فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند.

جهت دانلود فیلم سینمایی دارکوب به سایت هکس دانلود مراجعه کنید :

https://hexdownload.net/20739/woodpecker-film/

 

خلاصه فیلم: هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش، از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده… هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می‌کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه…

بازیگران: مهناز افشار, امین حیایی, سارا بهرامی, جمشید هاشم پور, هادی حجازی فر, طوفان مهردادیان, نگار عابدی, شادی کرم‌رودی, ثریا حلی, آتیه جاوید, علیرضا کی منش, ندا عقیقی

عوامل فیلم: کارگردان: بهروز شعیبی/ نویسنده: حسین تراب نژاد و آزیتا ایرایی بر اساس طرحی از بهروز شعیبی/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ صدابردار: کامران کیان ارثی/ طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف/ طراح گریم: فاطمه کمالی و زهرا کمالی/ بازیگردان: علی صلاحی/ دستیار اول کارگردان: صالح غربی جوان/ مدیر برنامه‌ریزی: امیر سلیمانی/ مدیر تدارکات: امیر اسکندری/ جانشین تهیه: فیاض هوشیار پارسیان/ دستیار تهیه: محسن خواجه افضلی/ منشی صحنه: غزل رشیدی/ دستیار فیلمبردار: محمد عزت‌خواه/ جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک/ عکاس: مریم تخت کشیان/ مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی/ مدیر تولید: کامران حجازی/ تهیه‌کننده: سیدمحمود رضوی/ محصول: موسسه سینمایی سیمای مهر

فیلم دارکوب

معرفی عوامل فیلم :

کارگردان : بهروز شعیبی : کار خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد و در آثاری همچون « آژانس شیشه ای » و سریال « بازگشت پرستوها » به ایفای نقش پرداخت. شعیبی در ادامه اگرچه مسیر بازیگری را ادامه داد، اما تصمیم گرفت تا به پشت دوربین هم رفته و تجربیاتی در زمینه فیلمسازی کسب کند. وی سالها به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در آثاری همچون « توکیو بدون توقف » و « خوابگاه دختران » فعالیت کرد و تجربیات ارزشمندی را بدست آورد. « دهلیز » اولین فیلم بلند سینمایی بهروز شبیعی محسوب می شود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و اثر بعدی اش « سیانور » نیز با تحسین مخاطبین همراه شد. « دارکوب » سومین ساخته سینمایی او محسوب می شود.

درباره فیلم دارکوب :

بهروز شعیبی با سومین ساخته سینمایی اش اینبار به معضل اجتماعی اعتیاد پرداخته است. پیش از او، رخشان بنی اعتماد با فیلم « خون بازی » توانسته بود بخشی از زندگی یک دختر جوان معتاد به مواد مخدر را به تصویر بکشد که با تحسین تماشاگران و منتقدان سینمایی همراه بود. اما شعیبی در روایت « دارکوب » داستان زن معتادی را روایت می کند که گمان می رود مادر است و قصد دارد به هر طریق ممکن فرزندش که از او جدا افتاده را بدست بیاورد.

مشکل اصلی سومین ساخته شعیبی در فیلمنامه است یعنی جایی که می بایست موقعیت و شخصیت ها ساخته شوند و از تقابلشان ، چالش های اصلی داستان بوجود آید. شخصیت های « دارکوب » یک تیپ مشخص با رفتارهای معمول را شامل می شوند اما فیلمساز هرگز دنیای ذهنی شان را عیان نمی سازد تا تماشاگر با تمام وجود با آنها همراه شود. تماشاگر با تماشای وضعیت آنها به جای آنکه تصمیم بگیرد با آنها همراه شود، در کنارشان به معضلات گوناگون جامعه می نگرد که برگرفته از واقعیت های جامعه است. اما این روند نمی تواند تحسین تماشاگر را به همراه داشته باشد چراکه مخاطب در اینجا در حال تماشای یک اثر سینمایی و در واقع یک اثر قصه گو است و انتظار دارد بخشی از ذهن آدمهای داستان باشد اما این اتفاق هرگز رخ نمی دهد.

 

در « دارکوب » می توان تمام معضلات مربوط به اعتیاد و مسائل پیرامونش را مشاهده کرد. از حقارت فرد معتاد گرفته تا خودفروشی که در موقعیت های مختلف به تصویر کشیده شده اند اما مشکل اینجاست که این موقعیت ها به هیچوجه در خدمت فیلمنامه و داستان نیست و جدا افتاده از کلیت اثر است. موقعیت های عجیب و غیرمنطقی نیز در « دارکوب » به چشم می خورد نظیر سکانس مناقشه تینا و مهسا که در این سکانس تینا سعی در خفه کردن مهسا دارد بی آنکه بدانیم آیا آنها پیش از این بحرانی را در رابطه شان پشت سر گذاشته اند یا خیر. موقعیت هایی از این دست باعث شده تا زمان مفید فیلم نیز کاهش یابد.

بازی بازیگران فیلم نیز خیلی نمی تواند ضعف های فیلمنامه را بپوشاند. اگرچه سارا بهرامی با دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست نگاه ها را به خود جلب نماید، اما بازی او در نقش مهسا آنچنان که باید، نتوانسته ضعف های شخصیت پردازی مهسا را برطرف نماید. با اینحال می توان با قاطعیت گفت که بازی بهرامی در نقش یک معتاد یک سر و گردن از بازی دیگر بازیگران فیلم از جمله مهناز افشار بالاتر است و بهترین بازیگر فیلم می باشد.

فیلم دارکوب

دارکوب را می توان ضعیف ترین ساخته شعیبی در 3 اثر سینمایی که از او در سینما به نمایش درآمده دسته بندی کرد. فیلمی که مشکل شخصیت پردازی در آن به چشم می خورد که باعث شده رفتار آدمهای فیلم عجیب و غیرمنتظره به نظر برسد. وجود سکانس های بی اهمیت نیز فیلم را از نفس می اندازد تا روی هم رفته تجربه تماشای « دارکوب » بدیع و دلنشین نباشد. شاید اگر بهروز شعیبی می توانست تمرکز بیشتری روی شخصیت های داستان داشته باشد و به جای به تصویر کشیدن سطحی معضلات اجتماعی که گاهاً رویکردی نیمه مستند می یابد، قصه جمع و جورتری را مهیا سازد، « دارکوب » اثری شایسته تر می شد اما در حال حاضر تنها ویژگی مثبت این اثر حضور سارا بهرامی است.