Menu

نقد و بررسی بازی The Division 2

طی ساعات اولیه‌ی Division 2 فوراً آشکار می‌شود که این بازی نه تنها با دقت و حوصله توسط استودیوی Massive Entertainment ساخته شده، بلکه از پشتیبانی کامل Ubisoft نیز برخوردار است. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به نقد جدیدترین اثر یوبی‌سافت بپردازیم.

نقد و بررسی بازی The Division 2

"به قلم شهاب زارعی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

بازی‌های لوتر شوتر در چند سال اخیر به محبوبیت بسیاری دست یافته‌اند، از این رو بسیاری از ناشران بزرگ عناوین متعددی را در این سبک منتشر کرده‌اند. شرکت Ubisoft نیز از این قاعده مستثنی نبود و با انتشار اولین Division سعی کرد سهمی در بازار این گونه بازی‌ها بدست آورد. به دلیل انتشار عجولانه‌ی این عنوان و بخاطر فلسفه‌ی بازیسازی وقت این شرکت، اولین Division هنگام انتشار محتوای پایانی بسیار ضعیفی داشت. با این حال، Ubisoft به پتانسیل بالای این بازی پی برد و طی دو سال محتوا و بهبودهای بیشتری به آن اضافه کرد. متأسفانه بسیاری از این بهبودها در انحصار بسته‌های الحاقی بازی بودند و خریداران نسخه‌ی اصلی از آن‌ها بدون بهره ماندند. البته این شرکت از بازی‌های آنلاین محور گذشته‌ی خود درس گرفته و سیاست جدیدی در رابطه با نسخه‌ی دوم این بازی اتخاذ کرده است. طی ساعات اولیه‌ی Division 2 فوراً آشکار می‌شود که این بازی نه تنها با دقت و حوصله توسط استودیوی Massive Entertainment ساخته شده، بلکه از پشتیبانی کامل Ubisoft نیز برخوردار است.

این بازی ویژگی‌های جدید و بهبود یافته‌ی متعددی دارد و از نظر محتوا نیز با بسته‌های الحاقی اولین Division قابل مقایسه است. بسیاری از مکانیک‌های کوچک و بزرگ بازی تغییر یافته‌اند تا تجربه‌ی دلپذیرتری برای بازیکنان ارائه دهد. برای مثال، منوی ساخت و ساز و Stash بر اساس نوع آیتم‌ها قسمت بندی شده‌اند تا رابط کاربری بهینه‌تری داشته باشند. علاوه بر این، دیگر لازم نیست هنگام مأموریت‌ها به نوبت صندوق مهمات را باز کرد چراکه پس از یکبار باز شدن، مهمات به صورت دراپ در اختیار دیگر بازیکنان قرار می‌گیرد. همچنین محتوایی مانند Conflict مولتی‌پلیر سازماندهی شده را برای تمام بازیکنان فراهم می‌کنند. از دیگر محتوایی که در Division 2 وجود دارد می‌توان پایگاه‌های قابل تسخیر، نقشه‌ی تقسیم شده بر اساس لِول و فعالیت‌های جانبی راندوم پراکنده شده در سطح شهر را نام برد. اقلب عنوان‌های Ubisoft سعی دارند با طراحی چنین مراحلی با کمترین هزینه طول بازی را افزایش دهند. با اینکه این روش طراحی مانع پیشرفت راضی کننده‌ی داستان در بازی‌های تکنفره می‌شود، برای بازی آنلاینی مانند Division 2 مناسب‌تر به نظر می‌رسد. این فعالیت‌ها نه تنها پاداش‌های خوبی مانند SHD Tech و لوت دارند، بلکه بهانه‌ی خوبی هستند تا دنیای زیبای این بازی را کشف کرد.

داستان بازی با غیرفعال شدن شبکه‌ی Shade و احضار شدن مأموران دیویژن به واشنگتن دی.سی شروع می‌شود. مأموران دیویژن در سراسر کشور بدون پشتیبانی این شبکه توانایی استفاده از تجهیزاتشان را ندارند و این بازیکنان هستند که باید بخش‌های مختلف این شبکه با کامل کردن مأموریت‌های اصلی، دوباره فعال کنند. این داستان در کل بسیار سطحی کار شده و نه تنها سؤالات باقیمانده‌ی نسخه‌ی اول را بی پاسخ می‌گذارد، بلکه مسائل جدیدی را نیز معرفی می‌کند. شخصیت‌های بازی نیز تک بُعدی و فراموش شدنی هستند و کات‌سین‌ها تنها مکالمه‌های کسل کننده‌ی بین این آن‌ها را نمایش می‌دهند. با وجود اینکه گیم‌پلی بسیار سرگرم کننده‌ی Division 2 کمبودهای داستانش را کمرنگ می‌کند، اما یک داستان خوب می‌توانست این بازی را بیادماندنی‌تر کند. بخصوص که برخی از اِکوها و آدیولاگ‌های بازی مسائل جالبی را مطرح می‌کنند و هرکدام می‌توانستند پایه‌ی یک داستان قدرتمند باشند. برای مثال، رهبران هر فَکشن دشمن با شخصیت پردازی بهتر و نبردهای نهایی بیادماندنی‌تر می‌توانستند از نقاط قوت این بازی باشند.

یکی از بهترین ویژگی‌های این بازی طراحی بی‌نظیر واشنگتن دی.سی است. توجه سازندگان به کوچک‌ترین جزییات هنگام طراحی ساختمان‌های شناخته شده و حتی دور افتاده‌ترین کوچه‌ها، تحسین برانگیز است. با وجود اینکه این کلان شهر با مقیاس ۱:۱ طراحی شده، محیط‌های آن هیچگاه خلوت و خالی به نظر نمی‌رسد. خیابان‌های شهر پر از خودروهای رها شده، زباله، حیوانات سرگردان و آثار باقی‌مانده‌ی آشوب شهری است و لوت‌ها و Collectableهای مختلفی برای بازیکنان کنجکاو در گوشه کنار نقشه وجود دارد. علاوه بر این، سازندگان Division 2 پایگاه‌ها، شهرک‌ها و فعالیت‌های جانبی را طوری طراحی کرده‌اند تا خیابان‌های واشنگتن دی.سی را زنده کنند. فَکشن‌ها پایگاه‌های متعددی در اختیار دارند و برای جمع‌آوری منابع گروه‌های مختلفی به سطح شهر اعزام می‌کنند. شما قادر هستید با حمله به گروه‌های گشت دشمن منابع آن‌ها را غارت کنید و یا با همراهی گروه‌های خودی و محافظت از آن‌ها، از موفقیت مأموریتشان اطمینان حاصل کنید. چنین محیط زنده و فعالی، فضای مرده و دلهره‌آور دارک زون‌ها را مؤثرتر می‌کند. سکوت هولناک این مناطق تنها توسط موش‌های کثیف، کلاغ‌های مرده‌خوار و نیروهای دشمن شکسته می‌شود.

پس از طراحی محیط، این گیم‌پلی Division 2 است که آن را از رقیبانش برجسته‌تر کرده‌است. هوش مصنوعی دشمنان و مهارت‌های بازیکنان دو پایه‌ی اصلی این گیم‌پلی سرگرم کننده هستند. با توجه به اینکه قسمت زیادی از این بازی بر اساس نبردهای PvE است، عملکرد دشمنان از اهمیت زیادی برخوردار است. سازندگان Division 2 از این مسئله مطلع بودند و از این رو هوش مصنوعی دشمنان را طوری طراحی کرده‌اند که هیجان نبردها کمتر افت داشته باشد و شرایط تاکتیکی مدام تغییر کند. به این منظور، نه تنها دشمنان همیشه سعی در محاصره‌ی بازیکنان دارند، بلکه انواع تخصصی‌تر دشمنان مانند امدادگر یا نارنجک‌انداز لایه‌های بیشتری به گیم‌پلی بازی اضافه می‌کنند. این موارد باعث شده‌اند Division 2 یکی از چالش برانگیزترین بازی‌های لوتر شوتر موجود در بازار باشد و بازیکنان را مجبور می‌کند تا برای غلبه بر این چالش‌ها از تمام مهارت‌ها و توانایی‌های خود بهره گیرند.

مأموران دیویژن دراین بازی به ۸ مهارت اصلی دسترسی دارند. برخی از این مهارت‌ها مانند تیربار و مین دنبال کننده از نسخه‌ی اول بازگشته‌اند ولی مهارت‌های جدیدی مانند پهپاد و کِم‌لانچر نیز به بازی اضافه شده است. هرکدام از این مهارت‌ها، انواع مختلفی دارند، برای مثال کِم‌لانچر Firestarterمی‌تواند با پرتاب مواد شیمیایی قابل اشتعال دشمنان را بسوزاند درحالی که نوع Riot Foam این مهارت با استفاده از ماده‌ی چسبناکی جلوی حرکت آن‌ها را می‌گیرد. بازیکنان قادر هستند هر زمانی مهارت‌های فعال خود را تعویض کنند و خود را با تمام موقعیت‌ها وفق دهند. البته در کنار افزایش تنوع مهارت‌ها، کنترل مستقیم بازیکنان روی عملکرد این مهارت‌ها نیز افزایش یافته است تا آن‌ها نقش فعال‌تری در نبردها داشته باشند. برای مثال بازیکنان می‌توانند اهداف تیربار Assault را مشخص کنند، با پهپاد Fixer خود هم تیمی‌های خود را درمان کنند و با کنسل کردن مهارت‌های فعال خود در لحظه‌ی آخر مدت زمان فعال شدن دوباره‌ی آن‌ها را نصف کنند. مدیریت این مهارت‌ها در کنار زیر نظر گرفتن حرکات تاکتیکی دشمنان، نیازمند هوشیاری بازیکنان است و به همین دلیل مانع از کسل کننده شدن درگیری‌ها می‌شود. طبیعی است که اهمیت استفاده‌ی درست این مهارت‌ّها در بخش‌های رقابتی بازی مثل Conflict و دارک زون‌ها چند برابر است.

دارک زون‌ها همیشه از بهترین بخش‌های اولین Division بودند و در نسخه‌ی دوم نیز حضور قدرمتمندی دارند. این مناطق تجربه‌ی PvPvE منحصربه‌فردی را فراهم می‌کنند و به بازیکنان اجازه می‌دهند تا برای بدست آوردن لوت بهتر، ریسک بالاتری را متقبل شوند. خطرهای موجود در این مناطق تنها به دشمنان همیشگی شما ختم نمی‌شوند، بلکه بازیکنان دیگر نیز تهدیدهای احتمالی هستند. به این دلیل، دارک زون‌ها مناطقی پرتنش برایتان خواهند بود و شما را وادار می‌کند هنگام برخورد با بازیکنان دیگر محتاطانه عمل کنید. مکانیک‌های این بخش مانند لوت تمیز و متعادل سازی اسلحه‌ها، سفر به دارک زون‌ها را مقرون به صرفه کرده. دارک زون‌ها مناطقی آلوده به ویروس آبله هستند و به همین دلیل برخی از آیتم‌های پیدا شده در این مناطق نیز ممکن است آلوده باشند. برای استفاده از چنین آیتم‌هایی باید فوراً آن‌ها را با هلیکوپتر تخلیه کنید چراکه در صورت کشته شدن آن‌ها را از دست خواهید داد. البته نیمی از لوت‌ّهای بدست آمده در دارک زون‌های Division 2 تمیز هستند؛ به این معنی که نیازی به تخلیه ندارند و فوراً قابل استفاده هستند. این مسئله باعث می‌شود که ساعت‌ها گرایند با یک اشتباه از بین نرود و بازیکنان بدون تیم نیز فرصت بدست آوردن لوت خوب داشته باشند. علاوه بر این، با ورود به هریک از این دارک زون، قدرت سلاح‌ها و سلامتی بازیکنان برابر و متعادل می‌شود تا همه شانس برابری برای رقابت داشته باشند.

شما می‌توانید برای بدست آوردن لوت بیشتر دست به فعالیت‌های مجرمانه بزنید و وارد حالت Rogue شوید. برای Rogue شدن کافیست با فشار یک دکمه ارتباط خود را با دیگر مأموران قطع کنید و فعالیت‌های مخصوص این حالت را تجربه کنید. برای مثال، مأموران Rogue می‌توانند فوراً بازیکنانی که قصد تخلیه‌ی لوت خود را دارند را پیدا کنند و به آن‌ها حلمه کنند، چراکه تمام بازیکنان از اعزام هلیکوپتر مطلع می‌شوند. علاوه بر این، مأموران Rogue می‌توانند صندوق‌های موجود در دارک زون‌ها را بدون کلید باز کنند و لوت درون آن را بدزدند. هرچه فعالیت‌های Rogue بیشتری مرتکب شوید، بازیکنان بیشتری از موقعیتتان با خبر می‌شوند و می‌توانند با کشتن شما پاداش دریافت کنند. در این هنگام شما باید تا پایان زمان مشخص شده از انجام فعالیت‌های مجرمانه خودداری کنید یا با هک کردن شبکه‌ی Shade از موقعیت لانه‌ی دزدها مطلع شوید. لانه‌ی دزدها نه تنها شما را از حالت Rogue خارج می‌کند، بلکه در لِول‌های بالاتر فروشنده‌ی مخصوصی نیز در اختیارتان می‌گذارد. برای جلوگیری از سوء استفاده، تیربارهای خودکاری به ورودی‌های دارک زون‌ها اضافه شده که بازیکنان Rogue را هدف قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند چنین بازیکنانی جلوی در کمپ کنند. علاوه بر این، تمام مأموران دیویژن یار هم محسوب می‌شوند و ممکن نیست تصادفی به دیگر بازیکنان تیراندازی کرد.

مهارت‌ها ابتدا با استفاده از Skill Point باز می‌شوند که از کامل کردن برخی از مأموریت‌های اصلی بدست می‌آید ولی انواع دیگر هر مهارت با مصرف SHD Techهایی که از فعالیت‌های مختلف حاصل می‌شوند در دسترس بازیکن قرار می‌گیرند. SHD Tech برای باز کردن توانایی‌ها نیز استفاده می‌شود و برتری‌های مختلفی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. برای مثال، یکی از این توانایی‌ها به بازیکن اجازه می‌دهد نارنجک‌های بیشتری حمل کند و دیگری فضای کول‌پشتی او را افزایش می‌دهد. دسته‌ی دیگر این توانایی‌ها پس از رسیدن به لِول ۳۰ قابل خریداری هستند و به بازیکن اجازه می‌دهند تا به فعالیت‌های جدید دسترسی پیدا کند و لوت باکس بخرد. لوازم جانبی اسلحه‌ها نیز مانند نسخه‌ی اول آیتم نیستند و در عوض یکی از توانایی‌ها هستند. با خریداری توانایی‌های مربوط به این لوازم جانبی، بازکنان نه تنها به تعدادی از این لوازم دسترسی پیدا می‌کنند، بلکه توانایی ساختن لوازم جانبی دیگر را نیز پیدا می‌کنند. برای ساختن این لوازم بازیکنان به مواد خام آن نیاز دارند، و باید با انجام برخی مأموریت‌ها و فعالیت‌ها نقشه‌ی ساخت آن‌ها را نیز بدست آورند. با یکبار بدست آوردن این لوازم جانبی تمام سلاح‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و دیگر با خراب کردن یک سلاح قدیمی لوازم جانبی متصل به آن نیز از دست نمی‌رود.

گیم‌پلی بازی در قالب مأموریت‌های اصلی و جانبی به خوبی توانایی خود را به نمایش می‌گذارد. این مأموریت‌ها اسکریپت شده هستند و چون با در نظر گرفتن موقعیت بازیکنان و دشمنان طراحی شده‌اند، تجربه‌ی لذت بخش‌تری ارائه می‌دهند. علاوه بر این، مأموریت‌های اصلی سکانس‌های اکشن هیجان انگیز و سرگرم کننده‌ای دارند، و معمولاً در ساختمان‌های شناخته شده‌ی واشنگتن دی.سی روی می‌دهند. این مأموریت‌های اصلی لِول‌های پیشنهادی ثابتی دارند، درحالی که مأموریت‌های جانبی همیشه مطابق لول بازیکن هستند. با توجه به اینکه این مأموریت‌ها منبع اصلی XP هستند، بازیکنان ناچارند چندین مأموریت جانبی را انجام دهند تا به لِول مورد نیاز مأموریت‌های اصلی برسند. هر مأموریت اصلی دارای بخش Matchmaking خاص خودش است تا با استفاده از آن بازیکنان بتوانند در تیم‌های ۴ نفره این مراحل را تجربه کنند. متأسفانه مأموریت‌های جانبی از چنین قابلیتی برخوردار نیستند و اقلب بازیکنان مجبورند آن‌ها را به تنهایی تجربه کنند. البته بازیکنان می‌توانند در هرکجای نقشه درخواست کمک کنند ولی این درخواست‌ها اکثر مواقع بدون پاسخ می‌مانند.

در Division 2 تقریباً ۳۵ تا ۴۰ ساعت طول می‌کشد که تمام مآموریت‌های اصلی و فرعی را کامل کرد و به بالاترین لِول یعنی لِول ۳۰ رسید. در این هنگام بازی وارد محتوای پایانی می‌شود و دنیای Division 2 تغییر می‌کند. اول اینکه هدف بازیکنان از افزایش لِول به جمع آوری لوت بهتر برای افزایش Gear Score تغییر می‌کند. دوم اینکه گروه مزدوری به اسم Black Tusk به دنیای بازی حمله کرده و ساختمان‌هایی که قبلاً میزبان مأموریت‌های اصلی بودند را تسخیر می‌کنند. سربازان این گروه تجهیزاتی قابل مقایسه با مأموران دیویژن دارند و چالش خوبی برای بازیکنان با تجربه ایجاد می‌کنند. بازیسازان توانسته‌اند به بهانه‌ی این حمله مأموریت‌های قبلی را با تغییرات اندکی بازیافت کنند و بدون اسفنج گلوله کردن دشمنان، سختی این مأموریت‌ها را افزایش دهند. علاوه بر این، با حمله‌ی این گروه، دنیای بازی حالت دینامیک پیدا می‌کند و پایگاه‌های قبلاً فتح شده‌ی شما ممکن است توسط آن‌ها تسخیر شوند. یکی از سه دارک زون نیز ممکن است در حالت تسخیر شده قرار گیرد. در این حالت نه تنها تجهیزات بازیکنان متعادل نمی‌شود، بلکه مأموران Rogue نیز دیگر نشان گذاری نمی‌شوند. برای مقابله با این تهدیدهای جدید، بازیکنان به ۳ کلاس تخصصی دسترسی پیدا می‌کنند که هر یک از این کلاس‌ها قابل آپگرید شدن هستند. با وجود اینکه این بازی محتوای پایانی بسیار بهتری از اولین Division دارد، بازیکنان خیلی زود مأموریت‌های Black Tusk را کامل می‌کنند و به حداکثر Gear Score یعنی ۴۵۰ می‌رسند. در این هنگام بازیکنان ناچارند مراحل قبلی را دوباره با سختی‌های بالاتر بازی کنند، تمام آپگریدها را بدست آورند و یا آیتم‌های متعلق به یک سِت را پیدا کنند. البته پشتیبانی Ubisoft از این بازی امیدوار کننده به نظر می‌رسد و محتوای بیشتری مانند Raidهای ۸ نفره برای چنین بازیکنانی در راه است.

بازبینی تصاویر:


بازیکنان انتخاب‌های بیشتری هنگام ساخت شخصیت خود دارند.

مهارت‌ها تنوع و مکانیک‌ّهای بهتری دارند.

نگاه به نقشه‌ی بازی به شما یادآوری می‌کند که Ubisoft سازنده‌ی این بازی است.

دیگر لازم نیست به نوبت صندوق مهمات را باز کنید.

شهرک‌ّها نیز مانند دیگر محیط‌ّهای بازی جزییات قابل توجهی دارند.

اکثر لباس‌های مأموران شما از لوت باکس‌های مخصوص بدست می‌آیند.

دارک زون‌ها لِول و آپگریدهای مخصوص خود را دارند.

بازیکنان باید از حرکات دشمن‌های مختلف مثل امدادگران آگاه باشند.

تیربارهای اتوماتیک از ورودی‌های دارک زون‌ها محافظت می‌کنند.

هریک از دارک زون‌ها محیط و داستان خاص خود را دارند.

هک کردن شبکه‌ی Shade یکی فعالیت‌های Rogue است.

با انجام پروژه‌های شهرک‌ها قابلیت ساخت آیتم‌های جدیدی بدست می‌آورید.

شما می‌توانید به شهرک‌ها کمک کنید تا منابع جمع‌آوری کنند.

پس از رسیدن به لِول ۳۰ هدف شما افزایش Gear Score خواهد بود.

با حالت تصویربرداری این بازی می‌توانید تصاویر زیبایی خلق کنید.

نکات مثبت:

  • محتوای پایانی قابل قبول
  • گیم‌پلی چالش برانگیز
  • طراحی بی‌نظیر محیط
  • سکانس‌های اکشن هیجان انگیز
  • دارک زون‌های بهتر

نکات منفی:

  • داستان ضعیف
  • باگ‌های زیاد و افت فریم
  • Matchmaking ضعیف برای فعالیت‌های جانبی

و در پایان

Division 2 از جنبه‌های بسیاری، بهتر از نسخه‌ی اولش است. نبردها به لطف هوش مصنوعی چالش برانگیز دشمنان و تنوع خوب اسلحه‌ها هیجان انگیز و سرگرم کننده هستند. مقدار و کیفیت لوت‌ها نیز مناسب در نظر گرفته شده و راه‌های متعددی برای بدست آوردنشان وجود دارد. با اینکه داستان این بازی چنگی به دل نمی‌زند، گیم‌پلی سرگرم کننده‌ای دارد که در سکانس‌های اکشن بیادماندنی این بازی می‌درخشند. دارک زون‌ها بهبودهای زیادی یافته‌اند تا برای بازیکنان جذاب‌تر باشند و تجربه‌ی عمیق‌تری را برای مأموران Rogue ارائه دهد. سازندگان بازی ایده‌های خوبی برای محتوای پایانی این بازی داشته‌اند و توانسته‌اند یکی از بهترین عناوین لوتر شوتر بازار را خلق کنند.

Verdict

Division 2 is an improvement to its predecessor in many ways. The combat is exciting and fun thanks to the challenging enemy AI, and good weapon variety. Loot drops are satisfactory in terms of quantity and quality, and can be gained through numerous means. Although the story leaves much to be desired, it has an entertaining gameplay that shines in its memorable action sequences. Dark Zones have also been improved to be more appealing to the players, and to provide a deeper experience for Rogue agents. The developers have had good ideas for endgame content, and have managed to create one of the best Looter Shooters in the market.

Score: 8.5 – PS4 Version