Menu

تماشا کنید: بررسی عملکرد فنی Mortal Kombat 11 بر روی کنسول‌ها؛ اجرای روان Fatality

استودیوی NetherRealms سابقه‌ی بسیار خوبی در توسعه‌ی جلوه‌های درخشان سینمایی در عناوین فایتینگ داشته است و Mortal Kombat 11 نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ عنوانی که عملکرد شگفت‌انگیزی بر روی تمام کنسول‌ها دارد. نورپردازی مبتنی بر فیزیک و تکنولوژی ضبط حالات چهره‌ی Injustice 2 بازگشته و در اجرای Fatalityها، کلوزآپ‌ها و شکستن استخوان‌ها به کار گرفته شده‌اند. PS4 و Xbox One تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه داده و Switch نیز باعث شگفتی بازیکنان در اجرای بازی می‌شود. اما خب، بیایید وارد جزئیات شده و عملکرد Mortal Kombat 11 بر روی کنسول‌های مختلف را در پردیس‌گیم بررسی کنیم.

وبسایت Digital Foundry که بخاطر مقایسه‌ی عملکرد فنی بازی‌ها(گرافیک، نرخ فریم و…) بر روی پلتفرم‌های مختلف شناخته‌ می‌شود، با انتشار ویدئویی به مقایسه‌ی عملکرد Mortal Kombat 11 بر روی PS4،Xbox One،PS4 PRO، Xbox One X و Switch پرداخته است. همانطور که انتظار می‌رفت، جدیدترین پروژه‌ی NetherRealms به کیفیت بصری بسیار خوبی بر روی کنسول‌های پایه دست پیدا کرده و رزولوشن بازی بر روی ماشین‌های میان نسلی، افزایش پیدا می‌کند. در این میان، بیش از همه، عملکرد Switch جالب‌توجه می‌باشد.

حجم Mortal Kombat 11 بر روی Xbox One و PS4 حدود 40 گیگ می‌باشد، در حالی که نسخه‌ی Switch مقدار 22.6 گیگابایت به فضای خالی نیاز دارد. مهم‌ترین دلایل این امر نیز کاهش رزولوشن بافت‌ها و کیفیت ویدئوهای از پیش رندر شده می‌باشد. با تمام این‌ها، ساخت نسخه‌ی Switch یک دستاورد مهندسی برای توسعه‌دهنده بوده و یکی از نزدیک‌ترین پورت‌های کنسول هیبریدی به نسخه‌های PS4 و Xbox One است.

خب برویم سراغ مبحث مهم رزولوشن یا دقت تصویر. کنسول PS4 سرسختانه به رزولوشن 1080P دست می‌یابد و این در حالی است که دقت تصویر بر روی Xbox One پویا(Dynamic) بوده و در زمان گیم‌پلی بین 900p و 1728×972 جا‌به‌جا شده و در زمان میان‌پرده‌ها به 1080p و 30 فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. هم‌چنین، رزولوشن پویا بر روی کنسول‌های میان‌نسلی نیز به کار گرفته شده است. همانند Injustice 2، رزولوشن بازی بر روی PS4 Pro در هنگام گیم‌پلی بین 2240×1260 و 1440p جا‌به‌جا می‌شود؛ کیفیت کات‌سین‌ها نیز بر روی این کنسول، 1800p و 30 فریم بر ثانیه است. بدون هر گونه تعجب، ماشین میان‌نسلی Microsoft در صدر جدول قرار می‌گیرد. رزولوشن کات‌سین‌ها بر روی Xbox One X به 4k دست پبدا کرده و در هنگام گیم‌پلی نیز شاهد جا‌به‌جایی دقت تصویر بین 2880×1620 و 1800p هستیم. اما در ارتباط با رزولوشن، نسخه‌ی Switch در بطن ماجرا قرار دارد. Shiver Entertainment(مسئول پورت نسخه‌ی Switch) نیاز دارد تا هسته‌ی اصلی تجربه‌ی بازی را حفظ کرده و همزمان، جلوه‌های بصری خوبی را نیز ارائه دهد. رزولوشن پویای به کار گرفته شده بر روی دیگر کنسول‌ها، اینجا به شدت بیشتر استفاده شده است. در حالت docked پیکسل‌ها بین 960×540 تا 1280×720 جهش دارند. در صورتی که در حالت دستی، جهش رزولوشن شدیدتر بوده و بین 854×480 و 682×384 تغییر می‌کند. برای اشاره، Mortal Kombat 9 بر روی PS Vita با ابعاد تصویر 630×384 رندر می‌شد، اما با تکرار استفاده از موتور قدیمی و کمتر پیچیده‌ی آن زمان.

اما به نظر می‌رسد که زمینه‌ی نرخ فریم(Frame Rate) اوج هنرنمایی‌های اعضای NetherRealms می‌باشد. بازی بر روی کنسول‌های Sony و Microsoft به صورت روان و با‌ کمترین افت، در زمان گیم‌پلی با فریم ریت 60 فریم بر ثانیه و در لحظات سینمایی، با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه پردازش می‌شود. البته به کارگیری رزولوشن پویا کمک شایانی به تحقق این امر کرده است. اما خب در مبحث فریم ریت، کنسول هیبریدی Nintendo در انتها قرار می‌گیرد. بالاتر اشاره کردیم که فریم‌ریت Mortal Kombat 11 بر روی کنسول‌های پایه و میان نسلی Sony و Microsoft در زمان گیم‌پلی بر روی 60 و در زمان میان‌پرده‌ها بر روی 30 قفل شده است؛ در Switch نیز تکنیک مشابه استفاده شده است. موضوعی که در این میان مطرح می‌باشد عدم توانایی Switch در برخی مواقع برای رسیدن به این اعداد و باقی ماندن در آن است. در حالت Docked با وجود اینکه اکثر مواقع بازی با 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود، اما شاهد کاهش و پرش نرخ فریم می‌باشیم. منظور اینکه گاهی اوقات در زمان گیم‌پلی، فریم ریت بین 50 تا 60 و در زمان کات‌سین‌ها نیز بین 28 تا 32 تغییر پیدا می‌کند. در حالت دستی، اوضاع به همین منوال بوده و افت بیشتری در فریم‌ریت مشاهده می‌شود؛ بین 45 تا 60 در زمان گیم‌پلی.

دانلود با کیفیت Full HD – دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صورت تمام صفحه

با تمام این‌ها، کار استودیوی NetherRealms با وجود برخی کاستی‌ها در برخی زمینه‌ها، ارزشمند بوده و Mortal Kombat 11 تجربه‌ی روانی را خصوصا بر روی کنسول‌های خانگی به طرفداران این فرنچایز خشن هدیه می‌دهد. شما می‌توانید نظرات و نمرات مراجع گیمینگ درباره‌ی این عنوان را از اینجا مطالعه کنید.