Menu

پایه‌ای از معاملات و نحوه برخورد با آن

بازاری غیر فیزیکی

فارکس یا همان بازار فارکس به بازاری غیر فیزیکی و کاملا الکترونیک گفته می شود که در آن به تبادل ارزهای مختلف در سراسر دنیا پرداخته می شود. زمانی که در مورد فارکس و معاملات فارکس صحبت می کنیم و یا در مورد این موضوع مطالعه می‌کنیم، با موضوعات و طرح‌های مختلف مانند آلپاری، تریدر و یا اینکه بروکرهای فارکس در ایران کدام هستند و یا امسال دیگر این چنینی مواجه می شویم. در حال حاضر بازار فارکس به عنوان بزرگترین و متمول ترین بازار ارزی در کل دنیا به حساب می آید که روزانه چیزی در حدود ۴۰۰۰ میلیارد دلار تبادلات ارزی که شامل اکثر ارزهای رایج دنیا می‌باشد می‌شود.

در حالت کلی باید بگویم که هیچ بازار مرکزی واحدی برای فارکس و انجام معاملات آن وجود نداشته و این امکان وجود دارد که در سراسر دنیا برای داد و ستد و تبادلات این سیستم اقدام نموده و ارزهای مختلف را با یکدیگر تبادل نمود. همچنین هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای این سیستم وجود نداشته و این بازار به صورت ۲۴ ساعته فعال می باشد. از مهم‌ترین مراکزی که به انجام معاملات فارکس می‌پردازند می‌توان به شهرهایی مانند پاریس، فرانکفورت، سنگاپور، توکیو، زوریخ، لندن، نیویورک، سیدنی و غیره اشاره نمود. همچنین در بازار معاملات فارکس این امکان وجود دارد که هر فرد حقیقی یا حقوقی به تبادلات ارزی بپردازد. با توجه به حجم مبادلات ارزی که در این سیستم انجام می پذیرد این سیستم به عنوان بزرگ ترین بازار نقد دنیا به حساب می آید.

استراتژی‌های معاملاتی سیستم

شرکت هایی که در کشورهای مختلف به انجام فعالیت های خود مشغول هستند، همیشه موضوع نوسانات پول رایج کشور ها آنها را نگران می کند. با توجه به اینکه در سیستم فارکس امکان عقد قرارداد و تنظیم آن با صورت نرخی مشخص و از پیش تعیین شده وجود دارد، ریسک ناشی از نوسانات پول را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. برای انجام این نوع مبادلات در سیستم فارکس فردی که قصد انجام آن را دارد، می تواند ارز مورد نظر خود را به بازار معاوضه پایاپای تحویل داده و هنگامی که ارز مورد نظر به نرخ مورد نظر فرد رسید اقدام به انجام معامله نماید. مسئله ای که مشخص است این است که فرد معامله کننده به صورت تمام و کمال از نرخ تبادلات ارزی آگاهی کامل داشته و این مسئله ریسک ناشی از نوسانات ارز را تا حدود زیادی از بین می برد.

استراتژی ارزی موجود

قبل از آن که فضای مجازی و اینترنت به صورت گسترده ای در زندگی و جوامع بشری حضور پیدا کند، موضوع معاملات ارزی از حالت بسیار محدودی بهره می برد و بیشتر تبادلات ارزی از طریق بانک‌های عامل که امکان خرید و فروش ارز را داشتند صورت می پذیرفت.

اما امروزه با توجه به پیشرفت هایی که صورت گرفته در بازار معاملات ارزی و همچنین بازار فارکس هر شخصی این امکان را دارد که از طریق کارگزاران مختلف و واسطه های موجود در بازار و یا از طریق بانک به انجام تبادلات ارزی و فعالیت در سیستم فارکس بپردازد.

استراتژی معاملات بر پایه اصول تحلیلی

تقریباً می توان گفت یکی از مهمترین استراتژی ها در معاملات فارکس استفاده از اصول تحلیل بازار فارکس می باشد که در طی آن به حرکات بازار متمایل می‌شود. از جمله مهمترین روشها و استراتژی های تحلیلی در معاملات فارکس تحلیل بنیادی، روحیه بازار و تحلیل تکنیکی می باشد. هر یک از مدل های مختلف روش های تحلیلی یک استراتژی در فارکس به حساب می‌آیند و در جهت انجام پیش‌بینی‌های منطقی موجود در بازار و تعیین روند بازار مورد استفاده قرار می گیرد. معاملاتی که دارای رقم و مبلغ گرانی هستند در تحلیل تکنیکی با استفاده از نمودارهای مختلف و همچنین ابزار استراتژی مختلف مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و از آن ها استفاده می شود. اما در تحلیل بنیادی معمولاً به عوامل اقتصاد و سیاسی کلان که می تواند تأثیر بسزایی در معاملات فارکس ایجاد نمایند پرداخته می شود. همچنین روش روحیه بازار نیز معمولا با استفاده از نظرات و گفت و گوهای معامله‌گران به تحلیل بازار فارکس می‌پردازد.