Menu

بررسی فنی Red Dead Redemption 2: اکس باکس وان اکس با اختلاف بهترین انتخاب ممکن است

بررسی فنی Red Dead Redemption 2: اکس باکس وان اکس با اختلاف بهترین انتخاب ممکن است

"ترجمه شده از وبسایت EuroGamer"

کنسول PS4 و PS4 Pro نقش عمده‌ای در کمپین بازاریابی عنوان محبوب Red Dead Redemption 2 داشتند و Rockstar برای تمامی نمایش‌ها از PS4 Pro استفاده کرده بود، بدین معنا که ما از عملکرد معرکه بازی بر روی سخت افزار سونی آگاهی داریم. امروز می‌خواهیم در مورد ورژن‌های Xbox One بازی صحبت کنیم و نکته کلیدی صحبت‌ها این خواهد بود که اگر به دنبال بهترین تجربه RDR2 هستید بهترین گزینه Xbox One X می‌باشد. شاهکار Rockstar بر روی کنسول قدرتمند Xbox One X با رزولوشن Native 4k و کاملا روان اجرا می‌شود. این را در ذهن داشته باشید که چگونه Rockstar با سخت افزارهای نسل حاضر مرزهای گرافیکی را به فراتر از استانداردها می‌برد.

در حالی که تفاوت‌های کلیدی در نسخه‌های مختلف بازی وجود دارد اشتراکات مختلف نیز ارزش تاکید را دارند چرا که با سخت‌افزاری نچندان قوی شاهد کیفیت گرافیکی خارق‌العاده‌ای هستیم. دنبال کنندگان مقالات Digital Foundry حتما به یاد دارند که Red Dead Redemption عملکرد بهتری بر روی Xbox 360 داشت و دورنمای غنی‌تری را ارائه می‌داد، اگرچه در نسخه دوم تفاوت‌ها آنچنان بزرگ نیستند. مهم نیست بر روی چه سیستمی بازی را تجربه می‌کنید محیط در همه آن‌ها با شکوه خواهد بود، رندر افکت‌‌ها در همه پلتفرم‌ها برابر است و دورنماها نیز تقریبا با هم برابری می‌کنند.

دانلود SD – دانلود HD

تماشا بصورت فول اسکرین

اگرچه پیاده‌سازی برخی افکت‌ها، کیفیت سایه و عمق میدان دید با رندر رزولوشن رابطه مستقیم دارد، موردی که باعث می‌شود تفاوت‌ها در میان پلتفرم‌های مختلف آشکار شود. در صدر جدول ارائه دهندگان بهترین کیفیت Xbox One X قرار دارد که رزولوشن نیتیو Ultra HD را ارائه می‌دهد و با شکوه به نظر می‌رسد. پس از آن PS4 Pro قرار دارد که با تکنیکی مشابه checkerboarding رزولوشن 1920×2160 را تا 4K می‌رساند.

اوضاع جایی پیچیده‌ می‌شود که شاهد یک راه حل anti-aliasing موقتی هستیم که به نظر می‌رسد کیفیت خروجی بازسازی شده‌ و تصویر 1920×2160 را به وسیله پیکسل‌هایی با عرض دو برابر تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که این گفته را نمی‌توان کاملا رد کرد ما هیچ مدرکی مبنی بر اسکیل داینامیک رزولوشن(DRS) بر روی کنسول‌ها پیدا نکردیم. با مشاهده تصاویر مقایسه‌ای برتری Xbox One X کاملا مشهود است.

همانطور که انتظار می‌رفت شمارش پیکسل‌های نسخه PS4 نشان می‌دهد با یک بازی 1080p استاندارد رو به رو هستیم در حالی که کنسول Xbox One S با رزولوشن 864p پایین‌ترین کیفیت تجربه شده را به ارمغان می‌آورد. اثر بخشی anti-aliasing موقتی عنوان Red Dead Redemption 2 با شمارش-پیکسل‌ها رابطه مستقیم دارد بنابراین در حالی که نسخه PS4 از مرزهای استاندارد فراتر می‌رود نسخه Xbox One S تار و دانه‌ای به نظر می‌رسد که در نهایت بر روی کیفیت رندر سایه و شاخه و برگ درختان نیز اثر می‌گذارد، البته این‌ها ما را سورپرایز نمی‌کند چرا که کنسول قدیمی مایکروسافت تنها می‌تواند به 66 درصد یک رزولوشن full HD دست پیدا کند. تفاوت مقایس گذاری میان رزولوشن Xbox One و Xbox One X بی‌سابقه است. کنسول پیشرفته‌تر(Xbox One X) طراحی شده است تا 4 برابر کنسول قدیمی(Xbox One) پیکسل رندر کند و خروجی روان‌تر و بی‌نظیرتری را به ارمغان بیاورد. در نتیجه ما در مورد Red Dead Redemption 2 شاهد پیشرفت رزولوشن 6.2 برابری هستیم که در نهایت بهبودهای غیر قابل تصوری خروجی می‌دهد.

کنسول پیشرفته‌تر تنها در بحث رزولوشن بهتر عمل نمی‌کند بلکه در کیفیت بافت‌ها نیز بهتر به نظر می‌رسد. حجم نصب بروی کنسول‌های 4K و استاندارد یکسان است اما دستگاه‌های قوی‌تر رزولوشن بافت‌های بالا‌تری را ارائه می‌دهند، مخصوصا در کارکترها ولباس‌هایشان. دربخش کیفیت کلی تفاوت زیادی میان کنسول‌های مختلف وجود ندارد. با وجود این که X نسبت به PRO برتری RAM دارد اما کیفیت نقاشی‌‌ها در دو کنسول یکسان به نظر می‌رسد.

تفاوت میان کنسول‌های معمولی و ارتقایافته به روزولوشن خلاصه نمی‌شود بلکه کیفیت بافت‌ها نیز متفاوت هستند. حجم نصب بازی در کنسول‌های استاندارد و 4K یکسان است (106 گیگابایت برروی Xbox One و 98 GB برروی PS4) ولی کنسول‌های قوی‌تر بافت‌ها و تکسچرها را مخصوصا در شخصیت‌ها و لباس‌ها بهتر پیاده‌سازی می‌کنند. هر چند به صورت جالبی در سیستم‌های استاندارد و ارتقایافته در زمینه‌های کلی تفاوت چندانی وجود ندارد. طراحی هنری نیز در هر 2 کنسول با رزولوشن همخوانی کامل دارد و به خوبی اجرا می‌شود. علیرغم برتری Xbox One X بر PS4 در زمینه RAM، به نظر می‌رسد کیفیت یکسان باشد.

جدا از اختلاف‌های موجود در پیاده‌سازی ambient occlusion (یک تکنیک سایه‌زنی و پردازش در طراحی گرافیکی که برای محاسبه نحوه قرارگرفتن هر نقطه نسبت به نور استفاده می‌شود)، موضوع اصلی درمورد عملکرد کلی بازی است؛ و اینجاست که Xbox One X ما را سورپرایز می‌کند. علیرغم برتری آشکار بر PS4 Pro در زمینه‌‌ی رزولوشن و تعداد بسیار بیشتر پیکسل‌ها نسبت به Xbox One S، کنسول Xbox One X بازی را نیز نسبت به دیگر دستگاه‌ها به صورت محسوسی بهتر اجرا می‌کند. هدف Red Dead Redemption 2 ارائه‌ی تجربه‌ای مبتنی بر 30 فریم بر ثانیه بوده و با اینکه نرخ فریم بازی برروی تمامی پلتفرم‌ها ثابت است، ولی در مناطق شلوغ تفاوت عملکرد به صورت کاملا واضحی مشخص است و کنسول‌های ارتقایافته این مناطق را به صورت نرم‌تری پردازش و اجرا می‌کنند. در این زمینه نیز Xbox One X بهترین عملکرد را دارد. نرخ فریم Red Dead Redemption 2 برروی Xbox One X کمترین پرش را دارد و حتی در شلوغ‌ترین و پرجزئیات‌ترین مناطق و شهرها نیز فریم بازی خیلی کم تغییر می‌کند و اکثر اوقات برروی 30 فریم بر ثانیه قفل است.

بعد از کنسول ارتقایافته Microsoft، پایدارترین عملکرد را PS4 Pro دارد. عملکرد و نرخ فریم بازی برروی این کنسول در مناطق باز و حیات‌وحش بازی کاملا ثابت است ولی در شهرها و مناطق شلوغ شاهد کمی افت فریم هستیم. اگرچه، عملکرد کلی بازی به اندازه Xbox One X ثابت و پایدار نیست. برای مثال، در شهر Valentine که شهر کوچکیست، برروی PS4 Pro شاهد کمی افت فریم هستیم در حالی که دستگاه Microsoft کاملا بی‌نقص است. در همین حال، در کنسول‌های استاندارد با اینکه عملکرد هر 2 کنسول در پردازش فضای حیات‌وحش عالی است، ولی عملکرد در مناطق شهری و مناطق متراکم متفاوت است و گاهی اوقات نرخ فریم تا نزدیک 20 نیز افت می‌کند. در این مناطق، به نظر می‌رسد Xbox One نسبت به PS4 برتر باشد چرا که احتمالا به نهایت حد استفاده از قدرت CPU می‌رسیم (جایی که دستگاه Microsoft در زمینه فرکانس برتری دارد). احتمالا دلیل نرم‌تر اجراشدن بازی توسط PS4 Pro و اینکه Xbox One X چگونه پایدارترین عملکرد را در میان کنسول‌ها دارد نیز همین موضوع باشد.

در مجموع، با اینکه Red Dead Redemption 2 از نهایت قابلیت تمامی کنسول‌ها استفاده می‌کند، حس می‌شود که نسخه Xbox One بازی رزولوشن کمی داشته و به همین خاطر در زمینه بصری نیز با مشکل مواجه است. سیستم TAA از طریق رزولوشن عمل می‌کند و به نظر می‌رسد که به خاطر رزولوشن پایین بازی، TAA نمی‌تواند به صورت موثر و همانند بقیه کنسول‌ها، عملکرد کاملی داشته باشد. در همین حال، در آن روی دیگر سکه، هر چه بیشتر به خروجی بازی برروی Xbox One X نگاه کنید، بیشتر متوجه چشم‌گیری و خوب‌بودن آن می‌شوید. به طور کلی، قدرت کامپیوتری Xbox One X 3.3 برابر بیشتر از PlayStation 4 است ولی Red Dead Redemption 2 برروی آن از 4 برابر رزولوشن بیشتر و نرخ فریم تقریبا قفل برروی 30 بهره می‌برد؛ و علیرغم تاثیر TAA، هم‌چنان جزئیات پیچیده به خوبی برروی Xbox One X اجرا می‌شوند و شما احتمالا گمان می‌کنید که این وضوح بالا به خاطر عملکرد بسیار خوب نمایشگرتان است!

عملکرد بازی در میان کنسول‌های مختلف تفاوت‌های روشن و آشکاری دارد ولی باز هم باید به نقاط مثبت هر دستگاه اشاره کرد. عملکرد کنسول‌ها در اجرای ویژگی‌های بسیار زیاد و مختلف پردازش و رندرینگ یکسان است و هیچ‌گونه مشکل و یا ایرادِ قابل‌توجهی در کنسول‌های استاندارد وجود ندارد و تنها رزولوشن است که تفاوت دارد. در حالی که عملکرد بازی در برخی زمینه‌ها متفاوت است، من هنوز براین باورم که PS4 و Xbox One S در اجرای بازی نسبت به کنسول‌های نسل قبلی خود در اجرای Red Dead Redemption، از نرخ فریم بهتری برخوردار هستند. ولی واقعا اگر می خواهید این بازی فوق‌العاده را در بهترین حالت ممکن تجربه کنید، Xbox One X با اختلافی قابل توجه بهترین انتخاب ممکن است.

مترجمین: رضا خرقانی و علیرضا کریمی