Menu

تحلیل: تصمیمات اخیر Sony یادآور استراتژی اشتباه Microsoft است که تقریبا Xbox One را کشت

شکی نیست که Sony با فروش نزدیک به 90 میلیون دستگاه PlayStation 4 فاتح بی چون و چرای نسل فعلی کنسول‌ها است. اما مرجع Business Insider در گزارشی استراتژی فعلی بخش سرگرمی‌های تعاملی Sony را به سیاست Microsoft در زمان عرضه Xbox One تشبیه و اعلام کرده که برخی از تصمیمات فعلی این شرکت ممکن است در آینده نزدیک به ضرر برند PlayStation تمام شود.

به گزارش پردیس‌گیم، Business Insider این گزارش را با اشاره به عقب نشینی Sony در مخالفت با ارائه قابلیت کراس-پلی برای طرفداران خود شروع کرده است. بعد از چند مرتبه عذرخواهی این شرکت در نهایت در سپتامبر 2018 از موضع خود عقب نشینی و اعلام کرد که با عنوان Fortnite قابلیت کراس-پلی بر روی PS4 آزمایش خواهد شد.

در شرایطی که برخی معتقد بودند Sony برای پیاده‌سازی این قابلیت دیر اقدام کرده و این موضوع تاثیر منفی خود را گذاشته و همچنان کراس-پلی بر روی PS4 آنطور که همه بازیکنان انتظار داشتند در دسترس نیست.

به اعتقاد Business Insider این تصمیم متکبرانه یادآور روزهای ابتدایی عرضه Xbox One بود، زمانی که از تصمیمات Microsoft در قبال این کنسول اینطور برداشت می‌شد که این شرکت حتی برای وفادارترین طرفداران خود هم ارزش قائل نیست.

Xbox One ذر زمان عرضه به اتصال دائم به اینترنت نیاز داشت، همراه با یک سنسور Kinect عرضه می‌شد که همین موضوع قیمت آنرا 100 دلار نسبت به PlayStation 4 افزایش داده بود و به 500 دلار رسانده بود.

Business Insider در ادامه این گزارش به صحبت‌های رئیس Sony آقای کنیچیرو یوشیدا در مورد PlayStation network پرداخته. یوشیدا اخیرا در اظهار نظری اعلام کرد که شبکه اختصاصی PlayStation می‌تواند به یک پلتفرم سرگرمی قدرتمند برای دیگر محصولات سرگرمی Sony تبدیل شود و برای موزیک و ویدیو نیز به شدت مناسب است. به اعتقاد Business Insider تبدیل PlayStation network به یک شبکه سرگرمی همه منظوره تصمیم درستی نیست چرا که مخاطبان اصلی بازی‌های ویدیویی بارها نشان داده‌اند که به گسترش پیدا کردن پلتفرم‌های گیمینگ علاقه‌ای ندارند. Microsoft نیز در ابتدا Xbox One را در کنفرانس مطبوعاتی خود ماشینی همه منظوره خطاب می‌کرد که این موضوع به مذاق خیلی از بازیکنان حرفه‌ای خوش نیامد.

البته که این فقط یک تحلیل است اما شکی نیست که تصمیمات اشتباه در آستانه ورود به نسل جدید کنسول‌ها می‌تواند برای Sony مشکل ساز شود. نباید فراموش کرد که Microsoft هم اکنون با خرید چندین استودیو بازی‌سازی موضع خود را مشخص کرده و بی‌شک بازی‌سازی در نسل آینده از اصلی‌ترین اهداف این شرکت است.