Menu

نقد و بررسی بازی World of Warcraft: Battle for Azeroth

نقد و بررسی بازی World of Warcraft: Battle for Azeroth

(به قلم رضا لیاقت)

World of Warcraft: Battle for Azeroth با تکیه بر بخش‌های موفق World of Warcraft: Legion و داستان جذاب تقابل Horde و Alliance سعی دارد موفقیت نسخه‌ی قبل را تکرار کند. موفقیتی که مدیون داستان خوب و محتوای سرگرم کننده بازی بود. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا با وجود همه‌ی پیشرفت‌های واضح و جذاب WOW:BFA، این نسخه نمی‌تواند چیزی فراتر از تجربه Legion را ارائه دهد.

~داستان ما یک چرخه نفرت است، اتحاد‌هایی که بوجود می‌آیند و از بین می‌روند. ما بهای سهیم بودن در این دنیا را داده‌ایم و فراموش کرده‌ایم چه چیزی مارا قدرتمند می‌کند.

شروع داستان

پس از پایان اتفاقات Legion رهبر Horde یعنی Sylvanas Windrunner با یک حمله ناگهانی به Night Elf‌ها Darnassus و درخت زندگی را به آتش می‌کشد. در پاسخ، شاه پسر Anduin Wrynn متحدانش را فرا می‌خواند و با حمله به Lordaeron شهر Undead‌ها را تسخیر می‌کند به طوریکه تمامی قارهEastern Kingdoms در اختیار Alliance و قاره Kalimdor نیز در اختیار Horde قرار می‌گیرد. پس از این دو نبرد، Alliance و Horde به دنبال متحدین جدیدی می‌روند تا نیرو‌های خود را قوی‌تر کنند. Alliance نیرو‌های خود را بهKul Tiras می‌فرستد به امید آن‌که Jaina Proudmore بتواند مادر خود را راضی کند که به آن‌ها ملحق شود و Horde نیز نیرو‌های خود را به همراه Princess Talanji ترول به Zandalar می‌فرستد تا ترول‌های Zandalari را متقاعد کنند که به Horde بپیوندند.

همچنین در انتهای نسخه‌ی قبل شاهد بودیم که Sargeras شمشیر بزرگ خود را درون Azeroth فرو می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود که Azeroth تا مرز نابود شدن پیش برود و بازیکن برای حل این مشکل باید تلاش بکند Heart of Azeroth را با Azerite، فلزی که از برخورد شمشیر Sargeras با Azeroth بوجود آمده، پر بکند. Heart of Azeroth در واقع Artifact جدید بازی است که یک گردنبند می‌باشد. این Artifact با level گرفتن روی آیتم‌های مخصوص سه Slot دیگر یعنی Head، Shoulder و Chest تاثیر می‌گذارد و قابلیت‌های بخصوصی برای آن‌ها فعال می‌کند. Artifact‌های نسخه قبل نیز منسوخ شده‌اند و دیگر قدرتی ندارند.

You are no daughter of mine. ~Katherine Proudmore

در نگاه اول

نخستین نکته‌ای که در مناطق جدید بازی (در اینجا بیش‌تر به مناطق مربوط به Alliance اشاره می‌شود) به چشم می‌خورد تفاوت طراحی آن‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی WOW است. برای مثال شهر بندری Boralus یکی از زیبا‌ترین طراحی‌های این سری را دارد. علاوه بر طراحی شهر، نکته‌ی دیگری که نظرات را جلب می‌کند مدل‌های جدید شخصیت‌های Kul Tiras می‌باشد. این تفاوت در محیط و مدل‌ها در Zandalar و مناطق مربوط به Horde نیز دیده می‌شود. در BFA قابلیت Level Scaling به بازی برگشته و بیش‌تر از گذشته حس می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود که مناطق جدید و ماموریت‌های بازی همیشه هم Level بازیکن باشند و اینگونه جذابیت این ماموریت‌های جدید را در حین Level up کردن حفظ می‌کند. ماموریت‌ها مشابه روند نسخه‌ی قبل بسیار جذاب و عالی طراحی شده‌اند. از نظر محتوایی، این ماموریت‌ها در بعضی مواقع شامل شوخی‌های جالبی هستند، مثل کمک کردن به یک لاکپشت چند هزارساله برای آن‌ که بر ترس خود غلبه کند و به آرزوی دیرینه‌اش که اسب سواری است برسد، و در مواقع دیگر نیز کاملا جدی و تاریک می‌شوند، مثلا شنیدن صدای "ارباب من تو را می‌بیند" در یک قبرستان و ظاهر شدن روح یک دختر بچه پشت سر بازیکن کمی پس از آن. شخصیت پردازی کارکتر‌های فرعی بازی نیز به گونه‌ای صورت گرفته‌است که بازیکن به راحتی با بعضی از آن‌ها ارتباط برقرار کرده و سرنوشت آن‌ها را دنبال در حالی که سایرین را پس از مدتی کاملا فراموش می‌کند. در نهایت این‌که موسیقی بازی نسبت به Legion واقعا پسرفت کرده و به هیچ وجه به یاد ماندنی نیست و صداگذاری شخصیت‌ها نیز مشابه نسخه‌ی قبل است.

شهر Boralus

از آنجایی که BFA مربوط به تقابل Horde و Alliance هست طبیعی است که بخشی از وقت بازیکنان در جزیره دشمن بگذرد. این کار از طریق کشتی‌های ساکن در شهر‌های Boralus و Dazar’Alor صورت می‌گیرد. ابتدا هنگام Level Up کردن بازیکن باید سه بار به جزیره گروه مقابل برود و پایگاه‌‌های گروه خود را در این جزیره بنا کند، سپس برای انجام World Quest‌ها و ماموریت‌های داستانی اصلی به جزیره دشمن برگردد. برای جذاب‌تر کردن این موضوع و تاکید بر این نکته که بازیکن "در جزیره دشمن" حضور دارد، Blizzard قابلیت War Mode را به بازی اضافه کرده است. با فعال کردن این قابلیت بازیکن می‌تواند هنگام انجام ماموریت‌ها در دنیای بازی با سایر بازیکنان PvP کند. این قابلیت بخصوص در منطقه دشمن جذابیت خود را نشان می‌دهد زیرا امکان برخورد با قهرمانان گروه مقابل بسیار زیاد است و لحظات جذابی را رقم می‌زند. هنگامی که این قابلیت فعال است بازیکنان ده درصد بیشتر EXP و Reputation می‌گیرند و پس از کشتن ده قهرمان دشمن پشت سر هم، بازیکنان به عنوان یک Assassin شناخته می‌شوند و Damage Done آن‌ها افزایش می‌یابد و در عین حال مکان آن‌ها در نقشه به سایر بازیکنان نشان داده می‌شود.

شهر Dazar’Alor

از نظر داستان‌های مناطق مختلف، BFA کار خود را به خوبی انجام داده و تنوع داستانی خوبی وجود دارد. برای مثال Drustvar که در بخش غربی Kul tiras قرار دارد یکی از زیباترین داستان‌های فرعی کل سری را ارائه می‌دهد. در این منطقه بازیکن ابتدا متوجه می‌شود که مردم توسط مجسمه‌های پلیدی کنترل می‌شوند و پس از نجات تعدادی از روستا‌ها کم کم با شخصیت‌های مهمی آشنا می‌شود و به مقابله با عجوزه‌هایی می‌پردازد که عامل مشکلات به وجود آمده هستند. در شمال همین جزیره نیز داستان موجوداتی لاوکرفتی دنبال می‌شود که به دنبال کنترل ذهن مردم و تصاحب شهر Boralus هستند. در Zandalar نیز این تنوع صادق است، برای مثال Blood Troll‌های وحشی ساکن مرداب که مراسم‌های مختلفی اجرا می‌کنند و به دنبال قربانی کردن قهرمانان Horde و Alliance هستند.

تنوع مناطق بازی

علیرغم تمامی نکات مثبتی که تا الان ذکر شد، حقیقت این است که محتوای End Game بازی باعث می‌شود BFA نتواند کاملا خودش را از بند موفقیت نسخه قبلی رها کند. از یک طرف Dungeon‌های بازی با تمام خلاقیت‌هایی که در آن‌ها بکار برده شده باز هم بسیار ضعیف و بیش‌تر یک "شبیه‌ساز کشتن تعداد زیادی دشمن" هستند و از طرف دیگر World Quest‌ها نیز یک کپی تمام از Legion می‌باشند. مورد دیگر آن‌که در نسخه جدید هیچ کدام از Class‌های بازی تغییر خاصی به خود ندیده‌اند و مشابه نسخه‌ی قبل عمل می‌کنند و با وجود اینکه به اعتقاد این نویسنده این مسئله هیچ مشکلی ندارد، ولی برای بسیاری به معنای یکسان بودن تجربه BFA و Legion باشد. در مورد PvP نیز اکنون بجای تعداد زیادی از PVP Talent‌ها بازیکنان حق انتخاب چهار PVP Talent دارند و در مجموع تجربه PVP تغییری نکرده است. در نهایت اینکه اولین Raid بازی تا حدودی موفق بوده و تجربه نویسنده از سه Boss اول این Raid که اخیرا از طریق Raid finder در دسترس قرار گرفته‌اند ترکیبی از سرعت عمل، تاکتیک و تحرک زیاد را نشان داده که می‌تواند نظر بازیکنان جدید و قدیمی WOW را به خود جذب بکند.

باس بسیار عالی Mother دومین باس Uldir ( همان Raid جدید بازی )

یکی از بخش‌های جدید بازی Island Expedition‌ها هستند که دو حالت PvP و PvE دارند. در این بخش بازیکنان بصورت 3v3 با هم یا با NPC رقابت می‌کنند تا بیشترین مقدار Azerite ممکن را بدست بیاورند. در این رقابت هر از گاهی Boss Fight‌هایی پیش می‌آید که می‌تواند به جذابیت این بخش اضافه کند اما جایزه‌های ضعیف، کمی ارزش تکرار آن را کم می‌کنند. دیگر محتوای Endgame جدید BFA، Warfront است. در این بخش که PvE می‌باشد. ابتدا یکی از دو گروه کنترل منطقه Arathi Highlands را در دسترس دارند و روزانه در آن ماموریت انجام می‌دهد. گروه مقابل در طی چند روز با اهدای امکانات به نماینده‌های گروه خود، آماده‌ی به کنترل گرفتن این منطقه می‌شود. برای مثال پول، یا War Resource یا آیتم‌های مربوط به Work. پس از آن‌که این گروه به اندازه کافی امکانات جمع آوری کرد، در یک مبارزه PVE بیست نفره، کنترل Arathi Highlands را در دسترس می‌گیرد و ماموریت‌های روزانه این منطقه برای آن‌ها باز می‌شود و گروه مقابل شروع به جمع آوری امکانات می‌کند و این موضوع تکرار می‌شود. در مجموع Warfront بهانه خوبی برای صرف وقت در یکی از مناطق قدیمی بازی است ولی یک محتوای Endgame تمام وقت نیست.

بازبینی تصویری:

Allied Race‌ها از ویژگی‌های جدید BFA هستند که شکل مختلفی از نژاد‌های مختلف بازی را با قابلیت‌های منحصر به خود در اختیار بازیکن می‌گذارند.

قدرت‌های مربوط به Artifact.

نقشه دو جزیره جدید بازی.

قایق‌ها یکی از راه‌های انتقال جدید. مدل‌های جدید انسان‌ها در kul Tiras

یکی از لحظات جالب بازی.

یکی از Dungeon‌های بازی.

کنترل این موجود بزرگ یکی از لحظات جذاب بازی است.

نکات مثبت

ماموریت‌های فرعی بسیار عالی

طراحی بسیار عالی و زیبای مناطق مختلف

داستان جذاب تقابل Horde و Alliance

نکات منفی

تجربه مشابه به Legion

Dungeon‌های ضعیف

و در پایان

تکراری بودن یا نبودن، مسئله این است. اگر مانند نویسنده از کسانی هستید که تنها مدت کمی Legion را تجربه کرده‌‌اید یا اصلا این نسخه را تجربه نکرده‌اید، World of Warcraft: Battle for Azeroth یک تجربه بسیار عالی است و قطعا شما از کوچکترین جزئیات آن لذت خواهید برد اما اگر به اندازه کافی Legion را تجربه کرده‌اید و محتوای بیش‌تر و فراتری نسبت به آن می‌خواهید، Battle for Azeroth می‌تواند شما را ناامید کند.

Verdict

To be repetitive or not to be. If like the writer of this review you are one of the people who only experienced World of Warcraft: Legion for a short time or skipped it entirely then World of Warcraft: Battle for Azeroth is an amazing experience and you will surely enjoy the smallest of the details, but if you had enough of your share of Legion and want something more then Battle for Azeroth can disappoint you.

Score : 9