Menu

10 نکته‌ای که باید پیش از تجربه Sekiro: Shadows Die Twice بدانید

10 نکته‌ای که باید پیش از تجربه Sekiro: Shadows Die Twice بدانید

به قلم سپهر آرمانی

باری دیگر From Software طنین پر قدرتی را به صدا در آورده است، طنینی از جنس تکاپوی جنون‌آور نبرد. ساخته‌ی جدید این استودیوی محبوب، باز هم وعده‌ی منتقل کردن مخاطب به جهانی را می‌دهد که دیوانگی و درد در هر گوشه آن خانه کرده و زندگان آن از درد زنده بودن خود، دل‌خراش‌ ترین فریادها را سر می‌دهند. مبارز اما، می‌بایست هر چند بار هم که توسط این جنون در هم می‌شکند، باز بایستد و وظیفه‌ای که بر دوشش هست را به پایان برساند. بیایید پیش از ورود به این جهان تنیده شده در جنون و زیبایی، نگاهی داشته باشیم بر 10 نکته‌ای که قبل از تجربه آن باید بدانید.

Sekiro Preview 2

1_ تاریخی که با جوهر رنج، خیانت و جنگ نوشته شده است

Sekiro ما را در بازه زمانی‌ قرن پانزدهم میلادی به ژاپن می‌برد. در تاریخ این سرزمین، محدوده زمانی بین قرن پانزدهم و هفدهم میلادی تحت نام"دوران سنگوکو" شناخته می‌شود، دورانی که دلیل شهرت آن، کشمکش‌های نظامی، سیاسی و فامیلی بی‌شمار بین خاندان‌های قدرتمند ژاپن است. سرزمین آفتاب در این دوران تاریک از تاریخ خود شاهد زجر و وقایع وحشتناک بسیاری بود، هر چند در این بازه زمانی هم، رهبران قدرتمندی همچون "اودا نوبوناگا" توانستند از بین این آشوب‌ها، جایگاهی افسانه‌ای برای خود پیدا کنند اما حقیقت این‌جاست که تا پایان دوره سنگوکو، ژاپن به‌هیچ عنوان نتوانست به ثبات کامل سیاسی و نظامی برسد. همین ویژگی‌هاست که باعث می‌شود دوران سنگوکو، از برخی لحاظ به عنوان یک دوران انقلابی بزرگ در تاریخ ژاپن حساب شود و به قیمت از بین بردن بسیاری از ارزش‌ها و افتخارات گذشته، آغازکننده دوره‌ای جدید در این سرزمین باشد. اگر با ساخته‌های قبلی کارگردان Sekiro، یعنی هیدتاکا میازاکی آشنایی داشته باشید، بدون شک می‌دانید که وی در به تصویر کشیدن پایان دوران اوج جوامع و نمایش سوختن لحظه‌ به لحظه‌ی آن‌ها مهارت بسیاری دارد و دوران سنگوکو نیز از این نظر به شدت مناسب به نظر می‌رسد.

Sekiro Preview 3

2_ حماسه‌ای از جنس وظیفه و وفاداری

Sekiro روایت به مراتب ساده‌تر و سرراست‌تری را نسبت به ساخته‌های قبلی میازاکی ارائه می‌دهد. شخصیت شما در بازی، یک "شینوبی" (نینجا) کارکشته است که با لقب Wolf شناخته می‌شود. اربابی که شما به او خدمت می‌کنید، اشراف‌زاده‌ای جوان که به دلیل اصالت خانوادگی خود اهمیتی بسیار برای دیگر خانواده‌های اشرافی ژاپن دارد، توسط یک سامورایی ربوده می‌شود و هدف اصلی شما در بازی، نجات دادن او است. شاید داستان کلی بازی، در نظر بسیار کلیشه‌ای و ساده به نظر‌ برسد، ولی با توجه به شناختی که از From Software داریم، می‌دانیم که این تنها لایه بیرونی داستان بازی است و جزییات و پیچ‌وتاب‌های داستانی بسیاری انتظارمان را می‌کشد. در طی بازی شما با شخصیت‌هایی روبرو خواهید شد که هر کدام بخش‌هایی از جزییات داستانی جهان بازی را برای‌تان هویدا می‌کنند، همچنین به سبک دیگر عناوین مخفی‌کاری همچون Assassins Creed، می‌توان با پنهان شدن در نزدیکی دشمنان و گوش سپردن به مکالمه‌های آنان، جزییات بیشتری از داستان را متوجه شد.

Sekiro Preview 4

3_ سیستم مبارزات در Sekiro تا چه حد به ساخته‌های قبلیFrom Software شبیه است؟

بیایید از همان ابتدا با حقیقت روبرو شویم، اگر از آن عده افرادی هستید که از جاخالی دادن‌ و چرخش‌های مداوم دور دشمنان لذت نمی‌برند، Sekiro عنوان مناسبی برای شما نیست. From Software در دهه اخیر سرعت گیم‌پلی بازی‌هایش را با انتشار هر عنوان افزایش داده است، برای مثال در Bloodborne، دیگر خبری از زره‌های سنگین Dark Souls نبود و حتی خبری از سپر هم نبود، در عوض مخاطب کنترل یک جنگجوی انعطاف‌پذیرتر را به دست داشت. در Bloodborne راه‌های چندانی برای دفاع مستقیم وجود نداشت و هدف بر این بود که تا جایی که می‌توانید از حملات دشمنان و برخورد با ضربه‌ها دوری کنید. حال در Sekiro، این فرمول با جدیت و حساسیت بسیار بیشتری پیاده‌سازی شده، گیم‌پلی بازی به شدت دیوانه‌واری سریع است و واکنش دشمنان به هر حرکت شما با خشونت وسرعت هر چه تمام‌تر انجام می‌پذیرد. جا برای کوچک‌ترین اشتباهی نیست و اگر فکر می‌کنید صرفا به‌خاطر تغییر کردن مفهوم مرگ و شیوه کاربرد آن در گیم‌پلی می‌توانید با خیالی آسوده به تجربه بازی بپردازید، سخت در اشتباهید. Sekiro در کلیت خود، نبردی دیوانه‌وار و خونین است، نبردی که فرصت حتی یک ثانیه استراحت و حواس‌پرتی را به شما نمی‌دهد.

Sekiro Preview 5

4_ آیا سیستم مرگ در Sekiro موجب ساده‌تر شدن بازی نسبت‌ به ساخته‌های قبلی From Software می‌شود؟

موضوع مهمی که باید بدانید، این است که مرگ در Sekiro بیشتر از هر ساخته قبلی From Software قرار است گریبان‌گیر شما بشود. شخصیت اصلی بازی، Wolf، در مقایسه با شوالیه‌های جان‌سخت Dark Souls یا حتی جادوگر‌هایی که می‌توانستند دشمنان خود را از فاصله دور به راحتی از پای در آورند، شخصیتی بسیار شکننده‌تر است. به دلیل برقراری توازن در بازی، سازندگان نمی توانستند از سیستم به کار‌رفته در ساخته‌های قبلی خود استفاده کنند، بنابراین، Wolf توانایی خیزش پس از مرگ را در تقریبا هر مکان و زمانی دارد. مرگ گاهی اوقات حتی می‌تواند به نفع شما باشد، اگر در یک موقعیت تعداد دشمنان بیش از چیزی است که شما ‌می‌توانید در نبردی تک‌نفره از پس آن بر آیید، می‌توانید به دشمنان اجازه بدهید شما را بکشند و سپس، وقتی که تمام‌ آن‌ها پراکنده شده و حالت دفاعی صعیف‌تری به خود گرفتند، دوباره از مرگ برخیزید و غافل‌گیرشان کنید. هر چند نباید فراموش کنید که این قابلیت نیز در بازی محدودیت مخصوص به خود را دارد و اگر تمام شانس‌های دوباره زنده شدن از شما گرفته شود، بسیاری از پروسه خود در بازی را از دست خواهید داد.

Sekiro Preview 6

5_ چه چیز Sekiro را به عنوانی نفس‌گیر و فوق‌العاده درگیرکننده تبدیل می‌کند؟

اتفاقی که موجب می‌شود Wolf بسیاری از قدرت‌های شگفت‌انگیز خود را به دست بیاورد، قطع شدن یکی از دست‌های او در طی یکی از مبارزات او است. پس از این، شما به لطف یک "بوشی" (هنرمندان ژاپنی که در ساخت مجسمه‌های بودا اختصاص دارند.) ، جایگزینی بسیار کاربردی برای بخش از دست‌رفته بدن‌تان پیدا می‌کنید، یک دست چوبین جایگزین دست‌ اصلی‌تان می‌شود، این عضو جدید به دلخواه مخاطب، توانایی ارتقا یافتن را دارد. انواع و اقسام ابزار مختلف را می‌توان بر روی این دست چوبین نصب کرد. ترجیح می‌دهید توسط یک Flamethrower دشمنان خود را به آتش بکشید یا آن‌ها را مخفیانه توسط تیغه‌های مخصوص نینجا ها به کام مرگ بکشانید؟ انتخاب با شماست. عناصر مخفی‌کاری در Sekiro بخش بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند. با استفاده از طنابی که دست چوبین‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد، شما توانایی پرش از فواصل طولانی یا بالا رفتن از مکان‌هایی با ارتفاع بسیار را خواهید داشت. ویژگی‌ای که تاثیری حیاتی در اصالت مخفی‌کارانه‌ی بازی دارد. عاقلانه‌ترین راه مقابله با دشمنان این است که ابتدا، تعداد هر چه بیشتری از آنان را به صورت مخفیانه، با پریدن بر روی سرشان از بالای سقف‌ها، غافل‌گیر کردنشان از بین بوته‌ها یا آهسته حرکت کردن در اطراف‌شان از پای در بیاورید و تا جایی که ممکن است از مبارزه رو در رو پرهیز کنید. جدا از این، شمشمیرتان که از جمله سلاح‌های اصلی و جدانشدنی یک نینجاست، این‌بار با سرعتی بسیار شدیدتر و حملاتی قدرتمند تر از همیشه قرار است بر تن دشمنان‌تان فرود آید. ویژگی‌ای که یکی از اصلی‌ترین عناصر Sekiro را یادآوری می‌کند: سرعت.

Sekiro Preview 7

6_ آیا بازی همچون ساخته‌های قبلی From Software دارای بخش آنلاین نیز هست؟

یکی از اصول عناوین سری Souls و Bloodborne، اصول و ویژگی‌های خاصی بود که در بخش آنلاین و چندنفره این بازی‌ها به کار رفته بود. قابلیت‌هایی که می‌توانست به صورت مستقیم موجب ساده‌تر شدن و یا حتی دشوار تر شدن بازی بشود. این‌ بار اما، سازندگان با صراحت اعلام کرده‌اند که Sekiro قرار است یک عنوان تماما یک‌نفره باشد و شامل هیچ‌گونه قابلیت آنلاینی نمی‌شود.

Sekiro Preview 7

7_ زیبایی نفس‌گیری که به سادگی از یاد نخواهید برد

موتوری که بازی توسط آن ساخته می‌شود، در واقع نسخه ارتقایافته موتوری است که عناوین Souls و Bloodborne توسط آن توسعه داده‌ شده‌اند. این به‌روزرسانی‌ها باعث شده به طور کلی قدرت رندر کردن موتور بازی افزایش یافته و این‌بار بتوانیم جهانی با جزییاتی بیشتر را شاهد باشیم. همچنین، کیفیت بافت‌ها و رنگ‌ها نیز به خوبی ارتقا یافته‌اند. از لحاظ کیفیت هنری باید گفت بازی کار خود را به بهترین نحو انجام داده و به جرات می‌توان گفت در زمینه طراحی هنری با یکی از بهترین عناوین سال روبرو هستیم. از لحاظ تکنیکی نیز، با توجه به چیزی که تابه‌حال از این عنوان دیده‌ایم، باید گفت با تجربه‌ای قابل‌قبول روبرو هستیم. در هر صورت کیفیت گرافیکی بالا هیچ‌گاه تمرکز اصلی عناوین From Software نبوده ولی با این‌حال، چندان خورده‌ای نیز به آن نمی‌توان گرفت. بازی به شدت استادانه طراحی شده و برای حبس کردن نفس شما در سینه، نیازی به رزولوشن 4K یا دیگر ویژگی‌های گرافیکی‌ای که امروزه بسیاری سازندگان با آن پز می‌دهند ندارد. با توجه به اطلاعاتی که از بازی در دست هست، نرخ فریم بازی با وجود کارکرد متفاوت بر روی سخت‌افزارهای مختلف، بر روی تمامی پلتفرم‌ها آزاد است و بنا بر پلتفرمی که بازی بر روی آن اجرا می‌شود، می‌تواند از بین 30 تا 60 متغیر باشد.

Sekiro Preview 8

8_ طراحی مراحل و جهان بازی به چه صورت انجام شده و در روند پیش‌روی شما در بازی چه تاثیری دارد؟

از نظر طراحی جهان، جدای از ویژگی‌های بصری و هنری بازی که از خیلی لحاظ منحصر‌به‌فرد هستند، شباهت‌ بسیاری با عناوین قبلی From Software وجود دارد. بازی به طور کامل "جهان‌باز" به حساب نمی‌آید و شما در ابتدا، تنها به مناطق خاصی از جهان بازی دسترسی خواهید داشت، مناطقی که البته، ممکن است از طرق غافل‌گیرکننده‌ای که انتظار آن را ندارید، به یک‌دیگر مرتبط باشند. هر منطقه از بازی، دارای وسعت بسیاری خواهد بود و شامل عوامل بسیاری می‌شود که می‌تواند به شما در مخفی‌کاری کمک کند. آزادی عملی که به لطف نحوه طراحی جهان و عناصر گیم‌پلی در اختیار شما قرار می‌گیرد مثال‌زدنی و بدون شک از جمله نقاط قوت بازی است. نحوه مبارزه دشمنان و نقاط ضعف آن‌ها همچون همیشه، با تغییر هر منطقه تغییر خواهد کرد.

Sekiro Preview 8

9_ چرا Activision به عنوان ناشر بازی انتخاب شد؟

حضور Activison به عنوان ناشر بازی، شاید از جمله ویژگی‌هایی باشد که طرفداران با پی بردن به آن در ابتدا متعجب شدند. شاید بتوان گفت که پروسه کاری ناشری همچون Activision، که در سال‌های اخیر تمرکز اصلی خود را بر روی ارائه تجربه‌های آنلاین‌محور گذاشته است از خیلی لحاظ با روند کاری From Software جور در نیاید. اما سازندگان نظر متفاوتی دارند. به گونه‌ای که خود شخص میازاکی، با اطمینان به طرفداران خود قول می‌دهد که: "حضور Activison به عنوان ناشر بازی، تاثیر منفی در روند توسعه آن نگذاشته و سازندگان کاملا آزاد بوده‌اند که با استاندارد ها و شیوه‌ی خود پروسه ساخت بازی را پیش ببرند."
میازاکی حتی به ویژگی‌های مثبت داشتن ناشری همچون Activison اشاره می‌کند: "حضور آن‌ها باعث شد ما بتوانیم مقدمه‌ای بسیار مناسب برای بازی طراحی کنیم، کاری که در حقیقت، در عناوین قبلی چندان استعدادی در آن نداشتیم." مدیران Activison نیز همکاری خود را با From Software بسیار مناسب می‌دانند و مطمئن هستند که حضورشان به عنوان ناشر، به سود بازی است: "ما می‌دانیم که یک بازی بزرگ را چگونه باید منتشر کرد، تجربه بسیاری که در این امر داریم این موضوع را ثابت می‌کند."

Sekiro Preview 9

10_ شاهکاری متفاوت و جدید یا پایانی بر دوران اوج یک استودیوی محبوب؟

"هدف من این است که مدام به سمت ایده‌های جدید بروم و بر روی یک ایده خاص ثابت باقی نمانم." این حرفی است که کارگردان و رهبر پروسه ساخت بازی، هیدتاکا میازاکی، راجع به عنوان جدید خود می‌گوید. به گفته میازاکی، ساخت Sekiro برای او مانند چالشی تازه و متفاوت بوده است. او و همچنین بقیه سازندگان بازی، معتقد هستند که Sekiro چه برای طرفداران قدیمی بازی‌های آن‌ها و چه برای افرادی که با ساخته‌های این استودیو آشنایی ندارند، تجربه‌ای متفاوت و از خیلی لحاظ جدید خواهد بود. بازی همچون همیشه قرار است شدیدا چالش‌برانگیز باشد و این چالش‌زایی، می‌تواند مهم‌ترین یادگاری‌ای باشد که گیمرها از این عنوان به ذهن می‌سپارند. اما جدا از این، برخی طرفداران پروپاقرص From Software با وجود هیجان‌ بسیاری که برای تجربه بازی دارند، نگران این هستند که شاید این بار با عنوانی ساده‌تر روبرو بشوند که بیشتر با سلیقه‌ مخاطبین تازه هماهنگ باشد. علاوه بر این، نظریه‌های بسیاری وجود دارد که تغییرات به وجودآمده در نحوه روایت داستان بازی، ممکن است قدرت رقابت با روایت‌های کم‌نظیر و منحصر‌به‌فرد سری Souls را نداشته باشد و از این نظر در تاثیرگذاری تجربه کلی بازی تاثیری منفی بگذارد. هر چند در این مورد، باز نظرات طرفداران در برابر سازندگان قرار می‌گیرد که معتقد هستند بازی بسیاری از اصول داستان‌سرایی خود را از ساخته‌های قبلی From Software به ارث برده و تغییرات ایجاد شده در آن، موجب به وجود آمدن تجربه‌ای جدید و خاص می‌شود. با تمام این احوال، مشخص است که جواب بسیاری از این شک و تردید‌ها تا زمان تجربه خود بازی مشخص نخواهد شد، تجربه‌ای که برای آن، می‌بایست تا تاریخ 2 فروردین 98 انتظار بکشیم. پس از آن تاریخ، اگر جرات و علاقه غرق شدن در جهان دیوانه‌وار و درگیرکننده Sekiro را داشته باشید، می‌توانید بازی را بر روی Xbox One، PS4 و یا کامپیوتر شخصی خود تجربه کنید.

در انتها، دیدگاه خود را در رابطه با Sekiro: Shadows Die Twice با ما در میان بگذارید، تا چه حد در انتظار بازی هستید؟ اگر خود را از طرفداران عناوین From Software می دانید، به نظرتان Sekiro توانایی درخشیدن در بین دیگر عناوین این استودیوی محبوب را خواهد داشت؟