Menu

بازی Far Cry 6 | شلوغ، خشن و متنوع

شرکت یوبیسافت با بازی Far Cry 6 می‌خواهد هم یک قدم جدید در مجموعه فار کرای بردارد و هم به هویت آن وفادار باشد. این‌جا ما با دنی روهاس همراه می‌شویم؛ پسر یا دختری که دربرابر حکومت ظالمانه می‌ایستد.

خواه یا ناخواه باید پذیرفت که اکثر بازی‌های یوبی‌سافت پابه‌پای یکدیگر قدم برمی‌دارند؛ چه وقتی برای پیشرفت از هم می‌آموزند و چه وقتی مرتکب اشتباهات تکراری می‌شوند. این وسط توانایی انکارناپذیر شرکت فرانسوی در معرفی مفصل و هیجان‌انگیز بازی‌های ویدیویی خود به مخاطب هم کاری می‌کند که قضاوت آن‌ها پیش از عرضه حتی فراتر از حالت معمول دنیای ویدیوگیم، سخت به نظر بیاید. زیرا قطعا گیمرهایی هستند که با اشاره به گذشته از پذیرش تمام‌وکمال هایپ ایجادشده توسط یوبیسافت برای یک یا چند بازی مشخص و احساس ناامیدی جدی پس از عرضه می‌گویند.

با همه‌ی این‌ها در لحظه فقط می‌توان به گفت‌وگو راجع به اطلاعات موجود از یک بازی ویدیویی پرداخت. در نتیجه نمی‌توان انکار کرد که فعلا نمایش‌ها و اخبار بازی فار کرای 6 یوبیسافت خوب به نظر می‌رسند. انگار سازندگان توانسته‌اند فرمول آشنای مجموعه را کمی بهبود ببخشند و قصه‌ای قابل قبول هم برای روایت تدارک دیده‌اند.

نوید خاوری، کارگردان داستانی بازی Far Cry 6 با تاکید روی سیاسی بودن قصه‌ی آن می‌نویسد که ارائه‌ی روایت درست گره‌خورده به مباحثی همچون فاشیسم، استعمارطلبی، کار اجباری، لگدمال شدن حقوق مردم و نیاز به برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه قطعا سخت به نظر می‌رسد. اما او می‌خواهد به کمک تیم خود شجاعانه داستانی ارتباط‌گرفته با همه‌ی این‌ها را در قالب یارا (Yara)، جزیره‌ای خیالی به تصویر بکشد.

مطابق اطلاعات موجود به نظر می‌رسد که پروسه‌ی پیش‌تولید فار کرای 6 از پنج سال قبل کلید خورد و سازندگان وقت کافی برای سر و شکل دادن به قصه را داشتند. آن‌ها الهام‌گیری خود از رخدادهای واقعی پیش‌آمده در کشورهایی همچون کوبا را نیز انکار نمی‌کنند. ولی فار کرای 6 حداقل مطابق گفته‌های یکی از کارگردان‌های آن قرار نیست محصولی شعاری باشد که پیامی سفت‌وسخت راجع به دیکتاتورها و انقلاب برعلیه آن‌ها را در چشم مخاطب فرو می‌برد. بلکه می‌خواهد واقع‌گرایانه فرصت نمایش دادن چنین اتفاقاتی از دید انسان‌های متفاوت را داشته باشد.

بااین‌حال فار کرای 6 پیش از آن که بخواهد از انظر احساسی و محتوایی غنی باشد، یک بازی اول‌شخص شوتر با المان‌های اکشن-ادونچر است. پس گیمر از آن انتظار هیجان و گشت‌وگذار را دارد. سازندگان این واقعیت را در آغوش کشیده‌اند. تنها کافی است به نمایش‌های بازی بنگریم که هم روی رفتارهای شیطان‌صفتانه‌ی آنتون کاستیلو با نقش‌آفرینی جانکارلو اسپوزیتو (بازیگر سریال Breaking Bad و سریال Better Call Saul) تمرکز می‌کنند و هم کشته شدن دشمن به‌لطف شلیک شدن CDهای موسیقی از یک سلاح خاص را به رخ بازیکن می‌کشند! نوید خاوری در این رابطه می‌نویسد: «فار کرای مجموعه‌ای است که در DNA خود به‌دنبال ایجاد تعادل بین موضوعات بزرگ‌سالانه و پیچیده با شوخ‌طبعی و لحظات سبک‌سرانه می‌گردد. در فار کرای، یکی از آن‌ها نمی‌تواند بدون دیگر وجود داشته باشد. ما سعی کردیم که این تعادل را محتاطانه برای بازی Far Cry 6 خلق کنیم».

او اشتباه نمی‌کند. حتی بازی Far Cry 3 که بسیاری از گیمرها آن را بهترین فار کرای می‌دانند و پرشده از ثانیه‌های خونین و تاریک است، دقایق و اِلِمان‌های بسیار سرگرم‌کننده‌ای را هم در خود جا می‌دهد. ولی آیا سازندگان فار کرای 6 می‌توانند محصولی را ارائه کنند که هم داستان‌گویی جدی آن روی پای خود می‌ایستد و هم می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده ظاهر شود؟

فارکرای 6 ما را در نقش دنی روهاس (Dani Rojas) که به انتخاب گیمر می‌تواند زن یا مرد باشد. این انتخاب قرار نیست پوچ و بی‌معنی به نظر بیاید. زیرا برخلاف فار کرای‌های قبلی، در بازی Far Cry 6 شما دنی روهاس را حداقل در کات‌سین‌ها و بخش‌هایی از گیم‌پلی می‌بینید. در نتیجه واقعا متوجه ظاهر پروتاگونیست به‌عنوان یک دختر یا پسر جوان هستید. تازه او اصلا ساکت نخواهد بود. این پارتیزان قرار نیست همیشه در سکوت سر تکان بدهد و کل کات‌سین‌ها از زاویه‌ی دید او به نمایش دربیایند. زیرا سازندگان می‌خواهند شما صحبت‌های او را بشنوید، وی را ببینید و ارتباطی احساسی با دنی روهاس برقرار کنید.

در نتیجه دنی روهاس واقعا به یارا تعلق دارد. او این‌جا زندگی کرده است و دردها و شادی‌های قرارگرفته در نقطه به نقطه‌ی جزیره را می‌شناسد. در نتیجه سازندگان او را تا جای ممکن به موجودی فراتر از یک دوربین متحرک اول‌شخص تبدیل کردند و برای ضبط سکانس‌های وی از دو صداگذار زن و مرد و تکنولوژی موشن کپچرینگ بهره بردند.

هرچه‌قدر هم که سازندگان روی طراحی پرجزئیات و دقیق منطقه‌ای گرمسیری وقت بگذارند، سطح گرافیک فنی را نسبت به بازی‌های پیشین یوبیسافت بالاتر ببرند و گشت‌وگذار در محیط شهری را جذاب کنند، باز رابطه‌ی اصلی بازیکن با آن مکان به کمک شخصیت برقرار می‌شود. اگر یوبیسافت واقعا کاری کند که ما قدم به قدم باور کنیم که زندگی دنی به جزیره یارا گره خورده است، تجربه‌ی نهایی می‌تواند واقعا تحت تاثیر قرار بگیرد.

اما اگر واقعا ازطریق دنی با جزیره یارا ارتباط برقرار کنیم و قصد گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف آن را داشته باشیم، فعالیت‌های فراوانی انتظار ما را می‌کشند. زیرا فار کرای 6 بزرگ‌ترین نقشه در سری بازی Far Cry تا به امروز را مقابل گیمر می‌گذارد. این نقشه از چهار منطقه تشکیل شده است که از زیست‌بوم پرجزئیات خود بهره می‌برند. حیات وحش نقش قابل توجهی در جابه‌جایی شما داخل جزیره یارا دارد تا بتوان احساس واقعی ترک مکان شهری و ورود به منطقه‌ی جنگلی را لمس کرد. برای نمونه وقتی داخل پایتخت یارا هستید، بارها مشغول بالا و پایین رفتن از ساختمان‌ها می‌شوید؛ درحالی‌که داخل محیط غیرشهری آن‌چنان قرار نیست حرکت عمودی در جهان بازی فار کرای 6 را تجربه کنید.

شهرک‌های متفاوت، اسکله‌های نگه‌داری قایق و فرودگاه‌ها در نقاط مختلف نقشه یارا به چشم می‌خورند. اما فراتر از چند فعالیت سرگرم‌کننده‌ی پخش‌شده در محیط بازی فار کرای 6، گیمرها باید به فکر تصاحب پایگاه‌های NFS باشند. یوبیسافت ادعا می‌کند که کمپ‌ها این بار متفاوت با یکدیگر به نظر می‌رسند و اصلا بازیکن‌ها را به سمت استفاده از سلاح‌های متنوع و تاکتیک‌های به‌خصوص برای شکست دادن دشمنان سوق می‌دهند؛ تا پروسه‌ی تصاحب ۱۰ پایگاه به یک شکل نباشد.

در نگاه سازندگان بازی Far Cry 6، محیط‌های یارا انقدر تنوع دارند که بتوانند روی جنس مبارزات شما با دشمن تاثیر بگذارند. اگر داخل شهر مشغول پریدن از روی این پشت بام به آن پشت بام هستید، گاهی به سرعت با ورود به یک کوچه‌ی تنگ دشمن خود را گم می‌کنید. ولی در محیط باز شاید هرگز نتوانید انقدر به او نزدیک شوید. در نتیجه احتمالا استراتژی‌های متفاوتی را پی می‌گیرید و سلاح‌های گرم‌وسرد گوناگون خود را بی‌استفاده نمی‌گذارید.

البته ماجرا به داشتن سلاح‌های متنوع خشم نمی‌شود. زیرا شما در مبارزه از کمک یک همراه انتخابی نیز بهره می‌برید؛ Guapo یعنی یک کروکودیل گرسنه که دشمن‌ها را تکه‌تکه می‌کند و Chorizo یا همان سگ دوست‌داشتنی که همه‌ی دیکتاتورها هم عاشق او می‌شوند! یوبی‌سافت در ساخت بخش‌هایی از بازی واقعا تصمیم گرفت که به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت بدهد. به همین دلیل شما در ظاهر از یارهای کمتری نسبت به بازی‌های قبلی بهره می‌برید. اما متمرکز روی قابلیت‌های آن‌ها می‌شوید. مثلا اگر قصد حمله‌ی اکشن و بی‌کله به سمت لشگری از افراد مسلح را داشته باشید، به سراغ تمساح می‌روید و اگر بخواهید دشمن خود را فریب بدهید، سگ کوچک و شجاع را دارید.

این الگو در بخش‌های دیگر بازی Far Cry 6 هم به چشم می‌خورد. مثلا حالت آرکید و حالت طراحی مرحله توسط گیمر در بازی Far Cry 6 وجود ندارند. عناصر RPG هم که برای نخستین بار با بازی Far Cry New Dawn به سری فار کرای معرفی شدند، جایی در فار کرای 6 ندارند. سازندگان نمی‌خواستند کورکورانه تمام موارد دیده‌شده در بازی‌های قبلی را به فارکرای جدید بیاورند. آن‌ها می‌خواهند این بار قصه‌ای جذاب با کات‌سین‌های سینمایی بیشتر را به تصویر بکشند. پس ترجیح دادند که متمرکز روی ارائه‌ی تجربه‌ی داستانی به مخاطب باشند. البته اگر بخواهید می‌توانید تعداد قابل توجهی از مراحل را به شکل کو-آپ هم پشت سر بگذارید.

نتیجه‌ی تمرکز بیشتر سازندگان روی اِلِمان‌های مشخص بازی بدون شاخ‌وبرگ دادن بیش از اندازه به آن‌ها این است که مثلا مخفی‌کاری در فار کرای 6 به مراتب باورپذیرتر از قبل به نظر می‌رسد. به قول اندی رابینسون از رسانه ویدیوگیمز کرانیکل: «در فار کرای 6 برخلاف فارکرای‌های پیشین همیشه خود بازی تصمیم نمی‌گیرد که چه زمانی باید نبرد آغاز شود. بلکه گاهی این تصمیم برعهده‌ی مخاطب است».

گیمر می‌تواند سلاح خود را کنار بگذارد و تبدیل به دنی روهاس عادی شود؛ یکی از ساکنین یارا که سال‌ها زجر کشید و زجر مردم اطراف خود را دید. او می‌تواند مشغول گشت‌وگذار در جزیره باشد یا به‌عنوان یک شهروند قدم به داخل پایگاه دشمن بگذارد و کارها را مخفیانه جلو ببرد. دیگر قرار نیست لحظه به لحظه تفنگ را در قاب دوربین ببینید و با هر مرتبه مشاهده شدن توسط دشمن، مجبور به شلیک یا فرار باشید.

البته که تمام پیشرفت‌های بازی‌های قبلی مجموعه هم قرار نیست ناگهان از صحنه‌ی روزگار محو شوند و مثلا لباس‌های پرواز و قلاب همچنان در فار کرای 6 حضور دارند. زیرا اتفاقا کاملا با نیاز دنی به جابه‌جایی‌های عمودی در نقاط مختلف یارا جور درمی‌آیند. بازی Far Cry 6 می‌خواهد با دقت بهترین المان‌های مناسب این تجربه‌ی جدید را از قسمت‌های قبلی فار کرای بردارد، آن‌ها را کنار ویژگی‌های جدید بگذارد و تجربه‌ای یک‌پارچه را ارائه دهد.

سازندگان به منطقی‌تر جلوه دادن یکی دیگر از جنبه‌های فرمول سری بازی Far Cry نیز فکر کرده‌اند. در فار کرای 6 گشت‌وگذار قرار است ارزش و مفهوم بیشتری برای گیمر داشته باشد؛ چه وقتی که سوار اسب می‌شوید و دیگر با یک موجود زنده سر و کار دارید و چه وقتی خودرو شخصی‌سازی‌شده‌ی خود را با علاقه می‌رانید و به حفظ آن اهمیت بیشتری می‌دهید.

تازه رسیدن گیمر به نقاط مختلف نقشه نیز دیگر صرفا با محوریت دنبال کردن نقطه‌ای مشخص در نقشه انجام نمی‌شود. گاهی دنی روهاس فقط یک تصویر در موبایل خود دارد و شناخت گیمر از جزیره به پیدا شدن مکان مورد نظر توسط او کمک خواهد کرد. ما همیشه در بازی‌های جهان-باز یوبی‌سافت، ساعات زیادی را صرف رسیدن از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب کرده‌ایم. پس باید امیدوار بود که این‌بار در نگاه کلی با یک سیستم پیمایش معنادارتر و جذب‌کننده‌تر از گذشته روبه‌رو شویم.

همه‌ی این نقاط قوت مثبت احتمالی فقط در حالتی به شکل کامل جواب می‌دهند که بازی Far Cry 6 بتواند غرق‌کننده ظاهر شود؛ بتواند پاهای گیمر را واقعا در جزیره‌ی یارا داخل کفش‌های دنی روهاس بگذارد. یوبیسافت برای انجام درست این کار نیازمند فضاسازی درخشان است؛ طراحی اتمسفر فراتر از سر و شکل دادن به چند محیط و بالا بردن جزئیات گرافیکی.

یکی از طراح‌های اصلی فار کرای 6 می‌گوید که بعضا وقتی داخل محیط شلوغ مشغول نبرد با سربازهای آنتون می‌شوید، ناگهان مردم به کمک شما می‌آیند. زیرا آن‌ها نیز مثل شما زجر کشیده‌اند و در اوج ترس می‌خواهند از دست این افراد راحت شوند. شخصیت‌های اصلی و فرعی دیگری هم پیدا می‌شوند که با دنی روهاس قدم در همین جاده بگذارند.

ولی انتقال کامل این حجم از احساسات به مخاطب آسان نخواهد بود. گیمر باید باور کند که این مردم انقدر به ستوه آمده‌اند که می‌خواهند بخش‌های زیادی از کشور خود را تبدیل به خرابه کنند؛ مکان‌هایی که چندین و چند سال پس از یک انقلاب دیگر ساخته شده‌اند. آن‌ها حاضر به آسیب دیدن و آسیب رساندن هستند. این انسان‌ها حاضر شده‌اند به در و دیوارهای کشور خود گلوله شلیک کنند و گلوله بخورند. تخریب‌پذیری بیشتر بازی Far Cry 6 نسبت به فار کرای‌های قبلی هم کاری می‌کند که این آسیب دیدن کشور را بیش‌ازپیش به طرز واضح ببینیم.

پس بازی فار کرای 6 باید این احساسات و تفکرها را به تصویر بکشد؛ تا گیمر با مردم یارا و دنی همراه شود و آن‌ها را باور کند. البته که بازی Far Cry 6 می‌تواند به‌سادگی صرفا یک سندباکس دیگر شود که مهم‌ترین لحظات آن به شلیک بمب‌های کوچک از جسم کوله‌پشتی‌مانند قرارگرفته بر کمر دنی خلاصه شده‌اند. ولی باتوجه‌به فروش بسیار زیاد این مجموعه و تضمین‌شده بودن بخش قابل توجهی از موفقیت مالی فار کرای 6، یوبی‌سافت می‌تواند کارهایی به مراتب بیشتر را با این داستان‌گویی انجام بدهد. حالا که کات‌سین‌ها قرار است شخصیت اصلی را نشان بدهند، کاش بازی فرصتی برای به نمایش گذاشتن تمام‌وکمال درون‌ریزی‌های دنی به‌عنوان یک انسان هم پیدا کند و از فار کرای 3 یاد گرفته باشد.

بازی Far Cry 6 در تاریخ ۷ اکتبر (۱۵ مهر) برای پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان، کامپیوترهای شخصی، گوگل Stadia و آمازون Luna عرضه خواهد شد. کنسول PS5 سونی و کنسول XSX مایکروسافت فار کرای 6 را با رزولوشن 4K و فریم‌ریت ۶۰ اجرا خواهند کرد. اما مطابق وعده‌ی تیم سازنده باید انتظار داشت که بازی روی کنسول‌های نسل ۸ نیز عملکردی کاملا قابل قبول داشته باشد. این وسط گیمرهای PC باید بدانند که فارکرای 6 در روز عرضه روی استیم قرار نمی‌گیرد و فقط از فروشگاه دیجیتالی اختصاصی یوبیسافت و فروشگاه دیجیتالی اپیک گیمز قابل خریداری خواهد بود.

یوبیسافت وعده‌های فراوانی راجع به قدم گذاشتن به کشور یارا را تحویل گیمرها داد. حالا باید صبر کرد و دید که تجربه‌ی مبارزه به هدف شکست دادن دیکتاتور در مناطقی که با الهام از کوبا و دیگر جزایر دریای کارائیب خلق شده‌اند، واقعا چگونه به نظر می‌آید. دنی روهاس به نبرد با رئیس‌جمهور ستم‌گری خواهد رفت که در حال تربیت ابلهانه‌ی دیگو، فرزند خود به هدف تبدیل کردن او به یک دیکتاتور پست جدید است.