Menu

نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening

نقد و بررسی بازی Shadows: Awakening

“به قلم رضا رحیمی”

Shadows: Awakening یک بازی اکشن نقش‌آفرینی با دوربین ایزومتریک، گرافیک مسحورکننده، گیم‌پلی جذاب و داستانی گیرا است که چندی پیش تقریبا بی سروصدا منتشر شد و توانست نمرات قابل قبولی را کسب کند. در وهله اول SA بسیار شبیه به پیشگامان هم‌سبکش مثل دیابلو یا سری Divinity: Original Sin به نظر می‌آید اما وقتی به بازی کردن پرداخته و مکانیک‌های جذابی که در دل خودش جا داده را ببینید، خواهید دانست که SA به هیچ وجه در نقش یک کپی ضعیف از عناوین نام‌برده ظاهر نمی‌شود بلکه می‌توان گفت ‌بازی کردن ‌‌SA برای طرفدران نقش‌آفرینی‌های ایزومتریک حیاتی است.

همه چیز در SA بسیار ساده آغاز می‌شود. یک وجود شیطانی به نام the Devourer و یک جادوگر پیر که هر دو یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند، با هم برای رسیدن به آن هدف متحد شده و این شروع ماجراجویی شما در دنیای غنی و زیبای SA می باشد. در ابتدای بازی the Devourer توسط یک پیرمرد فراخوانده می‌شود، و شما همان ابتدا تصمیم می‌گیرید که چه شخصیتی را برای به اصطلاح بلعیدن انتخاب ‌کنید. بر اساس نوع و نحوه بازی کردنتان باید بین سه شخصیت متفاوت یکی را انتخاب کنید. این شخصیت‌ها اصطلاحا به party و گروه شما در بازی ملحق می‌شوند و شما قادر خواهید بود بین این شخصیت‌ها سریعا در میانه نبرد، جابه‌جا شوید. از آنجایی که همگی این شخصیت‌ها یک بدن فیزیکی را اشغال کرده‌اند، جابه‌جا شدن بین آن‌ها کاملا منطقی بوده و حتی در راستای تکامل داستان بازی گام بر‌می‌دارد. سه شخصیت در ابتدای بازی قابل انتخاب کردن هستند که لازم است بر اساس سبک بازی ‌کردنتان از بینشان انتخاب کنید. هر کدام از این شخصیت‌ها کلاس مربوط به خود را دارند، جادوگر، مبارز و دزد.

بخش آموزشی بازی هم بسیار کوتاه، مفید و مختصر طراحی شده و شما را با هرآنچه که نیاز دارید در ابتدای امر بدانید آشنا می‌کند. بعد از گذراندن این بخش وارد شهر Thole خواهید شد که ماموریت‌های اصلی و جانبی متعددی را در خود جای داده و در پیش‌برد داستان بازی هم نقش اساسی ایفا می‌کند. این ماموریت‌ها اغلب حول تاریخچه شهر می‌چرخند و با تکمیل کردنشان اطلاعاتتان از گذشته و حال Thole بیشتر خواهد شد. ماجراهای یک قتل را حل کنید، با تاجران زبان‌باز تجارت کنید و یا حتی برای دریافت اطلاعات بیشتر به شغل شرخری روی آورید! نکته‌ای که همان ابتدا نظر نگارنده را به خود جلب کرد این بود که در Thole علامت مخصوصی برای NPCهای ماموریت دهنده (!) وجود ندارد و این شما هستید که باید با صحبت کردن با تک ‌تک آنان اطلاعات لازم برای شروع یک ماموریت جانبی را بدست ‌آورید! این موضوع ممکن است جالب به نظرتان نیاید اما پس از گوش سپردن به داستان‌هایی که هر کدام از این شخصیت‌ها برای تعریف کردن دارند، متوجه می‌شوید که تا چه حد شیفته این سیستم بازی شده‌اید. البته این موضوع را هم بگویم که همه این شخصیت‌ها جذابیت آنچنانی ندارند و برخی از آن‌ها حتی داستان خاصی برای بازگو کردن هم ندارند؛ اما نگذارید این امر دلسردتان کند چرا که تعداد NPC ها در بازی بسیار زیاد است و اگر قرار بود ده دقیقه برای گوش دادن به درد و دل‌ها یا ماجراجویی‌های هریک از آن‌ها صرف کنیم، فرصتی برای انجام ماموریت‌های اصلی باقی نمی‌ماند! پس اساسا این نکته، بد نیست! البته در تنظیمات بازی می‌توانید quest markerهای مذکور را فعال کنید ولی از من به شما نصیحت، همه آن‌ها را غیر فعال کنید و از مصاحبت با NPCهای بازی لذت ببرید!

SA در سبک اکشن نقش‌آفرینی جای می‌گیرد و بخش اکشن بازی بسیار لذت بخش و ارضاکننده از آب درآمده. در همه بخش‌های دنیای پهناور بازی دشمنان مثل مور و ملخ پراکنده شده‌اند و رویارویی با آن‌ها تمام بخش اکشن را شکل می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رود، مشابه سایر عناوین هم‌سبک، بازی دارای Boss Fightهای متعددی است که برخی از آن‌ها از طراحی بسیار خوبی برخوردار هستند؛ اما وقتی برای بار سوم یا حتی چهارم با یک باس یا مینی باس مشابه روبرو می‌شوید دیگر چندان هم این طراحی جذاب نظرتان را جلب نکرده و بسیار کسل‌کننده خواهد شد. یکی از ایرادات بخش طراحی دشمنان اینجا خودش را نشان می‌دهد، طراحی جذاب ولی شبیه به هم که این حس را به مخاطب القا می‌کند که برای بار چهارم دارد با یک باس که بارها شکستش داده مبارزه می‌کند. این نکته منفی زمانی از مرحله بد به مرحله آزاردهنده وارد می‌شود که که شکست دادن باس نام‌برده بسیار سخت، نفس‌گیر و زمان‌بر باشد. از آنجایی که تعدد دشمنان در محیط‌های بازی بسیار زیاد است و برخی از آن‌ها بسیار چالش برانگیز طراحی شده‌اند، پیشروی بدون داشتن نقشه قبلی و آمادگی امری محال خواهد بود. گاهی تعداد دشمنان به قدری زیاد می‌شود که درجه سختی بازی را تا به طور محسوسی بالا می‌برند و شما را وادار می‌کنند که برای شکست دادنشان چاره‌ای بیندیشید. البته فرار کردن یا به عبارتی rush کردن هم همواره یک آپشن محسوب می‌شود که به خصوص در ساعات آغازین بسیار ضروری خواهد بود! در SA می‌توانید قدرت‌های خود را ارتقا داده یا قدرت‌های جدیدی در اختیار بگیرید. لازم به ذکر است که هر شخصیت تنها قادر به استفاده از سه قدرت خواهد بود پس لازم است با تفکر در نحوه و سبک مبارزه کردن خود آن‌ها را در slotهای مربوطه قار دهید. همچنین essenceهایی در بازی وجود دارد گه با کمک آن‌ها می‌توانید قدرت سلاح‌ها و زره‌هاتان را افزایش داده و ویژگی‌ها خاصی را برایشان تعبیه کنید.

شما در نهایت می‌توانید 4 شخصیت مختلف در گروه خود داشته باشید که هر کدام ویژگی‌ها و قدرت‌های مخصوص به خود را دارند که هم در مبارزات و هم در حل پازل‌های ساده بازی نقش خواهند داشت. در SA علاوه بر مبارزاتی که با دشمنان بازی انجام می‌دهید تعدادی پازل محیطی و ساده هم وجود دارد که باید با کمک شخصیت‌های مختلف خود آن‌ها را حل کنید و داستان را پیش ببرید. طراحی این پازل‌ها خوب است اما می‌توانستند از طراحی جذاب‌تر و حتی چالش‌برانگیز‌تری برخوردار باشند.

فعالیت‌های شما درون بازی به دو بخش اساسی تقسیم می‌شوند. ماموریت‌های تحقیقاتی که برای یافتن شخصیت‌های قابل بازی جدید طراحی شده‌اند و ماموریت‌های جانبی و اصلی مشابه سایر آثار مشابه. دسته اول ماموریت‌ها از طراحی و داستان بسیار جذاب و درگیرکننده‌ای برخوردار هستند و برخی از آن‌ها حتی قادر هستند تا شما را روی صندلی‌تان میخکوب کنند. اغلب آن‌ها از ساختاری تراژدی گونه برخورداراند و داستانی تلخ و تاریک را بازگو می‌کنند که شنیدنشان عمیقا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

طراحی دنیای بازی بسیار زیبا و هنرمندانه صورت گرفته و گرافیک چشم نواز اثر هم مزید بر علت شده تا بیش از پیش ستایش نگارنده را برانگیزد. البته انیمیشن‌های بازی اغلب طراحی بد و بسیار خشکی دارند و برخی از باس‌های بازی به شکل مضحکی حرکت می‌کنند که از چشم نوازی اثر می‌کاهد.

شخصیت‌های بازی، از NPCها گرفته تا شخصیت‌های قابل بازی در حد قابل قبولی قرار دارند و از همین حد هم فراتر نمی‌روند. صداگذاری این شخصیت‌ها نیز نسبتا خوب است اما وقتی برای بار هزارم دیالوگ‌هایی (البته بیشتر به مونولوگ شباهت دارند) مثل " do I have to do everything myself? " یا " This challenge require a stronger warrior " را می‌شنوید فقط می‌خواهید سریعا آن‌ها را خفه کرده و بازی را mute کنید!

بازبینی تصویری

در ابتدای بازی باید شخصی را برای به اصطلاح بلعیدن انتخاب کنید

با کمک پورتال‌های پراکنده شده در دنیای بازی و این نقشه به مکان‌های مختلف سفر خواهید کرد

این بخش حکم Inventory بازی را دارد

در اینجا قادرید تا قدرت‌های جدیدی را باز کرده یا قدرت‌های قبلی را ارتقا دهید

طراحی هنری بازی بسیار خوب است

اکشن بازی بسیار دلچسب ساخته شده

نکات مثبت

ماموریت‌های درگیرکننده

اکشن کاملا ارضاکننده

بخش نقش‌آفرینی قابل قبول

طراحی هنری و گرافیک زیبا

تنوع خوب سلاح‌ها و زره‌ها

چالش برانگیز بودن

نکات منفی

انیمیشن‌ها ضعیف

داستان بسیار ساده

طراحی دشمنان می‌توانست خلاقانه‌تر باشد

و در پایان

علی‌رغم مشکلات ریز و درشتش، Shadows: Awakening یک سفر و ماجراجویی به شدت لذت بخش و خاص است که تجربه‌اش برای طرفداران بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی با دوربین ایزومتریک واجب و حیاتی است.

Verdict

Despite it's various flaws, Shadows: Awakening is one hell of a journey and adventure with a lot of unique traits and moments which is a "must" for isometric-ARPG fans out there.

Score: 8.5 – PC Version