Menu

سفر در زمان: بازیهای ابرقهرمانی در 8 سال آینده

سفر در زمان: بازیهای ابرقهرمانی در 8 سال آینده

"به قلم علیرضا رزمجویی"

در عصری زندگی می‌کنیم که ابرقهرمانان دنیا را تسخیر کرده‌اند! از موفقیت روزافزون فیلم‌های دنیای Marvel و همه‌پسند شدن ابرقهرمانانی که زمانی محدود به کمیک‌بوک‌ها بودند گرفته تا سری Batman Arkham که بالاخره به همه ثابت کرد می‌توان بازیهایی خارق‌العاده و حتی جریان‌ساز از ابرقهرمانانِ محبوب ساخت که نه تنها به بهترین شکل اجازه می‌دهند کنترل آنها را برعهده بگیریم، بلکه دنیایی جهان‌باز را ارائه می‌دهند که می‌توانیم در آن به عنوان ابرقهرمان موردعلاقه‌ی خودمان، نقش‌آفرینی کرده و رویاهای دیرینه‌ی خود را به واقعیت تبدیل کنیم.

همانطور که در قسمت قبل خواندید، سری مقالات "سفر در زمان" فقط به آینده می‌پردازد و در این کار مصمم است! هر موانعی که در سر راه‌مان باشد را کنار خواهیم زد و هر طور شده حداقل گوشه‌ای از آینده را خواهیم دید! در این قسمت به سراغ بازیهای ابرقهرمانی در 8 سال آینده می‌رویم و از آنجایی که ابرقهرمانان در دوران اوج خود به سر می‌برند، می‌توانیم آینده‌ای روشن را برای آنها پیش‌بینی کنیم. هر چقدر که پیش‌بینی‌ کردن سخت باشد، با قدرت تا سال 2026 پیش خواهیم رفت و با ابرقهرمانان آینده ملاقات خواهیم کرد. بنابراین بدون معطلی بیایید وارد ماشینِ زمانِ پردیس‌گیم ‌شویم و به سال 2019 سفر ‌کنیم!

Spider-Man VR – Insomniac Games

با عرضه‌ی موفقیت‌آمیز عنوان Spider-Man و جذب کردن اقشار مختلف گیمرها و همینطور دوستداران اسپایدرمن که صرفا گیمر نیستند، مطمئنا شرکت سونی توانسته نظر بخش بزرگی از جامعه‌ی سرگرمی را به خود معطوف کند و دستان توانمند Insomniac Games نیز قدرتمند‌تر از همیشه ثابت کرد که می‌توان عنوانی تحسین‌برانگیز در این دنیای دوست‌داشتنی خلق کرد. پس از اینکه طرفداران در سال 2018 حسابی غرق دنیای شگفت‌انگیز Spider-Man شدند و رویای بسیاری از آنها به حقیقت پیوست، زمان برای تجربه‌ای کمی متفاوت‌تر در این دنیا فراهم است.

با توجه به استقبال گیمرها، مطمئنا در آینده محتویات قابل‌توجهی برای Spider-Man عرضه خواهد شد که به تازگی با معرفی 3 محتوای اضافه‌ی جدید، توانسته‌ایم نیم‌نگاهی به بخشی از آن بیاندازیم. اما شرکت سونی می‌تواند از این ابرقهرمان پرطرفدار، برای هدایت طرفداران و حتی قشری که گیمر نیستند به سمت PS VR استفاده کند و با تدارک دیدن یک تجربه‌ی تمام‌عیار در واقعیت مجازی، بدون هیچ مانعی، کنترل اسپایدرمن را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در گذشته تجربه‌‌ای از واقعیت مجازی که به فیلم The Amazing Spider-Man مربوط می‌شد را دریافت کرده‌ایم اما تجربه‌ای که از توانمندی Insomniac Games و علاقه‌ی آنها به این قهرمان نشات بگیرد مطمئنا می‌تواند مانند Batman Arkham VR که در هنگام عرضه بسیار سروصدا کرد و به یکی از بهترین تجربیات واقعیت مجازی تبدیل شد، موفقیت فراوانی کسب کند. اگر Marvel مانعی برای سونی نباشد و مشکلی که ما از آن خبر نداریم وجود نداشته باشد، بسیار بعید است که شرکت سونی از این فرصت استفاده نکرده و دوباره PS VR را سر زبان‌ها نیاندازد. اگه کمی به شایعات نیز دامن بزنیم، شاید حتی چنین تجربه‌ای همزمان با نسخه‌ی بهبودیافته‌ای از PS VR عرضه شود. نسخه‌ای که آن به‌هم‌ریختگی اتصالات و سختی‌های تنظیم دستگاه را نداشته باشد و به سرعت به ما اجازه بدهد تارزنی‌های خود را برفراز آسمان نیویورک آغاز کنیم و دوباره رویایی دیگر را به واقعیت برسانیم.

New Project – WB Games Montreal

اگر به سراغ قطب دیگرِ دنیای ابرقهرمانان برویم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از اطلاعات هیجان‌انگیز، هنوز یک راز باقی‌مانده‌اند. یکی از مرموز‌ترین استدیوهای شرکت Warner Bros.، WB Games Montreal است که از سال 2013 یعنی 5 سال پیش صرفا در پروژه‌های کوچکتر مشارکت داشته است و پس از تنها عنوان شاخص آنها یعنی Batman: Arkham Origins، عنوان بزرگی را منتشر نکرده است. نکته‌ی جالب این است که این استدیو حدود 500 نفر عضو دارد؛ یعنی تقریبا دو برابر اعضای استدیوی مشهور Rocksteady که سری تحسین‌برانگیز Batman Arkham را خلق کرده است.

از سال گذشته شایعات بسیاری در رابطه با پروژه‌ی جدید WB Games Montreal به گوش رسیده است که سناریوهای مختلفی را جلوی روی ما قرار می‌دهد. طبق شایعات این استدیو در ابتدا در حال ساخت عنوانی با محوریت Suicide Squad بوده است که پس از مدتی کنسل شده و به پروژه‌ای دیگر که به پسرِBruce Wayne یعنی Damian مربوط می‌شود، منجر شده است. اما چند ماه قبل در فراخوانی برای جذب اعضای جدید، این استدیو به ساخت عنوانی سرویس‌محور (Game as a Service) که روی همکاری بازیکنان تاکید دارد، اشاره کرده است. به طور کل، مشخصا این استدیو رویکرد خود را در این چند سال تغییر داده است و ایده‌های مختلفی را امتحان کرده است. یک بازی آنلاین و سرویس‌محور، با چیزی که از سازندگان Batman: Arkham Origins انتظار داریم بشدت تفاوت دارد و ممکن است برای افرادی بسیاری ناامید کننده باشد اما عنوان آینده‌ی این استدیو هر ساختاری که داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد پر از شخصیت‌های محبوب دنیای DC خواهد بود. شخصیت‌هایی که هر طرفداری صرف‌نظر از محتویات و جهت‌گیریِ این نسخه، دوست دارد کنترل آنها را بر عهده بگیرد.

New Project – Rocksteady Studios

ممکن است حس کنید که سال 2020 برای عرضه‌ی عنوان بعدی از استدیوی Rocksteady کمی دیر باشد، اما با بررسی سابقه‌ی این استدیوی محبوب و خوش‌نام، می‌توانیم به راحتی افزایش تدریجی زمان توسعه‌ی بازیها را مشاهده کنیم. Arkham City با 2 سال فاصله از Arkham Asylum منتشر شد و Arkham Kinght با 4 سال فاصله از Arkham City عرضه شد. حالا می‌توانیم به راحتی یک فاصله‌ی 5 ساله را از Arkham Knight به پروژه‌ی بعدی این استدیو متصور شویم.

اما پروژه‌ی هیجان‌انگیز آنها چیست؟ در ذهن آنها چه می‌گذرد و در حال حاضر با چه چالش‌هایی در حال روبه‌رو شدن هستند؟ چندی پیش مدیر بازاریابی Rocksteady در جواب طرفداران دوآتیشه‌ی این استدیو گفته بود که وقتی بازی جدید آنها معرفی شود، عقل خود را از دست خواهند داد! چه چیزی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ طبق معمول شایعات پیرامون پروژه‌های آینده‌ی استدیوهای بزرگ فراوان است اما Rocksteady تا به حال خوب توانسته است، هویت عنوان جدید خود را پنهان کند و به نظر می‌رسد آنها معرفی بازی را برای فرصتی مناسب نگه داشته‌اند تا با برداشتن نقاب از چهره‌ی دستاوردِ جدید خود، تب و تابی هیجان‌انگیز در بین گیمرها ایجاد کنند.

از عنوانی با محوریت Superman گرفته تا Justice League و حتی Batman Beyond، شایعات و هیجان فراوانی برای معرفی عنوان جدید آنها وجود دارد. با اینکه تمام این موارد می‌تواند بشدت جذاب و طوفانی باشند، اما شخصا دوست دارم به Rocksteady فرصتی داده شود تا دنیا و شخصیت منحصربفرد خود را خلق کنند. آنها با سری Batman Arkham نه تنها خود را ثابت کرده‌اند، بلکه صنعت گیم را دگرگون کرده‌اند. مطمئنا لایق این هستند که دنیای اوریجینالی خلق کنند که فقط و فقط متعلق به خود آنها باشد. با این حال همه‌ی ما با پول‌پرستی و سیاست‌های بشدت ریاکارانه‌ی شرکت Warner Bros. آشنا هستیم و می‌دانیم که این تقریبا می‌تواند رویکردی محال باشد اما عناوین ابرقهرمانانیِ اوریجینال و بشدت جذابی مانند سری Infamous وجود دارد که به راحتی نشان می‌دهد، ابرقهرمان و دنیای بازی حتما لازم نیست بر اساس کمیک‌بوک‌ها و انیمیشن‌های چند دهه‌ی قبل باشد.

The Avengers Project – Crystal Dynamics & Eidos Montreal

اوایل سال 2017 بود که شرکت Square Enix با افتخار از قرارداد جدید خود با Marvel رونمایی کرد. قراردادی که اجازه خواهد داد استدیوهای شرکت Square Enix برای چندین سال روی عناوین متعددی از دنیای پر از ابرقهرمانِ Marvel کار کنند. اولین عنوان که با تریلر کوتاه اما جذاب معرفی شد، مربوط به The Avengers خواهد بود و این نشان‌دهنده‌ی جاه‌طلبی Square Enix است که در اولین فرصت، چالشِ بزرگ خلق شخصیت‌های مختلفی از گروه The Avengers را به جان می‌خرد. این عنوان با همکاریِ دو استدیوی بزرگ و با سابقه‌ی Crystal Dynamics و Eidos Montreal توسعه پیدا می‌کند و مشخص است که از نظر بودجه و کارکنان، تمرکز بسیاری از منابع این ناشر را به خود اختصاص داده است.

در مورد محتوای این عنوان هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست اما با توجه به فراخوان‌های شغلی، به اطلاعات جالب و حتی کمی عجیب دست پیدا کرده‌ایم. بنظر می‌رسد The Avengers Project یک عنوان شوتر سوم شخص بر مبنای کاورگیری است! این ممکن است در ابتدا غافل‌گیرکننده به نظر برسد اما با توجه به اینکه در این فراخوان‌ها به محتوای آنلاین نیز اشاره شده است، می‌توان حدس زد که Square Enix به دنبال ساخت عنوانی بر مبنای سرویس‌های آنلاین است که مانند Destiny چندین و چند سال عمر کرده و در بازه‌ای طولانی‌مدت برای Square Enix سودآوری داشته باشد. بنابراین از همین حالا می‌توان گفت که با عنوانی تک‌نفره و متمرکز مانند Marvel’s Spider-Man طرف نیستیم و با توجه به مکانیک‌های کاور‌گیری، تیراندازی و البته تاکید بر قابلیت‌های آنلاین، انتظارِ عنوانی رقابتی را داریم.

حدود یک سال و نیم قبل، همزمان با پرده‌برداری از این قرارداد اعلام شد که اطلاعات بیشتری در سال 2018 منتشر خواهد شد اما تا به اینجای کار که فقط سه ماه از 2018 باقی‌‌مانده است، چیزی از آن مشاهده نکرده‌ایم. شاید این نشان‌دهنده‌ی آن است که The Avengers Project را در Game Awards امسال خواهیم دید. با این حال همه با سیاست‌های Square Enix آشنا هستیم. قبل از اینکه حتی ایده‌ی بازی به ذهن‌شان برسد، آن را معرفی می‌کنند! به هر حال امیدواریم نظارت کیفی شرکت Marvel بر روی این عنوان، باعث شود عنوانی شایسته به دست طرفداران برسد و همینطور شاهد تاخیرهای پی در پی نباشیم.

Spider-Man 2 – Insomniac Games

پس از موفقیتِ بی‌چون و چرای Marvel’s Spider-Man از نظر فروش و محبوبیت، تصور این سخت است که استدیوی Insomniac قدمی رو به عقب برداشته و همکاریِ بیشتر با Marvel را رد کند. از سوی دیگر Marvel نیز مطمئنا از انتخاب این استدیو برای ساخت عنوانی از این دنیای شگفت‌انگیز، راضی بوده و با توجه به نحوه‌ی به پایان رسیدنِ Marvel’s Spider-Man به نظر می‌رسد توسعه‌ی ادامه‌ای بر این عنوان بشدت محتمل است.

تلفیق جابه‌جایی و انیمیشن‌های روان و سحرآمیز Spider-Man، با قدرتی مهارنشدنی که از کنسول‌های نسل نهم انتظار داریم، می‌تواند دنیایی بشدت پرجزئیات و عمیق را به ما ارائه دهد که Spider-Man ِ نسل هشتمی در خواب هم آن را نمی‌توانست ببیند! با اینکه انتظار می‌رود Insomniac Games به رویکردِ چند‌پروژه‌ای خود ادامه دهد و با ناشرهای دیگر نیز همکاری کند، اما بهترین پیش‌بینی می‌توان این باشد که این استدیو حالا در سطحی جدید از موفقیت و همه‌گیرشدن قرار دارد و پروژه‌ی بزرگ بعدی آنها بعید است که Spider-Man ِ محبوب این روزها نباشد. شاید در حال حاضر این پروژه به اندازه‌ی کافی غافل‌گیرکننده و جذاب به نظر نرسد اما اجازه دهید 4 سال از عرضه‌ی Marvel’s Spider-Man بگذرد تا در 2022 با اشتیاقی مهارنشدنی به سمت تجربه‌ای دیگر در این دنیا خیز بردارید.

Guardians of the Galaxy – Eidos Montreal & Cystal Dynamics

قرارداد شرکت Square Enix چندین IP محبوب این شرکت را به کما فرستاد. Deus Ex در استراحتی طولانی‌مدت است و به نظر می‌رسد Tomb Raider نیز به این سرنوشت دچار خواهد شد. حالا بزرگترین استدیوهای Square Enix در خدمت عناوین Marvel هستند و با توجه به شایعات فراوان، به نظر می‌رسد پروژه‌ی دوم از قرارداد این دو شرکت، به عنوانی بر اساس Guardians of the Galaxy مربوط می‌شود.

با اینکه این عنوان بطور رسمی معرفی نشده است اما شایعاتی قابل‌توجه پیرامون آن وجود دارد که باعث می‌شود تقریبا توسعه‌ی آن را قطعی بدانیم. رئیس استدیوی Eidos Montreal اوایل امسال در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که در حال کار بر روی سه عنوان هستند که دو تا از آنها Shadow of the Tomb Raider و The Avengers Project (با همکاری Crystal Dynamics) بوده و عنوان سوم هنوز معرفی نشده است. مشخص است که Square Enix از قرارداد با Marvel فقط به پروژه‌ی انتقامجویان بسنده نخواهد کرد و با توجه به اینکه به Deus Ex استراحت داده است، بنظر می‌رسد Guardians of the Galaxy گزینه‌ای بسیار محتمل است. بدلیل استدیوهای یکسان، انتظار داریم که این عنوان از نقاط اشتراکی با The Avengers Project برخوردار باشد اما با این حال رویکرد منطقی این است که Guardians of the Galaxy جهت‌گیری متفاوتی با پروژه انتقامجویان داشته باشد تا از نظر بازاریابی و فروش قشرهای مختلفی را هدف قرار داده و با هم رقابت نکنند؛ مخصوصا با توجه به اینکه احتمالا The Avengers Project به عنوان یک بازی آنلاین و سرویس‌محور، چندین سال به حیات خود ادامه خواهد داد.

New Project – Sucker Punch Productions

بدیهی است که همیشه لازم نیست ابرقهرمانان در دنیاهای Marvel و DC متولد شده باشند. استدیوی Sucker Punch از جمله معدود توسعه‌دهندگانی است که چندین عنوان ابرقهرمانیِ اصیل در کارنامه دارد. پس از عرضه‌ی عنوان فعلی این استدیو یعنی Ghost of Tsushima، ابدا بعید نیست که آنها دوباره به سراغ سری Infamous و حوزه‌ی تخصصی خود رفته یا اینکه یک عنوان ابرقهرمانی دیگر خلق کنند و با توجه به سابقه‌ی انتشار بازیهای این استدیو، سال 2024 زمانی بسیار مناسب برای هنرنماییِ دوباره‌ی آنها و نشان‌ دادن قابلیت‌های خود در خلق جهانی پویا و سرگرم‌کننده است.

Sucher Punch می‌تواند با تجربه‌ای که از طراحی محیط، شخصیت‌پردازی و مبارزاتِ Ghost of Tsushima کسب می‌کند، یک عنوان ابرقهرمانی درجه یک پر از لحظات تاثیرگذار را ارائه کند. با اینکه در این مورد جز حدس و گمان نمی‌توانیم روی چیز دیگری مانور دهیم اما علاوه بر Infamous، استدیوی Sucker Punch می‌تواند هدف بعدی Marvel برای همکاری باشد. شایعات قبل از معرفی عنوان Spider-Man را به یاد بیاورید. همه متقاعد شده بودند که بدلیل سابقه و تجربه، این شایعات مربوط به استدیوی Sucker Punch بوده و کسی فکر Insomniac را نمی‌کرد. با توجه به روابط حسنه‌ای که سونی با Marvel ایجاد کرده است، شاید Ghost of Tsushima تنها مانع بین همکاری این استدیو با Marvel باشد و پس از عرضه‌ی این عنوان شاهد شروع یک همکاری حماسی دیگر باشیم.

??? – Marvel's New Project

حالا به محدوده‌ای از آینده قدم گذاشته‌ایم که بشدت مه‌آلود بوده و نمی‌توان به راحتی آن را مشاهده کرد. اما قابلیت ویژه‌ای که سری مقالات سفر در زمان دارند، یکدندگی و عدم عقب‌نشینی است! هر طور شده به سال 2026 نیز نگاهی خواهیم انداخت!

اواخر نسل نهم ممکن است بهترین زمان برای ثمر دادن همکاری‌هایی باشد که Marvel برای ساخت بازی‌هایی درخورِ ابرقهرمانان محبوبش، در حال انجام است. با توجه به موفقیت Spider-Man حالا Marvel باید بیش از همیشه به همکاری با استدیوهای کاربلد و قدرتمند، تشویق شده باشد.

اینکه هدف بعدی Marvel کدام استدیوی کارکشته است را نمی‌توان با قاطعیت گفت اما همانطور که گفتیم، با توجه به روابط خوب با شرکت سونی و تجربه‌ی موفق Spider-Man، استدیوهای فرست پارتی سونی مانند Suckerpunch می‌تواند بهترین گزینه باشد. با این حال در این مورد می‌توانیم کمی خیال‌پردازی نیز بکنیم. چیزی که Marvel تا به حال امتحان نکرده است، یک بازی نقش‌آفرینی با بودجه‌ی AAA است. فرض کنید استدیویی باسابقه مانند Bethesda Game Studio ساخت یک عنوان نقش‌آفرینی و پرمحتوا از شخصیتی مانند Thor یا Iron-Man را بر عهده بگیرد. عنوانی که نه تنها مانند Spider-Man اجازه می‌دهد کنترل یک ابرقهرمان را بدست بگیرید، بلکه اجازه می‌دهد داستان و سرنوشت شخصیت‌ها و دنیای بازی را نیز کنترل کرده و آنرا با توجه به انتخاب‌های خود به جهت‌گیری‌های مختلف سوق دهید. یا تصور کنید که شرکتی مانند مایکروسافت نیز با توجه به محبوبیت‌های روزافزون اینگونه عناوین، پا به عرصه رقابت گذاشته و قراردادی وسوسه‌انگیز امضا کند. به هر حال سوژه برای خیال‌پردازی در این مورد زیاد است، اجازه می‌دهم بقیه آن را خودتان انجام دهید!

تشکر از اینکه این قسمت از سری مقالات "سفر در زمان"را مطالعه کردید. شما چه نظری در مورد آینده‌ی عناوین ابرقهرمانی دارید؟ اگر انتقاد یا پیشنهادی در مورد قالب و محتوای مقالات "سفر در زمان" دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید تا در قسمت‌های بعدی، بهتر از همیشه در زمان سفر کنیم!