Menu

نقد و بررسی Guacamelee! 2

نقد و بررسی Guacamelee! 2

"به قلم پرهام آقاخانی"

بازی !Guacamelee یک عنوان خارق العاده بود؛ عنوانی که ترکیبی بی نظیر از دو سبک Metroidvania و Beat 'em Up را ارائه کرده بود و به خاطر کیفیت بالایش، توانست مورد توجه قشر عظیمی از بازیکنان قرار بگیرد و ستایش شود. به همین دلیل بود که خبر معرفی نسخه‌ی دوم در Paris Game Week 2017 همه طرفداران بازی‌های مستقل را ذوق زده کرد. حالا پس از این همه انتظار، بالاخره Guacamelee! 2 در دستانمان قرار دارد و باید ببینیم آیا این بازی، ارزش این همه انتظار را داشته است و آیا سازندگان توانسته‌اند دنباله‌ی شایسته‌ای بر نسخه‌ی اول خلق کنند یا نه.

داستان Guacamelee! 2 حدود 7 سال پس از نسخه‌ی اول رخ می‌دهد. Juan Aguacate بالاخره پس از شکست دادن Carlos Calaca و نجات معشوقه‌اش یعنی Lupita (همان دختر El Presidente در نسخه‌ی قبلی که بالاخره نامش فاش شده است)، با او ازدواج کرده و اکنون دو فرزند نیز دارد. اما به خاطر تمام شدن ماجراجویی‌های Juan و نبود تهدیدی دیگر برای مقابله با آن، او مجبور شده تا Luchador* بودن را کنار بگذارد. اوضاع به همین منوال پیش می‌رود و Juan حتی هیکل تنومندش را هم از دست می‌دهد تا این که ناگهان اجسام سیاه عجیبی در آسمان سرزمینش پدیدار می‌شوند و او مجبور می‌شود برای نجات کل Mexiverse، پای به جهان‌های موازی دیگر بگذارد. اینجاست که Juan متوجه می‌شود او تنها Juanای است که در طول تمام جهان‌های موازی، موفق به متوقف کردن Calaca شده و زنده مانده است و باید با فردی با نام سالوادور که قصد تلفیق بازه‌های زمانی و نابودی آن‌ها را دارد، مقابله کند.

همانطور که می‌بینید، داستان بازی دیگر آن حالت کلاسیک Damsel In Distress را ندارد و اکنون بر سفرهای Juan بین جهان‌های مختلف برای متوقف کردن سالوادور تمرکز دارد. همین موضوع، آزادی عمل بسیار خوبی را در اختیار سازندگان بازی قرار داده و باعث شده است که آن‌ها بتوانند لحظات بسیار خارق العاده‌ای را در طول بازی خلق کنند و اشاراتی به شدت جذاب را برای بازیکنان تدارک ببینند. به عنوان مثال، یک سری از کارکتر‌های نسخه‌ی قبلی که در این عنوان نیز حضور یافته‌اند، به طور کامل با چیزی که از آن‌ها انتظار دارید متفاوت هستند یا این که حجم اشارات و شوخی‌های موجود در هر مرحله و همچنین کیفیت آن‌ها، چندین برابر شده است و اگر جزو کسانی بوده‌اید که از شوخی‌های موجود در نسخه‌ی قبلی لذت برده بودید، قطعا عاشق شوخی‌های این نسخه نیز خواهید شد. هرچند که این خط داستانی جدید، تاثیرات منفی کوچکی بر روی برخی شخصیت‌های منفی گذاشته و تعدادی از آن‌ها، تا حدی جلوی کارکترهای منفی نسخه‌ی قبلی و یا حتی سایر کارکترهای این نسخه، کم می‌آورند.

نسخه‌ی قبلی این سری (Super Turbo Championship Edition) یک عنوان کم نقص به شمار می‌رفت. برای همین، Guacamelee! 2 تغییرات عظیم و بنیادینی را به خود ندیده است و فقط بر روی بهبود ویژگی‌های مختلف آن تمرکز شده است. درست همانند نسخه‌ی قبل، می‌توانید تا با ترکیب چهار جهت اصلی و دکمه‌ی B، به انجام حملاتی همانند Rooster Uppercut و Dash Punch بپردازید، دشمنان را با استفاده از دکمه‌ی Y گرفته و به سمتی دیگر پرتاب کنید و حملات آن‌ها را نیز جاخالی دهید. با جمع آوری سکه‌ها نیز می‌توانید تا به مرور زمان و با مراجعه به منوی Skills (که جایگزین فروشگاه‌های نسخه قبل شده است) قدرت این حرکات را ارتقا دهید و حتی یک سری توانایی به شدت مورد نیاز (مثل بازیابی جان با نشستن که داشتن آن در مود Hard واقعا حیاتی است) را آزاد کرده و از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این توانایی‌ها، یک توانایی جدید با نام Eagle Boost نیز به بازی اضافه شده است که باعث می‌شود بتوان از یک سری اجزای مراحل به صورت یک تیرکمان استفاده کرد و کارکتر را به سمتی دیگر پرتاب کرد که به وفور در طراحی یک سری از موانع، مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت نیز، مکانیک Intenso که در نسخه‌ی STCE معرفی شده بود اکنون به کامبوهای بازی اتصال یافته و با بالا رفتن تعداد حملات پی در پی، فعال می‌شود؛ هرچند که قدرت آن نسبت به قبل، کمتر شده است.

ولی بزرگترین تغییر بازی در بحث گیم پلی، ارتقاهای بزرگی است که بر روی حالت مرغی شخصیت‌ها (یا همان Pollo Power) انجام شده است. در نسخه‌ی قبلی، حالت مرغی صرفا برای دسترسی به یک سری قسمت‌های مخفی و رفت و آمد سریع‌تر استفاده می‌شد و هیچ ارزش دیگری نداشت؛ اما در این بازی، این حالت چیزی در حد همان نسخه‌ی اصلی کارکترها، ولی با توانایی‌های کمتر است. این بار می‌توانید تا هنگامی که شخصیت‌ها در حالت مرغی‌شان قرار دارند، با دشمنان به مبارزه بپردازید، آن‌ها را گرفته و سپس به سمتی دیگر پرتاب کنید یا یک Suplex رویشان انجام دهید، حملاتشان را جاخالی دهید و یا حتی از توانایی‌های جدید Pollo Shot و Pollo Slide استفاده کنید که اولی یک حرکت Dash روی هواست که تا سه بار قابلیت Chain کردن دارد و دومی نیز یک حرکت سر خوردن است که دشمنان را به هوا پرتاب می‌کند. این مورد نه تنها باعث شده که سیستم مبارزات بازی و انجام کامبوها به طرز عجیبی جذاب‌تر شود، بلکه همچنین درجه سختی موانع موجود در مراحل را نیز بالاتر برده است.

این عنوان برخلاف نسخه‌ی قبلی، اصلا با بازیکنان شوخی ندارد و چالش‌ها و موانع موجود در آن، توانایی‌های پلتفرمینگ بالا، برنامه ریزی مناسب و واکنش‌های سریع را طلب می‌کنند. نه تنها این نسخه انواع بیشتری از دشمنان را در تعداد بالاتر، برابر بازیکنان قرار می‌دهد و حتی دشمنان قدرتمند عنوان قبلی را در همان اوایل کار به جان بازیکن می‌اندازد، بلکه اوضاع به تدریج به جایی می‌رسد که در یک سری از اتاقک‌ها، بازی از نظر سختی از Guacamelee! 2 به Super Meat Boy تبدیل می‌شود و باید واکنش‌هایی فوق العاده سریع و تسلط کامل بر حرکات و اعصاب خود داشته باشید تا کنترلرتان را از شدت خشم، پودر نکنید! به عنوان مثال، برای جمع آوری یک آیتم خاص که باعث دریافت پایان خوب بازی می‌شود، مجبور هستید که سریعا خودتان را با Eagle Boostها به هوا پرتاب کنید، بلافاصله وارد فرم مرغی شوید و Glide کنید تا بتوانید به یک سری Eagle Boost دیگر برسید. سپس باید سریعا به فرم اصلی خود برگردید و به صورت یکی در میان، بین قلمروها جابجا شوید تا بتوانید از آن Eagle Boostهای مذکور استفاده کنید. حالا نه تنها شما می‌بایست همین کار را 3 بار دیگر و بدون هیچ گونه پلتفرمی برای استراحت، تکرار کنید، بلکه در صورت زمان بندی غلط و یا فشردن دکمه‌ی اشتباه، مجبور هستید تا کل این مسیر را دوباره از اول طی کنید! یا این که یکی از باس فایت‌های بازی به طرز وحشتناکی سخت است و به این راحتی‌ها از پس آن بر نخواهید آمد.

جالب اینجاست که این موضوع حتی بر روی لباس‌های قابل انتخاب نیز تاثیر گذاشته و باعث حذف شدن ویژگی‌های خاص آن‌ها از روند بازی شده است. اگر یادتان باشد، در نسخه‌ی قبلی می‌توانستید تا لباس‌های مختلفی را در طول بازی خریداری کرده و از ویژگی‌های خاص هر کدام (مثلا Staminaی نامحدود و جان غیر قابل بازیابی با استفاده از لباس اسکلت) استفاده کنید. ولی چون این موضوع می‌توانسته باعث نامتعادل شدن گیم پلی بازی بشود، تمام آن ویژگی‌ها حذف شده و اکنون می‌توانید آن‌ها را در صندوقچه‌های موجود در مراحل پیدا کنید. در عوض، اکنون می‌توانید از همان اول کار به چهار شخصیت (Juan, Tostada, Uay Chivo, Xtabay) دسترسی داشته باشید که انیمیشن‌های خاص خودشان را دارند.

گرافیک بازی و مخصوصا طراحی بعضی محیط‌های آن، به طرز خارق العاده‌ای زیباست و استفاده از افکت‌هایی همانند Velocity Blur و نورپردازی‌های مناسب، حسابی به زیبایی آن افزوده است. طراحی شخصیت‌های بازی و انیمیشن‌های آن‌ها نیز که به نظر، همانند سبک انیمیشن Samurai Jack به نظر می‌رسند، همچنان عالی هستند و حتی با برخی ارتقاهای انجام شده، در مواردی مثل فاز دوم اولین باس فایت بازی، بسیار غافلگیرکننده ظاهر می‌شوند. در بحث موسیقی نیز این بار نه تنها شاهد تلفیقی از سبک‌های موسیقی مکزیکی و الکترونیک در آلبوم موسیقی بازی هستیم، بلکه سازندگان حتی از یک سری از موسیقی‌های گوش نواز نسخه‌ی قبلی نیز در این عنوان استفاده کرده‌اند که شنیدن آن‌ها مطمئنا برای طرفداران نسخه‌ی قبلی، خوشایند خواهد بود.

شاید تنها نکته‌ای که در بخش صداگذاری به چشم بخورد، نبود هیچ گونه صداگذاری برای کارکترها باشد. این نکته ممکن است از نظر عده‌ای از بازیکنان، نکته‌ی منفی‌ای به شمار برود؛ اما در حقیقت نبود چنین ویژگی‌ای کاملا به نفع بازی است، چون که می‌توانست آن حس و حال خاص و منحصر به فرد بازی را کاملا نابود کند و یک سری از لحظات داستانی را عجیب و زائد جلوه بدهد.

بازبینی تصویری:

بعضی از متلک‌ها و شوخی‌های بازی، به شدت عالی هستند

سازندگان حتی به منتقدان Memeها در بازی‌هایشان هم رحم نکرده‌اند!

"…X-Files Theme Music Starts Playing"

Guacamelee 2 is the Dark Souls of Metroidvanias… – Some Gaming Journalists

یکی از ارجاعات خیلی خاص در بازی که اکثر بازیکنان، احتمالا متوجه‌ی آن نمی‌شوند

نکات مثبت:

گرافیک به شدت زیبا

گیم پلی بهبود یافته

موسیقی‌های عالی

قابلیت بازی به صورت Co-Op چهار نفره

دو برابر شدن تعداد Easter Egg‌ها

برخی از ارجاعات، خارق العاده هستند

نکات منفی:

درجه سختی بازی در برخی مواقع به طرز دیوانه واری بالا می‌رود

برخی مشکلات در سیستم کنترلی Gamepadها در نسخه‌ی PC

نبود Co-Op آنلاین ممکن است باعث ناامیدی عده‌ای از کاربران شود

سخن آخر: علیرغم برخی مشکلات، تجربه‌ی Guacamelee! 2 همچنان تا انتهایش سرگرم کننده و لذت بخش است. بازی همان فرمول موفق نسخه‌ی قبلی را ادامه داده و با انجام یک سری ارتقاها، به یک عنوان کامل و کم نقص تبدیل شده است که می‌تواند به راحتی نظر مثبت طرفداران سبک Metroidvania را به خود جلب کند.

:Verdict

Despite some problems, Guacamelee! 2 is still entertaining and enjoyable to the end. The game follows the same successful formula as the previous version, and with a series of upgrades, it has become a complete and nearly flawless title that can easily satisfy the fans of Metroidvania genre

Score – PC Version: 9.0

*Luchador: به معنای کشتی گیر. لقبی است که به کشتی گیران مسابقات Lucha Libre (کشتی گیری حرفه‌ای مکزیکی) داده می‌شود.