Menu

تجربه‌ی ما از بتای آزاد Battlefield V

تجربه‌ی ما از بتای آزاد Battlefield V

"به قلم علیرضا محزون"

وقتی برای نخستین بار خبر ساخت یک عنوان جدید از سری Battlefield منتشر شد این نگرانی برای بسیاری از گیمرها بوجود آمد که DICE چگونه می‌خواهد فرمول موفق BF 1 را تغییر دهد و یک تجربه‌ی بهتر برایمان به ارمغان آورد. با معرفی رسمی BF V و مشخص شدن این موضوع که بازی در زمان جنگ جهانی دوم جریان خواهد داشت این نگرانی‌ها حتی بیشتر هم شدند. آیا DICE استخوان‌بندی BF 1 را حفظ می‌کند و بهبود‌ها در حد تغییر اسلحه‌ها و پیشرفت‌های گرافیکی خواهند بود و یا این استودیوی بازی‌سازی قصد تغییرات بنیادی در این فرانچایز را دارد؟ حالا پس از نمایش گیم‌پلی بازی در چند نمایشگاه، دو نسخه‌ی آلفا و مهم‌تر از همه بتای پنج روزه‌ی بازی می‌توان تا حدودی جواب این سوال را داد.

در نسخه‌ی بتای BF V، گیمرها تنها به دو نقشه‌ی بازی و دو مد Conquest و Grand Operation دسترسی داشتند. مد Conquest دقیقا چیزی است که در نسخه‌های قبلی BF دیده‌ایم. اما مد Grand Operation را می‌توان یک حالت بهبودیافته از Operation در BF 1 دانست. بدین معنی که شما در نقش مهاجم یا مدافع در یک عملیات بزرگ چند روزه ایفای نقش می‌کنید. در مجموع می‌توان به این مد در نسخه‌ی نهایی بازی بسیار خوش‌بین بود و انتظار تجربه‌ی نبرد‌های نفس‌گیر با اهداف متنوع را داشت.

با وجود این که سازندگان بازی وعده‌ی اضافه شدن تعدادی مد کاملا جدید را داده‌اند اما متاسفانه جای این مدها در نسخه‌ی بتا بسیار خالی بود. شاید اگر EA کمی ریسک می‌کرد و یکی از این مدهای جدید (مثلا بتل‌رویال) را در نسخه‌ی بتا قرار می‌داد می‌توانست از طرفی مشکلات احتمالی آن را برطرف کند و از طرف دیگر بیش از پیش طرفداران این سری را به خرید نسخه‌ی نهایی ترغیب نماید.

اگر با سری Battlefield آشنا باشید و برای اولین بار شروع به تجربه‌ی نسخه‌ی بتا کنید ممکن است شباهت‌های بسیاری با نسخه‌ی پیشین ببینید. اما کافی است کمی در گیم‌پلی بازی غرق شوید تا دریابید خیلی چیزها در بازی عوض شده‌اند. شاید مهم‌ترین تغییر در BF V، تاکید بیش از پیش بازی بر کار گروهی باشد. در واقع شما با دو چالش اساسی در هنگام تجربه‌ی بازی روبه‌رو هستید که برای فائق آمدن بر آن‌ها چاره‌ای جز کار تیمی ندارید. اولین چالش سیستم جدید افزایش خط سلامتی بازی است. بر خلاف نسخه‌ی قبل، حالا خط سلامتی پس از آسیب دیدن به صورت اتوماتیک پر نمی‌شود و شما ناچارید یا از کلاس Medic، بسته‌هایی برای افزایش سلامتی دریافت کنید و یا نبرد را ترک کرده و به یکی از نقاط مشخص شده در نقشه بازگردید تا این بسته‌ها را بدست آورید. دومین چالش تعداد بسیار کم مهمات در شروع بازی است که شما را مجبور می‌کند همواره یک کلاس Support در گروه خود داشته باشید تا با مشکل اتمام مهمات مواجه نشوید. علاوه بر این، اکنون اعضای یک گروه نیز امکان Revive (زنده کردن) یکدیگر را دارند که لزوم کار تیمی را حتی بیشتر نیز می‌کند. به نظر می‌رسد که DICE یک پیام مهم برای گیمرها دارد: اگر می‌خواهید نهایت لذت را از بازی جدید ما ببرید باید دوستانی داشته باشید که به کار گروهی در بازی اعتقاد داشته باشند.

صرف نظر از تاکید بر کار گروهی که نمی‌توان آن را یک ضعف یا قوت برای بازی شمرد و ممکن است بسته به سلیقه‌ی هر گیمر با استقبال یا عدم استقبال او همراه شود.، می‌توان بقیه‌ی مکانیزم‌های جدید بازی را نقد کرد و معایب و مزایای هر کدام را برشمرد.

یکی از نقاط قوت BF V، عملکرد اسلحه‌ها (گان‌پلی) آن است. شاید مهم‌ترین عیب نسخه‌ی پیشین این سری، مکانیزم شلیک اسلحه‌ها بود. Visual recoil (ریکویل بصری) در BF 1 سبب می‌شد که گلوله‌ها جایی که شما انتظار دارید نروند و این موضوع به خصوص گیمرهای حرفه‌ای را بسیار آزار می‌داد. در نسخه‌ی جدید، DICE یک بازبینی اساسی در این سیستم انجام داده است و حالا شاهد ریکویل واقعی اسلحه‌ها هستیم. علاوه بر این، هر اسلحه یک الگوی مشخص برای شلیک گلوله در حالت اتوماتیک دارد که فهمیدن این الگوها تاثیر بسزایی در کنترل ریکویل و در نهایت افزایش دقت تیراندازی دارد.

در BF V، شاهد یک نمودار ارتقا درختی برای اسلحه‌ها هستیم. در هر کدام از شاخه‌های این درخت، آپگریدهای متفاوتی برای اسلحه‌های شما در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید با توجه به سبک بازی خود یکی از شاخه‌های این درخت را انتخاب کرده و با صرف امتیازی که در بازی بدست آورده‌اید اسلحه‌های خود را بهبود دهید. این سیستم جدید ارتقا حداقل در نسخه‌ی بتا با مشکلات زیادی دست به گریبان است. اول از همه اگر شما یکی از شاخه‌های این درخت را انتخاب کنید امکان بازگشت و تغییر آن را ندارید که در عمل شانس امتحان کردن آپگرید‌های مختلف را از گیمر سلب می‌کند. مشکل دوم نبود هیچ‌گونه اطلاعات در مورد میزان تاثیر هر کدام از آپگریدهاست. مثلا مشخص نیست که شما چه مقدار می‌توانید میزان ریکویل افقی اسلحه‌ی خود را کاهش دهید. علاوه بر این‌ها، بازی شما را وادار می‌کند که برای آپگرید کردن اسلحه‌ی خود حتما به منوی اصلی برگردید که عملا لذت تجربه‌ی بازی را مختل می‌کند.

یکی از چیزهایی که باید به خاطر آن سازندگان بازی را ستود طراحی فوق‌العاده‌ی نقشه‌هاست. کاملا واضح است که DICE وقت زیادی را صرف طراحی نقطه به نقطه‌ی این نقشه‌ها کرده تا مکان‌های مناسبی برای نبردهای کلاس‌های مختلف ایجاد شود. برای مثال بازی در نقشه‌ی Rotterdam این امکان را به شما می‌دهد تا لذت نبرد در ساحل یک رودخانه‌ی زیبا، پارکینگ یک ساختمان، کوپه‌های قطار و ده‌ها مکان دیگر را تجربه کنید.

میزان تخریب‌پذیری محیط در نسخه‌ی جدید BF پیشرفت چشم‌گیری داشته است. این موضوع را می‌توان در تخریب چندمرحله‌ای ساختمان‌ها بر اثر اصابت گلوله‌های تانک مشاهده کرد. حالا شما حتی می‌توانید با تانک به داخل یک ساختمان برانید و آن را بر سر مدافعانش خراب کنید. قابلیت جدید دیگری که به بازی اضافه شده است امکان ساخت سنگر و استحکامات دیگر است. این قابلیت جدید باعث می‌شود در مد Grand Operation که دفاع از نقاط مشخص شده بر روی نقشه حیاتی‌تر است بتوانید با مسدود کردن کوچه‌ها، سد کردن مسیر تانک‌ها و ایجاد تیربارها مدت زمان بیشتری جلوی نفود دشمن را بگیرید. هر چند این قابلیت در مدی مانند Grand Operation جذاب به نظر می‌رسد اما واقعا ضرورتی برای وجود آن در دیگر مدها مانند Conquest که مواضع بارها دست به دست می‌شوند نیست.

برخلاف BF 1 که تانک‌ها و هواپیماها یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت بازی بودند، حالا به نظر می‌رسد که کارایی قبل را ندارند. به طور کلی تانک‌ها در BF V کمی کند به نظر می‌رسند و مانور دادن و شلیک کردن با آن‌ها ساده نیست. این موضوع باعث می‌شود که دشمنان بتوانند به راحتی اطراف تانک‌های شما حرکت کنند و برای چگونه نابود کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنند! در آسمان حتی اوضاع بدتر از این است. هدف قرار دادن دشمنان بر روی زمین با استفاده از هواپیما حالا امری تقریبا محال به نظر می‌رسد. شما باید بسیار خوش‌شانس باشید تا بتوانید دشمنان خود را در نقشه‌ی برفی Norvic پیدا کرده و هدف قرار دهید. همین موضوع سبب می‌گردد که نبردهای زمینی و هوایی تقریبا از هم جدا شوند و بازی از این جهت آسیب زیادی ببیند.

علاوه بر نکات یاد‌شده، بازی از تعداد زیادی باگ رنج می‌برد که البته می‌توان آن را برای یک نسخه‌ی بتا تا حدودی طبیعی دانست. این باگ‌ها شامل کرش کردن کامل بازی، انیمیشن‌های عجیب، اجساد معلق در هوا، شنیده نشدن صدای شلیک اسلحه‌ها و مشکلات مربوط به Join شدن به گروه‌ها می‌شوند. هم‌چنین برخی نکات آزاردهنده مانند زمان طولانی Respawn را نیز می‌توان به لیست عیوب بازی افزود.

سخن پایانی

اگر بخواهیم نسخه‌ی بتای عنوان Battlefield V را ارزیابی کنیم می‌توانیم آن را یک بازی همچنان سرگرم‌کننده با مشکلات ریز و درشت بسیار بدانیم که هنوز می‌تواند طرفداران سینه‌چاک این سری را به خرید نسخه‌ی نهایی تشویق کند. با این وجود جای تعجب دارد که چرا EA برخی مدهای کاملا جدید در بازی مانند بتل‌رویال را برای تست در اختیار گیمرها قرار نداد تا پیش از عرضه‌ی بازی نقاط قوت و ضعف آن نیز مشخص شود. کاری که رقیب این فرانچایز انجام داده است و به احتمال زیاد تاثیرات مثبت آن را خواهد دید.

"بررسی بازی براساس نسخه‌ی Xbox One انجام شده است"

بتای آزاد عنوان Battlefield V به تازگی به پایان رسیده است. اگر در این مدت توانسته‌اید آنرا تجربه‌ کنید، خوشحال می‌شویم که دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و از نقاط ضعف و قوت آن برایمان بگویید