Menu

ضرورت فراگیری دیدگاه‌های اجرایی برند آفرینی در صنایع گردشگری و هتلداری


دکتر علی ارفعیان مدیر برند دکوشیوانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه سفر

انجام فعالیت‌های تجاری در صنعت هتلداری و صنایع وابسته به گردشگری حلقه مفقوده‌ای تحت عنوان خلق برند و پرداختن علمی و عملی به روش‌های برندینگ دارد که از آن می‌توان به عنوان یکی از نقایص و کمبودهای عمده در زنجیره خلق ارزش سودمند در این صنعت اشاره کرد‌. در این میان ضرورت وجود و حضور مجموعه‌های تجاری و اقتصادی زیر بخشی که از ارکان اصلی شکل‌گیری یک صنعت پویا و دارای ظرفیت‌های رشد مناسب منطقه‌ای و جهانی هستند که با این نوع دید به کسب و کار می‌نگرند امری لازم و ضروری است‌.

گروه دکوشیوانی توانسته است با لحاظ این مهم از سرآمدان صنعت طراحی‌، تأمین و تجهیز هتل‌ها‌، بوتیک هتل‌ها و اماکن اقامتی و تجاری در ایران و خاورمیانه باشد. گروه دکوشیوانی ثمره ۲۰ سال فعالیت مستمر در صنعت ساختمان و صنایع وابسته همچون مبلمان و تجهیزات دکوراسیون داخلی و بازرگانی بین الملل را تحت برنامه‌ای نظام‌مند و با لحاظ الگوهای مدیریت کسب و کار در راستای کمک به مجموعه‌ها و اماکن گردشگری و تجاری به منظور ارتقاء توان تجاری‌شان، در اختیار آنان قرار می‌دهد تا آ‌ن‌ها با بهره‌مندی از اصول و روش‌های برند‌آفرینی و برندینگ‌، طرحی کارا در کسب و کار و صنعت خود ایجاد کنند.

Decoshivani یکی از برند‌های مطرح هلدینگ توسعه اقتصادی پارس ایلیا به مدیریت عاملی آقای مهدی انصاری از فعالان و سرآمدان صنایعی چون ساختمان‌، مبلمان و صنعت غذا و رستوران است‌. برند Decoshivani فعالیت منسجم خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده است که در این میان خدمات طراحی‌، تأمین و تجهیز هتل های ۵ ستاره روتانا در مشهد مقدس و فرمونت در تهران و چندین اماکن اقامتی و تجاری بزرگ و لوکس در تهران که به‌زودی به چرخه صنعت هتلداری وارد می‌شوند را در کارنامه خود دارد. مضاف بر آن گروه دکوشیوانی به واسطه اهتمام به اصول مدیریت کسب و کار مدرن در مسیر ایجاد سازمانی متعالی و سرآمد در سال ۱۳۹۶ توانست تنها دارنده تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان در حوزه خدمات گردشگری و هتلداری باشد.

با آقای دکتر علی ارفعیان دانش آموخته حوزه مدیریت به گفت‌وگو نشستیم و ضرورت‌های برند‌سازی در صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن را به بحث گذاشتیم‌. او هم اینک معاونت بازاریابی شرکت توسعه اقتصادی پارس ایلیا و مدیر برند دکوشیوانی است‌.

تفکر برند و برند‌سازی تا چه اندازه در توسعه گردشگری سودمند است‌؟

لحاظ تفکر برندینگ در کسب و کار از اهم موضوعات در این صنعت و صنایع وابسته به آن است مانند دیگر صنایع‌. (عمومأ سوء مدیریت‌ها در حال حاضر موجب شده که اتفاقاتی از این دست نیز در صنعت گردشگری کمتر نمود پیدا کند.)

لحاظ تفکر برندینگ یعنی تمامی ارکان خلق ارزش در یک کسب و کار در تلاش‌اند تا گزاره‌ای ایجاد کنند منسجم‌، خوشایند (از هر منظر‌) و یکپارچه که در راستای ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد به گونه‌ای که در ذهن و قلب مخاطب همواره جایی داشته باشد. مگر می‌شود کسب و کاری بدون توجه به نیاز جامعه مخاطبان‌اش و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی‌، اجتماعی، جغرافیایی، سیاسی و … فعالیت کند و مطمئن باشد به تداوم فعالیت اش و رشد روز افزون؟

مگر می شود اعضاء یک جامعه به فکر بهره‌برداری هوشمندانه‌، عالمانه و دلسوزانه از ظرفیت‌های سرزمین شان نباشند ؟ در علم برند، زمانی که بحث بر سر خلق یک نام تجاری قدرتمند و فعالیت تجاری در راستای ایجاد آن است، یکی از مفروضات اصلی که دستمایه متخصصان این حوزه است ظرفیت‌های موجود‌، شایستگی های محوری ، مزیت های رقابتی و میراث یک برند است. بحث در مورد برندسازی مقاصد گردشگری است که هتل‌ها به عنوان وجوهی که هم در بنیاد و هم در شکل و محتوا در مسیر خلق برند مقصد گردشگری نقش به سزایی را ایفا می کنند.

مگر می شود به اصفهان رفت و در کنار میدان نقش جهان هتل‌های کپسولی تک نفره که نمودهایی از جهان پست مدرن و فراصنعتی را بیان می دارد، بنیان نهاد و انتظار استقبال بی نظیر گردشگر و مخاطب را داشت و به طور جد منتظر خلق تجربه ای درخور برای مخاطب بود.

جواب این سوال ها و دیگر سوال ها از این دست کاملأ مشخص است؛ باید یکپارچه ، هم نوا ، منسجم ، کارا و درخور بود.

باید تمامی وجوه خلق یک کسب و کار حرفی واحد را ادا کنند و این حرف را با شایستگی به الفبای تجاری آن صنعت اضافه کنند.

زمانی که گروه دکوشیوانی در بخش موضوع فعالیت اش در هتل ۵ ستاره روتانا در مشهد مقدس ورود پیدا کرد، به واسطه انجام فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی شایسته و با لحاظ دستور العمل‌ها، استاندارد‌ها و خط‌مشی‌های گروه صاحبان سهام مجموعه‌، در مسیر ایجاد هویتی منحصر به فرد و شایسته آن محیط، که می‌بایستی درخور تمامی ظرفیت‌های فعال موجود در آن پروژه می بود، توانست‌؛ اتفاقی را رقم بزند که به اذعان اهالی فن و تیم مدیریتی برند مذکور‌، از استانداردهای کاری و جاری در آن مجموعه نیز پا را فراتر نهاد، این مهم ثمره همان یکپارچگی و انسجام در ارائه خدمات طراحی‌، تأمین و تجهیز با لحاظ تفکر برندآفرینی بوده است.

نمونه‌ای از طراحی‌های دکوشیوانی در هتل‌های ایران

ارائه خدمات در گروه دکوشیوانی با افتخار و شایستگی با این خط مشی و دستورالعمل ها همراه است، در طی فعالیت تیم های تأمین ، تجهیز و طراحی همواره متخصصین حوزه برند آفرینی و مدیریت کسب و کار، مشغول تدوین کتاب برند و توصیه نامه های اجرایی و راهبردی فعالیت ها به منظور نیل به اهداف از پیش تعیین شده‌اند. الزام بلامنازع همگنی هویت بنیادی یک محیط اقامتی با هویت بصری آن از اصول اصلی این فرآیند است. مجموعه‌ای کارآزموده از متخصصین حوزه‌های مهندسی معماری، طراحی، گرافیک، طراحان داخلی و دکوراسیون‌، کارشناسان هنری، کارشناسان بازاریابی و بازرگانی از طراحی فضاها و فرم‌ها، خرید اقلام و ملزومات تا جانمایی و دکوراسیون‌سازی هنرمندانه آنها را با پایبندی به نظام نامه های اجرایی نگاشته شده مختص پروژه به راهبری علمی و اجرایی مدیران انجام می دهند که ثمره آن خلق فضایی است که با اطمینان اهداف تجاری در سطح خرد و کلان این صنعت را تضمین می کند و وجه اصلی آن رویداد که مخاطب (مشتری) است را در اعلاترین سطح ممکن اغنا و برای آن خلق تجربه ای را به همراه دارد که در وهله های متمادی آن فضا جزء گزینه های مقصد آن است.

همان طور که آگاهید صنعت هتلداری به دلایل مختلف رشد قابل توجهی در کشور نداشته است، نبود بسترهای لازم شکل گیری این مجموعه های بدیع تا کنون و وجود تفکر صرف فروش اتاق ها و تخت ها در فضاهای اقامتی مانند هتل ها در تمامی اقسام از دلایل این عقب ماندگی است؛ راهکار شما و نظر شما در این خصوص چیست؟

موضوع همان نوع نگرش به کسب و کار است، همان طور که شاهد هستیم هم از بخش دولت‌، و هم از بخش خصوصی بودجه ها و سرمایه‌هایی به سمت این حوزه گسیل شده‌اند که البته در این مجال در مورد کفایت آن بحث نمی کنیم و موضوع ما صرفأ منابع موجود صرف شده و نوع مصرف در حال حاضر است. سرمایه‌گذارانی را شاهدیم که به امید ایجاد کسب و کاری شایسته و با مجموعه ای از اهداف متعالی در بخش خرد تجاری تا اثرات مثبت آن بر صنعت و اقتصاد کشور، اقدام به ساخت و راه‌اندازی مجموعه‌های گردشگری، هتل‌ها و اماکن اقامتی می‌کنند، کار در بستر کلان امری پسندیده است ولی آیا فاعل آن فعل فراخور هستند؟ در شرایط حال حاضر صنعت گردشگری و هتلداری به دلیل کمبود عرضه و یا نقصان در عرضه همواره شاهد تقاضای مکفی بسته به پتانسیل‌های موجود حاضر هستیم که این امر اغواگرانه ما را به مسیری غیر صحیح سوق داده است. با حفظ مفروضه اصلی تداوم فعالیت و خلق ارزش در دراز مدت یک بنگاه اقتصادی و یک کسب و کار ملزم به رعایت اصولی است که بر اساس دیدی آینده پژوهانه بر بازار تحت فعالیت اش حکم فرماست. به زمانی فکر کنید که به میزان لازم در بسترهای مختلف این حوزه محیط اقامتی و تخت فراهم گشت، آن زمان که بازار رقابتی در حال شکل گیری است، مخاطب بازار ما، ما را چگونه می باید؟ آیا ما جزء گزینه های آن هستیم؟ آیا ما به مقصدی خاطره انگیز برای وی تبدیل شده ایم؟ آیا به واسطه بهره مندی از اصول طراحی و خلق و اصول بالادستی کسب و کار مدرن توانسته ایم خود را تا به آن روز سر پا نگه داریم؟ آیا برای شهر و موقعیت گردشگری خود به عنوان عضوی فعال و مرتبط افزونه ای داشته ایم؟

در همین راستا نیاز مبرم صنعت، لحاظ رویکردهای تخصصی، در تمامی امور برنامه ریزی ، ساخت، طراحی، تجهیز و تأمین ، ارائه خدمات و کسب منافع است؛ عارضه‌ای که در بطن این صنعت، حوزه گردشگری و هتلداری را با چالش رو به رو کرده است. شایان ذکر است که صنعت گردشگری و هتلداری از صنایع بزرگ و با ظرفیت در کشور ماست و در صورت وجود برنامه‌های مدون اجرایی که علوم کسب و کار مدرن در آن لحاظ شده باشد، می‌تواند بسیاری از صنایع زیردستی مرتبط را پویا سازد.

بنگاه‌های تولیدی و خدماتی بسیاری در کشور ما می‌توانند فراخور رشد صنعت گردشگری به عنوان بازاری بالادستی، رشد و توسعه یابند که امر کارآفرینی و پیشرفت از ثمرات ارزشمند این اتفاق خواهد بود. در این میان گروه دکوشیوانی به واسطه نوع فعالیت‌اش در راستای تأمین بخش اعظمی از اقلام مورد نیاز در ساخت و دکوراسیون هتل‌های تحت فعالیت‌اش‌، توانسته است بنگاه‌های تولیدی و خدماتی ایرانی و بومی زیادی را رشد و توسعه دهد و با لحاظ مفروضات مدیریت زنجیره تأمین از آن‌ها در امر تجهیز هتل‌ها بهره ببرد و از این نوع نگرش بر خود ببالد که علاوه بر توانایی تأمین از برندهای مطرح در سراسر دنیا توانسته است، موجبات رشد و توسعه دید تجاری بنگاه‌های تولیدی مرتبط با خود را فراهم آورد و دایره تأمین‌کنندگان وسیع و بی‌بدیلی را در سازمان خود داشته باشد.

در جامعه‌ای زندگی می کنیم که روند تغییرات و ریسک سرمایه‌گذاری‌ها به تبع آن بالاست‌ و نوسانات نرخ ارز هم از سوی دیگر، در چنین شرایطی آیا به راستی امکان دارد تا تفکر برندآفرینی در جامعه کسب و کار ایران‌، حرکتی موثر باشد؟

خلاقیت و نوآوری زاده محدودیت هاست. در شرایطی که ثبات و قاعده‌مندی در متغیرهای اصلی یک اقتصاد و بازار وجود ندارد، آیا فقط باید صبر پیشه کرد و یا منصرف شد‌، کوچک سازی کرد و یا متوقف شد؟ باید گفت جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است و از این قبیل جملات….؟!

در زمانی که متغیرهای غیر قابل کنترل مانند فشارهای اقتصادی‌، تحریم ها ، سیاست ، جو حاکم بر بازار و ….. میزان سود حاصل از فرآیندهای یک کسب و کار را متأثر می کند و یا از منظری دیگر ریسک کسب منافع نسبت به قبل در یک روند مشابه‌، در حال حاضر بالاتر رفته است، می‌توان اقدام به بازنگری فرآیندها و روش‌های کسب و کار خود کرد و به خود بازگشت و جسارت اقدام در این شرایط را نیز داشت‌، اصلاح کرد و به باز آفرینی و بهسازی امور دست زد تا به این طریق بهره وری را افزایش و روند ها را کاراتر کرد. راهبردهای حفظ‌، رهبری هزینه و در سوی دیگر مدیریت هزینه عملکرد که به مهندسی بهای تمام شده کالا و خدمات به صورت هوشمندانه و با لحاظ آینده‌نگری می‌پردازد، را اتخاذ کرد. تمامی این راهکار‌ها و این نوع نگرش به کسب و کار، قاعده و اسلوبی می‌دهد که این مهم پایه‌های شکل‌گیری یک تجارت با قواره و خوش ساخت را نوید می‌دهد ، این‌ها از ارکان اصلی هویت منسجم یک برند تجاری است.

زمانی که به بازسازی و بهسازی ساز و کارهای درون یک سازمان می‌پردازیم‌، چرخ دنده‌های یک دستگاه را روغن‌کاری می‌کنیم پس از این کار هم دستگاه بهتر کار می‌کند و هم ظاهر بهتری دارد. از کوزه همان برون تراود که در اوست.

نمونه‌‌ای از طراحی‌های دکوشیوانی در هتل‌های ایران

هر تفکر نوآورانه‌ای آیا می‌تواند مصداق برند آفرینی و تفکر برندینگ باشد : ممکن است یک کسب و کار کوچک باشد و با لحاظ یک نوآوری سود ده هم شود نسبت به دیگر رقبایش‌. به نظر می رسد در سطح شهر ها و روستا های ایران و بافت عمومی جامعه این تفکر جایگاهی ندارد. زیرا از هم گسیختگی‌های بی شماری را شاهدیم. این در شرایطی است که در تفکر سازمان یافته قرار است یک مقصد گردشگری حرفی برای بیان داشته باشد ،در هر صورت این نوع نگرش شما در حال حاضر کیمیاست.

اشاعه این تفکر و این نوع نگرش به کسب و کار‌، وظیفه حوزه سیاست‌گذاری در بخش کلان و دولت نیز هست و هم‌چنین توجه به فرهنگ عامه در مسیر این نوع رفتار تجاری از الزامات است و سنجش و تحلیل آن امری کاملاٌ علمی و تخصصی است.

از طرفی واضح است که برند‌سازی مقاصد گردشگری از ارکان مهم توسعه پایدار و رشد اقتصادی است پس می‌طلبد که دولتمردان نیز این بار اجرایی‌تر عمل کنند‌. کافی است نگاهی به پروژه‌های در حال ساخت و یا مجوز‌های صادر شده در شهری مانند تهران در حوزه ساخت هتل و اماکن اقامتی بیاندازید. موضوع بحث ما آن زمان کاملاٌ مشخص می شود‌، این اطلاعات در سازمان ما همواره رصد و بررسی می گردد.

نمونه‌ای از طراحی‌های دکوشیوانی در هتل‌های ایران

خانه‌های تاریخی و فضاهای عمومی از نسل‌های گذشته را به ارث برده ایم‌، در نگاه اول به نظر می‌رسد پتانسیل مناسبی برای ایجاد هتل‌های بوم‌گردی باشند و به چرخه اقامتی وارد شوند، متولی نهاد گردشگری در جایی گفته که قصد اضافه کردن ۲۰۰۰ واحد بوم گردی را دارد‌، ضمن این‌که امکان نظارت ساخت و اجرا از سوی دولت امری ابهام برانگیز است ، آیا در این شرایط به دلیل نبود ساز و کار مناسب‌، این ایده‌ها ابتر نیست‌؟ نوع نگرش شما به این کار در کجای این فرآیند قرار می‌گیرد.

این طرح در کلیات‌، طرحی پسندیده است ولی در اجزاء آن بسیار مقدمات و زیر ساخت‌های علمی و تحقیقاتی و اجرایی نیاز دارد. در حال حاضر نیز گروه دکوشیوانی در حال انجام تحقیقات و تدوین طرح‌های علمی و تخصصی و اجرایی برای دو مورد از بزرگترین مجموعه‌های بوم‌گردی ایران است همکاری‌های علمی بسیاری با متخصصین حوزه‌های مختلف در ایران‌، سوئیس و فرانسه به راهبری گروه دکوشیوانی در حال انجام است که به لطف ایزد و زحمات گروه تاکنون به نتایج امیدوار کننده‌ای رسیده‌ایم.

لزوم اهتمام به میراث برند مقصد‌، لحاظ فرهنگ‌های بومی‌، بهسازی و بازسازی ارکان شکل‌دهنده هویت بنیادی و بصری مقصد گردشگری، مهندسی و طراحی خدمات‌، مطالعه و تحقیقات کمی و کیفی زیادی را قبل از تدوین طرح های کسب و کار و کتاب برند‌های مقصد را می طلبد‌، پس از انجام این خدمات می‌توان با خاطری جمع‌تر به موفقیت این ایده امیدوار بود.

در همین راستا به عنوان جزیی از این ساختار که دل مشغولی و تعلق خاطری به این صنعت دارم از فعالان صنعت و متولیان آن خواهشمندم که از نظرات و راهکارهایی همچون مواردی که بحث شد نیز جویا شوند. کارگروه‌های مختلف که هدفمند‌، جوانب مختلف کار و متغیر‌های اثر‌گذار بر روند‌های اجرای کار را این بار به گونه ای دیگر می‌بینند را تشکیل دهند و چینش اشخاص و نظرات را بر پایه علم و تخصص انجام دهند‌. اگر این‌گونه این مسیر را طی کنیم بی‌تردید به مقصدی شایسته‌تر از قبل خواهیم رسید.

www.decoshivani.com
[email protected]
Instagram:@decoshivani

نوشته ضرورت فراگیری دیدگاه‌های اجرایی برند آفرینی در صنایع گردشگری و هتلداری اولین بار در سفر آنلاین. پدیدار شد.