Menu

نظرات Pete Hines مدیر ارشد شرکت Bethesda راجع به قابلیت کراس‌پلی

با توجه به اینکه پیش از این شرکت Bethesda رویکردی کاملا مثبت نسبت به قابلیت کراس پلی از خود نشان داده است،‌ وبسایت Dualshockers سوالاتی را در این مورد از مدیر ارشد بازاریابی شرکت Bethesda یعنی آقای Pete Hines پرسید که در ادامه پردیس‌گیم شما را دعوت به مطالعه‌ی این مصاحبه می‌کند.

این وبسایت ابتدا از آقای Hines راجع به رویکرد شرکت Bethesda نسبت به مساله پرسید. آقای Pete Hines قبل از هرچیزی تاکید کرد که راجع به هیچ شرکتی به طور خاص صحبت نمی‌کند. وی گفت:‌

"اولین چیزی که می‌خواهم واضح باشد این است که من راجع به هیچ‌ کسی به طور خاص صحبت نمی‌کنم. در طول QuakeCon هم سعی کردم این نکته کاملا واضح باشد. من هیچ پلتفرمی را از بقیه جدا نمی‌کنم و راجع به هیچ کس به طور خاص صحبت نمی‌کنم. چون فکر نمی‌کنم که کار درست و منصفانه‌ای باشد."

وی توضیح داد که موقیعت‌ها و موارد زیادی وجود داشته که در آن‌ها شرکت‌های ناشر مجبور بودند به کمپانی‌های سازنده کنسول‌ها توضیح بدهند که برای عرضه‌ی بازی‌هایشان برای کنسول آن‌ها نیاز به "تغییر" وجود دارد. و این گونه موقیعت‌ها هنوز هم پیش‌ می‌آیند.

"ما به طور مرتب با شرکت‌هایی که دارای پلتفرم هستند صحبت می‌کنیم. ما با شرکت‌هایی مانند نینتندو، سونی، مایکروسافت، اپل، گوگل، ولو و… راجع به بازی‌هایی که می‌سازیم، چیزهایی که آن‌ها نیاز دارند و کاری که ما قرار است انجام دهیم صحبت می‌کنیم. این بازی [The Elder Scrolls: Legends] و دیگر بازی‌هایی که می‌سازیم هیچ یک در این زمینه متفاوت نیستند. ما با شرکت‌ها راجع به نیاز‌هایمان صحبت می‌کنیم، راجع به اینکه به چه چیزی فکر می‌کنیم،‌ راجع به اینکه سعی داریم چه کاری را انجام دهیم و چگونه این کار را انجام می‌دهیم… ما در همان ابتدای ساخت بازی‌ها به آن‌ها نشان می‌دهیم که این عناوین چه‌ هستند و چگونه خواهند بود. در نهایت این‌ها صحبت‌هایی هستند که ما با این شرکت‌ها داریم تا بفهمیم آیا چیزی که در نظر داریم را می‌توانیم روی پلتفرم کسی اجرا کنیم یا خیر. پس دوباره می‌گویم، این عادلانه نیست که فقط راجع به یکی حرف بزنیم. چون ایده‌های زیادی وجود دارند که راجع‌ به آن‌ها با صاحبان پلتفرم‌های زیادی صحبت کردیم. به آن‌ها گفتیم، برای اینکه ما بتوانیم بازی را برای پلتفرم شما عرضه کنیم،‌ باید در روش انجام این کار تغییری ایجاد کنید یا آن‌ کار را طور دیگری انجام دهید.

دوست دارم به شما یاد‌آوری کنم که زمانی که ما بر روی Fallout Shelter برای کنسول Switch کار می‌کردیم چیزی به عنوان بازی free to play برای این کنسول وجود نداشت. پس ما با نینتندو راجع به این صحبت کردیم که چه گونه این سیستم قرار است کار کند و آینده‌اش چه خواهد بود. در حقیقت صحبت‌های مربوط به کراس پلی نیز چیزی فراتر از این نیست."

Hines در ادامه سعی بر این داشت که صحبت‌هایش در طور QuakeCon را تصریح کند:

"ما هنوز هم این نوع صحبت‌ها را با شرکت‌ها داریم. وقتی در QuakeCon در باره‌ی این موضوع از من سوال شد، من قصد داشتم بر این موضوع تاکید کنم که این بازی [The Elder Scrolls: Legends] عرضه شده و اینگونه کار می‌کند و نسخه‌ای متفاوت از چیزی که اکنون عرضه کردیم برای یک یا چند پلتفرم خاص وجود نخواهد داشت. چون این عنوان همین الان هم بازی است که سیستم پیشرفت کراس پلتفرم بخش بزرگی از آن را تشکیل می‌دهد. شما کارت‌هایی که جمع کردید را در پلتفرم‌های مختلف خواهید داشت. اگر قرار باشد فردی فرضا یک بازی battle royale را انجام دهد، اگر به سراغ یک پلتفرم دیگر برود، شاید Skin هایش را نداشته باشد اما همچنان می‌تواند بازی را انجام دهد. چون عملا همان بازی مشابه است، حتی اگر شمایل شخصیتتان در بازی فرق کند.

اما در یک بازی کارتی اگر قرار باشد همه چیز را از اول شروع کنید احتمال زیادی وجود دارد که اصلا دوباره به سراغش هم نروید. چون با خود می‌گویید:‌ "کارت‌های من کجا هستند؟‌ آن دسته کارتی که ساختم چه شد؟‌ چه بلایی سر آن چیز‌هایی که به من اجازه می‌دهند بازی را که دوست دارم انجام دهم بازی کنم آمده است؟‌" این یک تجربه‌ی کاملا متفاوت است و با چیزی که معمولا افراد از کراس پلی می‌گویند بسیار تفاوت دارد.

حتی ما در مورد Fallout 76 اعلام کردیم که به دلایل مختلفی قابلیت کراس پلی وجود نخواهد داشت. در این بازی چیز‌های دیگری وجود دارد که ما می‌خواهیم بر روی آن‌ها تمرکز کنیم و از درست انجان شدنشان اطمینان حاصل کنیم. پس بنابراین کراس پلی در این بازی وجود نخواهد داشت. حتی اگر هم وجود می‌داشت باز هم Fallout 76 یک عنوان نقش آفرینی است و در آن باید شخصیت خود را داشته باشید. و قضیه فقط به امکان انجام بازی بین دو پلتفرم مختلف محدود نخواهد بود. و قضیه انتقال پیشرفت افراد در بازی بین پلتفرم‌های مختلف می‌باشد. اگر شخصیت شما همه‌ی stat ها و وسایلش را نداشته باشد بی‌مصرف خواهد بود و شما مجبورید که از ابتدا شروع کنید که این اصلا خوب نیست.

پس هردوی این موارد دخیل هستند. این بحثی است که ما به آن ادامه خواهیم داد تا ببینیم به کجا می‌رسد."

این وبسایت همچنین از Hines پرسید، که آیا وی شخصا معتقد است که قابلیت کراس پلی بین همه‌ی پلتفرم‌ها در آینده محقق می‌شود یا خیر. جواب او مثبت بود. به نظر وی شروع نسل بعد موقیعت و شانس خوبی برای عملی کردن کراس پلی می‌باشد.

"به نظرم این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد. به نظرم وقتی که شروع به صحبت راجع به کنسول‌ها نسل بعد کنیم، آن لحظه جایی است که تفاوت را خواهیم دید. شاید اکنون چیز‌هایی وجود دارند که مانع یک شرکت برای عملی کردن کراس پلی هستند و شاید این شرکت ها بتوانند در طراحی کنسول های نسل بعدشان این موانع را از سر راه بردارند.

به نظر می‌رسد دیگر پلتفرم‌ها همگی این مسیر را در پیش گرفته‌اند. ما اکنون راجع به دوره‌ای حرف می‌زنیم که در آن چیز‌هایی را برای اولین بار دیده‌ایم. بازی هایی مانند PUBG و Fortnite وجود دارند و می‌توان آن‌ها را روی PC، کنسول‌ها و تلفن‌های همراه تجربه کرد. و این عناوین در واقع در همه‌ی این پلتفرم‌های مختلف یک بازی مشابه هستند و تفاوتی بین‌ آن‌ها وجود ندارد. شما اینجا با چیزی برخورد می‌کنید که فقط مربوط به این کنسول یا آن کنسول نمی‌باشد. بلکه مربوط به این دوکنسول و آن کنسول سوم و PC و در ضمن همه‌ی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها می‌باشد. و اگر شما streaming را نیز به همه‌ی این‌ها اضافه کنید چه اتفاقی رخ‌ می‌دهد؟ … چگونه می‌توان باز هم به ایجاد موانع ادامه داد؟ مخصوصا که بیشتر و بیشتر در حال حرکت به سمت عصر دیجیتال هستیم."

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که Todd Howard، کارگردان و تهیه کننده‌ی این شرکت به او گفته‌ است که دوست دارد عناوینی که می‌سازد را تمام پلتفرم‌های بازی بتوانند اجرا کنند.

"در طول این سال‌ها یکی از چیز‌‌هایی که Todd خیلی راجع به آن صحبت می‌کند این است که دوست دارد بازی‌های رایانه‌ای مانند DVD ها بشوند. Todd می‌گوید:" ببین، وقتی یکی فیلم می‌سازد… وقتی یکی Pirates of the Caribbean را می‌سازد آن را روی DVD عرضه می‌کند و این دیسک در هر نوع DVD Playerیی با هر مارک و سازنده‌ای پخش می‌شود. اگر آن دستگاه DVD پخش کند قطعا این فیلم را هم پخش می‌کند. آرزو دارم به جایی برسیم که من بتوانم بازی بسازم و هر دستگاهی که به منظور اجرای بازی ساخته شده بتواند بازی من را اجرا کند."

حقیقت این است که وقت بسیار زیادی صرف می‌شود تا بتوانیم کاری کنیم که یک بازی بر روی این جعبه اجرا شود، دوباره کاری کنیم که بازی بر روی آن جعبه اجرا شود و بعد از کنسول ها باید کاری کنیم که بازی بر روی 10 میلیون نوع مختلف PC اجرا شود …پس شاید ما به سمتی برویم که همه چیز کمی بازتر و یکپارچه تر باشد و همه یک جا جمع شده باشند."

Hines توضیح داد که آن‌ها یا به طور کامل از کراس پلی پشتیبانی می‌کنند یا نمی‌کنند. چون می‌خواهند که همه‌ی کاربر‌ان بتوانند از قابلیت‌هایی که در بازی‌هایشان قرار می‌دهند بهره ببرند.

"در مورد چیزی مثل کراس پلی برای یک عنوان دیدگاه شرکت ما این است که یا باید بازی به طور کامل از آن بهره ببرد و یا اصلا وجود نداشته باشد. یا ما این قابلیت را قرار می‌دهیم که همه بتوانند از آن استفاده کنند و یا چون فقط تعداد محدودی امکان استفاده از این قابلیت را دارند ما این قابلیت را در بازی قرار نمی‌دهیم. ما سعی بر این داریم که قابلیت‌هایی را در بازی‌هایمان قرار ندهیم که فقط تعداد کمی از افراد، درصد کمی از مخاطبان ما، بتوانند از آن استفاده کنند. ما می‌خواهیم کارهایی بکنیم و چیز‌هایی خلق کنیم که همه بتوانند از آن استفاده کنند. "

وی دوباره تاکید کرد که مساله فقط کراس پلی نیست بلکه انتقال پیشرفت در بازی بین پلتفرم‌های مختلفی (cross-progression) نیز بسیار اهمیت دارد. این موضوع شامل بازی نقش آفرینی جدید شرکت Bethesda یعنی The Elder Scrolls: Blades نیز می‌شود.

"تاد بر روی استیج گفت که ما دوست داریم این بازی را به تمام پلتفرم‌هایی که می‌توانیم بیاوریم، از جمله VR. اما این پلتفرم‌ها باید از کراس پلی و سیستم پیشرفت کراس پلتفرم پشتیبانی کنند. ما قصد نداریم تجربه‌ی شما در بازی اینگونه باشد که شما با استفاده از Bethesda account خود در تلفن همراهتان لاگین کنید و به انجام بازی بپردازید و سپس بخواهید بازی را بر روی کنسول خود ادامه بدهید، اما ناگهان ببینید هیچ یک از آیتم‌ها، کار‌هایی که انجام دادید و پیشرفتی که در بازی داشتید در دسترس نیست . در این صورت شما باید دوباره بازی را از اول شروع کنید که اصلا خوب نیست. به همین دلیل است که انتقال پیشرفت در بازی بین پلتفرم‌های مختلف دقیقا به اندازه‌ی کراس پلی برای ما اهمیت دارد."

Hines سخنانش را با اشاره به این نکته به پایان رساند که هر چیزی که راجع به The Elder Scrolls: Legends گفته در مورد The Elder Scrolls: Blades نیز صدق می‌کند.

The Elder Scrolls: Legends هم‌ اکنون برای iOS ،Android ،PC و Mac در دسترس است. همچنین نسخه‌ی کنسولی این عنوان چند ماه پیش در مراسم E3 معرفی شد.