Menu

اظهار نگرانی رئیس سابق پلی استیشن از روند خرید استودیوها

شاون لیدن، رئیس سابق پلی استیشن در مصاحبه اخیر خود با نشریه Gamesindustry از نگرانی‌های خود از بابت روند رو به رشد خرید استودیوها توسط شرکت‌های بزرگ و تأثیر آن روی نوآوری و تنوع در بازی‌ها گفته است.

شاون لیدن، عضو سابق و ارشد استودیوهای جهانی سونی و مدیرعامل شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی در آمریکا که از سال ۲۰۱۹ و در پی یک سری اختلاف نظرهای داخلی از مقام خود در این شرکت کناره گیری کرد، به‌تازگی مصاحبه‌ی جدیدی را با نشریه Gamesindustry صورت داده و در آن از نگرانی‌هایی که از روند رو به رشد تصاحب استودیوهای بازی‌سازی توسط شرکت‌های بزرگ دارد صحبت کرده است. وی همچنین عقیده دارد این روند می‌تواند به یکپارچگی و تأثیر ملموس آن روی تنوع بازی‌های تولید شده منجر شود.

شاون لیدن منظور خود را با یک مثال خوب از تأثیر موسیقی در تجربه بازی‌های ویدیویی توضیح می‌دهد. او عقیده دارد موسیقی بخش کوچکی از درآمد بازی‌های ویدیویی را به خود اختصاص می‌دهد اما تأثیر آن بر تجربه کاربری و اثرگذاری فرهنگی یک اثر بسیار بیشتر است. به همین ترتیب فراوانی خریدها و تصاحب استودیوهای مختلف، شاید از یک سو به حمایت مالی و همه‌ جانبه‌ی این شرکت‌ها منجر شود، اما از طرفی تأثیر منفی قابل توجهی روی تنوع بازی‌های جدید گذاشته است؛ به طوری که می‌توان گفت امروزه تولید بازی‌های نوآورانه تنها به توسعه‌دهندگان مستقل (indie) محدود شده است.

لیدن در بخشی از اظهارات خود در اینباره می‌گوید:

«تلفیق استودیوهای کوچک با شرکت‌های بزرگ از چند جهت دشمن تنوع در آثار تولیدی محسوب می‌شود. این شرکت‌ها با ملحق شدن به توده‌های بزرگتر تعداد زیادی از ایده‌ها و گزینه‌های روی میز را کنار می‌گذارند. و مجدداً ما با مشکل تنوع و نوآوری مواجه می‌شویم. مثلاً موسیقی در بحث درآمدهای یک بازی شاید یک پنجم یا کمتر سهم داشته باشد؛ اما تأثیر فرهنگی آن‌ها شاید ۱۰۰ برابر بیشتر از تجربه خود باشد. در حال حاضر ما خودمان را به ژانرها، دنباله‌ها و انواع خاصی از بازی‌ها محدود می‌کنیم. مثلاً Parappa و Vib-Ribbon بازی‌های مورد علاقه خود من هستند. اینجور بازی‌ها شانسی برای خودنمایی در میان نام‌های بزرگ بازار پیدا نمی‌کنند و این اتفاق برای صنعت بازی و طرفداران خیلی بد است. اگر ما مرتب به استفاده از داستان‌های یکسان و شیوه‌های مشابه و مخاطبان تکراری بپردازیم، این اتفاق می‌تواند منجر به تضعیف و فروپاشی صنعت در بلند مدت شود.»

تفکرات شاون لیدن دقیقاً در نقطه مقابل سیاست‌های تجاری فعلی سونی قرار می‌گیرد. جایی که به نظر می‌رسد این غول ژاپنی همه‌ی پل‌های ارتباط با توسعه‌دهندگان مستقل و کوچکتر را از بین برده و بیشتر روی بلاک باسترهای انحصاری تمرکز می‌کند. سونی و مایکروسافت فعلاً در رقابت مستقیم در خرید استودیوهای جدید هستند و از هر فرصتی برای برتری بر رقیب استفاده می‌کنند. هرچند مقامات این شرکت‌ها در اظهار نظرهای عمومی خود هرگونه تمایل برای رقابت در این زمینه را رد می‌کنند.

منبع gamingbolt