Menu

چگونه Salt and Sanctuary جهنم “دارک سولز” را در دنیای دو بعدی خلق می‌کند؟

چگونه Salt and Sanctuary جهنم "دارک سولز" را در دنیای دو بعدی خلق می‌کند؟

"مقاله‌ای در وصف Salt and Sanctuary به مناسبت عرضه برروی Xbox One"

بازی‌های "هیدتاکا میازاکی" (Hidetaka Miyazaki) همیشه چالش انگیز بوده‌اند؛ همانا هرگاه صحبت از چالش و سختی در بازی‌های ویدیویی می‌شود، نام Dark Souls به ذهن بازیکنان می‌آید! شهرت این سری نهایتا به سایر توسعه دهندگان نیز سرایت کرد و امروز تاثیری که سری "سولز" برروی صنعت بازی‌های ویدیویی گذاشته، به وضوح قابل مشاهده است؛ به گونه‌ای که در طول سال‌های اخیر، ما شاهد بازی‌های متعددی در فرم مشابه به سری Dark Souls بوده‌ایم. از عناوین بزرگ و پرهزینه‌ای مثل Nioh گرفته تا عناوین مستقل و کوچک‌تری نظیر Sinner: Sacrifice for Redemption و یا عنوان Salt and Sanctuary.

استفاده از فرمول سولز برروی کاغذ عالی است! بهرحال چه کسی دوست ندارد بازی‌های بیشتری با گیم‌پلی مشابه به آثار میازاکی را تجربه کند؟! اما چند نکته وجود دارد که بسیاری از سازندگان در حین الهام گیری از عناوین "نقش آفرینی" شرکت FromSoftware فراموش می‌کنند و نتیجه‌ی نهایی به محصولی تبدیل می‌شود که بسیاری از علاقه‌مندان به سری سولز، حتی حاضر به تحملش هم نیستند!

بازی‌های سولز سخت هستند اما سختی آن‌ها منطقی و عادلانه است و بازیکنان با افزایش دقت و کاستن اشتباهات خود، می‌توانند در آن‌ها رستگار شوند! خیلی از سازندگان با بی توجهی به این نکته، بازی‌های طاقت فرسا و سختی می‌سازند که برای طرفداران اصلا قابل قبول نیست. یا مثلا برخی دیگر از سازندگان، از خط میان "الهام گرفتن" و "کپی کردن" عبور می‌کنند و محصولی که یک کپی برداری ساده‌ی فاقد هرگونه هویت است را تحویل می‌دهند که از این هم استقبال نمی‌شود. در همین میان، عنوان Salt and Sanctuary از معدود عناوینی است که به تمام این نکات توجه می‌کند و در نهایت یک اثر لذت بخش، چالش برانگیز، و با هویت را ارائه می‌دهد!

عنوان Salt and Sanctuary هویت خود را حفظ می‌کند

بازی Salt and Sanctuary به روشنی از آثار سولز الهام می‌گیرد و ترسی هم از اعتراف به آن ندارد. اما در عین حال توانسته هویت خودش را هم حفظ کند. بازی Salt and Sanctuary دارای هیچ گونه کپی برداری خالی از منطقی نیست. بلکه تمام عناصر Dark Souls با برنامه ریزی مناسب، در جهان دوبعدی "بازسازی" شده‌اند. اما چگونه؟

بازی‌های میازاکی جهان زیبایی دارند. در دارک سولز قلعه‌هایی وجود دارند که از دور یک نمای پر زرق و برق و چشمگیر با معماری ساده‌ای را به نمایش می‌گذارند اما زمانی که وارد آن‌ها می‌شوید، با یک معماری پیچیده رو به رو هستید که گاهی اوقات به راحتی راهتان را گم می‌کنید! خب حال تصور کنید که بخواهیم چنین چیزی با حس و حال مشابه را در دنیای دو بعدی پیاده سازی کنیم. مشخصا یک کپی برداری ساده پاسخگوی نیاز بازیکنان نیست. باید معماری مشابه را با توجه به قوانین دنیای دوبعدی تعریف کنیم.

عنوان Salt and Sanctuary برای تحقق این هدف، از المان‌های پلتفرمر و پرش برروی سکوها استفاده می‌کند. محیط‌ها پیچیده هستند و شما به راحتی نمی‌توانید نقشه‌ی دقیقی از یک قلعه را در ذهنتان ترسیم کنید. قبل از اینکه چندین بار این محیط‌ها را طی نکنید، مطمئنا راهتان را هم گم می‌کنید. چرا که محیط‌ها با یک چینش غیر قابل پیش بینی، به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین آن محیط‌های مخفی و پراسراری که در سری دارک سولز، پشت معماری پیچیده پنهان شده بودند، در Salt and Sanctuary هم پشت دیوارها و زیر پرتگاه‌ها از چشم‌ها نهان هستند!

علاوه بر این، بعضی از قسمت‌های دنیای Salt and Sanctuary در ابتدا غیر قابل دسترس هستند و شما بعدها با بدست آوردن توانایی‌های جدید و خاص می‌توانید وارد آن‌ها شوید. بدین صورت، بازی ارزش تجدید دیدار با محیط‌های قبلی و کاوش مجدد در آن‌ها را دوچندان می‌کند.

در Salt and Sanctuary همیشه چیزی برای از دست دادن دارید!

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های آثار میازاکی، مجازات کردن بازیکنان بخاطر اشتباهاتشان است. در بازی Dark Souls شما اگر قوی‌ترین زره و قوی‌ترین شمشیر را هم داشته باشید، ممکن است بخاطر ارتکاب اشتباهات احمقانه، توسط ضعیف‌ترین دشمنان بازی هم کشته شوید! و بازی شما را بخاطر اشتباهاتی که کردید، مجازاتتان می‌کند؛ به این صورت که شما تمام سول‌هایی (Souls) که جمع آوری کرده بودید را از دست می‌دهید. اما از آنجایی که بازی عادل است، یک شانس دیگر هم به شما می‌دهد. بهرحال یک بار خطا، قابل بخشش است، اینطور نیست؟ بنابراین شما یک بار فرصت دارید به محل مرگ خود بازگردید و سول‌های از دست رفته را بازیابی کنید. نتیجه نهایی این است که در فرمول سولز (بر خلاف بازی های دیگر) شما از مرگ واهمه دارید و یک اضطراب همیشگی در شما وجود خواهد داشت. اما در این فرمول، زمان‌هایی فرا می‌رسد که شما تمام سول‌هایتان را از دست داده‌اید و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارید. در این مواقع، دیگر خبری از آن اضطراب درونی در شما نیست و این امر باعث می‌شود که با خیال راحت، هر چقدر که دلتان می‌خواهد اشتباه کنید و بدون مجازات به بازی ادامه دهید!

اما عنوان Salt and Sanctuary با افزودن یک واحد پولی دیگر، آن اضطراب همیشگی را برای مدتی بیشتر حفظ می‌کند. در این بازی، دو واحد پولی وجود دارند : "سالت" (Salt) (به معنای نمک) و سکه (Coin). سالت همانند سول است و برای "لول‌آپ" (Level Up) به کار می‌روند. سکه‌ها هم برای خرید و فروش آیتم‌ها، زره‌ها، اسلحه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما هر باری که بمیرید، کل سالت‌هایتان در محل مرگتان باقی می‌مانند. (البته در این بازی، همانند Bloodborne سالت‌هایتان به بدن یکی از دشمنان اون منطقه منتقل می‌شوند.) اما این تمام ماجرا نیست! شما هر باری که کشته می‌شوید، علاوه بر سالت‌ها، مقداری از سکه‌هایتان را هم برای اهیا شدن جانتان از دست می‌دهید؛ سکه‌هایی که دیگر باز نمی‌گردند و بدست آوردن سکه‌های جدید هم چندان راحت نیست! در نتیجه، در Salt and Sanctuary مجازات مرگ تا حدودی ماندگارتر است. مگر زمانی که شما حتی سکه‌ای هم برایتان نمانده باشد! خب در آن زمان واقعا چیزی برای از دست دادن ندارید اما اینکه تمام سکه‌هایتان را از دست بدید هم مجازات بزرگی است؛ چرا که سالت‌ها را می‌توانید با سکه بخرید اما سکه‌ها را به هیچ صورتی نمی‌توانید "بخرید"!

جهنم دارک سولز در دنیای دوبعدی، با لذت و حس رضایت مشابه!

عنوان Salt and Sanctuary سخت است؛ اما اگر هوشمندانه بازی کنید، شاید بتوانید از این جهنم جان سالم به در ببرید! دشمنان و باس‌ها هر کدام نقاط قوت و ضعف مخصوص به خودشان را دارند. محیط‌ها و تله‌هایی که در آن‌ها کار گذاشته شده‌اند هم به شما رحم نمی‌کنند. بنابراین شما هر لحظه باید مراقب باشید که مبادا پایتان را برروی یکی از تله‌ها بگذارید و یا در مبارزه با دشمن‌ها خطا کنید. باید الگوی مبارزه‌ی باس‌فایت ها را یاد بگیرید، حملات باس‌ها را دفع کنید و از نقاط ضعف آن‌ها استفاده کنید. اگر بخواهم صادق باشم، باید بگم که در این بازی، لحظات زجرآوری انتظارتان را می‌کشد! اما اگر به دنبال حس رضایت و شوقی که در آثار میازاکی وجود دارند و اکثر سایر بازی‌های ویدیویی از نعمت آن بی‌بهره‌اند، هستید، باس‌فایت‌های Salt and Sanctuary پاسخگوی نیازتان خواهند بود!

هشدار! غرور و تکبرتان را کنار بگذارید. مهم نیست که چقدر در Dark Souls و Bloodborne قدر و توانا بوده‌اید! مهم نیست باس‌های آثار میازاکی را چند بار سلاخی کرده‌اید! چون در هر صورت، بازی Salt and Sanctuary اشکتان را درمی‌آورد! همانطور که گفتیم، این بازی هویت منحصر به فرد خودش را دارد و شما با چالش‌های جدیدی از دنیای دوبعدی سر کار دارید.

بازی Salt and Sanctuary از لحاظ طراحی نیز همانند عناوین سولز، یک اثر هنری به شمار می‌رود. محیط‌های بازی، چه در قسمت‌های زیبا و صلح‌آمیز و چه در غارهای تاریک و خونین، استادانه به تصویر کشیده شده اند. در ادامه، موسیقی‌های زیبای پس‌زمینه که با طراحی هنرمندانه تلفیق شده‌اند، یک شاهکار به یادماندنی را برجای می‌گذارند.