Menu

نقد و بررسی بازی Lego DC Super Villians

نقد و بررسی بازی Lego DC Super Villians

"به قلم رضا لیاقت"

وقتی پای فرنچایز LEGO در میان باشد هسته کلی بازی کاملا مشخص است و این جزئیات کوچک هستند که کیفیت بازی را مشخص می‌کنند. LEGO DC Super Villains، چهارمین بازی در سری LEGO Batman، ترکیبی است از عناصر همیشگی LEGO و تغییرات کوچکی که سعی می‌کنند به بازی روح تازه‌ای ببخشند. اکنون می‌خواهیم بدانیم آیا این عنوان می‌تواند استاندارد جدیدی برای سری LEGO باشد یاTraveler’s tales باید به فکر تغییرات بزرگ‌تری در فرنچایز محبوب خود باشد.

در بیش‌تر داستان‌هایی که ضد قهرمان‌ها در آن نقش اول را ایفا می‌کنند داستان به شیوه‌ای پیش می‌رود که ضد قهرمان‌ها حتی بیش‌تر از یک قهرمان کار خوب انجام می‌دهند. اما آیا داستان LEGO DCSV که همانطور که از اسمش پیداست بازیکن را در نقش ضد قهرمان‌ها می‌گذارد همین گونه است؟ تقریبا ولی نه دقیقا. داستان بازی از ابتدا با پیروزی ضدقهرمان‌ها بر قهرمان‌ها شروع می‌َشود و پس از یک Plot Twist غافل‌گیر کننده در همان اوایل، باز هم ضد‌قهرمان‌های ما به خراب‌کاری و شکست دادن قهرمان‌ها می‌پردازند و تنها در اواخر داستان است که بلاخره ایده کلیشه‌ای "دشمن بزرگ‌تر" وارد عمل می‌شود. در مجموع بازی موفق می‌شود ایده تکراری "دشمن بزرگ‌تر و مشترک" را در قالب یک داستان خوب و جذاب ارائه بدهد و این مهم‌ترین ویژگی عنوان LEGO DCSV است. با این حال این داستان بدون ایراد هم نیست و گاهی بیش از حد طولانی شده و به حاشیه می‌رود و بعضی از مراحل بازی صرفا نقش filler دارند.

قهرمان‌های خوب DC؟ نه دقیقا!

جدید‌ترین عنصری که راه خود را به سری LEGO باز کرده، ساخت شخصیت اصلی است. درواقع داستان بازی از آن‌جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی داستان توسط فرماندار Gordon به زندان برده می‌شود و پس از رسیدن به زندان، بازیکن به ساخت شخصیت خود می‌پردازد. عناصر قابل شخصی‌سازی‌ تنوع خوبی دارند و چهره، لباس، سلاح، نوار جان، قابلیت‌های ویژه و … شخصیت اصلی همگی قابل شخصی‌سازی هستند. در طی داستان نیز بازیکن قابلیت‌های جدیدی مثل پرتاب لیزر یا بزرگ و کوچک شدن برای شخصیت خود باز می‌کند و این شخصیت به لطف همین قابلیت‌ها در داستان تاثیر می‌گذارد و مانند سایر ضد‌قهرمان‌های بزرگ مثل Joker شخصیتی کاملا با هویت است. برخلاف شخصیت اصلی، بعضی از شخصیت‌های بازی تاثیر خاصی در داستان ندارند و کاملا اضافی هستند. برای مثال شخصیت Deathstroke که تقریبا اواخر داستان اضافه می‌شود قابلیت‌هایی دارد که تمام آن‌ها را در شخصیت‌های قبلی دیده‌ایم و واقعا نیازی به او وجود ندارد و صرفا وارد داستان می‌شود تا شخصیت‌های داستان بیشتر شوند. البته همه شخصیت‌های بازی از این مشکل ضربه نمی‌بینند برای مثال Joker یا Lex Luthor قابلیت‌های مشخصی دارند که تقریبا در کارکتر‌های دیگر دیده نمی‌شود و از شخصیت‌های مهم و کلیدی بازی هستند.

شخصی سازی شخصیت اصلی.

هسته اصلی گیم‌پلی بازی هیچ تغییری نکرده و به جز بخش ساخت شخصیت، تفاوتی با LEGO‌های اخیر ندارد. پازل‌های بازی کاملا ساده و مشابه نسخه‌های قبل هستند، اما آن قدر تنوع دارند که بازیکن بین شخصیت‌های مختلف بازی حس همکاری را احساس کند. دنیای بزرگ و باز این عنوان نیز دارای فعالیت‌های جانبی زیادی است که متاسفانه کشش زیادی ندارند. در مجموع از نظر گیم‌پلی این عنوان هیچ ویژگی جذاب و جدیدی ندارد و کاملا از گیم‌پلی کلاسیک سری پیروی می‌کند که تقریبا آن جذابیت و کشش اولیه خود را از دست داده‌است.

یکی از پازل‌های ساده بازی، مشابه این پازل را زیاد خواهید دید.

کیفیت صدا‌گذاری بازی آن‌قدر بالا است که بازیکن از این نظر نیز بتواند با بیش‌تر شخصیت‌های بازی ارتباط برقرار کند. صداگذاری بیشتر شخصیت توسط اشخاصی انجام شده که سابقه صداگذاری برای آن شخصیت را داشته اند. برای مثال صداگذار شخصیت Lex Luthor آقای Clancy Brown می‌باشد که سابقه صداگذاری برای همین شخصیت را در انیمیشن Batman/Superman : Public Enemies داشته است. موسیقی بازی نیز چندان به یاد ماندنی نیست و برخلاف عناوین موفق LEGO مثل LEGO Harry Potter حس خاصی را در بازیکن بوجود نمی‌آورد.

Lex Luthor

درست است که سبک گرافیکی بازی تغییر خاصی نکرده است اما در مجموع گرافیک بازی نسبت به سال‌های اخیر بهتر شده است. مدل‌‌ها و بافت‌ها بسیار بهتر شده‌اند و نورپردازی بازی نیز پیشرفت زیاده کرده.

تفاوت نورپردازی و مدل‌های شخصیت‌های بازی. سمت راست همین بازی، سمت چپ Lego Batman، اولین بازی در این سری.

بخش فنی به نوعی پاشنه آشیل سری LEGO به شمار می‌آید و LEGO DCSV نیز از این قاعده مستثنی نیست. باگ‌های بسیاری در بازی هستند که بازیکن را مجبور می‌کنند که مرحله را از اول شروع کند. همچنین کرش‌کردن موقع Alt tab کردن و ناهماهنگی با برنامه‌های پس زمینه، مثل برنامه‌های screenshot، مشکلاتی هستند که بازی از آن‌ها آسیب می‌بیند.

بازیبینی تصویری:

خوشبختانه تنوع مراحل بازی بالا هستند.

هنگام شکست دادن باس‌ها با این تصویر‌ها رو‌به‌رو خواهید شد.

اگر در شهر با مردم درگیر شوید امکان دارد پلیس به دنبال شما بیافتد.

نقد و بررسی بازی Lego DC Super Villians

بخشی از نقشه بازی

نکات مثبت

تنوع مراحل

داستان سرایی جالب

صداگذاری خوب

نکات منفی

هسته بازی تقریبا یکسان است

فعالیت‌های جانبی خسته کننده

سخن آخر

اگر از آخرین باری که یک LEGO بازی کرده‌اید مدت زمان زیادی گذشته‌است، Lego DC Super Villain قطعا یک تجربه خوب برای شما خواهد بود اما این موضوع برای سایر بازیکنان صادق نخواهد بود. LEGO DCSV نشان داده که فرنچایز LEGO برای ادامه خود به یک تحول کامل نیاز خواهد داشت و هسته کنونی آن کم کم تاریخ مصرف گذشته خواهد شد.

Verdict

If it’s been a while since you’ve played a LEGO game then Lego DC Super Villain will definitely be a good experience for you but the same won’t be true for other players. LEGO DCSV has shown that the LEGO franchise needs a complete overhaul for its survival and its current core gameplay is slowly expiring.

Score – PC version : 7