Menu

نگاهی به بخش‌های پایانی بازی Spider-Man: از ارتباط Silver Sable با پایان بازی تا تئوری‌های نسخه بعدی

"ترجمه شده از سایت GameSpot"

*این مقاله می‌تواند داستان بازی Spider-Man را به‌طور کامل لو دهد*

بازی Spider-Man ارتباطات فراوانی با متحدان، دشمنان و ماجراهای واقع در کمیک‌های این شخصیت دوست داشتنی دارد. تعدادی از این موارد را می‌توان در لحظات پایانی بازی هم مشاهده نمود که ظاهرا به یک سری کمیک‌های مشخص اشاره دارند.

با این وجود که Insomniac فعلا ارتباط با هیچ چیزی را تایید نکرده، بیشتر شخصیت‌های بازی Spider-Man شبیه نقش خود در کمیک‌های Ultimate Spider-Man هستند. Ultimate Spider-Man رویکرد مدرن‌تری داشته و از ترکیب ژنتیکی و حقارت برای ریشه داستانی قهرمانان و ضد قهرمانان خود استفاده می‌کند. این کمیک در اکتبر سال 2000 آغاز شد و نزدیک به 11 سال ادامه یافت که آن را به دومین کمیک بزرگ ادامه‌دار مارول تبدیل می‌کند و فقط 2 نفر نویسندگی آن را بر عهده گرفته بودند.

پیتر پارکر در بازی Spider-Man مثل هردو نسخه Amazing و Ultimate، پس‌زمینه بزرگ‌تری در زمینه دانش و علم ریاضی دارد. همچنین مری جین اولین شخصی است که می‌فهمد پیتر، همان مرد عنکبوتی است. بسیاری از شخصیت‌های دیگر، هویت و ظاهر مشابه‌ای با سری Ultimate دارند که شامل Aunt May ،Rhino و Kingpin به‌همراه مواردی دیگر می‌شود.

علاوه بر این، برخی از شخصیت‌ها با هویت خود در Ultimate Spider-Man سازگار نیستند. Vulture در بازی مثل Adrian Toomes در Amazing Spider-Man است و به Blackie Drago در Ultimate شباهتی ندارد، البته لباس Vulture در بازی و کمیک‌ها مشابه یکدیگرند و Toomes در وضعیت سلامتی خوبی به سر نمی‌برد (او ابتدا در Ultimate حضور ندارد زیرا بخاطر یک بیماری می‌میرد). با این حال، شباهت‌های زیادی را می‌توان دید تا از Ultimate Spider-Man برای شرح صحنه‌های پایانی Spider-Man کمک بگیریم.

پایان: یک متحد جدید

اتفاقات زیادی در لحظات پایانی Spider-Man روی می‌دهد اما یکی از معمایی‌ترین بخش‌ها، مربوط به خروج شخصیت Silver Sable است. با این وجود که از او به عنوان شخصیتی برجسته در نمایش‌های تبلیغاتی بازی استفاده شد، در نهایت Silver Sable نقشی جزئی در داستان Spider-Man ایفا کرد. وی رهبری سازمان Sable International که توسط Norman Osborn جذب شده را بر عهده دارد تا نظم را در شهر برقرار کنند اما بعد از صمیمی‌تر شدن با مرد عنکبوتی، او نیویورک را ترک نمود. لحظاتی قبل از نبرد نهایی، Silver Sable با پیتر تماس می‌گیرد تا بگوید به خانه رفته و هرگز او را نمی‌بینیم. عجیب است که با وجود نقشی تا این حد جزئی در داستان، اصلا وی را در بازی دیدیم.

اما اگر نقش Silver Sable در داستان از کمیک‌های Ultimate الهام گرفته شده باشد، چنین چیزی تغییر می‌کند. در Ultimate هم مثل بازی، Silver در ابتدا با مرد عنکبوتی مشکل دارد اما فقط به این خاطر که برای شکار او استخدام شده است. او یک حس حسادت نسبت به مرد عنکبوتی دارد و هنگامی که در انجام یک کار به مرد عنکبوتی نیاز باشد، وی را تحمل می‌کند. از همه مهم‌تر، Silver Sable و مرد عنکبوتی ناگهان در Ultimate با یکدیگر یک تیم را تشکیل می‌دهند تا Venom را در طرح "War of the Symbiotes" از بین ببرند.

Spider Man

در صحنه نهایی Spider-Man شاهد حضور احتمالی Venom بودیم و این مورد به پیش‌بینی بازگشت Silver Sable به نیویورک اعتبار بیشتری می‌بخشد. شاید سازندگان قصد داشتند Silver را در این بازی معرفی کنند تا در یک بسته الحاقی یا نسخه‌ای کاملا جدید از این عنوان، او و مرد عنکبوتی با یکدیگر Venom را شکست دهند.

بخش دوم: جانشین

در بخش پایانی دوم Spider-Man، مایلز مورالز به پیتر نشان می‌دهد که بدن او تحت تاثیر یک‌سری تغییرات قرار گرفته و می‌تواند به سقف بچسبد. پیتر هم فورا همین کار را تکرار می‌کند تا هویت اصلی مرد عنکبوتی را برای او آشکار سازد. این لحظه‌ای تاثیرگذار و تقریبا برادرانه بین این دو است.

مایلز مورالز ابتدا طی سال 2011 در Ultimate Fallout معرفی شد که به طرح نهایی Ultimate Spider-Man مربوط می‌شود. مثل پیتر، یک عنکبوت آزمایشگاهی با ژن Oz(ماده‌ای که پارکر را در دنیای 1616 عنکبوتی کرده) از آزمایشگاه Osborn او را نیش زده است. این باعث شد تا مایلز قدرت‌های مشابه‌ای به پیتر پیدا کند که شامل توانایی چسبیدن به دیوار، قدرت‌ و رفلکس فوق‌العاده و همچنین یک حس ششم بهبود یافته می‌شود. با این حال، نوع متفاوتی از عنکبوت مایلز را نیش زده بنابراین وی قدرت‌های بیشتری هم دارد. مایلز به اندازه پیتر قوی نیست ولی او توانایی انتشار سمی بی‌حس کننده از انگشتان خود دارد و می‌تواند با هر سطحی استتار کند و نامرئی شود.

Spider Man

باید صبر کنیم و ببینیم آیا مایلز مورالز تمام قدرت‌های خود در Ultimate را درون بازی هم دارد یا خیر اما به‌طور کلی اینکه فهمیدیم او هم قدرت‌های عنکبوتی را شامل می‌شود، شاید نشان از آینده‌ای تاریک داشته باشد. در طرح Death of Spider-Man کمیک Ultimate، پیتر جان خود را برای شکست Green Goblin فدا می‌کند(که البته بعدها باز زنده می‌شود) و پس از آن است که مایلز برای احترام و یادبود مرد عنکبوتی در نیویورک، تبدیل به یک ابر قهرمان می‌شود. هیچ تضمینی وجود ندارد که استودیوی Insomniac هم چنین مسیر داستانی را در پیش بگیرد اما این بخش از لحظات پایانی بازی، احتمالا به معنای خیزش Green Goblin است. در نبرد پایانی این بازی هم دیدیم که پیتر برای از بین بردن دکتر اختاپوس و نجات کسانی که دوستش دارد، حاضر شد خود را زخمی کند بنابراین تصور اینکه او جان خود را در نسخه‌های بعدی فدا کند، دور از ذهن نیست.

بخش نهایی: دو دشمن جدید

همان‌طور که پیش از این گفته شد، بخش نهایی Spider-Man به دو ابرشرور دیگر در آینده پیتر اشاره دارد: Venom و Green Goblin. برداشت‌های زیادی می‌توان از آن صحنه کرد که شامل سرنوشت Harry Osborn هم می‌شود. مری جین و پیتر پارکر در اوایل بازی می‌فهمند که هری برای تعطیلات به خارج نرفته، بلکه برای درمان یک اختلال ژنتیکی مجبور به ترک آن‌ها شده است. در بخش نهایی Spider-Man، ما کشف می‌کنیم او حتی کشور را هم ترک نکرده بود و پدرش وی را در یک مخزنی با مایعی سبز رنگ نگه می‌دارد.

این مایع سبز رنگ به احتمال زیاد همان OZ است. در Ultimate Spider-Man، نورمن آزبورن این مایع سبز رنگ را به عنوان موادی آزمایشگاهی برای افزایش قدرت، رفلکس و هوش توسعه می‌دهد. او در پایدار نگه داشتن این مواد چندان موفق نبود و آن را برروی حیوانات دیگری آزمایش می‌کرد که یکی از آن‌ها هم عنکبوت بود. هنگامی که عنکبوت پیتر و مایلز را نیش می‌زند، مواد به شکل پایدارتری به آن‌ها منتقل می‌شود و به همین دلیل است که طی این فرایند به شکل ناقص در نیامدند. شاید در دنباله بازی، نورمن از OZ برای قوی‌تر کردن پسر خود و ثابت‌سازی شرایط ژنتیکی او استفاده کند. با این حال، ظاهرا این مایع سبز رنگ کافی نیست زیرا نورمن یک ماده سیاه رنگ را هم دور هری قرار داده که ظاهرا او را در یک حالت معلق زنده نگه داشته است. این ماده سیاه رنگ، هنگامی که حضور نورمن در آنجا را حس می‌کند، به او واکنش نشان می‌دهد و شاید این ماده باعث جلوگیری جهش و تغییر شرایط هری از OZ می‌شود.

در Ultimate Spider-Man، این سمبیوت (ماده سیاه رنگ) یک مورد مثبت و متحد نیست، بلکه لباسی به ظاهر زنده است. هدف اولیه آن، درمان سرطان با قوی‌تر کردن سیستم ایمنی بدن و دادن سرسختی و قدرت‌های ابر انسانی است. شاید مثل OZ، نورمن این لباس را برای پسر خود ساخته و این لباس، مانند Ultimate Spider-Man، به انسان‌های بیشتری برای تغذیه نیاز دارد تا به فرد مورد نظر خود قدرت بدهد. اگر گرسنگی این لباس برای انسان‌های بیشتر به اندازه کافی زیاد باشد یا از OZ تغذیه کند، می‌تواند هری را از آن مخزن خارج سازد و او را به هیولای سیاه و سفید دندانی که مرد عنکبوتی و Sliver Sable با یکدیگر آن را شکست می‌دهند، تبدیل کند (Venom).

Spider Man

اگر این‌طور باشد، متوقف کردن آن لباس احتمالا باعث کشته شدن هری می‌شود زیرا ظاهرا تنها چیزی است که او را زنده نگه داشته است. از دست دادن همسر و فرزند، احتمالا نورمن را دیوانه می‌کند و به فکر انتقام گرفتن از مرد عنکبوتی و Sliver Sable می‌افتد چون حالا دیگر آن دو را به عنوان آدم‌کش می‌بیند. اگر نورمن OZ فیلتر نشده را وارد بدن خود کند، بنابراین مشابه Ultimate Spider-Man، به یک Green Goblin هیولا مانند تبدیل خواهد شد. جنگ او با مرد عنکبوتی شاید در نهایت پیتر را مجبور سازد که برای نجات شهر، جان خود را فدا کند (اشاره به واقعه Cataclysm) و راه را برای مایلز مورالز به عنوان مرد عنکبوتی بعدی نیویورک هموار سازد. Insomniac ثابت کرده که برای گفتن یک داستان عاطفی و احساسی، حاضر به کشتن شخصیت‌هایی مهم مثل Aunt May است بنابراین کشتن پیتر در Spider-Man 2 بدین منظور که مایلز مورالز به شخصیت اصلی نسخه سوم تبدیل شود، دور از ذهن نیست.

اما صد البته که تمام این‌ها گمانه‌زنی‌هایی هستند که می‌توانیم از صحنه‌های پایانی Spider-Man به‌دست آوریم. علاقه‌مندیم که بدانیم شما چه فکر می‌کنید. دوباره می‌گوییم که برخی از شخصیت‌های Spider-Man مانند نقش خود در کمیک‌های Ultimate Spider-Man نبوده‌اند بنابراین Insomniac ممکن است از سایر کمیک‌ها مثل Amazing و Spectacular الهام بگیرد یا کلا خط داستانی منحصر به‌فرد خود را دنبال کند. از نظر شما صحنه‌های پایانی Spider-Man به چه آینده اشاره دارند؟ پاسخ خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای آشنایی بیشتر با شخصیت‌های بازی می‌توانید مقالات اطلاعاتی جامع ما را در این زمینه مطالعه کنید.

قسمت اول – ابرشرورهای بازی

قسمت دوم – شخصیت‌های مثبت

بازی Spider-Man هم‌اکنون برای PS4 در دسترس قرار دارد. ما با تجربه آن عاشقش شدیم و در نقد و بررسی خود به آن امتیاز 9.5 را اعطا کردیم. Insomniac اعلام نموده که بازی یک حالت New Game+ دریافت می‌کند و همچنین به‌زودی شاهد انتشار اولین قسمت از محتوای دانلودی The City That Never Sleeps خواهیم بود.