Menu

تماشا کنید: مقایسه‌ی عملکرد فنی Rage 2 بر روی کنسول‌ها؛ تجربه‌ی روان جنون رنگارنگ

بازی Rage 2 جدیدترین محصول کمپانی Bethesda می‌باشد که طی چند روز گذشته بر روی پلتفرم‌های مقصد PC، PS4 و Xbox One در دسترس قرار گرفت. نسخه‌ی اول این مجموعه را استودیوی id Software توسعه داده بود و برای ساخت نسخه‌ی دوم، استودیوی Avalanche نیز به آن‌ها ملحق شد تا با همکاری یکدیگر، عنوانی منحصر به فرد را خلق کنند؛ عنوانی که شوتر سرعتی اول شخص را با دنیایی آزاد و بزرگ ترکیب می‌کند. اینکه استودیوهای مذکور به این هدف رسیده‌اند یا خیر را باید در نقدهای بازی جست‌و‌جو کرد، اما در این مقاله قصد داریم بازی را از دیدگاه فنی بررسی کنیم؛ پس با پردیس‌گیم همراه باشید.

وبسایت Digital Foundry که بخاطر مقایسه‌ی عملکرد فنی بازی‌ها(گرافیک، نرخ فریم و…) بر روی پلتفرم‌های مختلف شناخته‌ می‌شود، با انتشار ویدئویی به مقایسه‌ی عملکرد Rage 2 بر روی PS4، Xbox One، PS4 Pro و Xbox One X پرداخته است. قبل از هر چیزی باید گفت که تفاوت فاحشی در تجربه‌ی گیم‌پلی بازی بر روی کنسول‌های پایه و میان‌نسلی وجود دارد. PS4 و Xbox One این عنوان را با نرخ فریم 30 اجرا می‌کنند، اما تصمیمی که برای اجرای Rage 2 بر روی PS4 Pro و Xbox One X گرفته شده است، نوعی دو دستگی بین بازیکنان ایجاد کرده است. تمام این اختلاف‌ها به این موضوع ختم می‌شود که بین این 2 مورد کدام بهتر است؛ تجربه‌ی بی‌نقص بازی بر روی فریم ریت 60 فریم بر ثانیه یا رزولوشن بالاتر و نصف شدن فریم ریت؟

حضور استودیویی جدید در توسعه‌ی Rage 2 باعث تغییر بزرگی در مراحل ساخت آن شده است. بر خلاف نسخه‌ی اول که برای ساخت آن از موتور استودیوی id Software یعنی id tech استفاده شده بود، برای Rage 2 موتور استودیوی Avalanche یعنی Apex Engine برگزیده شده است. یکی از دلایل انتخاب شدن Avalanche توسط Bethesda نیز قدرت این استودیو از نظر تکنولوژی ساخت بازی‌های جهان‌آزاد می‌باشد. موتور بازی‌سازی Apex Engine قادر است تا جهان‌های آزاد در مقیاس بزرگ را با شبیه‌ساز فیزیک پیچیده و نورپردازی پویا یا داینامیک ترکیب کند؛ موضوعی عالی برای سری Rage. هر چه نباشد، Rage اصلی طراحی شده بود تا تجربه‌ای Mad Max مانند را همراه با سرزمین‌های بی آب و علف وسیع ارائه دهد، اما موتور بازی‌سازی id tech برای پروژه‌ای در مقیاس بزرگ مناسب نبود و همین مسئله موجب شد تا محیط‌های نسخه‌ی اول، غیرطبیعی جلوه کرده و بارگزاری‌های متعدد جلوی تجربه‌ی روان بازی را بگیرند. اما Apex Engine قبل از Rage 2 نیز در ساخت بازی Mad Max به کار رفته و امتحان خود را پس داده بود. این موتور بازی‌سازی به Avalanche اجازه می‌دهد تا به وعده‌ی خود و دیدگاه اصلی‌اش عمل کرده و دنیایی باز برای اکتشاف که پر از شهرها، زیست‌گاه‌‌ها و منظره‌هایی زیبا است را ارائه دهد. Apex Engine می‌تواند از سیستم روزانه‌ی بی‌وقفه کامل زمان روز همراه با پوشش‌های ابرهای متغیر، سایه‌های واقعی و نورپردازی عالی پشتیبانی کند. بر خلاف نسخه‌ی اصلی که محیط سندباکس خشک و راکدی را روی سیستم‌های نسل قبل مهیا کرده بود، Rage 2 غروب‌هایی تماشایی، سایه‌های پویا و حس پیشرفت نسبت به Rage 1 را ارائه می‌دهد. موتور Apex Engine موفق می‌شود تا محیط‌هایی وسیع را بدون هیچ گونه زمان بارگذاری بین نواحی مختلف، پردازش کند. شما از سرزمین‌های بی آب و علف، وارد یک ماموریت شده و بازمی‌گردید؛ بدون تجربه‌ی هر گونه اختلال و قطعی. Rage 2 کاملا یکپارچه به نظر رسیده و حسی عالی از این منظر به پلیر داده می‌شود. البته، برخی محدودیت‌ها نیز وجود دارند، مثلا یک سری از سایه‌های فواصل دور، فاقد جزئیات هستند. Ambient occlusion کمی دارای اشکال بوده، اما این افکت هنوز قانع‌کننده جلوه می‌کند.

برای تحلیلگر Digital Foundry، عنصر کلیدی، نورپردازی بوده است. موتور Apex Engine از روش clustered forward برای رندر کردن بهره می‌برد. این روش باعث می‌شود که بیشتر نورهای پویای محیط‌های بازی بدون اشکالاتی که در دیگر روش‌ها دیده می‌شوند، فعال شوند. دنیای Rage 2 مانند این است که با جعبه‌ی نقاشی رنگ‌آمیزی شده باشد. دیدن خورشید در افق و رنگ آن یا ماموریت‌هایی که در شب جریان دارند و ذرات رنگارنگی که در هوا پخش شده‌اند، چیزهایی هستند که حتما باید تماشا کرد. همچنین، Rage 2 شامل یک سیستم نورپردازی حجمی می‌باشد که باعث شده است تا پرتورهای نور در سرتاسر جهان بازی پراکنده شده‌ و به تاثیرگذاری بیشتر آن کمک می‌کند. نورافکن‌ها، نور خورشید و… همگی به زیبایی هر چه تمامتر داخل محیط غبارآلود Rage رخنه کرده و بر روی تمام پلتفرم‌ها، شگفت‌انگیز جلوه می‌کنند. مواد بر پایه‌ی فیزیکی بنا شده‌اند و به زیبایی به نور خورشید واکنش می‌دهند و این مسئله، به واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی کمک می‌کند.

نورپردازی و مواد توسط انعکس نور ثانویه تقویت شده‌اند و موتور Apex Engine می‌تواند رنگ زمین را بر روی اشیای اطراف آن بازگرداند. بازتاب نور خورشید از منطقه‌ی کویری قرمز و نارنجی و تاثیر آن بر روی اشیای اطراف، به واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی یاری می‌رساند. تمامی این موارد با فیزیک فوق‌العاده و سیستم تخریب خوب این عنوان همراه شده‌اند. اشیای پویا تقریبا در هر صحنه‌ای قرار گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ها در هنگام مبارزات، منفجر می‌شوند؛ ویژگی‌ای که در سنگینی مبارزات تاثیر گذاشته و غیبت آن در Rage 1 حس می‌شد. ترکیب نورپردازی پویا، سایه‌ها و فیزیک دقیقا چیزی هستند که بازیکنان نیاز داشتند. همچنین، انیمیشن‌های Rage 2 نیز نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شوند. دشمن‌ها به طور واقع‌گرایانه‌تری نسبت به Rage 1 به تیراندازی‌ها واکنش نشان می‌دهند و حس نبرد را به پلیر منتقل می‌کنند. دشمنان در میانه‌ی نبرد با سرعت و تنوع بالا جا‌به‌جا شده، انیمیشن‌های سنگین نشان داده و به تیراندازی‌ها نیز واکنش نشان می‌دهند. شاید سرعت Rage 2 به اندازه‌ی Doom 2016 بالا نباشد، اما حسی مشابه در گیرایی و راضی‌کننده بودن انتقال می‌دهد. باید گفت که گیرا و موثر، صفات خوبی برای توصیف Rage 2 می‌باشند. به نظر می‌رسد که تاثیر و حضور id Software در توسعه‌ی بازی موفقیت‌آمیز بوده و همچنین، Rage 2 پا را فراتر از عناوین قبلی Avalanche می‌گذارد.

رزولوشن و نرخ فریم

هر چند که خوب بودنِ Rage 2 به پلتفرمی که آن را بر رویش اجرا می‌کنید، بستگی دارد. در حالی که نسخه‌ی اصلی Rage بر روی ارائه‌ی تجربه‌ای با فریم ریت 60 فریم بر ثانیه تمرکز کرده بود، Rage 2 تصمیم دراماتیکی گرفته است. تمرکز بر روی جلوه‌های بصری باعث شده است تا نرخ فریم Rage 2 بر روی کنسول‌های پایه 30 و فریم ریت 60 برای کنسول‌های میان نسلی در نظر گرفته شود. با در نظر گرفتن این موضوع، Rage 2 بر روی کنسول‌های PS4، PS4 Pro و Xbox One X با رزولوشن 1080p native اجرا می‌شود و Xbox One نیز دقت تصویر 900p را هدف گرفته است. این رزولوشن با قابلیت بسیار فعال anti-aliasing زودگذر همراه شده است که باعث صاف شدن تصویر و به حداقل رساندن لبه‌ی اشیاء شده است. اما این قابلیت بیش از حد به کار گرفته شده و منجر به تصویری بیش از حد صاف و تار مانند گشته است. شواهدی از به کارگیری رزولوشن پویا(dynamic resolution) به چشم نمی‌خورد؛ تکنیکی که در Rage 1 استفاده شده بود.

هر چند، نکته‌ی کلیدی این می‌باشد که رزولوشن، یکی از موارد کلیدی‌ای است که برای ارائه‌ی تجربه‌ای روان و فریم ریت بالا قربانی شده است. هنگامی که ماشین‌های میان نسلی هشتم عرضه شدند، این دقیقا چیزی است که بسیاری انتظار داشتند تا به یک استاندارد تبدیل شود؛ یعنی فریم ریت 60 فریم بر ثانیه بر روی PS4 PRO و Xbox One X و نرخ فریم پایین‌تر بر روی PS4 و Xbox One. حالا که این موضوع رخ داده است، آیا ارزشش را داشت؟ عضو Digital Foundry می‌گوید بله. البته در این میان برخی چیزها قربانی شده‌اند. در ابتدا، نمی‌توانید انتظار اصلاحات و ارتقای بصری زیادی را بر روی ماشین‌های میان نسلی در اجرای Rage 2 داشته باشید. تمام نسخه‌ها به شدت شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما برخی برتری‌های جزئی بر روی کنسول‌های ارتقایافته مانند جزئیات بافت‌های بهبود یافته، سایه‌ها و نورپردازی‌های بهتر مشاهده می‌شوند. همچنین، بیشتر قدرت اضافه‌ی PRO و X نسبت به PS4 و Xbox One در رساندن نرخ فریم به 60 استفاده شده‌ است. حتی اگر اسکرین‌شات‌های مقایسه‌ای را مشاهده کنید، تنها بهبودهای جزئی را خواهید دید و جنبه‌هایی مانند LOD pop-in گشترش چندانی نیافته‌اند. شاید با در نظر گرفتن قدرت Xbox One X و اینکه در بازی‌های زیادی شاهد برتری این کنسول بر PS4 Pro بوده‌ایم، عدم اجرای Rage 2 بر روی ماشین میان نسلی Microsoft با کیفیت 4k و برابری PRO و X در اجرای بازی کمی ناامیدکننده است. اما اگر بخواهیم از نظر فریم‌ریت قضاوت کنیم، روان اجرا شدن بازی با نرخ فریم ریت 60 و بی‌نقص ظاهر شدن Xbox One X در این جنبه، باید بگوییم که این معامله(فدا شدن رزولوشن برای فریم‌ریت) ارزشش را داشته است. تقریبا هر صحنه‌ی بزرگ و نبردی که تحلیلگر Digital Foundry با آن رو به رو شده است، عملکرد بهینه و بی‌نقصی را ار خود نشان داده‌ و باعث شده‌ است تا تجربه‌ی Rage 2 لذت‌بخش باشد. البته نمی‌توان گفت که تمامی صحنه‌های بازی بی‌نقص هستند؛ مثلا سکانسی در Xbox One X دچار پارگی تصویر شد که خب چنین چیزی انتظار نمی‌رود. خب بریم سراغ کنسول میان نسلی Sony. باید گفت که PS4 PRO تجربه‌ی تقریبا مشابهی با Xbox One X ارائه می‌دهد، البته نه به پایداری آن. مثلا همان سکانسی که در Xbox One X دچار پارگی تصویر شده بود، در PRO نیز با پارگی تصویر و پایین آمدن فریم ریت مشاهده می‌شود؛ البته خوشبختانه، این موضوع زیاد طول نمی‌کشد و سریع برطرف می‌گردد. اما در شهرهای Rage 2 هستند که تفاوت بین PRO و X حس می‌شود، جایی که پارگی و افت‌فریم‌هایی در PRO مشاهده می‌شوند که در X زیاد رخ نمی‌دهند. باید گفت که از این نظر، برتری با Xbox One X می‌باشد. در نهایت باید گفت که علی‌رغم برخی مشکلات، Rage 2 به صورت شگفت‌انگیزی بر روی هر دو کنسول PS PRO و Xbox One X اجرا می‌شود.

هر چند که شرایط بر روی کنسول‌های پایه به خوبی میان‌نسلی‌ها نیستند و تجربه‌ای 30 فریم بر ثانیه‌ای را ارائه می‌دهند. بازی بر روی PS4 بر روی نرخ فریم 30 اجرا شده و افت فریم چشمگیری مشاهده نمی‌شود. البته شانس این وجود دارد که صحنه‌هایی از Rage 2 بر روی این کنسول دچار کاهش فریم شوند، اما Digital Foundry چنین چیزی نیافته است. عملکرد Xbox One S نیز مناسب بوده اما در مجموع، به روانی PS4 نیست.

شما قطعا به تجربه‌ی Rage 2 با فریم ریت 30 عادت خواهید کرد، اما سوییچ کردن به 60 فریم بر ثانیه، این حس را منتقل می‌کند که بازی برای فریم ریت بالا طراحی شده است. سرعت نبردها به وضوح، مناسب فریم ریت 60 می‌باشد و در مقایسه، سیستم‌های پایه کمی اهسته به نظر می‌رسند. در آخر باید گفت که Rage 2 در زمان اجرا بر روی تمام پلتفرم‌ها بسیار تاثیرگذار به نظر می‌رسد و استودیوهای Avalanche و id software عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند. اما خب بدون هیچ شکی، PS4 PRO و Xbox One X همان تجربه‌ای را پردازش می‌کنند که سازندگان قصد ارائه‌ی آن را داشتند.

دانلود با کیفیت Full HD – دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صورت تمام صفحه