Menu

تماشا کنید: مقایسه‌ی عملکرد فنی Devil May Cry 5 بر روی PS4 ،XBOX ONE و کنسول‌های میان نسلی

حدود 11 سال از زمان انتشار Devil May Cry 4 می‌گذرد و هفته‌ی گذشته بود که نسخه‌ی پنجم بر روی کنسول‌های نسل هشتم و PC منتشر شد. Devil May Cry 5، طراحیِ هنریِ عالی را با اکشن صیقل خورده ترکیب کرده و مانند هدیه‌ای زیبا برای طرفداران سبک هک اند اسلش می‌باشد. در حالی که تفاوت‌هایی بین کنسول‌ها وجود دارد، تجربه‌ی Devil May Cry 5 بر روی هر پلتفرمی لذت‌بخش است.

به گزارش پردیس‌گیم، وبسایت Digital Foundry که بخاطر مقایسه‌ی عملکرد فنی بازی‌ها (گرافیک، نرخ فریم و…) بر روی پلتفرم‌های مختلف شناخته‌ می‌شود، با انتشار ویدئویی به مقایسه‌ی عملکرد Devil May Cry 5 بر روی PS4، Xbox One ،PS4 Pro و Xbox One X پرداخته است. درباره‌ی دوربین بازی می‌توان گفت که نسبتا بر روی اکشن تمرکز کرده و به آن محدود می‌شود، اما می‌توان فاصله‌ی دوربین را از طریق تنظیمات تغییر داد. یکی از مواردی که Digital Foundry را به تحسین وا داشته است، میان‌پرده‌های (cutscenes) بازی است که تواناییِ طراح‌ها و هنرمندان Capcom را به رخ می‌کشد. همچنین Capcom از دوربینی پیشرفته برای ساخت سکانس‌ها استفاده کرده است که منجر به تاثیرگذاریِ بیشتر آن‌ها می‌شود. به لطف پردازش مبتنی بر فیزیک، حس واقع‌گراییِ بازی تشدید شده است، مثلا جنس چرم بسیار به واقعیت نزدیک می‌باشد.

جزئیات شخصیت‌های بازی نیز بسیار قابل تحسین است. ترکیب سایه‌زنی پوست واقع‌گرا با پراکندگی زیرسطحی، چین و چروک‌ها و کشش پوست، به کارکتر‌ها حس حضوری ورای گرافیک همزمان (Real Time) می‌دهد. چین و چروک‌های صورت‌ها هم مدل‌سازی شده و دندان‌ها نیز یکی از بهترین جلوه‌ها را در بین بازی‌های ویدئویی دارند. گاهی به آسانی فراموش می‌کنیم که به چه میزان در زمینه‌ی رندر همزمان تصاویر، پیشرفت کرده‌ایم. هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که کارکترهای بازی‌های امروزی، پا فراتر از کیفیت بازیگران در انیمیشن‌های CG مانند Final Fantasy 7: Advent Children گذاشته‌اند.

علاوه بر این‌ها، Capcom برای خریداران نسخه‌ی دیلاکس (Delux Edition) قابلیتی را فراهم آورده است که آن ها، می‌توانند پشت صحنه‌ی طراحی و ساخت میان‌پرده‌های بازی را تماشا کنند.

حالا به سراغ مبحث مهم رزولوشن یا دقت نمایش می‌رویم. میان‌پرده‌های بازی، تقریبا بر روی تمام پلتفرم‌ها یکسان به نظر می‌رسند؛ که بر روی Xbox One با 1.3 ترا فلاپس قدرت، یک دستاورد برای موتور بازی یعنی RE Engine می‌باشد. PS4 بازی را بر روی رزولوشن 1080p Native اجرا می‌کند. Xbox One نیز به مقدار مشابهی دست می‌یابد که البته از تکنیک نوسازی(reconstruction technique) استفاده می‌کند؛ هر چند که تاثیر آن بر روی کیفیت Xbox One در مقابل PS4 ناچیز می‌باشد. تکنیک‌های نوسازی جالبی نیز بر روی Ps4 PRO و XBOX One X به کار گرفته شده‌اند که رزولوشن‌ آن‌ها را به ترتیب به 1800p و 2160p می‌رساند. هم‌جنین شواهدی مبنی بر به کارگیری رزولوشن پویا (dynamic resolution) وجود ندارد و در صورت به کارگیریِ این روش، بسیار زیرکانه از آن استفاده شده است.

بیایید مبحث فریم ریت را شروع کنیم که از 2 منظر باید بررسی شود. در زمینه‌ی میان‌پرده‌ها، Capcom از نرخ فریم آزاد استفاده کرده است که بین 35 تا 60 فریم بر ثانیه جا به جا می‌شود. بر روی کنسول‌های میان نسلی، به نظر می‌رسد که PS4 Pro کمی سریع‌تر می‌باشد. این کنسول، رزولوشن پایین‌تر و آنتی آلایزینگ(anti-aliasing) ضعیفتری دارد، اما نسبت به سکانس، 5 تا 20 درصد سریع‌تر از Xbox One X می‌باشد. فاصله‌ی مشابه بین کنسول‌های پایه نیز وجود دارد؛ جایی که Xbox One S از همه ضغیف‌تر عمل می‌کند.

برای گیم‌پلی، فریم ریت هدف 60 می‌باشد که کنسول‌های PS4 ،Xbox One X و PS4 Pro به این هدف دست یافته و اکثر مواقع، بازی را بر روی 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌کنند. ویژگی‌هایی مانند screen-filling و bandwidth-sapping alpha موجب لغزش فریم ریت می‌شوند. Xbox One X در داشتن ویژگی‌های مذکور بهتر عمل می‌کند و کنسول‌های PS4 و PS4 Pro بازی را روان‌تر اجرا می‌کنند. در مجموع، تفاوت‌ها ناچیز بوده و تمام کنسول‌ها بازی را به خوبی اجرا می‌کنند، اما Xbox One در رسیدن به نرخ فریم 60 و ماندن در آن وضعیت، خصوصا مواقع نبرد به مشکل برمی‌خورد.

در پایان باید گفت که Devil May Cry 5 بر روی تمام پلتفرم‌های مقصد، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. هر چند که همانند سایر عناوینی که در این روزها منتشر می‌شوند، Xbox One در اجرای آن کاستی‌هایی دارد. رتبه‌بندیِ کنسول‌ها برای جدیدترین ساخته‌ی Capcom راحت نیست اما PS4 در میان کنسول‌های پایه، انتخاب واضح است. PS4 Pro و Xbox One X نقاط قوت مختص به خود را دارند؛ ماشین میان نسلیِ Sony کمی روان‌تر و با نریخ‌فریم بهتر بازی را اجرا می‌کند، در حالی که تواناییِ Xbox One X در رزولوشن بالاتر و Anti Aliasing بهتر است.

دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت SD

تماشا به صورت تمام صفحه

Devil May Cry 5 بسیار موفق عمل کرد و توانست میانگین نمرات 87 را از 51 نقد در وبسیات متاکریتیک ثبت کند. همچنین، "متین نصیری" نیز به این بازی امتیاز 9.5 را اعطا کرده که شما می‌توانید نقد کامل وی را در پردیس‌گیم مطالعه کنید. 17 دقیقه‌ی آغازین Devil May Cry 5 نیز از اینجا قابل تماشا و دانلود است. از اخبار مربوط می‌توان به نسخه کرک شده DEVIL MAY CRY 5 برروی PC به‌طور قابل توجه‌ای عملکرد بهتری نسبت به نسخه اصلی دارد + آموزش حذف DENUVO از نسخه اصلی، اشاره کرد. Devil May Cry 5 هم‌اکنون بر روی پلتفرم‌های PC ،Xbox One و PS4 در دسترس است.