Menu

کارگردان فنی عنوان Dirt 5 در رابطه با کنسول XSX صحبت می‌کند

به تازگی کارگردان فنی عنوان Dirt 5 از استودیوی سازنده‌ی این بازی یعنی استودیوی Codemasters مصاحبه‌ای در رابطه با کنسول Xbox Series X و همچنین عنوان در دست ساخت‌شان برای این کنسول یعنی عنوان Dirt 5 داشته است، برای اطلاع از جزئیات و اطلاعات گفته شده در درون این مصاحبه با پردیس‌گیم همراه باشید.

اخیراََ برنامه‌ی Inside Xbox مصاحبه‌ای با آقای دیوید اسپرینبرگ (David Springate)، کارگردان فنی عنوان Dirt 5 از استودیوی سازنده‌ی این بازی یعنی استودیوی Codemasters داشته و با او در رابطه با بهینه سازی عنوان Dirt 5 بر روی کنسول Xbox Series X به گفتگو پرداخته است.

توجه: به علت آمادگی برای حجم بسیار زیاد اخبار کنفرانس شرکت Sony این مصاحبه به صورت خلاصه ترجمه شده است و نسخه‌ی کامل آن به زودی و طی چند روز آینده بر روی سایت قرار خواهد گرفت، با تشکر از صبر و شکیباییِ شما کاربران پردیس‌گیم…

آغاز مصاحبه

سوال: چه چیزی شما را بیشتر از همه برای توسعه دادن عنوان Dirt 5 و آوردن آن بر روی سخت افزارهای نسل بعدی هیجان زده می‌کند؟

جواب آقای دیوید اسپرینبرگ: کنسول Xbox Series X دارای مجموعه‌ای کامل از قابلیت‌های هیجان انگیزِ جدید است پس به من حق بدهید که انتخاب کردن تنها یک عدد از میان تمامی آنها برایم سخت و مشکل باشد!

عنوان Dirt 5 یک بازیِ زیبا، سریع و پُر از اتفاقات اکشنِ توسعه داده شده یک بازی ریسینگ (نام اصلی: Racing، به معنای بازی‌ها و عناوین در سبک ماشین سواری و مسابقه‌ای) است پس قادر بودن و داشتن این حق انتخاب که بتوان آن را بر روی کنسول Xbox Series X با میزان فریم ریت‌ای (نام اصلی: Frame Rate) بالغ بر 120 فریم در ثانیه تجربه کرد شگفت انگیز است.

اما عنوان Dirt 5 همچنین تجربه‌ای بسیار اجتماعی است. من نمی‌توانیم برای دیدن و تماشای اسکرین شات‌های (نام اصلی: Screen Shot، به معنای تصاویر گرفته شده از و یا در درون چیزی که در این جا آن چیز عنوان Dirt 5 است) زیبایی که بازیکنان بر روی شبکه‌ی Xbox Live و یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند صبر کنم، من واقعاََ مشتاق تماشای تصاویری هستم که مردم از نورپردازی بازی می‌گیرند! این تصاویر قرار است تا بر روی کنسول Xbox Series X شگفت انگیز به نظر برسند، و همچنین برخی از افراد به شدت با استعدادی که از درون بازی‌ها عکس می‌گیرند نیز وجود دارد، حواسم به [کارهای] آنها خواهد بود!

سوال: جدای از مزایای بهرمندی از قدرت و عملکرد کنسول Xbox Series X برای بارگزاری‌های سریعتر و غیره چه قابلیت‌هایی از کنسول Xbox Series X شما را برای گشت و گذار کردن در درون آنها و اعمال آنها بر روی روند ساخت و توسعه‌ی عنوان Dirt 5 هیجان زده کرده است؟

جواب آقای دیوید اسپرینبرگ: من عاشق قابلیت‌هایی نظیر حافظه‌ی SSD سریع و قابلیت رهگیری پرتو (نام اصلی: Ray Tracing) و برخی قابلیت‌های واحد پردازنده‌ی گرافیکی (نام اصلی: Graphics Processing Unit یا به اختصار GPU) هستم و من بسیار به واسطه‌ی قدرت پردازنده‌ی جدید بر پایه‌ی Zen 2 تحت تاثیر قرار گرفته‌ام. (برای آشنایی بیشتر با این قابلیت‌ها میتوانید به قسمت اول و قسمت دوم مقاله‌ی "بررسی تمامی اطلاعات منتشر شده از کنسول XBOX SERIES X" مراجعه کنید)

واحد پردازنده‌ی مرکزی (Central Processing Unit یا به اختصار CPU) کنسول Xbox Series X خیلی قوی است! و انجام دادنِ چندین کار به صورت همزمانِ این واحد پردازنده‌ی مرکزی به شدت متاثر کننده است! ما پیش از این به این موضوع که باید با مفهومِ اجرا کردنِ چندین عمل به طور همزمان بر روی هسته‌های واحد پردازنده‌ی مرکزیِ یک PC و به اشتراک گذاشتن منابع آن پردازنده بر روی چندین فعالیت به طور همزمان (که به کاهش قدرت و سرعت پردازنده می انجامد) سر و کله زده و با آن دست و پنجه نرم کنیم عادت کرده بودیم اما در حقیقت پردازنده‌ی کنسول Xbox Series X قادر به انجام کارهای خیلی بیشتری نسبت به واحدهای پردازنده‌ی مرکزی معمولی، همیشگی و رایج است؛ ما متوجه شدیم که موتور گرافیکی‌ای که عنوان Dirt 5 به وسیله‌ی آن در حال ساخته شدن می‌باشد قادر است تا به راحتی و سادگی هر چه تمام‌تر از قبل از پردازنده‌ی موجود بر روی کنسول Xbox Series X استفاده کند.

سوال: ساختن و توسعه دادن بازی بر روی کنسول Xbox Series X چگونه و به چه شکل است؟ (در واقع منظور اصلی شخص مصاحبه کننده از این سوال این است که ساختن و توسعه دادن بازی بر روی کنسول Xbox Series X چه حسی دارد)

جواب آقای دیوید اسپرینبرگ: انتقال (روش و نوع توسعه و ساختن یک بازی) بر روی یک کنسول جدید از هر پلتفرمی به عنوان مثال کنسول Xbox Series X معمولاََ دردناک است، شما باید با ابزارهایی جدید، جریان کاری جدید و روش‌های جدیدی برای فکر کردن سر و کله زده و با آنها دست و پنجه نرم کنید.

اما این بار تیم Xbox برای من مجموعه‌ای جدید از ابزارها را آورد که کیت ساخت و توسعه‌ی بازی (نام اصلی: Game Development Kit) نام داشت که آنها بیش از این هم آن را بر روی کنسول Xbox One آماده و در حال اجرا داشتند.

این به این معنی است که ما میتوانستیم انتقال [به نسل جدید] را خیلی زودتر از این‌ها انجام دهیم، در حقیقت، ما روند کار پایه‌ی ساختن بازی برای کنسول Xbox Series X را مدت‌ها پیش از این که حتی سخت افزار کنسول Xbox Series X را دریافت کنیم شروع کرده بودیم؛ این گونه طرز فکر از سوی تیم Xbox به ما اجازه داد تا به معنای واقعی کلمه توسعه‌ی بازی بر روی نسل بعدی را زودتر از موعد شروع کنیم و پس از دریافت کردن نسخه‌ی اولیه‌ی سخت افزارِ کنسول Xbox Series X متعلق به خودمان ما توانستیم تا واقعاََ سریع همه چیز را به اجرا در بیاوریم.

برای من مهم ترین چیز در درون توسعه دادن و ساختن یک بازی ویدیویی رابطه‌ها و همکاری‌ها است؛ کار کردن با تیم Xbox یک همکاری است، اعضای تیم Xbox متعهد شده‌اند تا به ما کمک کنند که یک بازی ویدیوییِ عالی را بسازیم و تولید کنیم و آنها [اعضای تیم Xbox] بارها و بارها آن را به من نشان داده‌اند؛ این به این معنا است که ما در رابطه با تجربیات‌مان صادق باشیم، چیزی که ما عاشقش هستیم و چیزی که حتی ما احتمالاََ آن را در روند ساخت و توسعه‌ی یک بازی سخت و مشکل می‌دیدیم اثر گذاری‌ای با معنا و قابل مشاهده در درون بروزرسانی‌هایی که در درون ابزارهای کنسول Xbox Series X دریافت می‌کردیم گذاشته است.

من هرگز بر روی کنسول تازه عرضه شده‌ای کار نکرده‌ام که در حالی که ما ماه‌ها از عرضه‌ی آن کنسول فاصله داشته باشیم و ابزارهای توسعه و ساخت بازی برای آن به این اندازه کامل، به این اندازه پایدار و به این اندازه راحت در کار کردن با آنها باشند.

سوال: کدام یک از قابلیت‌ها است که شما بیش از همه برای گشت و گذار کردن در درون آنها و اعمال آنها بر روی روند ساخت و توسعه‌ی عنوان Dirt 5 بر روی کنسول Xbox Series X هیجان زده کرده است؟

جواب آقای دیوید اسپرینبرگ: واضح است که حافظه‌ی SSD کنسول Xbox Series X شگفت انگیز است، این حافظه شبیه به حافظه‌های SSD پلتفرم PC نیست، این بیشتر از این‌هاست؛ قادر بودن به بارگزاری اطلاعات آن هم با سرعتی به این حد باور نکردنی به عنوان یک توسعه دهنده و بازیساز نه تنها واقعاََ تاثیر گذار است بلکه جالب نیز هست.

برای عنوان Dirt 5 ما قرار است قادر باشیم تا بتوانیم با سرعت فوق العاده بالا و سریع‌ای وارد مسابقات بشویم، این به این معنا است که هیچ صفحه‌ی بارگزاری‌ای بر سر راه قرار نخواهد گرفت، هیچ وقتی تلف نخواهد شد و تماماََ اکشنِ بدون توقف خواهد بود.

در آینده من به واقعاََ هیجان زده هستم که ببینم چگونه این تکنولوژی قرار است تا چهره‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را تغییر دهد زیرا من واقعاََ باور دارم که [چهره‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را] تغییر خواهد داد.