Menu

نقد و بررسی بازی Devil May Cry V

کپکام با معرفی Devil May Cry V آرزوی دیرینه بسیاری از گیمرها را به حقیقت تبدیل کرد؛ آیا Devil May Cry V می‌تواند شکوه گذشته این فرانچایز را بازگرداند و یا تجربه‌ی متزلزل نسخه چهارم را تکرار می‌کند؟ با پردیس‌گیم همراه باشید تا به نقد مهم‌ترین پروژه کپکام در سال 2019 بپردازیم.

نقد و بررسی بازی Devil May Cry V

"به قلم متین نصیری"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

بازی DMC V با آشوبی در شهر آغاز می‌شود؛ یک تهدید بزرگ دیگر که زندگی بشر را مختل کرده و طبق معمول، "دانته" (Dante) و دوستانش در ساعات کاریِ شکار شیاطین به سر می‌برند! در همین حین، "نیرو" (Nero) و شخصیت جدید دیگری به نام V نیز وارد صحنه می‌شوند اما همانطور که انتظار می‌رود، قرار نیست دشمن اصلی داستان را در قسمت ابتدایی بازی (Prologue) شکست دهیم! ماهیت اصلی داستان DMC V ، مبارزه و شکست شیطان قدرتمندی به نام Urizen است اما هویت این شیطان و اتفاقات پرپیچ و خمی که در روند روایت داستان رخ می‌دهند، داستان DMC V را به تجربه‌ای بسیار جذاب‌تر و گیراتر از آنچه که انتظار می‌رود، تبدیل می‌کنند.

داستان DMC V دارای ایده‌های جالبی است و سورپرایزهای بزرگی هم در انتظارتان هستند. اما فارغ از داستان کلی، چیزی که تجربه‌ی این بازی را درگیرکننده‌تر کرده، نحوه‌ی روایت داستان بازی است. مراحل بازی به ترتیب موقعیت زمان و مکانی در کنار یکدیگر قرار نگرفته اند، بلکه چیدمان بازی بسیار هوشمندانه‌تر انجام شده است. بدین صورت که به جای اینکه رویدادهای داستان به صورت پله پله با یک شیب ثابت اتفاق بیفتند، ما شاهد یک روند پر فراز و نشیب هستیم که بازیکنان را به صورت ناگهانی به نقاط اوج داستان می‌برد و جالب‌تر از آن، در نمایش کامل این لحظه‌ها هم هیچ عجله‌ای ندارد! به طوری که گاهی اوقات، بازیکن در شرایط حساس و نفسگیر داستانی رها می‌شود و سپس برای تماشای ادامه‌ی نقطه‌ی اوج مورد نظر، باید چند ساعت دیگر را به تجربه‌ی بازی سپری کند.

به عنوان مثال، در یکی از مراحل شما شخصیت نیرو را به سمت یکی از نقاط اوج داستان پیش می‌برید و دقیقا در لحظه‌ی حساس ماجرا و رویارویی با یکی از دشمنان اصلی بازی، مرحله به اتمام می‌رسد و در مرحله‌ی بعد، وضعیت دانته در یک زمان و مکان دیگر به تصویر کشیده می‌شود! خب در این لحظه که شما سخت مشتاق تماشای ادامه‌ی جریان هستید، از بازی خارج‌ نمی‌شوید و یک مرحله‌ی دیگر را هم به اتمام می‌رسانید. به لطف این چیدمان، بازی جذابیت خود در روایت داستان را حفظ می‌کند؛ به گونه‌ای که تنها احساس خستگی در عضلات بدن می‌تواند باعث شود که کنترلر را کنار گذاشته و تجربه‌ی ادامه‌ی داستان را به روز دیگری بسپارید!

خوشبختانه این نوع چیدمان کاملا حرفه‌ای و هوشمندانه انجام شده و هیچ لطمه‌ای به روند روایت داستان و رویداد اتفاقات وارد نمی‌کند؛ چرا که ترتیب مراحل باز هم به نوعی به یکدیگر مرتبط هستند و همانطور که توضیح دادیم، چیدمان آن تنها بازی را حساس‌تر و مهیج‌تر کرده است.

درحالی که دو کرکتر Lady و Trish حضور کمرنگی در DMC V دارند، این بار با شخصیت جدیدی به نام Nico با یک شوخ طبعی و لحن بیان طعنه آمیز به خصوصی رو به رو هستیم که کاملا مناسب داستان پردازی "DMCگونه" است! نیکو دوست و همکار نیرو است و در اکثر مواقع، شخصی‌سازی و آپگرید قدرت‌های نیرو توسط او انجام می‌گیرد. گاهی اوقات در طی یک مرحله، بعد از گذر از میدان‌های مبارزه‌ی خونین و سلاخی صدها شیطان، نیکو با ون خود به طرز جالبی وارد صحنه می‌شود و با آپگریدهای جدید و صد البته، لحن بیان خود، فضا و جوّ حاکم را دلچسب‌تر می‌کند!

شخصیت پردازی دانته و نیرو نیز مثل همیشه جالب است. نیرو جنگجوی جوانی است که مدام برای کسب موفقیت و اثبات توانایی‌های خود تلاش می‌کند درحالی که دانته در اکثر مواقع، او را بخاطر کم تجربگی و خامی‌اش پس می‌زند و ترجیح می‌دهد که به تنهایی به سراغ سلاخی شیاطین برود! این تنش‌ها در کات‌سین‌ها و دیالوگ‌ها به وضوح قابل مشاهده است؛ هرچند که در نهایت حس وفاداری بین دانته و نیرو هرگز کمرنگ نمی‌شود. صحبت از دیالوگ ها شد؛ دیالوگ‌های بین طعنه‌آمیز شخصیت‌های اصلی و باس‌ها قبل از شروع مبارزه، فوق العاده هستند!

یکی از ویژگی‌های جدید DMC V که از قضا به یکی از بزرگ ترین نقاط قوت بازی تبدیل شده، شخصیت V است! این شخصیت مرموز که تاثیر به خصوصی در داستان و روایت آن دارد، تنوع و هیجان شگفت‌انگیزی هم به گیم‌پلی بخشیده است. سیستم مبارزات V کاملا خلاقانه و پرهیجان است و می‌توان او را حتی از دانته و نیرو که از شخصیت‌های قدیمی این سری هستند نیز بیشتر دوست داشت! درواقع V حضور مستقیمی در مبارزات ندارد، بلکه همراهان خود که Shadow (با ظاهری مشابه به پلنگ) و Griffon (با ظاهری مشابه به عقاب) و Nightmare هستند را به سراغ تکه تکه کردن شیاطین می‌فرستد! اما نکته‌ی جالب این است که عدم دخالت مستقیم V در مبارزات، باعث نشده که چالش بازی از بین برود و همچنان شاهد مبارزات درگیرکننده و نفس‌گیری هستیم.

استایل مبارزه‌ی کلی دانته و نیرو مشابه به گذشته است، ولی با این حال خالی از تغییر نیست. شخصیت نیرو این بار از Devil’s Breaker استفاده می‌کند که به لطف قابلیت تغییر و جایگزینی این "دست‌ها" ، ما شاهد تنوع جالبی در مبارزات هستیم. از طرف دیگر، دانته هم مثل همیشه دارای چهار استایل مبارزه‌ی Swordmaster و Gunslinger و Trickster و Royalguard است اما وجود تعداد قابل توجهی از اسلحه‌های سرد و تفنگ‌های مختلف باعث شده که در حین بازی کردن با دانته نه تنها احساس تکراری شدن به شما دست ندهد، بلکه برای تجربه‌ی کامل و کسب لذت ناشی از تکه تکه کردن شیاطین با تک تک اسلحه‌های موجود، مجبور شوید که حداقل یک بار دیگر بازی را به اتمام برسانید!

همانند اکثر بازی‌های دیگر کپکام، به پایان رسیدن کمپین بازی لزوما به معنای "تمام شدن محتوا" نیست! بعد از اینکه یک بار بازی را تمام کنید، درجه سختی جدیدی باز می‌شود و ویژگی‌های بیشتری به بازی اضافه خواهند شد. در دور دوم می‌توانید قدرت‌های قفل شده‌ای که در دور اول نتوانستید بازشان کنید را بدست آورید و وارد اعماق جدیدی از گیم‌پلی لذت‌بخش و مهیج این بازی شوید! بازی همانند نسخه‌های پیشین درجه‌سختی‌های نسبتا زیادی دارد و هیچ کدام از آن‌ها خالی از ویژگی‌های جدید نیستند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتما حتما بازی را بیشتر از یک بار تمام کنید.

سری Devil May Cry همیشه تجربه‌ی شیک و باکلاسی بوده و به بازیکنانی که در مبارزاتشان "استایل" را رعایت کنند و از کمبوهای مختلفی استفاده کنند، امتیازهای بیشتری جایزه می‌دهد. این سیستم مبارزه و رنک استایل‌ها همیشه موجب افزایش هیجان و ترشح آدرنالین در بدن شده‌اند! اما به جز آن، عامل دیگری هم نقش به خصوصی در این پروسه داشته و آن هم چیزی نیست جز موسیقی‌های خشن هیجان انگیز! سازندگان در انتخاب موسیقی‌های مختص میدان‌های مبارزه، بسیار خوش‌سلیقه عمل کرده‌اند و نتیجه‌ی نهایی به محصولی تبدیل شده که حس القا شده از مبارزات "استایلیش" در حین پخش شدن موسیقی‌های جذاب، به طرز وصف ناپذیری فوق‌العاده است!

و اما صحبت از "استایل" شد؛ بهتر است گریزی بزنیم به مواردی که بیشتر بازیکنان تمام وقت یا طرفداران دوآتشه این سری رعایت می‌کنند. حرکات و ویژگی‌هایی که باعث می‌شود نه تنها "استایلیش"تر بازی کنید، بلکه لذت خودتان هم از بازی دوچندان شود. احتمالا برخی از شما با اصطلاحاتی چون Jump Canceling، Inertia یا فریم‌‌های حرکات آشنا هستید. کسی که قصد داشته باشد DMC را به نحو احسن بازی کند، در اکثر مواقع سعی می‌کند حرکات یاد شده را انجام دهد. اما این‌ها دقیقا چه هستند؟ سعی می‌کنم که تک تک موارد یاد شده را به طرز گویا و صریح برایتان توضیح دهم. در ابتدا Jump Canceling را داریم، ابتدایی‌ترین قدم برای حرفه‌ای شدن در DMC. برای انجام "جامپ کنسل" که از الان به بعد به آن JC می‌گوییم، می‌بایستی در قدم اول ضربه‌ای به دشمن وارد کنید. بعنوان مثال، Nero را در نظر داشته باشید. حال تصور کنید که دشمن خود را به اسمان فرستاده‌اید و می‌خواهید با ضربه محکم شمشیرتان او را به زمین بکوبانید. به عبارتی، می‌خواهید یک "Helm Breaker" انجام دهید. برای JCکردن، باید دقیقا در لحظه‌ای که ضربه وارد می‌شود، دکمه پرش را فشار دهید و متوجه خواهید شد که فارغ از وارد شدن ضربه‌ شما، کماکان در هوا مانده‌اید و می‌توانید حرکات بیشتری را انجام دهید. دقیقا چه رخ داد؟! اگر یادتان باشد، قابلیتی موسوم به Enemy Step وجود دارد که با آن می‌توانید از روی دشمنان خود پرش کنید. اینجا هم شما دقیقا همین کار را کرده‌اید اما برای منظوری دیگر. این نمونه‌ای از چند روش مرسوم برای JC کردن بود. در نسخه حاضر، JCکردن روان‌تر و ساده‌تر از گذشته شده زیرا به لطف موتور گرافیکی جدید، هیت‌باکس ضربات شما بزرگ‌تر و بدین واسطه، وصل کردن کمبو‌ها راحت‌تر شده است.

مسئله دوم Inertia است؛ که احتمالا محبوب‌ترین ویژگی برای بازیکنان حرفه‌ای این مجموعه به خصوص در نسخه چهارم باشد. به زبان ساده، با انجام یک سری حرکات یا پرش‌ با جهت، شما می‌توانید در حین ضربه زدن به خود جهت داده و حرکت کنید. این باعث می‌شود هم Style Meter شما حفظ شود و هم مومنتوم شما. حتی با این کار می‌توانستیم حرکتی به نام Flying Guard را بسازیم که طی آن، دانته با استفاده از Royal guard خود می‌توانست روی هوا معلق بماند! بگذریم، در نسخه 5، Inertia کاهش یافته است. این عموما بخاطر همان RE Engine محبوب Capcom بوده و دیگر آن Glitchها و مشکلات موتور MT Framework در این عنوان یافت نمی‌شود. آیا عموما نبود Inertia مثل گذشته چیز بدی است؟ نه واقعا؛ در نبود Inertia، روش‌ها و مکانیزم‌های جدیدتری معرفی شده که با کمک آن‌ها شما همچنان می‌توانید به راحتی عملکرد Inertia را داشته باشید.

مورد آخر هم، که بیشتر به شخصیت Nero مربوط می‌شود، فریم انیمیشن‌هاست. از آنجایی که بازی تمرکز ویژه‌ای روی شخصیت Nero دارد، لازم است که به این مورد هم اشاره شود. می‌دانستید راز گیم‌پلی این شخصیت تماما روی آن موتور آتش افکن شمشیرش نهفته؟ بله، منظورم همان عمل Exceed کردن است؛ حرکات دیدنی و خفن آتشین. اما حقیقتا شارژ کردن شمشیر حین مبارزه کار خسته‌ کننده‌ای است مگر نه؟ راستش، نه، اصلا. اگر با Red Queen آشنا باشید، می‌دانید قابلیتی با نام EX-Act دارد. این عمل به شما اجازه می‌دهد که بعد از هر ضربه موفق، یک Slot از 3 فضای Exceed را پر کنید و این گونه دائما ضربات آتشین و رنگین به دشمنان وارد کنید. اما یک شرط دارد؛ بازیکن باید دقیقا در صدم ثانیه‌ای که ضربه زده می‌شود، دکمه Exceed را فشار دهد. سخت بنظر می‌آید اما با تمرین ساده می‌شود. در نسخه 5، به لطف موتور جدید و پیشرفته سازندگان، فریم ضربات شما آنقدر روان و بهینه شده که به راحتی می‌توانید پیش‌بینی کنید چه زمان لازم است Exceed را فشار دهید و این یعنی گیم‌پلی استایلیش‌تر. متشکریم از Capcom بابت این لطف بزرگ، Exceedکردن در حالت Turbo نسخه چهارم واقعا کمی عذاب‌آور بود!

یکی دیگر از نقاط قوت Devil May Cry V لول‌دیزاین بازی است. نحوه‌ی چینش دشمنان، مسیر‌های ترسیم شده، و وجود قسمت‌های مخفی به خوبی پیاده سازی شده ‌است. محیط‌های بازی زیبا هستند و تنوع به خصوصی در آن‌ها وجود دارد؛ از خیابان‌های نابود شده‌ی شهر گرفته تا اعماق لایه‌های جهنم‌گونه‌ای که مملوء از خونین‌ترین شیاطین هستند! زیبایی محیط‌ها زمانی باارزش‌تر و دوست داشتنی‌تر می‌شود که سازندگان قابلیت "فوتومد" (PhotoMode) را هم برای اولین بار در بازی قرار می‌دهند! با وجود این محیط‌های زیبا در رنگ‌های متفاوت و طراحی قوی انیمیشن‌ها، تصاویر فوق العاده‌ای را می‌توانید به ثبت برسانید. هرچند که آپشن‌های فوتومد در DMC V بسیار محدود هستند و در مقایسه با سایر بازی‌ها شاید ناامیدتان کند اما در هر صورت، وجود آن بهتر از هیچی است!

همانند نسخه‌های پیشین، مراحل مخفی نیز در بازی وجود دارند و چالش‌های جالب و جذابی را برایتان تدارک دیده اند؛ هرچند که پیدا کردن خود مراحل مخفی هم خودش چالش جالبی به شمار می‌رود! نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که سازندگان هیچ خساستی در طراحی دشمنان و باس‌فایت‌ها به خرج نداده‌اند؛ به طوری که برخلاف DMC4 که شدیدا از تکراری بودن محتوا رنج می‌برد، در DMC V ما شاهد تعداد قابل توجهی از دشمنان و باس‌های خونین که هر کدام استایل مبارزه‌ی متفاوت و طراحی‌های خلاقانه‌ای دارند، هستیم.

کات‌سین‌های بازی هم بسیار باکیفیت ساخته شده اند و کاملا روح انیمیشن‌های شرقی را می‌توان در آن‌ها دید. تماشای چهره‌های پرجزئیات و واقع‌گرایانه‌ی شخصیت‌های دوست داشتنی سری DMC از جمله دانته و نیرو با استفاده از قدرتی که نسل هشتم در اختیار سازندگان قرار داده، بسیار چشمگیر و خیره‌کننده است! همانند نسخه‌های پیشین، این کات‌سین‌ها را بعدها از طریق منوی اصلی نیز می‌توانید مجددا مشاهده کنید.

به لطف استفاده از موتور RE Engine ، در DMC V ما شاهد گرافیک خارق‌العاده و صحنه‌های بصری چشمگیری هستیم. انیمیشن‌ها و چهره‌پردازی‌ها زیبا هستند و محیط‌ها از جزئیات ریز و درشت پر شده‌اند. به طور کلی، ایراد به خصوصی نمی‌توان به گرافیک DMC V وارد کرد و تماشای پالتوی قرمزرنگ دانته برروی کنسول‌های نسل هشتمی بسیار دیدنی است! چیزی که ارزش گرافیک خوب این بازی را دوچندان می‌کند، اجرای روان و بهینه‌سازی خوب آن است. حداقل برروی کنسول Xbox One X که ما نقد این بازی انجام شده، در شلوغ ترین صحنه ها هم بازی به روان ترین شکل ممکن با رزولوشن 4K و برروی 60 فریم بر ثانیه اجرا شد. بدون افت فریم.

بازبینی تصویری

شهر ویران شده…

به لطف وجود فوتومد، تصاویر زیبایی را می‌توان به ثبت رساند

نیرو با بال‌های آسمانی!

باس‌های غول پیکری در انتظار بازیکنان هستند!

محیط‌های بازی طراحی پرجزئیات و زیبایی دارند

شخصیت V در کنار همراهانش

!!!Smoking S… Style

باس‌فایت‌های بازی نفسگیر هستند!

موتور دانته، یک ویژگی جدید جذاب و یک سلاح خونین!

شیاطین! که طراحی بسیار خوبی درخور نام خود دارند

در بعضی از صحنه‌ها، بازی با نمایش یک برنامه‌ی شاد و موزیکال، فضای بازی را تغییر می‌دهد!

شکارچیان شیاطین در یک نگاه!

نکات مثبت:

شخصیت V و تاثیرگذاری آن در داستان و گیم‌پلی

ورجیل!

داستان درگیرکننده و روایت داستانی قوی

گرافیک و صحنه‌های بصری فوق‌العاده

تنوع مناسب در روند گیم‌پلی و سیستم مبارزات

موسیقی‌های هیجان انگیز و جذاب

ارزش تکرار مجدد بالا

سخن پایانی :

بازی Devil May Cry V یک تجربه‌ی لذت‌بخش و به یاد ماندنی است که در حین وفاداری به ریشه‌های خود، با توجه به استانداردهای جدید بروز شده و نه تنها می‌تواند طرفداران قدیمی و دیرینه‌ی خود را راضی نگه دارد، بلکه درها را برای جذب مخاطب‌های جدید کاملا باز می‌گذارد. در DMC V بیش از پانزده ساعت سرگرمی هیجان‌انگیز و جذاب همراه با داستانی درگیرکننده با شخصیت‌های دوست داشتنی در انتظارتان می‌باشد که البته با وجود ارزش تجربه‌ی مجدد بالا، این زمان می‌تواند بسیار بیشتر هم باشد! شاید DMC V موفق به گسترش مرزهای دنیای بازی و ژانر خود نشده باشد، اما قطعا یکی از بزرگترین و بهترین بازی‌های Hack & Slash نسل هشتم محسوب می‌شود و در تجربه آن هرگز درنگ نکنید!

Verdict

Devil May Cry V is an enjoyable and memorable experience that is loyal to its roots while being modernized by the new standards. The result is a game which not only satisfy its old fans but also leave the doors open for attracting new players. This game contains 15 hours of exciting gameplay with a great engaging story and memorable characers. However, due to the great replayability value, you can even spent more time having fun with slaughtering demons! So we strongly recommend that you do not hesitate in buying DMC V which one of the best and biggest Hack and Slash game of the generation.

Score: 9.5 – Xbox One X Version