Menu

گزارشی از تجربه چند ساعته منتقدان از بازی Days Gone؛ عنوانی فراتر از سطح انتظارات؟

بازی Days Gone عنوانی است که در زمان معرفی و نمایش‌های اولیه، با این وجود که توانست طرفدارانی را جذب خود کند، باعث نگرانی تعدادی زیادی از دارندگان PlayStation 4 و سونی هم شد. سیستم تیراندازی و گیم‌پلی در کنار صداگذاری بازی از نظر برخی افراد سطحی به‌نظر می‌رسید و به داستان آن هم امیدی نداشتند. البته شاید این نگرانی‌ها امری طبیعی باشد زیرا Sony Bend اولین تجربه خود در ساخت یک بازی AAA و بزرگ را تجربه می‌کند و بسیاری می‌ترسند نتوانند یک عنوان مناسب و درخور نام PlayStation بسازند.

در ابتدا هم تعدادی منتقدان در سال گذشته با تجربه ساعاتی از بازی، همین نگرانی‌ها را تایید کردند تا جایی که دیگر امیدها برای آن از بین رفته بود اما PlayStation به سازندگان فرصتی دوباره داد و آن‌ها با تاخیر تقریبا یک ساله در زمان انتشار، مدت بیشتری برروی آن مشغول شدند تا به بهبود آن بپردازند. ظاهرا این تاخیر نتیجه داده و طبق گفته منتقدان، شاهد بهبود گیم‌پلی و حتی داستانی امیدوار کننده هستیم. در ادامه با گزارش پردیس گیم از نظر منتقدان پس از تجربه چند ساعت اولین Days Gone همراه باشید. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به مرور نقدهای اولیه از بازی Days Gone برویم.

اول از همه سراغ نظر منتقدان گیم‌اسپات می‌رویم که در رابطه با سه جنبه مبارزات، Freakerها (دشمنان درون بازی که سازندگان آن‌ها را مانند زامبی‌ها نمی‌دانند) و جهان‌باز صحبت کردند و سپس به سراغ جمع‌بندی کلی چند سایت دیگر می‌رویم.

ادموند در تجربه چند ساعته خود از Days Gone، به گروه بزرگی از Freakerها برنخورد اما گفت که با چند مشکل فنی مواجه شد. مثلا هنگام رسیدن به اردوگاه دشمنان، پوشش‌های محیطی بارگزاری نشدند و بنابراین دشمنان انگار پشت هیچ چیزی کاور نگرفته بودند و آیتم‌های قابل برداشت نیز برروی هوا به‌صورت معلق قرار داشتند ولی از آنجا که این نسخه نهایی نیست، در این فاصله چند ماهه هنوز هم سازندگان برای رفع باگ‌ها و مشکلات فنی وقت دارند.

الساندرو در ادامه گفت "من هم باگ‌های عجیبی دیدم، مثل لحظاتی که سلاح‌ها در کات‌سین‌ها به دست شخصیت‌ها گیر کرده بود اما در هر صورت، مواقعی که گروه بزرگی از Freakerها را در این دمو دیدم، برخی از بهترین لحظات من طی بازی بود. اولین بار درون یک غار بود که ظاهرا آن‌ها به مخفی شدن در آنجا علاقه دارند و دفعه بعد هم هنگام نجات یک بازمانده چنین اتفاقی افتاد. بعد از کمک به این NPC به سراغ موتور خود رفتم، مشاهده کردم که توسط گروهی از Freakerها محاصره شده بود. من برای رسیدن به موتور تلاش کردم ولی آن‌ها به سرعت به من رسیدند و کشته شدم. این روشی خشن برای مرگ Deacon (شخصیت اصلی بازی) به حساب می‌آمد اما با این حرف‌ها، حقیقتا حضور این دشمنان برای من بخاطر تعداد زیاد و اینکه به چه آسانی می‌توانند شما را از پای در آورند جالب بود. مقابله با آن‌ها در مقایسه با بیشتر بازی‌های زامبی‌محور دیگر، بسیار سخت‌تر و ترسناک‌تر است."


نوع خاصی از Freakerها در Days Gone به نام Newt وجود دارند که مانند کودک و بچه هستند و در مواقعی خاص به شما حمله می‌کنند. آن‌ها در اکثر مواقع از شما دور می‌شوند، مگر اینکه سطح سلامتی شما در حالت ضعیف و کمی قرار داشته باشد.

اما یکی از بهترین بخش‌های بازی، ظاهرا جهان‌باز آن است که با توجه به گفته‌های منتقدین Gamespot، طراحی خوبی دارد و می‌تواند برای بازیکنان، چالش برانگیز باشد. ادموند برای توصیف آن گفت:

"من فکر می‌کنم بهترین راه برای توصیف این بازی، چنین است که بگوییم Days Gone یک State Of Decay با تمرکز بر روایت داستانی و شخصیت‌ها و از نظر سطح آزادی برای انجام سناریوها هم مثل FarCry است. بزرگ‌ترین برداشت من از این تجربه، این بود که در انجام کارهایی مثل رفتن به یک منطقه یا نابودی افراد و چیزهای مختلف، استفاده متفاوت از توانایی‌های گوناگون و محیط برای تکمیل ماموریت‌ها تا چه حد لذت‌بخش به‌نظر می‌رسید. من به هر بازی که آزادی آن اجازه دهد تا در هر زمان که بخواهیم بین مخفی‌کاری و حملات پر سر و صدا تغییر ایجاد کرده یا بین سلاح‌های سرد و گرم سوئیچ کنیم، احترام می‌گذارم. من از ترکیب این نوع موارد خوشم می‌آید."

وی همچنین به تعریف و تمجید از اتفاقات شانسی درون Days Gone پرداخت و حتی آن‌ها را با درگیری‌های اتفاقی درون Red Dead Redemption 2 مقایسه کرد.

یکی از جذاب‌ترین نکات Days Gone هم موتور درون آن است که طبق گفته منتقدان، بهترین دوست شما در بازی خواهد بود. شما می‌توانید علاوه بر ارتقای سرعت و مواردی کلی، بخش‌های متفاوت آن‌ را هم ارتقا دهید تا بادوام‌تر باشد. تمام این موارد به کمپ‌ها هم بستگی دارد زیرا شما وقتی به اندازه کافی بین خودتان و آن‌ها اعتماد ایجاد کرده باشید، می‌توانید از مکانیک‌های آن‌ها برای ارتقا این موتور استفاده کنید.

اما مبارزات در چه وضعیتی قرار دارند؟ شاید بیشترین نگرانی را بابت همین بخش داشتیم که در حد استانداردهای امروزی نباشد و نتواند طرفداران را راضی کند اما ظاهرا در طول زمان، سازندگان توانسته‌اند تا حد زیادی آن را بهبود ببخشند.

در Days Gone سلاح‌های سرد زیادی برای یافتن وجود دارند. منتقدان گیم‌اسپات بسیار از بخش مبارزات تن به تن راضی بودند. آن‌ها گفتند اگر جز کسانی هستید که در عناوین Uncharted هم ترجیح می‌دادید به دشمنان نزدیک شوید و از طریق مبارزه تن به تن آن‌ها را از پای در آورید، پس Days Gone هم برای شماست و از این بخش لذت خواهید برد. جدا از این‌ها، به‌نظر بخش مخفی‌کاری هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

البته انتظار هیچ چیز جدیدی نباید داشته باشید و مشکل این بخش از همینجا شروع می‌شود. عناصر مبارزات و ابزاری که در اختیار دارید، بسیار خوب هستند اما اکثر ایده‌های آن مثل کند کردن سرعت زمان برای شلیک دقیق‌تر، گزینه‌های روی صفحه و بسیاری از توانایی‌ها در منوی ارتقا، چیزهایی هستند که عملی شدن‌شان را در بسیاری از عناوین دیگر دیده‌ایم.

در رابطه با شخصیت اصلی بازی هم، ادموند و الساندرو نظرات متفاوتی داشتند. ادموند گفت که برخلاف انتظارات او، شخصیت اصلی بازی بسیار باورپذیر است و وارد روابط عاطفی زیادی می‌شود و بازیگری خوبی هم دارد اما الساندرو نظر متفاوتی داشت و چندان از آن لذت نبرد. در هر صورت باید منتظر نسخه نهایی باشیم زیرا آن‌ها فقط چند ساعت اولیه را تجربه کرده‌اند و طبق اخبار، داستان Days Gone بالای 30 ساعت طول می‌کشد.

جمع‌بندی سایت‌های دیگر از تجربه چند ساعت ابتدایی Days Gone:

IGN:

"در نهایت، می‌خواهم بگویم که Days Gone بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. واقعا از چند ساعتی که در آن گذراندم لذت بردم و منتظر کاوش بیشتر در جهان خطرناک و ترسناک آن هستم. با این وجود که Days Gone هیچ چیز انقلابی با خود ندارد (البته سیستم Freakerها که در دموهای قبلی دیدم تحسین برانگیز بود)، براساس چیزهایی که من دیدم، موارد درون بازی به خوبی کار شده‌اند. من دیگر این سوال بزرگ "آیا تجربه Days Gone سرگرم کننده است؟" را ندارم، چون پاسخ به آن مثبت است. در حال حاضر مسئله اصلی ما این است که "آیا Days Gone برای یک تجربه بالای 30 ساعت سرگرم کننده خواهد بود؟" پاسخ من به این سوال این است که… امیدوارم."

GameInformer:

"ما سال گذشته به استودیوی Sony Bend رفتیم تا Days Gone را برای مجله ماه ژوئن خودمان بررسی کنیم. آن زمان، بازی به مدت پنج سال در دست ساخت بود و تیم سازنده چیزهای زیادی برای نشان دادن داشت. حالا حدود یک سال بعد، من توانستم بخش ابتدایی Days Gone را تجربه و سپس در جهان‌باز آن به مدت 4 ساعت بازی کنم اما مطمئن نبودم که چه انتظاری باید از شروع آن داشته باشم. در هر صورت، قبلا یک بار آن را انجام داده بودم. در آخر، چیزی که من بازی کردم کاملا سوپرایز کننده شد. قسمت‌های کاملا جدیدی وجود داشت، بخش‌های دیگر بهبود یافته‌اند و روایت کلی آن به‌طور قابل توجه بهتر شده است."

GamesRadar:

"معمولا باید بین مکانیک‌های عالی جهان‌باز، داستان رضایت‌بخش یا مبارزاتی خوب انتخاب کنید اما به‌نظر می‌رسد Sony Bend قصد دارد هر سه این موارد را ارائه دهد. باید نسخه نهایی را تجربه کنم تا ببینم آیا دوست داشتن این پسر بد (Deacon) ارزشش را خواهد داشت یا خیر، اما Days Gone تاکنون نکات دوست داشتنی زیادی داشته و هرکسی که خواهان یک تجربه آخرالزمانی عاطفی است و منتظر The Last of Us: Part II بوده، حتما باید Days Gone را زیر نظر بگیرد."

Polygon:

"در طول تجربه بازی، جذب آن شدم و آن را تحسین می‌کنم. تاحدودی فراموش کردم که به این رویداد رسانه‌ای آمده بودم تا با تجربه Days Gone از آن ناامید شوم. Days Gone عنوانی است که باید آن را زیر نظر گرفت. فکرش را نمی‌کردم که این را بگویم، اما حالا منتظرش هستم. من پیش از این فکر می‌کردم که Days Gone بازی بدی است ولی حالا معقتدم بسیار فراتر از تصورات من بود."

در انتها دیدگاه شما در مورد نقدهای اولیه بازی Days Gone چیست؟ از نظر شما عملکرد این بازی چطور خواهد بود و آیا می‌تواند به یکی از بهترین بازی‌های آخرالزمانی نسل هشتم تبدیل شود و یا در دام تکراری بودن اکثریت بازی‌های این سبک دچار می‌شود؟