Menu

ده عنوانی که در سیستم حرکتی دنیای بازی‌ها تحول ایجاد کردند

ترجمه شده از وب‌سایت What Culture با اندکی دخل و تصرف

یکی از مهم‌ترین مکانیک‌های یک بازی سیستم حرکتی آن است. شما می‌توانید جهانی زیبا در اختیار بازیکن قرار دهید که از گرافیک تکنیکی و هنری فوق‌العاده‌ای بهره ببرد، بهترین ایده‌ها را نیز در این جهان زیبا پیاده‌سازی کنید ولی … آخ! اگر سیستم حرکتی بازی کیفیت لازم را نداشته باشد، بازیکن نسبتا تمام اشتیاق خود را برای گشت‌ و گذار در این جهان زیبا از دست می‌دهد. بازی‌های بسیاری به خاطر این موضوع نتوانستند عمل‌کرد خوبی داشته باشند و طبیعتا در مقابل، بازی‌هایی نیز بودند که با قراردهی یک سیستم‌حرکتی بی‌نظیر، انقلابی در جهان بازی ‌ها ایجاد کرده‌اند.

این ویژگی به قدری مهم است که می‌تواند کنترل موفقیت و شکست یک بازی را کاملا به دست بگیرد. برای مثال بیایید نگاهی به Star Fox: Zero بیندازیم، عنوانی که می‌توانست به یک بازی لذت‌بخش و اعتیادآور شوتر تبدیل شود به دلیل سیستم حرکتی بد عمل‌کردی ناموفق از لحاظ استقبال و فروش داشت. بازی‌هایی همچون این آنقدر زیاد هستند که می‌توان مقاله‌ای کامل را به آن‌ها اختصاص داد، اما در عوض در این مقاله ما می‌خواهیم 10 عنوانی را معرفی کنیم که با به‌کارگیری یک سیستم حرکتی نوآورانه، توانسته‌اند به پدیده‌ای انقلابی در جهان بازی‌ها تبدیل بشوند. با پردیس گیم همراه باشید.

10_ Vanquish

دلیل خوبی وجود دارد که این عنوان پس از گذشت این همه‌ سال هنوز یکی از محبوب‌ترین بازی‌های Platinum Games محسوب می‌شود. بدون شک Vanquish در خیلی زمینه‌ها عمل‌کردی عالی داشت، اما می‌توان گفت که بدون سیستم حرکتی لغزش، این بازی چیزی شبیه یک نسخه ناقص از Gears of War می‌شد. تنها با فشار یک دکمه، شخصیت اصلی با شتاب به گوشه‌کنار محیط بازی می‌لغزید، حالت دفاعی دشمنان را به هم می‌ریخت و خود را به آن ها می‌کوبید. سیستم لغزش در Vanquish تنها یک گزینه برای حرکت نبود، بلکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های گیم‌پلی به شمار می‌رفت و بعضی جاها استفاده از آن حیاتی حساب می‌شد. حال در نظر بگیرید این ویژگی فوق‌العاده را بتوان با حالت صحنه‌آهسته در هم آمیخت، این یکی از چیزهایی بود که باعث می‌شد طرفداران Vanquish نتوانند به راحتی از بازی دل بکنند و ساعت‌ها مشغول قلع‌ و قمع کردن دشمنان مختلف بمانند! امروزه جای خالی نسخه‌ای جدید از Vanquish به شدت حس می‌شود. عنوانی که این بار قدرت مانور و مکان بیشتری به بازیکن برای حرکت بدهد و با وجود فوق‌العاده بودن سیستم حرکتی نسخه اول، ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کند. این ها را در کنار دیگر تکنولوژی‌های رایج نسل فعلی بگذارید، اگر یک شوتر باز حرفه‌ای باشید امکان ندارد از چنین چیزی بدتان بیاید!

9_ Gravity Rush 2

کدام بازی دیگری به شما قدرت مستقیم کنترل جاذبه را می‌دهد؟ مکانیک اصلی Gravity Rush در کنار منحصر‌به‌فرد بودن، نوعی حس رضایت را در هنگام استفاده در شما زنده می‌کند. می‌توانید به راحتی فشار یک دکمه، جاذبه را به مکان‌های مختلف منتقل کنید و حتی با وجود این‌که تقریبا کل بازی بر اساس همین ویژگی پیش می‌رود، هیچ‌گاه از آن خسته نخواهید شد. این مکانیک جذاب در اصل در نسخه‌ی اول بازی معرفی شد، اما نسخه دوم تا حدی آن را ارتقا داد که باعث شد نسخه اصلی بیشتر حسی مانند یک پیش‌درآمد پیدا کند. Gravity Rush 2 همچنین یک سری مکانیک فرعی جذاب دیگر نیز همراه خود داشت، از جمله قابلیت سبک‌ یا سنگین‌تر کردن شخصیت اصلی. این نیز یکی دیگر از موضوعاتی است ما نسخه دوم را به جای اولی در این مقاله جای داده‌ایم. شما با استفاده از این ویژگی می‌توانستید به راحتی بین ساختمان‌ها بپرید یا مانند یک سنگ روی زمین فرود بیایید. بیایید امیدوار باشیم Gravity Rush 2 آخرین نسخه این سری دوست‌داشتنی نباشد و به زودی شاهد نوآوری‌های تازه سازندگان آن باشیم.

8_ Rocket League

آشکارا می‌گویم تقریبا تمامی جذابیت و محبوبیت Rocket League به خاطر سیستم‌ حرکتی آن است. این خود به راحتی مشخص می‌کند که سیستم حرکتی این بازی چقدر عالی است! اصلا می‌شود این بازی را بدون قابلیت راندن بالای دیوارها، چرخیدن دور بدنه‌ی زمین مسابقه و یا جهیدن به سمت هوا تصور کرد؟ این ویژگی‌ها را از بازی حذف کنید و تنها چیزی که باقی می‌ماند یک بازی کسل‌کننده شبیه‌ساز رانندگی است. در کنار این‌ها، چیزی که به این عنوان کمک زیادی کرده دقیق بودن آن است. برای مثال شتاب گرفتن برای مدت زیادی دوام نمی‌آورد و این مسئله‌ برای جهیدن در هوا نیز صدق می‌کند، بنابراین شما باید در نظر داشته باشید که در چه زمانی‌ از این ویژگی‌ها استفاده کنید. Rocket League یکی از آن بازی‌هایی است که یادگیری‌اش بسیار آسان است، اما برای حرفه‌ای شدن کوله‌باری از تجربه‌ و فکر می‌خواهد. هر تازه‌واردی می‌تواند به سمت توپ بپرد، اما با‌تجربه تر ها می‌دانند که برای موفقیت باید خیلی چیزها را در نظر گرفت.

7_ Breath of the Wild

سرعت همیشه برای ساخت یک سیستم حرکتی عالی حیاتی نیست و Breath of the Wild این موضوع را به خوبی ثابت می‌کند. Breath of the Wild به بازیکن اجازه صعود از هر گونه سربالایی را می‌دهد و این ویژگی به سادگی بهترین چیزی است که می‌توان در یک عنوان از سری Zelda پیاده‌سازی کرد. با این‌که مکانیک صعود کردن در بازی به شدت آسان است، اما محدود بودن آن بازیکن را مجبور به نقشه‌ریزی برای استفاده بهینه از آن می‌کند، چرا که Link تنها می‌تواند تا زمانی که قدرت کافی دارد به بالا رفتن ادامه بدهد. در کنار این ویژگی، نباید فراموش کنیم که Link، شخصیت دوست داشتنی سری، می‌تواند از هر جایی که بالا رفته، به ویژه خاصی پایین نیز بیاید. این دو قابلیت دست‌به دست هم داده‌اند که بهترین سیستم حرکتی در سری Zelda را تشکیل دهند. البته تنها تا به امروز! چرا که هر یک از نسخه‌های این سری با حجمی قابل‌توجه از نوآوری راهی بازار می‌شوند و باید صبر کرد تا دید که نسخه بعدی چه چیزهایی در چنته خواهد داشت.

6_ Just Cause 3

با این‌که می‌توان گفت در بین عناوین این سری، نسخه دوم در کل بیشترین حجم از نوآوری را داشته، اما سیستم حرکتی نسخه سوم شدیدا برتر از دو نسخه قبل عمل کرده و دو نسخه دیگر را پایین‌تر از خود جلوه می‌دهد. همه‌مان می‌دانیم که بارزترین ویژگی حرکتی در Just Cause 3 آن قلاب محبوب است که به شما اجازه می‌دهد تقریبا به هر نقطه‌ای از نقشه دست‌یابی داشته باشید. در کنار این‌، حضور پاراگلایدر به شما اجازه می‌دهد برای مدتی در هوا پرواز کنید. با این که پاراگلایدر ممکن است چیز چندان خاصی به نظر نرسد، ولی استفاده از آن در بازی بسیار کاربردی است و حضورش باعث می‌شود وسایل نقلیه‌ی دیگر در بسیاری از اوقات بی‌فایده به نظر بیایند. Just Cause 3 همچنین به شما اجازه می‌دهد به هر چیزی یک موشک وصل کنید و آن را به هوا بفرستید، قابلیتی که می‌تواند برای بازیکنان خلاق بسیار کارآمد باشد. بسته الحاقی بازی نیز یک جت‌پک را به این محلول سرعت و خشونت می‌افزاید تا شدت دیوانگی در این بازی را حتی بیشتر از قبل کند. باید ببینیم سازندگان با نسخه چهارم چگونه جای خود را در قلب طرفداران باز خواهند کرد.

5_ Super Mario Odyssey

چیزی که بسیاری از Super Mario Odyssey انتظار نداشتند یک سیستم حرکتی کاملا تکنیکال و رضایت‌بخش بود. نینتندو بدون شک تا‌به حال در سورپرایز کردن طرفداران خود سابقه موفقی داشته و یکی از نمونه‌های بارز این موفقیت سیستم حرکتی Super Mario Odyssey است. در تمام این سری عنوانی نبود که تا این حد بر روی گشت‌وگذار تمرکز داشته باشد. چیزهای زیادی باعث به وجود آمدن این سیستم حرکتی انقلابی شده‌اند اما مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان بازگشت تمامی قابلیت‌های حرکتی برجسته سری از زمان Super Mario 64 و صدالبته اضافه کردن تعدادی ویژگی جدید به این بازی حساب کرد. در کنار این، امکان ندارد بتوان نقش Cappy را در این پروسه نادیده گرفت. استفاده از Cappy به عنوان یک سطح برای حرکات ماریو تجربه‌ای جذاب و خاص را رقم می‌زند. تمامی این‌ها را در کنار بهترین سیستم کنترل در تمام سری بگذارید تا قانع شوید حضور Super Mario Odyssey در این لیست کاملا به حق است.

4_ Spider-Man 2

بدون شک دلیل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که از بین تمامی عناوین سری Spider-Man، طرفداران درباره این نسخه با لحنی متفاوت حرف می‌زنند. تا پیش از این عنوان، هیچ عنوان ابرقهرمانی دیگری موفق نشده بود تا این حد ویژگی‌های حرکتی شخصیت اصلی خود را به رخ بکشد. یکی از بهترین چیزها درباره سیستم حرکتی Spider-Man 2 این است که شروع کار با آن بسیار راحت و حرفه‌ای شدن در آن بسیار دشوار است. این ویژگی حس قدرت و غرور خاصی به بازیکنان کهنه‌کار می‌دهد! چرا که می‌توانند با اوج سرعت و به هر روش ممکن که در توان Spider-Man باشد به هر طرف حرکت کنند. این در حالی است که تازه‌کارها تنها می‌توانند بین ساختمان‌ها تاب بخورند. ویژگی دیگری که باعث درخشیدن Spider-Man 2 می‌شود این است که به بازیکن طعم شکست خوردن را می‌چشاند. اگر تکنیک‌های حرکت قهرمان بازی را به خوبی یاد نگیرید، مدام به دیوارها برخورد کرده یا به راه‌های اشتباه می‌روید. Spider-Man 2 درس بزرگی برای تمام سازندگانی بود که قصد ساخت یک عنوان ابرقهرمانی را داشتند و بخش بزرگی از این موضوع به‌خاطر سیستم‌حرکتی عالی آن بود.

3_ Mirror’s Edge: Catalyst

انتظار که نداشتید در لیستی همچون این خبری از Mirror’s Edge نباشد؟ از Mirror’s Edge امروزه به عنوان یک سری ماندگار و تاثیرگذار یاد می‌شود و دلیل این موضوع این است که این سری چیز جدیدی را امتحان کرد که تا پیش از آن کمتر کسی فکر می‌کرد بتوان در یک بازی اول‌شخص تک‌نفره به کار گرفت. هرچند عناوین اندکی این فرمول را پیش از Mirror’s Edge امتحان کرده بودند، اما هیچ‌کدام در عمل موفق ظاهر نشدند. درباره Mirror’s Edge: Catatlyst باید تنها گفت که این نسخه توانست هر آن‌چه در فرمول این سری عالی ظاهر شده بود را بازسازی کند. سیستم حرکتی بازی با سیستم مبارزات آن پیوندی عمیق و لذت‌بخش داشت و بازیکن این‌بار جهانی بزرگ‌ و زیبا برای گشت‌وگذار داشت. اما بنا به دلایلی، Mirror’s Edge: Catatlyst نتوانست به آن موفقیتی که ناشر انتظارش را داشت دست یابد. مسئله‌ی غم‌انگیزی که شانس ساخت نسخه‌ای جدید در این سری را کاهش می‌دهد.

2_ Titanfall 2

سیستم حرکتی راننده‌ها در Titanfall 2 این بازی را از یک عنوان تیراندازی اول‌شخص خیلی خوب به یک شبیه‌ساز پارکور سریع و هیجان‌انگیز تبدیل کرده. در دست گرفتن کنترل یک راننده در Titanfall 2 به طرز شگفت‌آوری یکی از برترین ویژگی‌های این بازی است. با این‌که کنترل تایتان‌ها نیز به نوع خود بسیار لذت‌بخش است، اما دلیل اصلی که این بازی هنوز زنده مانده است را می‌توان سیستم اصلی مبارزه در آن دانست و این خود به‌این خاطر است که سیستم حرکت راننده‌ها در بازی بسیار روان است. هیچ گلیچی در حرکات شما نیست و می‌توانید با سرعت و نرمی تمام، به سرتاسر نقشه بروید. چیزی که این موضوع را حتی لذت‌بخش تر از پیش می‌کند، این است که تمامی قابلیت‌ها بسیار ساده هستند، برای مثال دویدن بر روی یک دیوار دقیقا به همان میزان تلاشی نیاز دارد که دویدن بر روی سطح زمین. به شخصه بسیار از یک نسخه فرعی از Titanfall که تنها بر روی راننده‌ها تمرکز کند استقبال خواهم کرد. شرمنده تایتان‌ها! اما من ترجیح می‌دهم روی زمین بمانم.

1_ Marvel’s Spider-Man

چیزهای عالی بسیاری در Spider-Man وجود دارند، از قابلیت شخصی‌سازی گسترده بازی گرفته تا کیفیت تصویری بی‌نظیر بازی، اما همان‌طور که می‌دانید، ما این‌جا قصد داریم به سیستم حرکتی فوق‌العاده آن بپردازیم. تک‌تک عناصر موجود در Spider-Man با سیستم‌ حرکتی آن گره خورده‌اند و Insomniac نیز که قبلا با انتشار عناوینی همچون Sunset Overdrive قدرت خود را در زمینه خلق یک سیستم حرکتی مناسب ثابت کرده بود، این‌بار بهترین کار خود را ارائه داده. کلمه لذت‌بخش برای سیستم حرکتی Spider-Man واقعا کافی نیست، سیستم نبرد بازی کاملا با آن گره خورده است و مبارزه با دشمنان بدون استفاده از قابلیت‌های حرکتی فوق‌العاده دشوار است. از آن‌جایی که شخصیت Spiderman در این نسخه چند سال تجربه ابرقهرمانی دارد، تعداد حرکات و قابلیت‌هایی که توانایی‌ انجام‌شان را دارد نیز تنوع بسیاری دارد و با پیش‌روی در بازی می‌توانید تعداد بیشتری از آن‌ها را فعال کنید، این یکی از ویژگی‌هایی است که از تکراری شدن بازی جلوگیری می‌کند. بی‌صبرانه منتظر هستیم تا ببینیم Insomniac با ساخته بعدی خود چگونه طرفداران را شگفت‌زده خواهد کرد.

اکنون نوبت شماست! شخصا از سیستم حرکتی کدام بازی‌ها بیشترین لذت را برده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مترجم: سپهر آرمانی