Menu

نقد و بررسی بازی Fallout 76

نقد و بررسی بازی Fallout 76

"به قلم علیرضا رزمجویی"

ریسک کلمه‌ای است که به ندرت می‌توان از آن در توصیف بازیهای شرکت‌های غول‌آسا و موفقِ صنعت گیم استفاده کرد. هر چه باشد پای میلیون‌ها دلار بودجه، هویت و شهرت یک سری بین طرفداران و از همه مهمتر اعتبار شرکت و برند موردنظر، در میان است. Bethesda Game Studios سالها بود که با روندی مستمر و بدون تخطی از مسیری از پیش تعیین شده، به افتخار‌آفرینی می‌پرداخت. اما نسل هشتم با دگرگونی‌های بسیاری در این روند، مصادف بود. از ورود به بازار توسعه‌ی بازیهای موبایل گرفته تا اضافه کردن قابلیت‌هایی جاه‌طلبانه اما ناموفق مانند ساخت و ساز به Fallout 4 و البته معرفی اولین IP جدید این استدیو به نام Starfield پس از 25 سال! حالا نیز شاهد بزرگترین ریسک این استدیو هستیم. ریسکی که با آینده‌ی پرفروش‌ترین سری این استدیو رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. نام این ریسک Fallout 76 است و پس از مدت‌ها سرگردانی در دنیای وسیعِ آن، این گزارش کار من است:

تعریفِ Fallout 76 آسان نیست؛ این مهمترین عنصری است که باعث می‌شود از بازی به عنوان ریسکی بزرگ یاد کنم. به دلیل هویت پیچیده‌ و چندبعدی آن، ارائه دادن مفهومی از آن در چند کلمه یا حتی چند جمله کاری چالش‌برانگیز است. چالشی که مطمئنا بازاریابی این عنوان را نیز تحت تاثیر قرار داده و طرفداران خیلی راحت می‌توانند سردرگم شده و منتظر عنوانی باشند که از همان ابتدا وجود خارجی نداشته است. Fallout 76 ابدا یک عنوان MMO نیست. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید با دوستان خود وارد درگیری‌های حماسی و پرجمعیت شوید، سخت در اشتباه هستید. اگر به دنبال یک عنوان Survival هستید، باز هم پکیج کاملی برای شما در Fallout 76 فراهم نشده است. و در نهایت اگر به دنبال یک عنوان نقش‌آفرینیِ تک‌نفره هستید، عناصر قابل‌توجهی وجود دارند که با آن در تضاد هستند.

اگر مجبور باشم Fallout 76 را در چند کلمه خلاصه کنم به آن لقب "تقابل جاه‌طلبی‌ها با ضرورت‌ها" را می‌دهم و اگر بخواهیم یک لیست تهیه کنیم، جاه‌طلبی‌های Fallout 76 تمامی ندارد. از ویرجینیای غربی شروع می‌کنیم. منطقه‌ای بسیار وسیع و متنوع که داخل خود زیبایی‌های آخرالزمانیِ جذابی را پنهان کرده است. اگر صرفا بخواهیم Fallout 76 را با زمینه‌ی که برای گشت و گذارِ مخاطبان آماده کرده است بسنجیم، می‌توان به آن لقب شگفت‌انگیز را نیز اهدا کرد. نقشه‌ای که چهار برابرِ نقشه‌ی عظیمِ Fallout 4 است، بدون هیچ دیالوگ خاصی، حرف‌های بسیاری را از آن برهه‌ی زمانی خاصی که بسیاری از طرفداران این سری در مورد آن کنجکاو بودند، برای گفتن دارد. 25 سال پس از جنگ عظیم اتمی،‌ حالا اولین Vault بازگشایی شده است و فرصت دوباره‌ای به بشریت داده شده است تا زندگی بر روی زمین را بازسازی کرده و تمدنی جدید به وجود بیاورد.

همانطور که از عناوین BGS انتظار داریم، سرتاسر نقشه پر از عناصر داستان‌سرایی از طریق محیط است. داستان‌هایی که در خلوتِ خود در بازی می‌توانید دنبال کنید و از سرنوشت بسیاری از افرادی که قربانیِ آخرالزمان شده‌اند آگاه شوید. اینگونه داستانسرایی محیطی لزوما بصورت ماموریت‌های معمول ارائه نمی‌شود و خودتان به طوری پویا می‌توانید آنها را دنبال کنید. در واقع Fallout 76 زمینه‌ای بسیار جذاب و پر از آزادی‌عمل برای نقش‌آفرینی کردن است و در این حین اگر بتوانید چند دوست را نیز بصورت آنلاین در کنار خود داشته باشید، می‌توانید تجربه‌ی پر فراز و نشیبی که نکات مثبت و منفیِ خود را به روندِ تک نفره اضافه می‌کند را تجربه کنید.

شاید اگر Fallout 76 با لجبازی سعی نمی‌کرد داستانی متمرکز را ارائه دهد، می‌توانست نتیجه‌ی بهتری حاصل شود. در واقع مشکل از جایی شروع می‌شود که روایت داستان مختصِ عناوین تک‌نفره است و داشتن عناصرِ آنلاین در روند دنبال کردن آن اختلال ایجاد می‌کند. از همان اولین قدمی که خارج از Vault 76 برمی‌دارید، خط داستانی اصلی شروع شده و شما به دنبال سرنخ‌هایی که توسط Overseer، رهبرِ Vault 76 مرتبا از طریق Holotapeهای و پیام‌های صوتی برای شما به جای گذاشته است،‌ به دنبال اکتشافِ ویرجینیایِ غربی و آماده‌سازی آن برای زندگیِ دوباره و پاکسازی آن از خطرات هستید. حالا تصور کنید که در حال گوش دادن به یک پیام صوتی بسیار مهم هستید اما در همان منطقه ماموریت‌هایی با لقب Event یا رویداد آغاز شده، پیام صوتی قطع شده و پیام دیگری پخش می‌شود و از ادامه دادن چیزی که می‌خواستید، منع می‌شوید و برای شنیدن دوباره‌ی آن دیالوگ‌ها باید دوباره بصورت دستی از ابتدا آنها را پخش کنید. این رویدادها که بصورت چند نفره می‌توان به انجام آنها پرداخت و به طور کلی هدف آنها تشویق بازیکنان به همکاری و تجربه‌ی چند نفره است، نه تنها به اندازه‌ی کافی هویت و محتوای منحصربفردی ندارد و اغلب صرفا به کشتن موج‌هایی از دشمنان مربوط می‌شود، بلکه در روند ماموریت‌های اصلی نیز اختلال ایجاد می‌کنند. اینگونه اختلالات ممکن است در هنگام تعامل با محیط و حتی بصورت اتفاقی بدلیل وجود باگی رخ دهد. در واقع داستانی که حرفهای جالبی از دنیای Fallout و آن برهه‌ی زمانی خاص دارد، بدلیل این اختلالات نمی‌تواند به خوبی خود را نشان دهد.

در اینجاست که به راحتی می‌توان متوجه شد BGS نتوانسته است راه‌حلی که برای رویکردِ جاه‌طلبانه‌ی ارائه‌ی یک تجربه‌ی تک نفره در کنار یک تجربه‌ی چندنفره پیدا کرده را به خوبی به اجرا دربیاورد و نتیجه تناقضاتی است که به تجربه صدمه وارد می‌کند. محتویات بسیار و بعضا جذابی که در دنیای Fallout 76 می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، صدمه‌ی فراوانی از ویژگی‌های ناسازگارِ و آنلاین Fallout 76 خورده‌اند و در جواب ویژگی‌های تک نفره‌ی Fallout 76 که بسیاری از آنها از Fallout 4 به ارث رسیده‌اند نیز به تجربه‌ی آنلاینی که می‌توانست درگیرکننده باشد، ضربه می‌زنند.

برای مثال سیستم VATS در این نسخه تغییر کرده است و در هنگام استفاده از آن دیگر شاهد آهسته شدن زمان نیستیم. با اینکه در بسیاری از موارد می‌توان از آن بهره گرفت اما مواقع فراوانی نیز وجود دارد که عوامل محیطیِ در خارج از دیدرس، از رسیدن گلوله به هدف جلوگیری می‌کنند و صرفا گلوله‌های خود را هدر خواهید داد. بنابراین در این شرایط بلاتکلیف خواهید ماند که از VATS استفاده کنید یا اینکه به قابلیت‌های خود در نشانه‌گیری تکیه کنید. گان‌پلی بازی پیشرفتی نسبت به Fallout 4 نداشته است اما برای یک عنوان نقش‌آفرینی که تمرکز زیادی روی عکس‌العمل سریع ندارد و بیشتر بر پایه‌ی قدرت اسلحه و زره‌تان استوار است، هنوز هم مناسب است. اما بزرگترین مشکل مبارزات این نسخه به دشمنان آن مربوط می‌شود. دشمنانی که ناگهان از مکان‌های عجیب و غریب در دسته‌های چند نفره ظاهر می‌شوند و شما را غافل‌گیر می‌کنند. در واقع اگر از دور منطقه‌ای را رصد کنید، اکثر دشمنان اصلا حضور فیزیکی ندارند و زمانی که پا به منطقه‌ی موردنظر بگذارید، بصورتی کاملا شلخته و مصنوعی ظاهر شده و در کاری که می‌خواهید انجام دهید اختلال ایجاد می‌کنند.

به لطف سیستم‌ بسیار عمیقِ شخصی‌سازی اسلحه و زره، نبردها می‌توانند لذت‌بخش نیز باشند اما این لحظات لذت بخش بسیار محدود هستند و به سرعت توسط یکی از مشکلات بازی، از بین می‌روند. نمونه‌ی بارز دیگری که نشان می‌دهد ابدا گیم‌پلی بازی برای یک عنوان آنلاین آماده نیست، نبردهای PvP می‌باشد. رخداد این نبردها در بازی نادر است زیرا هیچ‌کسی نمی‌خواهد خود را وارد یک حلقه‌ی بی‌پایان از تیراندازی‌هایی که پاداش مناسبی نیز برایشان ندارد، کند. پاداش کشتنِ یک بازیکن دیگر صرفا لوت کردن متعلقات آنهاست اما بازیکنِ کشته‌شده به سرعت در عرض چند ثانیه در مکانی نزدیک دوباره ظاهر می‌شود و معمولا به دنبال انتقام است. نبردِ دوباره‌ای که برای شما (به عنوان برنده‌ی نبرد قبلی) هیچ پاداش دیگری ندارد.

با این‌ حال Fallout 76 زمانی روی خوشی نشان می‌دهد که بازیکنان به همکاری و گشت و گذار با یکدیگر علاقه‌مند هستند. در این موارد، بازی آزادی‌عمل فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد زیرا تقریبا هر کاری که به تنهایی در بازی قابل انجام است، بصورت چند‌نفره نیز امکان آن وجود دارد. می‌توانید ماموریت‌های داستانی را با یکدیگر انجام دهید، به فرستادن بمب‌های اتمی و در نهایت لوت کردن آیتم‌های باارزشِ منطقه‌ی مورد اصابتِ بمب بپردازید یا حتی با یکدیگر در تقریبا هر جایی که می‌خواهید کمپ‌های متنوعی بسازید و به تولید محصولات موردنیاز بپردازید. یکی از جاه‌طلبی‌های دیگرِ Fallout 76 که نمونه‌ی آن را نمی‌توان در عنوان AAA دیگری با این آزادیِ عمل پیدا کرد، قابلیت‌های ساخت و ساز است. قابلیتی که در Fallout 4 بصورتی محدود ارائه شده بود اما حالا بصورتی بهینه‌تر و آزادانه‌تر در اختیارمان قرار گرفته است. به جز برخی مناطقِ محدود، تقریبا در هر جای می‌توان کمپ ساخت. حتی در پرتگاه، داخل یک کشتی، در میان درختان و اگه خلاق باشید بالایِ درختان!

این یکی از پیشرفت‌های جذابی است که باعث شده است Fallout 76 تجربه‌ی منحصربفردی را در کنار تمام مشکلات خود ارائه دهد. حتی به راحتی می‌توان گفت که بهترین قسمت از تجربه‌ی این عنوان، به ساخت یک کمپ و محل زندگی و تعامل‌های دوستانه با افرادی که در سراسر دنیای بازی پخش شده‌اند، مربوط می‌شود. بازی به خوبی توانسته در قابلیت‌های آنلاین خود، محدودیت‌های مناسبی را قرار دهد تا به دیگران اجازه‌ای برای آزار و اذیت بازیکنان و تلخ کردن تجربه‌شان ندهد. همینطور عدم وجود فضای Toxic در Fallout 76 از جامعه‌ی بازیکنانِ بسیار با فرهنگ و دوستانه‌ی آن نیز حاصل می‌شود. اکثر جامعه‌ی بازیکنانِ Fallout 76 به دنبال کمک به دیگران هستند. حتی کمپ‌هایی وجود دارد که دیگران برای افراد تازه‌وارد ساخته‌اند تا منابع موردنیاز اولیه‌ی خود را به سرعت بدست بیاورند. در تجربه‌ی شخصیِ من، در ساعات اولیه‌ی بازی یکی از بازیکنان با منابع فراوانی که از ساعت‌ها تجربه بدست آورده‌ بود، به سرعت کمپی ساخته و برای استفاده در اختیارم قرار داد. به طور کلی ساکنانِ فعلیِ ویرجینیای غربی بشدت خون‌گرم هستند و اگر قصد سفر به آنجا را دارید، اطمینان حاصل کنید آن فردِ خشمگین و بی‌فرهنگی نباشید که شروع به ناسزاگویی و تیراندازی می‌کند!

بالاتر گفتیم که Fallout 76، تقابلِ جاه‌طلبی‌ها با ضرورت‌هاست. تمام جاه‌طلبی‌هایی که بعضا موفقیت آمیز و بعضا شکست‌خورده‌اند، در حالی در بازی گنجانده‌ شده‌اند که ضرورت‌های مهمی نادیده‌ گرفته شده‌اند. در واقع برای اینکه آن جاه‌طلبی‌ها به بهترین شکل خود را به نمایش بگذارند، باید ضرورت‌هایی فراهم شود که عموما به وضعیت تکنیکی بازی مربوط می‌شود. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های بازی مربوط به افت فریم مداوم است که در هنگام درگیری‌ها بیشتر نیز شده و حتی ممکن است در عملکرد شما در مواجهه با چالش‌ها تاثیر مستقیم بگذارد. به این افت‌فریم باگ‌های گرافیکی متعدد را نیز اضافه کنید تا نتیجه تجربه‌ای شود که با وجود داشتنِ نقاط قوتی که شما را به ادامه دادن تشویق می‌کنند، در تجربه اختلال ایجاد می‌کنند. جاه‌طلبی‌هایی مانند نقشه‌ی بشدت وسیع و پرجزئیات، لوکیشن‌های دیدنی و متنوع و ساخت‌ و سازهای آزادانه، اسیرِ مشکلات تکنیکی شده‌اند. مشکلاتی که لزوما بزرگ و غیرقابل تحمل نیستند و ابدا باعث نمی‌شوند نتوانید به تجربه‌ی بازی ادامه دهید اما تعددِ بسیار آنها می‌تواند شما را از غرق شدن در این دنیای پرمحتوا منع کند.

از مشکلات تکنیکی گفتیم اما انصاف نیست که از پیشرفت‌های تکنیکی Fallout 76 سخن نگوییم! با وجود وسعتِ 4 برابری نسبت به Fallout 4 و همینطور اضافه شدن عناصر آنلاین، زمان لودینگ در بازی بشدت سرعت بالایی نسبت به سایر عناوین آنلاین و جهان‌باز دارد و همینطور دیگر مانند Fallout 4 برای ورود و خروج به هر ساختمان کوچکی نیاز به لودینگ نیست و تنها برای پا گذاشتن به ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه نیاز به چند ثانیه مکث دارید. همینطور از پیشرفت‌های تکنیکی و وسعت پیدا کردنِ ساخت و ساز در بازی گفتیم اما باید به این هم اشاره کنیم که بازی توانسته از سرورهای اختصاصی خود به خوبی بهره بگیرد و تمام تغییراتی را که در دنیای بازی با ساخت و ساز ایجاد می‌کنیم را به راحتی می‌توان ذخیره کرد.

(بازبینی تصویری)

هر مکان دنجی که پیدا می‌کنید، می‌تواند میزبانی برای کمپِ خلاقانه‌ی شما باشد.

بادبان‌ها را بکشید! حتی می‌توان داخل یک دریاچه‌ی خشک شده با یک کشتیِ به گل نشسته، ساکن شد!

داستانسراییِ محیطی در بهترین حالتِ خود! ربات‌هایی که هنوز پس از چندین سال مشغول کار و تکرار وظایف خود هستند و اسکلت‌هایی که در انتظار رسیدن نوبت خود هستند!

با اینکه کیفیت تکسچرها از راه نزدیک خوب به نظر نمی‌رسد اما از راه دور، می‌توان مناظر زیبایی را تماشا کرد…مخصوصا در شب هنگام.

یک Super Mutant که به نظر می‌رسد به فکر فرو رفته است (باگ!) و خطرناک‌ترین عکس یادگاریِ تاریخ!

باگ‌هایی از این قبیل در بازی فراوان است اما شخصا به باگ‌های بزرگی که باعث از دست رفتن پیشروی در بازی شده یا باعث می‌شود ادامه‌ی بازی غیرممکن شود برنخورده‌ام.

Fallout 76 ابدا از کمبود محتوا رنج نمی‌برد و مشخصا تلاش زیادی برای عمق دادن به این دنیای آخرالزمانی و تنوع دادن به نقشه‌ی بازی، صورت گرفته است.

تنوع دشمنان بالا و طراحی آنها بسیار جذاب است و بازی از این نظر سوپرایزهایی را نیز در اختیار دارد. مشکلِ اصلی، نحوه‌ی Spawn شدن و هوش‌ مصنوعیِ آنهاست.

سیستم ارتقا قابلیت‌ها درگیرکننده و منعطف است.

اما می‌توان از ارتقا قابلیت‌ها سواستفاده کرد و خیلی راحت عناصر Survival بازی را کنار گذاشت…مثل تصویر بالا که آبِ سمی، هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند و دیگر نیازی به داشتنِ آب همراه خودتان ندارید.

مبارزات PvP پاداش مناسبی ندارد و اغلب باعث می‌شود یک حلقه‌ی تکراری از مبارزات شکل بگیرد.

نکات مثبت:

دنیای بسیار وسیع و متنوع، پر از لوکیشن‌های جذاب

داستانسراییِ محیطی به شکلی مجذوب‌کننده و موثر

پیشرفت و آزادی‌عملِ شگفت‌انگیز در ساخت و ساز

موسیقی و صداگذاریِ شنیدنی

پیاده‌سازی محدودیت‌هایی هوشمندانه برای ایجاد محیطِ چندنفره‌ای دوستانه

نکات منفی:

ناسازگاریِ برخی عناصر چندنفره با سیستمِ تک‌نفره‌ی بازی

هوش مصنوعی و جای‌گیری افتضاحِ دشمنان

مشکلات متعدد تکنیکی مانند افت فریم‌های شدید و باگ‌های گرافیکی

از بین رفتنِ ماهیتِ کاربردیِ VATS

روایت جسته و گریخته‌ی داستان

سخن آخر:

Fallout 76 جاه‌طلبانه عمل کرده است در حالی که بسیاری از ضرورت‌ها‌ی اولیه‌ی یک عنوان نقش‌آفرینی آنلاین را نتوانسته فراهم کند. وسعت و تنوع شگفت‌انگیزی دارد اما با وجود مشکلات تکنیکی متعدد و ناسازگاری برخی عناصر، پتانسیل نهایی آن را نمی‌توانیم ببینیم. با این حال هیچ کدام از این مشکلات غیرقابل حل به نظر نمی‌رسند و می‌توان به آینده‌ی 76 امیدوار بود. در نهایت به لطف جامعه‌ی بسیاری دوستانه و سالمِ Fallout 76 و البته پیشرفت در قابلیت‌های ساخت و ساز و محتوای بسیاری که در نقشه‌ی پهناور و متنوع آن وجود دارد،‌ می‌توان لحظات مفرح و سرگرم‌کننده‌ای را در آن تجربه کرد.

Verdict

Fallout 76 is an ambitious game but it doesn't have many of the fundamental necessities of an online RPG game. it benefits from a vast and varied open world but the technical problems and incompatibility of some elements don't let us see the full potential. however, none of these problems are Unresolvable and we can hope for the future of Fallout 76. Finally, thanks to its friendly and healthy community and of course the freeness of its construction elements, anyone can have fun and entertaining moments in this huge wasteland

Score: 7 out of 10 – Xbox One Version