Menu

چرا آخرین سال یک نسل می‌تواند هیجان انگیزترین دورانش باشد

چراآخرینسالیکنسلمی‌تواندهیجان انگیزترین دورانش باشد

"گردآوری و ترجمه شده توسط امیر آزادی"

با طلوع نسل جدید کنسول‌ها، مایکروسافت و سونی برای معرفی دو کنسول Xbox Series X و PS5 آماده می شوند؛ با این وجود نیازی به اشک ریختن برای PS4 و Xbox One نیست. در واقع تاریخ نشان داده که اغلب عناوین استثنایی در آخرین سال هر نسل منتشر می شوند. بیایید نگاهی به پلتفرم‌های قبلی داشته باشیم که نه تنها پایانشان غم انگیز نبود، بلکه واقعا غوغا کردند! – و اینکه چرا به نظر می‌رسد PS4 و Xbox One در راهی مشابه کنسول‌های قبلی قرار خواهند گرفت.

۲۰۱۳: شهرهای شناور، شیوع قارچی، و هرج و مرج مدنی

وقتی نگاهی به عناوین ۲۰۱۳ می اندازم، درباره کنسول‌هایی که قرار بود در پاییز منتشر شوند فکر نمی‌کنم، بلکه به عناوین شگفت انگیزی فکر میکنم که روی سخت افزارهای ۱۰ ساله منتشر شدند. این سال با بازآفرینی Crystal Dynamics از سری Tomb Raider و BioShock Infinite – که مدت‌ها بود انتظارش را می‌کشیدیم – شروع شد. هردوی این عناوین در ماه مارچ منتشر شدند. چند ماه بعد در ژوئن، ناتی داگ از راندمان شگفت انگیز Last of Us روی PS3 رونمایی کرد. و در نهایت در ماه سپتامبر، راک‌استار نسل هفتم را با افتخار و توسط Grand Theft Auto V به پایان رساند. تمامی این عناوین نقدهای بسیار خوبی دریافت کردند و خودشان را به عنوان تعدادی از برترین عناوین نسل هفتم تثبیت کردند. اما دلیل اینکه این بازی‌ها واقعا به یاد ماندنی بودند چه بود؟ تمامی این‌ها در این حقیقت خلاصه می شوند که همه سازندگانی که به آن‌ها اشاره کردیم، کل نسل را برای ساختن عناوینی صرف کردند که نتیجه شاهکارهای قبلی این استودیو‌ها بودند. راک‌استار قبل از انتشار GTA V، دو شاهکار Red Dead Redemption و GTA IV را منتشر کرد. ناتی داگ قبل از اینکه سراغ TLOU برود، سگانه Uncharted را ساخت. و Irrational هم 6 سال قبل از Infinite، بازی اول سری بایوشاک را منتشر کرد.

در آن موقع این بازی‌ها حتی از بازی‌های نسل جدیدشان نیز بیشتر درخشیدند. دو کنسول Xbox One و PS4 موقع انتشار، فهرستی از بازیهای فرست‌پارتی داشتند که از بابت کیفیت گرافیکی بسیار تحسین برانگیز بودند اما در آخر به راحتی از یاد‌ها می‌رفتند (Killzone Shadow Fall و Ryse: Son of Rome). همچنین، تعدادی از عناوین میان نسلی را دیدیم و مدت زیادی از وقتمان را به تجربه آن‌ها روی سخت افزار‌های جدید اختصاص دادیم (Battlefield 4 و Assassin’s Creed IV: Black Flag).

به هر حال، هیچکدام از این بازی‌ها به موفقیت Grand Theft Auto V و The Last of Us نرسیدند.

یکی از موارد جالب دیگری که درباره این بازیها وجود دارد این است که سرانجام، تمامی عناوین ذکر شده برای کنسول‌های نسل بعدی‌شان نیز منتشر شدند؛ مانند GTA V که یکی از پرفروش ترین عناوین منتشر شده روی Xbox One و PS4 می باشد. این چیزی است که انتظار داریم طی وارد شدن به نسل جدید، دوباره شاهد آن باشیم.

۲۰۰۵ و ۲۰۰۶: نینجاها، کماندو‌ها و دانلد داک!

نگاهی به یک نسل قبل تر می اندازیم؛ دو کنسول Xbox 360 و PS3 به ترتیب در مدت زمانی نزدیک و در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ منتشر شدند. برای آخرین سالOriginal Xbox ، بازی بسیار سختی تحت عنوان Ninja Gaiden Black منتشر شد، یکی از بهترین بازی‌های سری Star Wars ساخته شد و هم چنین Jade Empire توسط سازنده KOTOR یعنی بایوور منتشر شد. عناوین سال آخری Original Xbox شاید مانند کنسول‌های دیگر کمیّت عناوین نمادین را نداشت، اما همین عناوین از کیفیت بالایی برخوردار بودند.

برای کنسول PS2، سه عنوان Kingdom Hearts 2، Final Fantasy XII و Okami منتشر شدند. تمامی این بازی‌ها برای کنسول‌های نسل بعد هم پورت شدند و هم‌اکنون می‌توانید آن‌ها را به راحتی روی کنسول خود تجربه کنید.

همانند بازی‌های منتشر شده در ۲۰۱۳، بازی‌های هردو کنسول برای نسل بعد‌شان منتشر شدند؛ چراکه شامل ایده‌های استودیو‌های باتجربه ای بودند که تا حد ممکن از قدرت کنسول استفاده کردند. در مقابل این عناوین، بازی‌های سطحی وجود دارند که تنها از لحاظ بصری چشمگیرند و بسیاری از کنسول‌ها کار خود را با آن‌ها شروع می‌کنند.

۲۰۲۰: شمشیر‌های غولپیکر، اصلاحات جسمی و بازهم شیوع عفونت‌های قارچی

برمی‌گردیم به ۲۰۲۰، که به نظر می‌رسد سالی پر از عناوین تحسین برانگیز و خارق العاده خواهد بود. Square Enix دو بازی منحصر به فرد خود یعنی FF XV و Kingdome Hearts III را در این نسل منتشر کرد که قرار است با FF VII Remake کار خود در این نسل را به اتمام برساند. ناتی داگ مشغول ساختن TLOU Part II می باشد تا حداکثر توان PS4 را به رخ دنیا بکشد. CDPR هم مدت‌هاست کار بر روی سایبرپانک را آغاز کرده تا همانند ویچر ۳، گیمر‌ها را غرق در دنیای خیالی بازیهای خود کند. هم چنین عناوین بزرگی مانند Doom Eternals، Dying Light 2، Ghost of Tsushima، RE3 Remake و…. نیز در پایان این نسل منتشر خواهند شد. در یک کلام، آرامشی قبل از طوفان نسل بعد نخواهیم داشت.

درباره لاین‌آپ‌های Xbox Series X و PS5 اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما می شود حدس‌هایی زد. با تاخیر Watch Dogs: Legion و Gods and Monsters و همچنین شایعات درباره بازی بعدی سری Assassin’s Creed (که طبق شایعات تم داستانی وایکینگی خواهد داشت)، می توان گفت تعدادی از عناوین یوبی‌سافت به نسل بعدی کنسول‌ها راه خواهند یافت. عناوین امسال و حتی بازی‌های قبلی مانند Red Dead Redemption 2، Control و Death Stranding نیز احتمال پورت شدن برای کنسول‌های نسل جدید را دارند.

نظر شما چیست؟ آیا پایان دوران PS4 و XB1 همانند کنسول‌های نسل قبلی‌شان با شکوه خواهد بود یا اتفاق دیگری رقم خواهد خورد؟

منبع: Escapist Magazine