Menu

راهنمای خرید مانیتور برای بازی

استفاده از یک نمایشگر یا مانیتور مناسب برای بازی کردن، قطعا یکی از مهم‌ترین ارکان بازی کردن است. با پردیس‌گیم همراه باشید تا به مرور بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار بپردازیم.

آخرین بروزرسانی: 14 بهمن 1397

شاید بتوان قدرت پردازش بیشتر را پررنگ ترین بخش تبلیغاتی محصولات سخت افزاری فعلی اعم از کنسول، تلفن­های هوشمند و PCها دانست. اما تنها تهیه این محصولات قدرتمند به منظور دست یابی به فریم ریت بالا کافی نیست. بخش بزرگی از تجربه شما از بازی­ها از طریق نمایشگر است. اگر سری به بازار نمایشگرها بزنید متوجه خواهید شد نمایشگرها دارای پارامترهای زیادی هستند. انتخاب یک نمایشگر مناسب به طور مستقیم به نیاز کاربر ارتباط دارد و این نیاز است که مقدار هر پارامتر را مشخص می­سازد. اگر این پارامترها متناسب با نیاز شما انتخاب نشوند علی رغم وجود یک سیستم بسیار قدرتمند باز هم یک تجربه نامناسب و یا ناقص را برای شما به­وجود خواهد آورد. در این مقاله قصد داریم در ابتدا توضیحاتی مختصر درباره این پارامترها بدهیم و سپس چند مانیتور مناسب انجام بازی­ها را در بودجه بندی­های مختلف به شما عزیزان معرفی کنیم. یک نکته بسیار مهم را نیز باید ذکر کنیم و آن هم این است که این پیشنهادات تنها گزینه­های مناسب بازار نیستند، برای یک انتخاب مناسب کافی است که مانیتوری که دارای مشخصات متناسب با نیاز شما است را انتخاب کنید. پیشنهادات ما پس از انتخاب پارامترهای متناسب گیمینگ برندهای معتبر بازار هستند. و اما توضیحات مربوط به پارامترهای مهم:

زمان تاخیر: این پارامتر میزان سرعت عملکرد مانیتور را برای تغییر رنگ پیکسل ها بیان می کند که واحد آن بر حسب میلی ثانیه است. به طور معمول هر چه میزان تأخیر بالاتر باشد زمان تغییر رنگ در پیکسل بالاتر خواهد بود و نتیجه آن در تصاویری که متحرکی سرعت زیاد دارند (مانند بازی های ریسینگ) باعث ایجاد کشیدگی که چیزی مشابه موشن بلور داخل بازی­ها است می شود. برای انتخاب مانیتور گیمینگ بهترین حالت زمان تاخیر 1 میلی ثانیه است و این مقدار تا 5 میلی ثانیه مشکلی ایجاد نمی کند ولی مانیتور­های با زمان تاخیر بیش از 5 میلی ثانیه برای انجام بازی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

پنل و زاویه دید: ما این 2 پارامتر را به صورت مشترک معرفی می کنیم زیرا وابسته به یکدیگر هستند. به طور کلی پنل­های موجود در بازار به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:

پنل­های TN: این پنل­های زاویه دید محدود و دارای روشنایی زیادی هستند. در مقابل این پنل­ها دارای زمان پاسخ دهی پایین و قیمتی ارزان، هستند. این پنل­ها به طور معمول گزینه بسیار خوبی برای انجام بازی است ولی به دلیل روشنایی زیاد و طیف رنگ کمتر به هیچ وجه برای کار های گرافیکی حرفه­ای مناسب نیستند.

پنل­های IPS: این پنل­ها دقیقا نقطه مقال پنل­های TN هستند. روشنایی مناسب و ایجاد طیف رنگی فوق العاده باعث می شود رنگ­های زنده تری ایجاد کند. از طرفی زاویه دید در این پنل­ها بسیار بیشتر است، اما زمان پاسخ گویی بالا و قیمت زیاد آن­ها باعث شده تا مانیتور­های دارای این پنل را خیلی در دسته مانیتور­های گیمینگ نبینیم هر چند با پیشرفت تکنولوژی وضع زمان پاسخ دهی این پنل­ها نیز بهتر می­شود و احتمالا با گذشت زمان این پنل­ها جایگزین پنل­های TN خوهند شد. به طور معمول این پنل های برای کسانی که کار های گرافیکی حرفه انجام میدهند پیشنهاد می شود.

پنل­های VA: این پنل­ها دارای روشنایی مناسبی بوده و طیف رنگی مناسبی هم دارند اما به پای پنل های IPS نمی رسند. بزرگترین ایراد وارد بر این پنل­ها زمان پاسخ دهی بالای آن­ها است ولی پیشرفت این پنل­ها در یکی دو سال گذشته باعث شده تا زمان پاسخ دهی بهتری از این پنل­ها را شاهد باشیم و حتی زمان پاسخ دهی 1 میلی ثانیه نیز برای برخی از مانیتورهای با پنل VA اعلام شده! در حال حاضر این پنل را می­توان یک پنل بینابین پنل TN و IPS دانست که برخی از ویژگی­های هر سمت را داراست. در صورتی که مانیتور مد نظر شما دارای این پنل است حتما دقت کنید تا زمان پاسخ دهی آن نهایتا 5 میلی ثانیه باشد؛ در این صورت می­توان از این مانیتورها به طور مشترک برای بازی و کارهای گرافیکی بهره برد.

پنل های PLS: این پنل­ها که خیلی وقت نیست به دنیای مانیتور­ها راه یافتند بین پنل­های IPS و TN قرار می گیرند. روشنایی مناسب و طیف رنگی گسترده و همچنین زاویه دید مناسب از ویژگی­های بارز این پنل­ها است. زمان پاسخ دهی در این پنل­ها از پنل­های IPS بهتر است هر چند به میزان پنل های TN نمی رسند (به طور معمول 5 میلی ثانیه) قیمت این پنل ها هم بین پنل­های IPS و TN قرار دارد. این مانیتورها به صورت مشترک برای گیمینگ و انجام کار های گرافیکی مناسب است.

نرخ بروز رسانی: مقدار این پارامتر میزان توانایی به روز رسانی تصویر یک مانیتور است و واحد آن برا ساس هرتز (Hz) بیان می شود. مانیتور های امروزی حداقل دارای نرخ بروزرسانی 60 هرتز می باشند. این میزان به طور مستقیم با نرخ فریم در ارتباط است. اگر مانیتور شما دارای نرخ بروزرسانی 60Hz است بازی به نمایش در آمده در آن نهایتا 60 فریم را میتواند پوشش دهد. به عبارتی مثلا اگر بازی شما 100 فریم هم اجرا شود شما تفاوتی بین 60 فریم و 100 فریم مشاهده نخواهید کرد. هر چند با توجه به بازی های امروزی که معمولا برای اجرای 60 فریم در این رزولشن سیستم بالایی می خواهند تفاوت چندانی ندارد که مانیتور نرخ بروزرسانی خیلی بالایی داشته باشد! اما اگر از یک سیستم بسیار قدرتمند استفاده می­کنید به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که از یک مانیتور با نرخ به روز رسانی بالا استفاده کنید.

تعداد و نوع پورت­ها: برای انتخاب مانیتور مناسب به تعداد دستگاه­های خود و همچنین به خروجی­های کارت گرافیک توجه کنید تا مانیتور مناسب انتخاب کنید. به طور معمول می توان گفت تمام دستگاه­های امروزی از پورت HDMI استفاده می کنند. اگر بیش از یک دستگاه را می­خواهید به یک مانیتور وصل کنید (برای مثال کنسول و PC) از مانیتور های دارای پورت های بیشتر استفاده کنید تا جا به جایی کابل باعث خرابی دستگاه و مانیتور نشود.

اما چند مانیتور پیشنهادی:

BenQ GL2070 با قیمت حدودی 815.000 تومان

GL2070 را می­توان یک مانیتور میان رده و با امکانات مناسب دانست. این مانیتور 20 اینچی از رزولشن 900*1600 پشتیبانی می­کند که بین HD و FHD قرار دارد و با توجه به سایز آن می­توان گفت کیفیت مناسبی دارد. نرخ به روزرسانی 60 هرتز، زمان پاسخ­دهی 5 میلی­ثانیه، تکنولوژی Eye-Care، تکنولوژی Flicker-Free، 1 درگاه ورودی VGA و یک درگاه ورودی DVI نیز از دیگر ویژگی­های این مانیتور اقتصادی است. با توجه به محدوده قیمت نمی­توان انتظار یک مانیتور حرفه­ای را داشت اما با تمام این تفاسیر این مانیتور شما را ناامید نخواهد کرد و با توجه به مشخصات یک مانیتور مناسب برای گیمرهایی که خواهان هزینه پایین هستند خواهد بود. اما اگر به دنبال یک مانیتور FHD با حداقل هزینه هستید با صرف حدود 100 هزار تومان بیشتر می­توانید مانیتور 22M38H ساخته LG را تهیه کنید.

ASUS VP228HE با قیمت حدودی 1.050.000 تومان

اگر به دنبال یک مانیتور کاملاً گیمینگ با رزولشن استاندارد FHD (1080*1920) هستید VP228HE مناسب شما است. این مانیتور که از پنل TN بهره می­برد دارای زمان پاسخ­دهی فوق­العاده 1 میلی­ثانیه و نرخ به روز رسانی 60 هرتز می­باشد. یک درگاه HDMI و یک درگاه D-Sub برای این مانیتور تعبیه شده است؛ از دیگر ویژگی­های بارز این مانیتور می­توان به قابلیت انحصاری گیمینگ که به نام GamePluse، تکنولوژی Flicker-Free و تکنولوژی کاهش اشعه آبی اشاره کرد. همچنین این مانیتور مجهز به 2 اسپیکر 1.5 واتی است که چندان جهت انجام بازی مناسب نیست ولی در مواقع خاص و ضروری می­توان بر روی آن حساب کرد. فراموش نکنید که این مانیتور دارای پنل TN است لذا زاویه دید در آن محدود است و بهترین حالت آن نیز دید به صورت مستقیم خواهد بود.

Samsung C24F390 با قیمت حدودی 1.500.000

پس از موفقیت تلویزیون­های منحنی این تکنولوژی راه خود را به ماینتورها نیز باز کردند و با توجه به این موضوع که فاصله فرد با مانیتور چندان زیاد نیست منحنی بودن صفحه نمایش ویژگی جذابی و مثبتی خواهد بود، زیرا این انحنا با توجه به کروی بودن سطح چشم ساخته شده و باعث خواهد شد تا نمای دید بهتری به کاربر ارئه کند. C24F390 جزء مقرون به صرفه ترین مانیتورهای منحنی بازار ایران است که البته تحت تأثیر افزایش قیمت­ها قرار گرفت اما با این حال هنوز هم یک گزینه مناسب است. این مانیتور 24 اینچی از پنل VA بهره می­برد و دارای رزولشن استاندارد 1080*1920 بوده؛ مقدار زمان پاسخ دهی آن نیز 4 میلی ثانیه و نرخ به روز رسانی تصویر نیز 60 هرتز می­باشد. از دیگر ویژگی­های جذاب این مانیتور می­توان به پشتیبانی از تکنولوژی کاهش نور آبی، تکنولوژی Flicker-Free، ویژگی­های انحصاری گیمینگ، تکنولوژی Free-Sync (قابل پشتیبانی توسط کارت­های گرافیکی AMD، سری 1000 و 2000 انویدیا)، یک ورودی VGA، یک ورودی HDMI و یک خروجی جک 3.5 میلی­متری اشاره کرد. به طور خلاصه C24F390 را می­توان یک مانیتور گیمینگ جذاب با قیمتی رقابتی دانست.

BenQ GL2580HM با قیمت حدودی 2.200.000 تومان

GL2580HM از دیگر محصولات خوش ساخت شرکت BenQ است که با توجه به بکارگیری پنل TN و زمان پاسخ­دهی 1 میلی­ثانیه­­ای که ارائه داده می­توان آن را در رده مانیتورهای گیمینگ دسته بندی کرد. سایز صفحه 25 اینچ، رزولشن قابل پشتیبانی این مانیتور 1080*1920 و نرخ به روز رسانی تصویر نیز در این مانیتور 60 هرتز است. از دیگر ویژگی­های برجسته این مانیتور می­توان به وجود تکنولوژی­های Flicker-Free، کاهش اشعه مضر آبی، حاشیه بسیار کم قاب صفحه نمایش، زاویه دید بهبود یافته (160/170 درجه)، یک ورودی DVI، یک ورودی D-Sub و یک ورودی HDMI اشاره کرد. همچنین این مانیتور مجهز به دو اسپیکر یک واتی است؛ هر چند این اسپیکرها چندان مناسب انجام بازی نخواهند بود اما در مواقع نیاز می­توان از آن بهره برد. فقدان تکنولوژی FreeSync در این مانیتور را می­توان یکی از نقاط ضعف آن دانست اما با این حال همچنان GL2580HM یک مانیتورزیبا و مناسب انجام بازی است.

ViewSonic XG2701 با قیمت حدودی 3.100.000 تومان

ویوسونیک یک برند قدیمی اما کمتر شناخته شده در ایران است که مانیتورهای جذابی را روانه بازار کرده است. XG2701 27 اینچی یک مدل کاملا گیمینگ است که از پنل TN بهره می­برد که نتیجه آن زمان پاسخ­دهی 1 میلی­ثانیه­ای است. همچنین حداکثر رزولشن قابل پشتیبانی این مانیتور 1080*1920 و نرخ به روز رسانی تصویر آن نیز 144 هرتز می­باشد. از دیگر ویژگی­های این مانیتور نیز می­توان به پشتیبانی از تکنولوژی Free-Sync (قابل پشتیبانی توسط کارت­های گرافیکی AMD، سری 1000 و 2000 انویدیا)، تکنولوژی کاهش زمان ارسال دستورات ورودی، پایدار ساز رنگ سیاه جهت مشاهده راحت­تر مناطق تاریک در هنگام بازی، 4 عدد درگاه ورودی USB، دو درگاه ورودی HDMI (مناسب جهت اتصال همزمان کنسول و PC)، یک درگاه DisplayPort، یک درگاه Mini DisplayPort، خروجی هدفون (جک 3.5 میلی­متری)، دو عدد اسپکیر 3 واتی و قابلیت تغییر به حالت عمودی اشاره کرد. به طور کلی XG2701 یک مانیتور گیمینگ با امکانات نسبتا کامل است اما فقدان تکنولوژی­هایی نظیر Flicker-Free و کاهش اشعه آبی مضر یک امتیاز منفی را برای آن به ارمغان آورده است.

Samsung C27FG70 با قیمت حدودی 4.100.000 تومان

بدون شک C27FG70 ساخته سامسونگ را می­توان جزء بهترین و با صرفه­ترین مانیتور­های گیمینگ بازار ایران دانست. این مانیتور 27 اینچی که در ساخت آن از پنل VA استفاده شده از تکنولوژی جدید سامسونگ یعنی کوانتوم دات (Quantum Dote) بهره می­برد؛ همچنین انحنای صفحه نمایش باعث خواهد شد تا کاربر خود را بیشتر غرق انجام بازی کند و از آن نهایت لذت را ببرد. زمان پاسخ دهی این مانیتور جذاب 1 میلی ثانیه و نرخ به روزرسانی تصویر نیز 144 هرتز ذکر شده است. از دیگر ویژگی­های آن می­توان به زاویه دید مناسب (178/178)، پشتیبانی از رزولشن استاندارد FHD (1080*1920)، پشتیبانی از Free Sync (قابل پشتیبانی توسط کارت­های گرافیک AMD، سری 1000 و 2000 انویدیا)، تکنولوژی کاهش اشعه آبی مضر، تکنولوژی Flicker-Free، تنظیمات ویژه گیمینگ، پروفایل­های مخصوص هر سبک، بازوی نگه دارنده هدست، دو درگاه ورودی HDMI (مناسب استفاده همزمان کنسول و PC)، یک درگاه DisplayPort، ورودی صدا و خروجی هدست (جک 3.5 میلی­متری) اشاره کرد. این مانیتور دارای نسخه 24 اینچی نیز می­باشد اما در بازار ایران به سادگی قابل یافت نیست به همین منظور از معرفی آن صرف نظر کرده و فقط نسخه 27 اینچی را معرفی کردیم.

BenQ ZOWIE XL2735 با قیمت حدودی 6.500.000 تومان

پس از معرفی زیر برند ZOWIE توسط BenQ موفقیت­های خوبی توسط آن کسب شد. در واقع این زیر برند معرف تجهیزات گیمینگ BenQ است. مانیتور XL2735 نیز جزء سری ZOWIE بوده و در رده بندی گیمینگ جای می­گیرد. این مانیتور از پنل TN بهره می­برد که در نتیجه زمان پاسخ­دهی 1 میلی­ثانیه و نرخ به روزرسانی تصویر 144 هرتز را ارائه داده است. با توجه به سایز 27 اینچی آن حداکثر رزلوشن قابل پشتیبانی نیز به صورت QHD (1440*2560) می­باشد. از دیگر امکانات این مانیتور می­توان به تکنولوژی انحصاری Dynamic Accuracy، پروفایل­های مخصوص هر سبک، امکان ایجاد پروفایل شخصی و تغییر سریع توسط کنترلر مخصوص، پوشش محافظ جهت جلوگیری از تابش پرتو­های مزاحم، تنظیمات حرفه­ای نور، تکنولوژی کاهش اشعه آبی مضر، دو درگاه USB3.0، یک درگاه DVI، دو درگاه HDMI(مناسب اتصال همزمان کنسول و PC)، یک درگاه DisplayPort و خروجی هدست (جک 3.5 میلی­متری) اشاره کرد. ZOWIE XL2735 برای افرادی که به دنبال ماینتور حرفه فراتر از FHD هستند یک گزینه مناسب است.

ASUS ROG SWIFT PG258Q با قیمت حدودی 9.500.000 تومان

زمانی که نام ROG به میان آید نیازی به معرفی نخواهد بود زیرا اکثر PC گیمرها به اندازه کافی با کارایی و کیفیت این قطعات آشنایی دارند. سری مانیتورهای سوئیفت از زیر برند ROG را جزء حرفه­ای ترین مانیتورهای بازار باید دانست؛ PG258Q دارای سایز 25 اینچی بوده و از پنل TN بهره می­برد. زمان پاسخ­دهی 1 میلی­ثانیه با نرخ به روزرسانی تصویر 240 هرتزی برای این مانیتور کاملا قابل انتظار است. از دیگر ویژگی­های مهم این مانیتور می­توان به پشتیبانی از G-Sync (قابل پشتیبانی از تمامی کارت­های انویدیا)، نورپردازی با قابلیت شخصی سازی لوگو در زیر قسمت پایه، تکنولوژی کاهش اشعه آبی مضر، تکنولوژی Flicker-Free، پروفایل­های اختصاصی هر سبک از بازی، قابلیت­های ویژه گیمینگ، تنظیمات حرفه­ای نور، زاویه دید ارتقاء یافته نسبت به پنل TN (170/160)، 2 درگاه ورودی USB3.0، یک درگاه HDMI، یک درگاه DisplayPort، خروجی هدست (جک 3.5 میلی­متری) و قابلیت چرخش 90 درجه (استفاده در حالت عمودی) اشاره کرد.

Samsung C49HG90 با قیمت حدودی 12.500.000 تومان

تا به اینجای کار اغلب به معرفی مانیتور­های FHD پرداختیم و به عنوان آخرین مدل به سراغ یک مانیتور گیمینگ حرفه­ای 4K (1080*3840) رفتیم. C49HG90 ساخته سامسونگ دارای سایز 49 اینچ است که به صورت عریض (Wide) پیاده سازی شده و به نوعی تلفیق 2 الی 3 مانیتور به صورت یکپارچه است. انحنای صفحه نمایش علاوه بر زیبایی هر چه بیشتر مانیتور باعث خواهد شد تا زمان استفاده کاربر لذت بیشتری از آن ببرد. همانند C27FG70 در این مانیتور نیز از پنل VA با تکنولوژی کوانتوم دات (Quantum Dot) استفاده شده که دارای زمان پاسخ­دهی 1 میل­ثانیه و نرخ به روز رسانی تصویر 144 هرتز می­باشد. از دیگر امکانات جذاب این مانیتور می­توان به پشتیبانی از تکنولوژی Free Sync 2 (قابل پشتیبانی توسط کارت­های AMD، سری 1000 و 2000 انویدیا)، قابلیت Multi-Tasking، تکنولوژی کاهش اشعه آبی مضر، تکنولوژی Flicker-Free، پروفایل­های گیمینگ مخصوص هر سبک، تنظیمات حرفه­ای نور، زاویه دید گسترده (178/178)، سه درگاه USB3.0، دو درگاه HDMI (مناسب اتصال همزمان کنسول و PC)، یک درگاه DisplayPort، یک درگاه Mini DisplayPort، ورودی و خروجی صدا (جک 3.5 میلی­متری) اشاره کرد. بدون شک C49HG90 هیچ گیمری را ناامید نخواهد کرد.

امیدوار هستیم این مقاله برای شما همراهان عزیز ما در پردیس گیم مفید بوده باشد. اگر سوالی در این رابطه دارید در بخش نظرات بیان کنید.