Menu

گزارش: در جلسه معارفه رشته گیم دیزاین مدرسه اینورس چه گذشت؟

گزارش: در جلسه معارفه رشته گیم دیزاین مدرسه اینورس چه گذشت؟

"به قلم عرفان حایری"

به گزراش پردیس گیم،در روز پنجشنبه هفته گذشته به تاریخ 24 آبان ماه، مدرسه اینورس جلسه ای در راستای معرفی رشته گیم دیزاین برگزار کرد.

مدرسه اینورس، مکانی برای یادگیری هنر های دیجیتال است که طی سال ها فعالیت ثابت کرده است همچنان یکی از بهترین ها است. اینورس سعی داشته با زیرپا گذاشتن قوانین غلط نظام آموزشی جاری، بتواند دروس خود را به شکلی متفاوت ارائه دهد و هنرمند های واقعی تحویل جامعه دهد. سال گذشته مدرسه اینورس برای اولین بار از رشته گیم دیزاین با همکاری استودیو فن افزار رونمایی کرد.

اگر اسم استودیو فن افزار برایتان آشناست احتمالا نام آن را در بازی گرشاسپ شنیده اید. ناگفته نماند که فن افزار مدتی است که وبسایت خرید دیجیتال بازی های ویدیویی با نام هیولا را راه اندازی کرده است و می‌توان گفت از موفق ترین استودیو ها بازی سازی ایرانی به شمار می‌آید. از این بابت می‌توان تا حد زیادی از مدرسین مجموعه آسوده خاطر بود.

اما در معارفه دومین دوره از رشته گیم دیزاین، موسس مدرسه اینورس، علریضا اردوبادی و دو تن از عوامل استودیو فن افزار، امیرحسین فصیحی و حمیدرضا سعیدی که خود از مدرسین این دوره نیز می‌باشند حضور داشتند.

در وهله اول، امیرحسین فصیحی، مدیر استودیو فن افزار توضیحی از شغل گیم دیزاین ارائه داد و آن را مهم ترین بخش از روند ساخت بازی نامید. به گفته امیرحسین فصیحی گیم دیزاین نه کدنویسی ست و نه هنر است. بنابراین ممکن است افرادی که وارد این کار می‌شوند از هر دو سمت باشند و هرکس بسته به علاقه خود و اینکه آیا ذهن هنرمندانه دارد یا ذهن منطقی، می‌تواند در گیم دیزاین متفاوت عمل کند و هر دو آن ها می‌توانند به گیم دیزاینر های خوبی تبدیل شوند. فصیحی دو بازی Journey و Diablo را مثال زد که هر کدام به ترتیب گیم دیزاینر با ذهن هنری و منطقی داشته اند. بنابراین نتیجه کار می‌تواند متفاوت باشد. دغدغه فن افزار برای ایجاد این رشته عدم وجود گیم دیزاینر خوب در کشور بوده است و به عقیده آن ها اینکه تا به حال نتوانسته ایم بازی خوب داشته باشیم صرفا به همین دلیل بوده است. هنرمندان خوب و کدنویس های قوی در کشور ما تا حد زیادی وجود دارند و عدم درک گیم دیزاین باعث می‌شود بازی های ایرانی اکثرا به شکست بخورند.

فصیحی ادامه داد گیم دیزاین با سوال "چرا؟" سر و کار دارد و فردی که می‌خواهد در این زمینه کار کند باید مدام این سوال را از خود بپرسد و دنبال دلیل هرچیز در روند ساخت بازی باشد. اما کدنویس ها و هنرمندان تیم باید با سوال "چگونه؟" دست و پنجه نرم کنند و سعی کنند تا راه حل انجام مسائل را پیدا کنند. بنابراین گیم دیزاینر حکم کارگردان در سینما را دارد و باید به خوبی بداند که در هر مرحله از ساخت باید چه کاری انجام دهد. گیم دیزاینر در تیم های کوچک مسئولیت همه این کار ها را به عهده دارد اما در تیم های بزرگ ممکن است چندین گیم دیزاینر داشته باشیم و گیم دیزاینر ارشد، کارگردان مجموعه می‌شود و مسئولیت های کوچک تر را به مابقی گیم دیزاینر ها می‌سپارد.

پس از معرفی شغل گیم دیزاین توسط امیرحسین فصیحی، حمیدرضا سعیدی به معرفی دروس این رشته و ترم های آن پرداخت. رشته گیم دیزاین مدرسه اینورس به مانند سال گذشته در 6 ترم برگزارخواهد شد. در هر ترم 3 الی 4 مبحث تدریس می‌شوند و جلسات آن به صورت یک روز کامل در هفته می‌باشد. دروس ترم های اول بیشتر آشنایی با مبانی بازی سازی و طراحی بازی های غیر دیجیتال و Board Game می‌باشند تا علاقه مندان بیشتر با مفهوم گیم دیزاین آشنا شوند و پس از آن به سراغ کار با موتور بازی سازی، طراحی روایت و طراحی مکانیک های بازی می‌روند و در نهایت وارد مسائل اقتصادی و کسب و کار می‌شوند و پروژه نهایی خود را انجام می‌دهند. به عقیده استودیو فن افزار پس از پایان این دوره که حدود 20 ماه به طول می‌انجامد جامعه ای ایجاد می‌شود که می‌تواند آینده بازی سازی در ایران را به سمت و سوی خوبی ببرد و پس از این 6 ترم، هنرجو ها می‌توانند گروه های مستقل خود را تشکیل دهند و یا وارد دیگر گروه های بازی سازی شوند. برای شرکت در این دوره باید ابتدا در مصاحبه قبول شوید. دلیل این سخت گیری صرفا به این خاطر است که افراد علاقه مند و خلاق وارد این دوره شوند و پس از پایان دوره، تمامی افراد به بهترین گیم دیزاینر ها تبدیل شده باشند تا صنعت گیم در کشور رشد بیشتری بکند. در آخر جلسه معارفه با پرسش و پاسخ حضار در زمینه های بازار کار و علاقه مندی های شخصی و سوالاتی در زمینه جزئیات کلاس ها به پایان رسید.

شما نیز در صورت تمایل به شرکت در مصاحبه و رزرو وقت می‌توانید با مدرسه اینورس با شماره 22702717-021 و 22702718-021 تماس بگیرید. هزینه هر ترم نیز حدود 2 میلیون تومان می‌باشد که از طریق چک نیز قابل پرداخت است.