Menu

همه راه‌ها به Nvidia’s Geforce باز می‌گردد

به گزارش پردیس‌گیم ناشران زیادی تا به امروز تکلیف مخاطبان خود را مشخص نکرده‌اند. حدسیات زیادی در مورد مواضع این ناشران بیان شده است ولی یکی ازمحتمل‌ترین این حدسیات نبود درآمد مشخص یا مجزا است و همین طور تمایل ناشران به گرفتن پول از کاربران است وقتی از یک سرویس ابری دیگربرای بازی نیز استفاده می‌کنند و این به وضوح بی احترامی به مخاطب است.

به عنوان مثال Stadia از کاربر خود در قبال بازی که وی روی Steamخریداری کرده است هزینه‌ای مجزا دریافت می‌کند و بسیاری از ناشران بزرگ صنعت بازی نیز این شرایط راپذیرفته و خدمات خود راتحت همین شرایط به کاربر ارائه کرده وکاربر نیز برای استفاده از این سرویس هیچ راهی به جز قبول آن ندارد. ولی در هر حال این موارد به صورت رسمی عنوان نشده و به عنوان فرضیه مطرح می‌گردند.

از سویی یک موضوع به شدت مهم آن است که توسعه دهندگان هیچ موضع مشخصی را در مورد این موضوع مشخص نکرده‌اند و به عنوان مثال Nvidia به صورت خیلی محترمانه مجبور شد تا از سرویس دادن به توسعه دهندگانی که با آنها همکاری ندارد خودداری کند و بازی‌های آنها را نیز پشتیبانی نکند.

به توییت زیر دقت کنید:

«از اینکه شمارا در مورد بازی The Long Dark ناامید می‌کنیم بسیار ناراحتیم ولی دیگر امکان استفاده از این بازی روی سخت‌افزار Geforce نیست. کمپانی Nvidia از ما به عنوان سازنده بازی هیچ اجازه‌ای نگرفت و شماباید گلایه خود را به آنان بکنید و ما راهی جز این نداشتیم. Devs باید بداند بازی‌هایش در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

بعد از این توییت نیز Raphael Van Lierop دوباره عنوان کرد که «اوضاع پیچیده‌ای است و شرکت ما با انواع پلتفرم‌ها و سخت‌افزارها سروکار دارد و باید بداند که بازی‌‌هایش کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتواند برنامه‌ریزی‌های مالی خود را انجام بدهد و این اصلی است که در اقتصاد همه می‌دانند. باز هم عنوان می‌کنیم که از وضعیت پیش آمده متاسف هستیم.»

او عنوان کرد که Hinterlord دوباره در آینده در مورد Geforce بازنگری خواهد کرد ولی امروز از وضعیت موجود اصلا راضی نیست. این جدل پیش آمده برای خیلی از سازندگان بازی و توسعه دهندگان زنگ خطری را به وجود آورده است مخصوصا کسانی که از Geforce استفاده می‌کنند و سوال اصلی اینجاست وقتی یکبار Nvidia برای استفادهاز یک بازی روی سیستم Steam حق امتیاز را خریداری کرده است چرا برای یک فضای مجازی با همان کارکرددوباره به همان ناشر مبلغی بپردازد. توییتی که در بالا آمد را دوباره بخوانید تا دریابید دقیقا چه موضوعی در جریان است. این بحث به شدت آینده دنیای باری برای فضاهای ابری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بسیارجدی است.

موضوع اصلی این است که هم ناشران و بازیسازان و هم بازی‌بازان متضرر اصلی خواهند بود. بدیهی استکه توسعه بازی دیجیتال برای بازیساز بسیار راحت است تا ساخت فیزیکی آن و عرضه آن روی Blu-ray وفروش آن روی سایت Ebay است. از طرف دیگر کنترل بازی در قالب دیجیتال و پشتیبانیآن راحت‌تر است را عرضه فیزیکی، گرچند که برای عرضه فیزیکی نیز این مراحل طی می‌شود ولی دیگر نمی‌توان خریدار بازی فیزیکی را ازبازی کردن محروم کرد.

مجوز استفاده از یک بازی به این معنی نیست که یک شرکت دیگر بتواند آن را محدود کند یا باطل کند حتی اگر یک شخص مستقل آن‌را تهیه کند.و این اتفاقی است که برای Geforce افتاده است و اهمیت زیادیهم دارد.Nvidia تنها کنسول مجازی خود را اجاره نمی‌دهد بلکه آن را به همراه بازی‌های Steam اجاره می‌دهد و تا امروز نیز این موضوع پیش نیامده بود. بدیهی است که این سرویس فقط یک بستر فیزیکی نیست و اگر این باشد بسیار مشمئز کننده است و نوعی کلاهبرداری از بازیبازان و مخاطبان است.