تجربه ما از بتای بازی West of Dead
"به قلم محمد جواد مجیدزاده"
در سراسر دنیا، بسیاری از افراد آرزو دارند تا برای اندک لحظه ای هم که شده، حال و هوای غرب وحشی را تجربه کنند؛ آن جو خاص داغ پر از هیجان درگیری با یاغیها و گاوچرانها. آن فضای مملو ترس همواره مورد خیانت قرار گرفتن، آن فشار مخصوص محیط برای تصمیم گیری در لحظه. به طور خلاصه، تجربه زندگی روزانه در لبه پرتگاه مرگ. همین حس خاص و آرزوی مشترک باعث شده است تا در انواع مدیومهای سرگرمی، شاهد عناوینی باشیم که هرکدام به نوع خود سعی در ارائه تجربه ای خاص از آن جو به ما دارند. از عناوین بسیار قدیمی مثل Wild Gunman گرفته تا شاهکارهای بی حد و حصر امروزی مثل Red Dead Redemption 2. پیوستگی سایه مرگ با زندگی روزانه قهرمانان نیز موجب شده است تا بازگشت از مرگ و انتقام از بانیان نیز به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این تجربه زندگی در لبه پرتگاه جاودانگی، موضوع جذاب و پر طرفداری باشد.
West of Dead عنوانی منحصربهفرد است که پکیج کاملی از آمال و آرزوهای وسترن بازیبازان را به تصویر میکشد. این بازی که هم اکنون در فاز بتا قرار دارد، عنوانی مستقل در سبک Roguelike است که همین سبک منحصربهفرد نیز به تجربه جذاب این بازی ارزش بالایی میبخشد. در West of Dead شما در نقش یک هفتتیرکش قرار خواهید گرفت که با کشتن ارواح سرگردان و موجودات از ریخت افتاده، قصد دارد تا تعادل را به برزخ میان مرگ و زندگی بازگرداند؛ هفتتیرکشی با صداپیشگی Ron Perlman و قیافهای مانند Ghost Rider.
زاویه دید بازی به صورت ایزومتریک است و قرار است تا شما همانگونه که سبک بازی به آن اشاره دارد، به جست و جو در اتاقهای متصل به هم بازی بپردازید و با کشتن دشمنان، قدم به قدم به بازگرداندن تعادل نزدیکتر شوید. علاوه بر این، ترتیب اتاقها و به طور کلی پیکربندی مراحل بازی، هر دفعه که شما یک دور جدید بازی را شروع میکنید کاملاً متفاوت است و نشان از پایبندی سازندگان بازی به اصول سبک Roguelike دارد. به همین دلیل، ممکن است شما در طول یک Run به رخدادهای فرعی ای برخورد کنید کنید که در Runهای قبلی تجربه نکرده اید؛ مثلاً یک شخصیت فرعی با یک مأموریت فرعی. یکی از مثالهای این مأموریتهای فرعی که ما در بازی به آن برخورد کردیم، سیستم Burden بود که در آن شما تا موقعی که تعداد مشخصی از دشمنان را از بین نمیبردید و به قولی این "بار" را از روی دوش خود برنمیداشتید، با یک ضربه میمردید؛ در عوض شخصیت بانی این مأموریت فرعی به شما سلاح و وسیله میداد.
در نسخه بتا، شاهد این نکته بودیم که بازی از سیستم شخصی سازی نسبتاً وسیعی برخوردار است. انواع سلاحهای مخصوص آن دوران با مشخصات خاص خودشان، یک سری آیتمهای جانبی که به نوعی Abilityهای شما به حساب میروند و در نهایت آیتمهایی خریدنی از فروشگاههای داخل بازی که شامل سلاح و یک سری آیتمهای دفاعی و تهاجمی دیگر میشود، نیز در بازی وجود دارند.
علاوه بر ادوات مختلف، شما قادر به شخصی سازی کاراکتر خود در مسیرهای مختلف Toughness، Perception و Resourcefulness نیز هستید که به ترتیب موجب ارتقای جان، آسیب وارده از طریق سلاحتان و قابلیتهای ویژه شما میشوند. ارتقای این مسیرها از طریق ایستگاههایی در بازی صورت میگیرد که به صورت اتفاقی در اطراف نقشه پراکندهاند و با رسیدن به آنها میتوانید یک امتیاز در هر کدام از این مسیرها سرمایه گذاری کنید. اسلحههای موجود در بازی نیز دارای لول بندی هستند؛ اگرچه به دلیل محدود بودن نسخه بتا، حد بالای این سطح بندی نامشخص است. علاوه بر تنوع در ادوات و قابلیتهای موجود در بازی، دشمنان نیز با وجود اینکه فقط با نسخه بتای بازی روبرو هستیم، از تنوع خوبی برخوردار بودند.
علی رغم اینکه خود بازی برای تجربه بهتر، توصیه به استفاده از گیم پد میکند، حرکت در محیط، هدف گیری و به طور کلی تمامی موارد موجود در بازی با ماوس و کیبورد نیز به خوبی قابل تجربه هستند. همچنین مکانیک شلیک برخی اسلحهها نیز جالب توجه است؛ به صورتی که هرچه بیشتر دکمه شلیک را نگه دارید و بعد رها کنید، شلیک دقیقتر و صدمهزنندهتری خواهید داشت. همانگونه که تقریباً در تمامی بازیهای تیراندازی نیاز به پناه گرفتن دارید، West of Dead نیز از این قضیه مستثنا نیست. فقط بدانید و آگاه باشید که Coverهای این بازی تخریب پذیر هستند و نمیتوانید همیشه پشت آنها بمانید. حرکت بین کاورها بسیار نرم و روان است و به طور کلی انیمیشنهای حرکت کاراکتر بازی به خوبی طراحی شده اند و حس خوبی را به ما منتقل کردند. طراحی سلاحها نیز به نوعی نزدیک به واقعیت است و مثلاً نمیتوانید با شاتگان، ۱۰۰ متری خود را بزنید. صداگذاری و موسیقی بازی نیز به خوبی حس غرب وحشی را به ما منتقل میکردند.
با اینحال، مشکلات جزئی مانند غیب شدن Coverها و هوش مصنوعی نسبتاً ضعیف دشمنان و همچنین مسیریابی نامناسب هم بازیکن و هم دشمنان در نسخه بتا وجود داشتند که البته میتوان امیدوار بود در نسخه نهایی برطرف شده باشند. قطعات موسیقی موجود در بازی نیز تنوع چندانی نداشتند و پخش آنها نیز گاهی به صورت تصادفی قطع میشد.
به طور کلی، West of Dead عنوان سرگرم کننده ای به نظر میرسد که با توجه به گستردگی شخصی سازیهای موجود در آن، میتوان امیدوار بود تا بتواند ساعتهای زیادی بازیکنان خود را سرگرم کند. همچنین، پایبندی سازندگان به اصول سبک Roguelike – از جمله وجود Permadeath، تصادفی بودن نقشه و… – نشان از این دارد که با بازی خوش ساختی روبرو خواهیم بود. West of Dead قرار است تا در تاریخی نامعلوم، اما به زودی و در بهار امسال بر روی پلتفرم Steam منتشر شود.