Menu

مصاحبه با فیل اسپنسر در مورد مسائل داغ این روزهای صنعت بازی: از Xbox Scarlett و xCloud تا Game Pass و رقابت با Sony و Nintendo

رئیس بخش Xbox آقای فیل اسپنسر به تازگی در مصاحبه‌ای مفصل با وبسایت Giant Bomb جزئیاتی جالبی را در مورد آینده این پلتفرم گیمینگ به اشتراک گذاشته است. Microsoft اخیرا در رویداد E3 2019 از برنامه‌های آینده خود شامل کنسول جدید Project Scarlett رونمایی و جزئیات جدیدی را هم در مورد سرویس استریم بازی xCloud منتشر کرد. با توجه به این نمایش‌ها، شکی نیست که این روزها اسپنسر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در این گفت‌و‌گوی 40 دقیقه‌ای اسپنسر به رقابت با Sony و Nintendo اشاره و اعلام کرد که علارقم اینکه Xbox به دنبال جایگاه نخست است اما معتقد است که همه می‌توانند در این رقابت برنده باشند و در عین حال، با همکاری یکدیگر باعث پیشرفت گیمینگ شوند. او می‌گوید که به این تجارت به چشم یک مبارزه نگاه نمی‌کند و از نظر او، گیمینگ فرصتی است برای خلق چیزهایی که مردم دوست دارند.

اسپنسر به دنبال این است که به اختلافی که میان رقبا وجود دارد پایان دهد و در این رابطه به عرضه Banjo بر روی Smash Bros. Ultimate و همکاری Sony و Microsoft در زمینه تکنولوژی استریم ابری اشاره کرد. وی همچنین از The Master Chief Collection بعنوان نمونه‌ای از اقدامات Microsoft در زمینه عرضه بازی‌ها بر روی PC از طریق Steam یاد کرده است.

در مورد رقابت Project Scarlett با PlayStation 4 نیز اسپنسر به دنبال جایگاه نخست برای Xbox است. او می‌گوید که رقابتی از هر کس دیگری است اما این باعث نمی‌شود که خواهان به دردسر افتادن Sony باشد.

در مورد Project Scarlett اسپنسر گفت که قدرت خام "بسیار مهم" است. او نمی‌داند که سخت افزار Project Scarlett در مقایسه با PS5 در چه وضعیتی قرار دارد اما انتظار دارد که دو کنسول در یک سطح باشند در نتیجه رقابت آنها در زمینه قیمت نهایی و وفاداری برندها خواهد بود. اما شرایط هر طور که پیش برود، به گفته اسپنسر Microsoft به دنبال جایگاه نخست است و تیم Xbox متعهد است که در زمینه کنسول‌های بازی به یک رهبر و پیشرو تبدیل شود.

مصاحبه با فیل اسپنسر در مورد مسائل داغ این روزهای صنعت بازی: از Xbox Scarlett و xCloud تا Game Pass و رقابت با Sony و Nintendo

اسپنسر در ادامه از این گفت که Scarlett قرار نیست آخرین کنسول Microsoft باشد. به گفته او Microsoft هنوز نمی‌داند که کنسول بعدی چه زمانی از راه می‌رسد اما بعنوان یک شرکت، به ساخت سخت افزارهای بیشتر پس از Scarlett متعهد است. وی در جهت شفاف‌سازی بیشتر این مسئله گفت که به عرضه سخت افزار جدید در تاریخی مشخص متعهد نیستند و تاریخ خاصی را برای عرضه سخت افزار جدید تعیین نکرده‌اند. چالش Microsoft این است که پیش‌بینی کند که تحول بعدی صنعت بازی چه خواهد بود و سپس متناسب با آن، کنسولی را طراحی کند.

اسپنسر در این مصاحبه همچنین گفت که Microsoft هنوز اسمی را برای Project Scarlett انتخاب نکرده است. گفته می‌شود که Project Scarlett در کنار مدلی دیگر با اسم رمز Anaconda، از کنسول‌های قدرتمند Microsoft در نسل بعد هستند. مدل سومی که این شرکت برای عرضه در نسل آینده در نظر گرفته با اسم Lockhart شناخته م‌ شود و ضعیف‌تر از دو کنسول اشاره شده است. Microsoft تاکنون تنها در مورد یکی از کنسول‌های رده بالای خود صحبت کرده است.

اما در مورد قیمت Project Scarlett، اسپنسر می‌گوید که Microsoft قیمت حدودی مشخصی را برای این کنسول در نظر گرفته است اما هیچ چیز هنوز نهایی نشده است. به گفته اسپنسر، مسئله‌ای که می‌تواند این معادله را پیچیده کند، طرح رئیس جمهور ترامپ برای تعیین تعرفه 25 درصدی بر کالاهای الکترونیکی ساخته شده در چین و ارسال آنها به ایالات متحده است. Nintendo اخیرا تولید کنسول‌های Nintendo Switch را از چین به جنوب شرقی آسیا منتقل کرد تا شامل این تعرفه نشود.

در ادامه این مصاحبه اسپنسر از اهمیت قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل‌های قبلی در نسل Project Scarlett گفت. اسپنسر گفت که می‌خواهد به خریدهایی که افراد در دوران پلتفرم‌های قدیمی انجام داده‌اند، احترام بگذارد و به همین دلیل Project Scarlett از هزاران عنوانی که در طی چهار نسل کنسول‌های Xbox منتشر شده است، پشتیبانی خواهد کرد. البته قراردادهای حق امتیاز و دیگر محدودیت‌های تجاری ممکن است باعث شود که همه بازی‌های قدیمی بر روی Project Scarlett جواب ندهند. با این حال، به گفته اسپنسر شرکت Microsoft قراردادهای جدیدی را بر اساس فاکتورهای امروزی با سازندگان و ناشرها در زمینه پشتیبانی از عناوین نسل‌های گذشته خواهد بست. به موجب این قراردادها ناشرها و سازندگان از ساخته‌های قدیمی خود سود خواهند برد و این مسئله در قراردادهای حق امتیاز جدید یک فاکتور کلیدی خواهد بود.

اسپنسر همچنین در مورد Xbox Game Pass نیز صحبت کرد و گفت که این سرویس، شرایطی را ایجاد خواهد کرد که سازندگان به طور خاص به Xbox روی آورند چرا که آنها خواهند دانست که می‌توانند بازی خود را در مجموعه‌ای عرضه کنند که دارای میلیون‌ها مشترک است که تنها یک دکمه با دانلود بازی آنها فاصله دارند. در عین حال، این مسئله می‌تواند چالش جدیدی را بر سر راه برخی از سازندگان قرار دهد چرا که باید مطمئن شوند که محصول نهایی‌شان شایسته تجربه شدن توسط میلیون‌ها بازیکن باشد.

مصاحبه با فیل اسپنسر در مورد مسائل داغ این روزهای صنعت بازی: از Xbox Scarlett و xCloud تا Game Pass و رقابت با Sony و Nintendo

این مدیر اجرایی Microsoft در ادامه به xCloud، بعنوان سرویس استریم بازی برند Xbox که در اکتبر در دسترس قرار می‌گیرد، پرداخت. اسپنسر گفت که احتمالا هنوز چند سال با محبوب شدن استریم در میان گیمرها و تجربه بازی‌ها از طریق پردازش ابری فاصله داریم. بر اساس اعلام اسپنسر در حال حاضر، و تا آینده پیشبینی شده، تجربه بازی‌ها بر روی سخت افزار محلی در خانه بهترین راه برای تجربه عناوین بزرگ آینده همچون Cyberpunk 2077، که اسپنسر به طور خاص به آن اشاره کرد، است. با این حال، آنهایی که به دنبال تجربه بازی‌ها در سفر بر روی موبایل یا دستگاه‌های دیگر هستند و مشکلی با رزولوشن و نرخ فریم پایین‌تر ندارند می‌توانند به xCloud مراجعه کنند.

اسپنسر در ادامه به این مسئله هم اشاره کرد که با فراگیر شدن استریمینگ Xbox، قابلیت‌های جالبی نیز ظهور خواهد کرد. یکی از این قابلیت‌ها می‌تواند این باشد که کاربرها بتوانند سیستم‌های خود را در قالب "بسته‌های استریمی" به افراد دیگر اجاره دهند. باید دید این سیستم چگونه کار می‌کند اما اسپنسر از یک سناریو احتمالی آینده می‌گوید که طی آن مردم بتوانند به غریبه‌ها اجازه دهند که بسته محلی‌شان را در زمانی که خودشان در دسترس نیستند، برای استریم کردن اجاره کنند. اسپنسر امیدوار است که قابلیت استریم بازی‌ها در آینده بتواند برای مصرف‌کنندگان ایجاد درآمد کند و یکی از مثال‌های احتمالی این امکان هم موردی است که اشاره شد.

در پایان اسپنسر در مورد رویداد E3 هم صحبت کرد. به اعتقاد او E3 در دنیای گیمینگ بعنوان یک رویداد مهم و مورد توجه به کار خود ادامه خواهد داد. در زمان مشخصی در سال، گیمینگ در مرکز توجه دنیا قرار می‌گیرد و این، امروز که صنعت بازی بیش از هر زمان دیگری زیر بار انتقادات قرار دارد و مورد قضاوت قرار می‌گیرد، اهمیت دارد. یکی از این تهدیدها، به گفته اسپنسر تصمیم اخیر سازمان جهانی بهداشت است که اعلام کرد اعتیاد به بازی‌های ویدئویی یا اختلال گیمینگ را به عنوان یک بیماری خواهد شناخت. اسپنسر همچنین گفت که E3 زمان مهمی در سال برای نشان دادن این حقیقت به دنیا است که گیمینگ تنها برای بچه‌ها نیست. و به اعتقاد اسپنسر، بدون شرکت‌های بزرگی مثل Sony و Activision، اعتبار این رویداد ضربه خواهد خورد.