Menu

بررسی نسخه‌ی ارلی اکسس Unlucky Seven

بررسی نسخه‌ی ارلی اکسس Unlucky Seven

"به قلم علیرضا محزون"

این بررسی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

شاید خیلی‌ها ژانر ماجراجویی را به عنوان ژانری می‌شناسند که در آن داستان بر گیم‌پلی برتری دارد. صرف نظر از درست بودن یا نبودن این ادعا، می‌توان یک نکته را به یقین بیان کرد: هیچ بازی‌ای بدون داشتن یک گیم‌پلی سرگرم‌کننده به موفقیت نمی‌رسد خواه این بازی در سبک ماجراجویی بگنجد خواه در هر سبک دیگری. برای اثبات این نکته نیز می‌توان به سراغ عنوان Unlucky Seven رفت، عنوانی که تلاش می‌کند یک داستان متفاوت و جذاب را ارائه دهد اما نبود ایده‌های خلاقانه در گیم‌پلی عملا آن را تبدیل به یک بازی عذاب‌آور می‌کند که به اتمام رساندن آن حتی برای یک بار هم کار سختی است. این عنوان که توسط استودیوی لهستانی Puzzling Dream ساخته شده ابتدا برای عرضه در اواخر ماه آگوست برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل برخی مشکلات، بازی به صورت Early Access در دسترس قرار گرفت.

Unlucky Seven داستان هفت همسفر را روایت می‌کند که برای شرکت در یک جشن تولد عازم هتلی معروف می‌شوند. صاحب هتل که برای درست کردن یک نوشیدنی مخصوص نیاز به اعضای بدن مثل مغز دارد برای این هفت نفر تله‌ای ترتیب می‌دهد تا آن‌ها را کشته و از اجسادشان استفاده کند؛ بنابراین مهمانی قرار است تا به کشتارگاه این افراد تبدیل شود. شما در طول بازی کنترل شخصیت‌های مختلف را در دست می‌گیرید تا به آن‌ها برای رسیدن به هتل و سرانجام فرار از آن کمک کنید.

بررسی بازی Unlucky Seven

ایده‌ی کلی داستان بازی جذاب است و پتانسیل تبدیل شدن به یک عنوان ماجراجویی موفق را دارد، اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد. دلیل اصلی آن نیز به شخصیت‌پردازی ضعیف کاراکترها برمی‌گردد. هفت نفری که در طول بازی کنترلشان به شما سپرده می‌شود هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ در نتیجه شما نمی‌توانید با هیچ کدام ارتباط برقرار کنید و سرنوشتشان برای شما اهمیتی نمی‌یابد. علاوه بر این، منطق برخی اتفاقات بازی و رفتار شخصیت‌ها نیز اصلا روشن نیست؛ برای مثال چرا این هفت نفر با هم همسفر شده‌اند و دلیل رفتارهای احمقانه‌ای که از آن‌ها سر می‌زند چیست.

اساسی‌ترین مشکل در بازی را باید نبود ایده‌‌های جذاب در خلق گیم‌پلی دانست. عملا بخش بزرگی از بازی به حل معماهایی می‌گذرد که شامل ترکیب چندین آیتم مشخص برای رسیدن به یک هدف خاص هستند. برای مثال بازی از شما می‌خواهد برای درست کردن یک نوشیدنی، چندین میوه‌ را در محیط بازی بیابید و سپس آن‌ها را با هم مخلوط کنید. شاید وجود تعداد معدودی از این معماها با توجه به سبک بازی توجیه‌پذیر می‌بود اما وقتی گیم‌پلی تنها ‌به این موارد محدود می‌شود، دیگر نمی‌توان از آن به عنوان یک گیم‌پلی سرگرم کننده یاد کرد. تکرار چندباره‌ی این ایده‌ی پیش‌پا افتاده گیمر را به فکر وامی‌دارد که آیا اصلا سازندگان برنامه‌ی مشخصی برای ساخت مراحل بازی داشته‌اند.

بررسی بازی Unlucky Seven

در حال حاضر بازی از لحاظ فنی در وضعیت فاجعه‌باری به سر می‌برد. انواع و اقسام باگ‌ها در مراحل مختلف به چشم می‌خورند که می‌توانند به راحتی تجربه‌ی بازی را تلخ کنند. عدم امکان سیو کردن در میانه‌ی یک مرحله نیز مشکل را چند برابر کرده است. این بدین معنی است که در صورت مواجه شدن با یک باگ در هر جای یک مرحله، همه‌ی پیشرفت شما در آن مرحله هدر خواهد رفت و باید آن را از ابتدا آغاز کنید. این باگ‌ها طیف وسیعی دارند و شامل تغییر رنگ‌های عجیب، گیر کردن کاراکتر‌ها، سیاه شدن صفحه و اجرا نشدن دستورها مثل برداشتن یک شی می‌شوند. با توجه به وضعیت Early Access بازی حداقل می‌توان امیدوار بود که این باگ‌های آزاردهنده تا انتشار نسخه‌ی نهایی مرتفع شوند.

گرافیک فنی در Unlucky Seven هم چنگی به دل نمی‌زند. اولین مواجهه با بازی احتمالا شما را به یاد عناوین ده سال قبل می‌اندازد. عجیب‌تر از کیفیت پایین گرافیکی، افت فریم‌های وحشتناکی است که در برخی مراحل گریبان‌گیر آن می‌شود. همه‌ی این‌ها نشان از این دارد که بازی برای تبدیل شدن به یک عنوان قابل‌تجربه راه درازی پیش روی دارد.

بررسی بازی Unlucky Seven

در ابتدای عرضه‌ی بازی، کاراکتر‌ها دیالوگ‌های خود را به زبان می‌آوردند، اما لهجه‌ی بسیار بد صداپیشگان تقریبا بیشتر این دیالوگ‌ها را نامفهوم می‌کرد. علاوه بر این، این دیالوگ‌ها با متن‌هایی که بالای سر شخصیت‌ها نمایش داده می‌شد هم‌خوانی نداشت. در یک آپدیت جدید، این دیالوگ‌ها حذف شده و در حال حاضر به جای آن، صداهای ثابتی در هنگام صحبت کردن کاراکترها شنیده می‌شود. متاسفانه اکثر این صداها آزاردهنده هستند و سازندگان بهتر است تا حل شدن مشکل دیالوگ‌ها، این صداها را نیز به صورت کامل حذف کنند.

بازبینی تصویری:

بررسی بازی Unlucky Seven

گرافیک بازی اصلا چنگی به دل نمی‌زند

بررسی بازی Unlucky Seven

مینی‌گیم‌ها و معماهای اینچنینی هم خیلی زود تکراری می‌شوند و کمکی به بازی نمی‌کنند

بررسی بازی Unlucky Seven

یکی از باگ‌های عجیب بازی!

بررسی بازی Unlucky Seven

یکی دیگر از باگ‌های عجیب بازی!

نکات مثبت

ایده‌ی کلی داستان بازی

نکات منفی

شخصیت‌پردازی ضعیف

اتفاقات عجیب و غیرمنطقی در طول بازی

گیم‌پلی خسته‌کننده و تکراری

گرافیک ضعیف

صداگذاری بسیار بد شخصیت‌ها

سخن آخر: شاید سازندگان Unlucky Seven بتوانند تا زمان عرضه‌ی نهایی مشکلات متعدد فنی آن را رفع کنند، اما قطعا نمی‌توان انتظار تغییر بزرگی در فرمول کلی گیم‌پلی و حتی داستان بازی داشت. به همین دلیل نمی‌توان آن را به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده به کسی پیشنهاد داد. اگر توسعه‌دهندگان یک بازی بدون داشتن ایده‌های خوب شروع به ساخت یک عنوان جدید نکنند و همچنین اگر در طول ساخت آن، اشتباهات خود را بپذیرند و در پی تصحیح آن برآیند، بدون شک شاهد عناوینی به مراتب بهتری از Unlucky Seven خواهیم بود.

(Verdict (Early Access Version

Unlucky Seven's developers may fix its numerous technical issues until launch date, but we certainly cannot expect a major change in the overall gameplay formula or the story. Therefore, it cannot be recommended to anyone as a fun and entertaining game. If the developers do not start building a new title without good ideas, and if they admit their mistakes while making it and try to fix them, no doubt we will see far better titles than Unlucky Seven