Menu

بررسی بازی Collapsed

Collapsed یک بازی مستقل اکشن پلتفرمر است که با تمام مشکلاتش، می‌تواند مخاطب را برای چند ساعت سرگرم کند.

روگ‌ لایک جزو آن دسته از زیر ژانرهایی است که در میان توسعه‌دهنده‌های مستقل محبوبیت بالایی دارد. تابه‌حال بازی‌های محبوب زیادی نظیر Dead Cells در این سبک توسط توسعه‌دهنده‌های مستقل ساخته شده‌اند و توانسته‌اند محبوبیت زیادی را کسب کنند. دراین‌میان استودیو گلیو گیمز (Glaive Games) با ساخت بازی Collapsed سعی دارد تجربه‌ی متفاوت و لذت بخشی را در زمینه بازی‌های اکشن پلتفرمر با المان‌های روگ‌لایک در دسترس کاربران کامپیوتر قرار دهد. حال سؤال اصلی این است که آیا Collapsed توانسته است به این موفقیت دست پیدا کند؟ در حالت کلی، با اینکه Collapsed مشکلات مخصوص‌به خودش را دارد، اما می‌تواند تجربه‌ی خوبی را در بخش تک‌نفره و دونفره ارائه دهد.

از نظر داستانی، Collapsed فاقد روایت داستانی مشخصی است، اما می‌توان آن را یک بازی پسا آخرالزمانی دانست؛ جایی‌که انسان‌ها به تکنولوژی‌های جدیدی دست پیدا کرده‌اند و نتیجه آزمایش‌های آن‌ها، باعث از بین رفتن بشریت و خلق دشمنان تازه برای زمین شده است. حال بازیکنان در نقش یکی از چهار ربات جنگجو بازی باید سرمنشاء این اتفاقات را از بین ببرند. همان‌طور که گفته شد، بازی روایت داستانی مشخصی ندارد و تیم سازنده فهمیدن داستان را برعهده مخاطب گذاشته است. طراحی‌ محیط‌های بازی به سبک آثار مترویدوینیا است و تنها یک راه اصلی برای پیشرفت در مراحل برای شما درنظر گرفته شده است، اما با گشت‌وگذار در هر محیط، می‌توانید دست نوشته‌هایی را پیدا کنید که داستان بازی را شرح می‌دهند. درواقع بازیکنان ازطریق این دست نوشته‌ها می‌توانند دلیل رخ دادن اتفاقات داخل بازی و نابودی بشریت را متوجه شوند.

به‌عبارتی استودیو گلیو گیمز سعی کرده است داستان را در دل گیم‌پلی و محیط‌های بازی قرار دهد تا مخاطب را مجبور به گشت‌وگذار در محیط‌ها کند. بدین صورت که اگر می‌خواهید داستان بازی را متوجه شوید، باید چالش‌های بازی را به‌جان بخرید و دست نوشته‌ها را پیدا کنید، اما به‌خاطر ساختار گیم‌پلی و استفاده نامناسب از المان‌های روگ‌لایک، پس از گذشت مدتی شاید این کار برای شما کمی خسته کننده شود. در بازی‌های پلتفرمر و روگ‌لایک، گیم‌پلی مهم‌ترین نقش را در سرگرم کردن بازیکن ایفا می‌کند. اگر سازنده نتواند در این بخش وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، پس از گذشت چند ساعت محصول مورد نظر روند تکراری به‌خود می‌گیرد. Collapsed در بعضی از جنبه‌های گیم‌پلی به بهترین شکل ممکن مخاطب را سرگرم می‌کند، اما نقاط ضعفی هم وجود دارد که تجربه‌ی شما را خدشه‌دار می‌کند.

ساختار بازی Collapsed بدین صورت است که بازیکنان باید مراحل بازی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و اگر در این راه کشته شوند، به اول بازی بر می‌گردند. ازطرفی با تجربه‌ی مجدد هر مرحله، شکل متفاوتی از آن محیط را مشاهده می‌کنید. درواقع ساختار مراحل تصادفی است و شما امکان دارد در هر تلاش مجدد، با دشمنان و موانع جدیدی روبه‌رو شوید. تمامی این تنوع و ساختار روگ‌لایک بازی تنها برای یک ساعت اولیه Collapsed است. پس از گذشت دو الی سه ساعت از تجربه Collapsed، اولین موردی که شما را ناامید می‌کند، تکراری بودن مراحل است. Collapsed دارای ۱۰ مرحله است که ۹ مرحله از آن تنها در سه محیط روایت می‌شود. مراحلی که در محیط‌های یکسان روایت می‌شوند، تنها فرقی که دارند این است که ساختار محیطی تغییر پیدا می‌کند.

مورد دیگری که باعث شده است گیم‌پلی بازی نتواند پتانسیل واقعی خود را به‌نمایش بگذارد، لوت‌های بازی است. در بازی‌های تیراندازی لوت محور، ارزش لوت‌ها و آیتم‌هایی که کسب می‌کنید باید ساختار متعادلی داشته باشند و با پیشروی در بازی آیتم‌های با ارزش‌تری را کسب کنید؛ آیتم‌هایی که شما را قوی‌تر کنند. این در حالی است که Collapsed به‌جای ارائه آیتم‌های جدید و ارزشمند، آیتم‌های تکراری را در اختیارتان قرار می‌دهد. مورد دیگر به مهارت‌های کاراکتر بازی بر می‌گردد. شما در Collapsed می‌توانید دو مهارت را کسب کنید که معمولا از کشتن باس‌ها به‌دست می‌آیند. بعضی از این مهارت‌ها نسبت‌به مرحله‌ای که در آن هستید، قدرت بسیار پایینی دارند. این در حالی است که شاید در مراحل اولیه، مهارتی را کسب کنید که با یک بار استفاده مناسب، باعث از بین رفتن یک باس می‌شود (نحوه دریافت مهارت‌ها و آیتم‌ها در بازی کاملا تصادفی است).

جدا از این موارد، گیم‌پلی Collapsed نقاط قوت مخصوص‌به خودش را هم دارد. در ابتدای بازی شما باید از میان یکی از چهار شخصیت، کاراکتر مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر کاراکتر سیستم مبارزاتی مخصوصی دارد. طراحی هر جنگجو و نقاط قوت و ضعف آن به‌نحوی است که باعث می‌شود بازیکن باتوجه‌به سلیقه و شیوه‌ی مبارزه خود، کاراکتر اصلی را انتخاب کند. گان‌پلی و نبردهای تن‌به‌تن در Collapsed هیجان بالایی دارند و حسابی شما را سرگرم می‌کنند. زمانی‌که از پورتال‌های داخل هر مرحله استفاده می‌کنید، دشمن‌های متعددی به‌سراغ شما می‌آیند و باید با استفاده از ویژگی‌هایی مثل جاخالی دادن یا دوبار پرش، سکوبازی‌ها را انجام دهید و دشمنان را از بین ببرید. مهم نیست که چند بار در هر مرحله شکست می‌خورید و به نقطه‌ی شروع بازی بر می‌گردید، مبارزات همچنان لذت بخش هستند و می‌توان آن را دلیل اصلی سرگرم شدن مخاطب در Collapsed دانست.

درکنار تجربه Collapsed به‌صورت تک‌نفره، یک حالت دونفره آنلاین هم برای بازی تعبیه شده است که هیجان مبارزات و نبردها را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد. در تجربه‌ی دونفره هم چالش‌های بازی همچنان خود را نشان می‌دهند. به‌عبارتی استودیو گلیو گیمز سعی کرده با ارائه یک حالت دونفره، تنها لذت مبارزات و گشت‌وگذار در بازی را افزایش دهد و کشتن دشمنان و باس‌ها به‌ اندازه‌ای ساده‌ نشود که روی تجربه‌ی بازیکنان تاثیر گذار باشد. مورد دیگری که در Collapsed به آن دقت بالایی شده است، بخش ارتقای مهارت‌های بازیکن است. بازی دارای یک سیستم ارتقای مهارت‌های درختی بسیار بزرگ است که ویژگی‌های مختلفی نظیر نوار سلامت، مقاومت کاراکتر بازی دربرابر عناصر مختلف و موارد مشابه دیگر را ارتقا می‌دهد. برای ارتقای هر بخش نیاز به سه آیتم مختلف دارید که با کشتن باس‌ها، گشت‌وگذار در بازی و تجربه‌ی مجدد Collapsed می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

البته این نکته را هم بگویم که اگر اهل تکرار مجدد Collapsed نباشید، دو سوم مهارت‌های درنظر گرفته شده برای شما بلااستفاده می‌ماند، زیرا تنها با ارتقای چند مهارت کلیدی، می‌توانید بازی را تمام کنید. درواقع پس از تمام کردن Collapsed، دومین Log بازی در دسترس قرار می‌گیرد (بازی دارای ۱۰ لوگ مختلف است). در Log دوم به بعد، تمامی مراحل مجددا تکرار می‌شوند و فقط بعضی از باس‌های بازی تکامل پیدا می‌کنند و درجه سختی باس‌ها و دشمنان در هر Log افزایش پیدا می‌کند. به‌عبارتی در اولین Log، داستان بازی را متوجه می‌شوید و سایر Logها جدا از اینکه حالت نیوگیم‌ پلاس به‌خود می‌گیرند، تعدادی باس جدید را هم در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. این بخش برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که می‌خواهند به فارم کردن در مراحل و پاکسازی تمامی Logها بپردازند. بااین‌تفاسیر گیم‌پلی بازی Collapsed بدون درنظر گرفتن شکست‌ها و دفعاتی که آن را تکرار می‌کنید، نهایت دو ساعت زمان دارد. ازطرفی نبود ارزش تکرار مجدد به‌خاطر محیط‌ها و لوت‌های بازی، سبب شده است تا مخاطب میل و رقبتی به تمام کردن Collapsed در سایر Logها نداشته باشد. دراین‌میان اشاره کنم که هر زمان که خواستید، می‌توانید یک نیوگیم تازه را آغاز کنید، سایر شخصیت‌های Collapsed را تجربه کنید و نگران از دست رفتن پول یا آیتم‌هایی که جمع کرده‌اید هم نباشید؛ زیرا تمامی پیشرفت‌های شما برای کاراکتر جدید هم لحاظ می‌گردد.

از نظر طراحی و گرافیک، Collapsed در جایگاه خوبی قرار دارد. تیم سازنده از طراحی‌های فانتزی برای به تصویر کشیدن جلوه‌های بصری استفاده کرده است. همچنین طراحی انفجارها یا افکت‌های حاصل از شلیک گلوله و استفاده از مهارت‌ها هم به‌خوبی طراحی شده‌اند. از نظر فنی هم Collapsed یک بازی کاملا بهینه است و بازیکنانی که یک پی سی پایین رده دارند، به‌راحتی می‌توانند از تجربه‌ی Collapsed لذت ببرند. جدا از مشکلات طراحی که در بخش گیم‌پلی به آن‌ها اشاره شد، تنوع دشمنان هم بسیار پایین است. در بالا اشاره شد که ۹ مرحله در سه محیط روایت می‌شود و دشمنان هر محیط تقریبا دو الی سه مورد است. حال حساب کنید در سایر مراحل و Logها مدام با دشمنانی روبه‌رو می‌شوید که در مرحله گذشته آن‌ها را از بین برده‌اید و دشمنان محیط آخر هم ترکیبی از دشمنان مراحل پیشین است.

با شروع بازی Collapsed، انتظار داشتم یک موسیقی هیجان‌انگیز و درگیر کننده را بشنوم، زیرا موسیقی یکی از ویژگی‌های اصلی بازی‌های اکشن پلتفرمر است، اما استودیو گلیو گیمز از موسیقی گوش‌نوازی برای بازی استفاده نکرده است و تنها در طول مراحل شاهد شنیدن افکت‌های صوتی و پخش یک موسیقی معمولی در پس زمینه هستیم. بازی Collapsed بااینکه یک بازی مستقل است، اما تیم سازنده می‌توانست با ارائه نوآوری‌های بیشتر یا استفاده بهتر از منابع خود، اثری را خلق کند که نام آن درکنار بازی‌های خوش ساخت اکشن پلتفرمر با المان‌های روگ‌لایک بدرخشد. بااین‌حال تجربه‌ی Collapsed خالی از لطف نیست و می‌تواند نبردهای هیجان‌انگیزی را ارائه دهد.

منبع زومجی