 2 را حتماً امتحان کنید. این انیمه از سایت متاکریتیک امتیاز 78 را کسب کرده است.

Attack on Titan 2

انیمه اتک آن تایتان یکی از مهم‌ترین انیمه‌های تاریخ است.  پس اگر موردی از آن در لیست بهترین بازی بر اساس انیمه نبود، عجیب می‌شد. بازی اتک آن تایتان به اندازه انیمه‌اش موفق نبود. شاید به خاطر اینکه انتظارات از آن بالاتر بود. به هر روی نتوانست آنطور که باید در جامعه گیمینگ خود را معرفی کند. نسخه دوم از بازی اتک آن تایتان بهبودهایی داشت که باعث شد در این لیست قرار بگیرد.

مبارزه بهتر، داستان بسیار گیرا به همراه قابلیت شخصی سازی چیزی بود که به شدت نسخه دوم را محبوب کرد. قسمت بسیار مهم در این بازی این بود که شما شخصیت خود را می‌ساختید و در دنیای ترسناک اتک آن تایتان می‌گشتید. البته که همچنان حتی بازی اتک آن تایتان ۲ نمره بالایی ندارد اما از مواردی است که اگر طرفدار این انیمه هستید باید آن را تجربه کنید. بازی اتک آن تایتان ۲ از سایت متاکریتیک نمره ۷۸ را کسب کرده است.

Naruto: The Broken Bond

Dragon Ball تنها انیمه‌ای نیست که بازی‌سازان به آن علاقه شدید دارند. ناروتو نیز در میان بازی‌سازان حسابی طرفدار دارد. تعداد بازی‌هایی که از روی ناروتو ساخته شدند آنقدر زیاد هستند که می‌توان یک لیست کامل را به آن‌ها اختصاص داد. اما مانند Dragon Ball در میان بازی‌های ناروتو تنها برخی نمرات خوبی کسب کردند و برخی زیاد توجه منتقدان را جلب نکردند.

در میان این بازی‌ها دو مورد بسیار خوب عمل کردند که یکی از آن‌ها The Broken Bond بود. این مورد که در سبک فایتینگ بود توجه بسیاری از طرفداران این سبک به همراه طرفداران ناروتو را به خود جلب کرد. شاید تنها ایراد Broken Bond مکانسیم ساده مبارزه بود. یعنی شما تعداد زیادی Combo نداشتید و پیچیدگی خاصی در آن وجود نداشت. اما به طور کلی داستان این بازی خوب بوده و طرفداران را تا حدی راضی کرد. Naruto: The Broken Bond نمره 80 را از سایت متاکریتیک کسب کرد.

Gundam Battle Assault 2

بیشتر بازی‌ها بر اساس انیمه در سبک فایتینگ هستند. Gundam Battle Assault 2 نیز در همین سبک بوده و نسبتاً قدیمی است. این بازی در دنیای انیمه گوندام قرار داشته که دنیای بسیار غنی و مهیجی است. مانند اکثر موارد این لیست از دنیای گوندام نیز بازی بسیار ساخته شده اما تنها یک مورد توجه منتقدان را جدی به خود جلب کرده است.

نکته مثبت در Battle Assault 2 گیم‌پلی به شدت دقیق و قابل اطمینان آن است. بر خلاف بیشتر بازی‌های فایتینگ بر اساس انیمه حرکات و اعمال در آن به شدت دقیق بوده و شما می‌توانید به راحتی روی هر دکمه فشردن خود حساب کنید. در اصل این بازی جزو معدود مواردی است که می‌توان به طور جدی در آن رقابت کرد. شما قطعاً نگران حرکات و اعمال بازی نخواهید بود و اگر اشتباهی کنید بر عهده خود شماست. نمی‌توانید چیزی را گردن بازی بیاندازید. Gundam Battle Assault 2 نمره متای 80 را دریافت کرده است.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst

همانطور که گفتیم از ناروتو بازی بسیار ساخته شده است. یکی از این موارد همین سری Naruto Shippuden است. بازی که بسیاری از ما با آن خاطره داشته و اگر طرفدار ناروتو باشید حتماً آن را امتحان کرده‌اید. در اصل این بازی هر ایرادی که در Broken Bond وجود داشته را بهبود بخشیده و تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. شما اگر طرفدار ناروتو هم نباشید از این بازی لذت خواهید برد.

گیم‌پلی بسیار جذاب به همراه داستان گیرا از عوامل موفقیت ناروتو هستند. این موارد را کنار Comboهای زیاد و مبارزات دقیق بگذارید تا یک بازی فایتینگ بسیار رضایت‌بخش داشته باشید. اما قطعاً این بازی بدون مشکل نیست. به هرحال در سطح دیگر بازی‌های فایتینگ مثل Tekken یا Mortal Kombat نیست اما شما را ناامید نخواهد کرد. مخصوصاً اینکه اگر انیمه را دیده باشید بسیاری از حرکات در این بازی برای شما آشنا است که حس بسیار خوبی دارد. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 از سایت متاکریتیک نمره 80 را گرفته است.

Yu-Gi-Oh! The Eternal Dualist

از Yu-Gi-Oh تعداد زیادی فیلم، سریال و حتی بازی ویدئویی ساخته شده است. اما جالبی ماجرا اینجاست که برخلاف تصور The Eternal Dualist نمره خوبی را از منتقدان دریافت کرد. در اصل این بازی توانست توجه طرفداران Yu-Gi-Oh به همراه منتقدان را جلب کند و جایگاه خوبی را در لیست بهترین بازی بر اساس انیمه کسب کند. بازی The Eternal Dualist شاید در نگاه اول جذاب نباشد اما شما را درگیر خواهد کرد.

این بازی در سبک کارتی است که طرفداران مخصوص خود را دارد. البته برای قرار گرفتن در این لیست بر اساس انیمه است و عناصر آن در این بازی موجود است. در میان موارد این لیست تنها بازی پازلی همین مورد است اما چیزی است که اگر طرفدار انیمه Yu-Gi-Oh باشید، باید آن را امتحان کنید. چون پشیمان نخواهید شد. The Eternal Dualist توانسته نمره متای 81 را کسب کند.

Bleach: The Blade of Fate

در میان انیمه‌های Shonen دنیای Bleach پتانسیل بسیاری برای بازی‌های ویدئویی دارد. The Blade of Fate یکی از بازی‌های قدیمی این لیست است که در زمان عرضه بسیار قابل تحسین بود. این بازی که در سبک فایتینگ بوده تنها برای نینتندو DS منتشر شد و در دسترس بسیاری نبود. شاید یکی از دلایل محبوب نشدن آن هم همین محدود بودن آن بود. برای مثال ناروتو روی کنسول‌های نسل 7 و حتی 8 نیز منتشر شد.

اما از این موارد که بگذریم Blade of Fate تجربه فایتینگ بسیار خوب و مفرحی را به شما ارائه می‌دهد. از گیم‌پلی روان تا طراحی بسیار جالب کارکترها همگی باعث شد تا پتانسیل دنیای Bleach را به اثبات برساند. یکی از نکات مهم این بازی عرضه آن روی کنسولی قابل حمل بود. یعنی بازی فایتینگ را در هر کجا که دوست داشتید، می‌توانستید تجربه کنید و لذت ببرید. Blade of Fate توانست از سایت متاکریتیک نمره 83 را کسب کند.

Astro Boy: Omega Factor

یکی از بهترین بازی ها بر اساس انیمه همین Astro Boy است. مخصوصاً اینکه برخلاف اکثر بازی‌های انیمه‌ای سبک بزن بزن داشته و در سبک فایتینگ نیست. این بازی برای کنسول Gameboy منتشر شد و از قدیمی‌ترین موارد این لیست است. شاید همین ماجرا این بازی را لذت‌بخش می‌کند که سبکی رترو داشته و بسیار خاطره برانگیز است. Omega Factor یک اقتباس بسیار خوب از انیمه Astro Boy بوده و دقت بالایی دارد.

داستان خوب به همراه گیم‌‎پلی به شدت جذاب عواملی هستند که شما را مجذوب می‌کنند. اگر شما از طرفداران Astro Boy بوده و به دنبال تجربه زندگی این کارکتر هستید، این مورد بسیار عالی است. اما جدا از این موضوعات در زمان عرضه Omega Factor از همه لحاظ، نظر منتقدان را جلب کرد. همین هم باعث شد تا رتبه 3 را در لیست بهترین بازی بر اساس انیمه کسب کند. این بازی در سایت متاکریتیک نمره 85 را کسب کرده است.

Tatsunoko vs. Capcom: Ultimate All-stars

خب دوباره با این بازی به بحث بازی‌های فایتینگ باز می‌گردیم. کپکام با موضوع مخلوط کردن کارکترهای خودش با دیگر شرکت‌ها اصلاً غریبه نیست. برای مثال می‌توان به Marvel vs. Capcom اشاره کرد. حال این شرکت آمده و با ساخت Tatsunoko vs. Capcom کارکترهای خود را با کارکترهای انیمه‌های مختلف شرکت Tatsunoko مخلوط کرده است.

این بازی یکی از مهیج‌ترین و جالب‌ترین موارد در این لیست است. به طوری که شما هر کارکتری را می‌توانید انتخاب کنید و با دوستتان مبارزه کنید. چیزی که Tatsunoko vs. Capcom را از دیگر بازی‌های فایتینگ متمایز کرده سبک خاص مبارزه به همراه حضور شخصیت‌های انیمه‌ای است. اما نمی‌توان گفت که بی نقص است به دلیل اینکه از لحاظ داستانی اصلاً چیز خاصی برای ارائه ندارد. اما گیم‌پلی و بخش آنلاین این بازی چیزی است که شما را ترغیب به آن خواهد کرد.

Dragon Ball FighterZ

اما می‌رسیم به بهترین بازی بر اساس انیمه و آن هم چیزی نیست جز Dragon Ball FighterZ. این بازی را نه تنها بهترین بازی انیمه‌ای بلکه می‌توان یکی از بهترین بازی‌های فایتینگ موجود دانست. سازندگان آن نیز همان سازندگان سری بازی Guilty Gear هستند و تجربه بسیار زیادی در زمینه فایتینگ دارند. بدون شک می‌توان گفت که یکی از بهترین تجربه‌های فایتینگ را همین FighterZ به شما ارائه خواهد کرد.

گیم‌پلی این بازی آنچنان دقیق است که یکی از مهم‌ترین بازی‌های Esport موجود است. اما این ماجرا تنها به گیم‌پلی ختم نمی‌شود. شخصیت‌های نام آشنا به همراه صدا گذاری و موسیقی بی‌نظیر مواردی هستند که شما را به تجربه این بازی ترغیب می‌کنند. نظر منتقدان در مورد FighterZ بسیار مثبت و خوب بوده و کاربران نیز از آن لذت بردند. بهترین بازی این لیست از سایت متاکرتیک امتیاز 87 را کسب کرده است.

حرف آخر

همانطور که در ابتدا گفتیم دنیای انیمه به شدت گسترده است. پتانسیل این دنیا آنقدر زیاد است که همچنان می‌توان از آن استفاده کرد. اما مشکلی که کمی آزار دهنده است، امتیاز کم بهترین بازی های بر اساس انیمه است. یعنی دقت کنید که امتیازات از ۷۸ شروع می‌شوند. به طور کلی انتظار می‌رود تا بهترین بازی‌ها از یک بخش حداقل از امتیازاتی بالای ۸۵ داشته باشند.

طبق شواهد همچنان این موضوع «بازی بر اساس انیمه» جای کار دارد. شرکت‌ها باید توجه بیشتری به این ماجرا بکنند به دلیل اینکه توانایی ساخت بازی از بسیاری از انیمه‌ها وجود دارد اما به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود. امیدواریم که در آینده شاهد بازی‌های بهتری از انیمه‌ باشیم و توجه بیشتری به این سبک بشود.