Menu

X018 و هر آنچه که انتظار می رود

تا X018 دیگر زمان زیادی باقی نمانده است، رویدادی که پس از سال‌ها به صنعت بازی‌های ویدیویی باز می‌گردد!

رویداد X0 اولین بار در اکتبر سال 2001 برگزار شد؛ زمانی که Xbox هنوز وارد بازار نشده بود. سپس به یک نمایشگاه سالانه تبدیل شد که هر بار به شهر متفاوتی سفر می‌کرد و اتفاقا اخبار و سورپرایز‌های جالبی هم با خود داشت. آخرین رویداد X0 هم در سال 2013 در شهر تورنتوی کانادا برگزار شد اما بعد از آن، با ورود به نسل هشت، شاهد ناپدید شدن آن بودیم. اما حالا بازگشته و در دهم نوامبر (19 آبان ماه) در مکزیک شاهد X018 میزبان اکس باکس باز‌ها خواهد بود!

کنسول Xbox One بنا به دلایلی آغاز ضعیفی داشت؛ از سیاست‌های نادرست تیم آقای "دان متریک" (Don Mattrick) (رئیس سابق اکس باکس) گرفته تا ضعف سخت افزاری نسبت به کنسول رقیب خود. متاسفانه فقدان عناوین انحصاری باکیفیت، عناوینی که بتوانند همانند فرست پارتی‌های شرکت سونی و نینتندو در میان نامزد‌های بهترین بازی سال قرار گیرند و دلیل محکمی برای خرید یک کنسول جدید باشند، باعث شد تا Xbox One از نظر فروش در همان رتبه‌ی دوم، یعنی پس از PS4 باقی بماند. نسل هشت هم تقریبا رو به پایان است و دیگر بعید است که چیزی عوض شود. اما پرسش اصلی طرفداران این است : مایکروسافت برای "آینده" چه برنامه ای دارد؟ آیا آن‌ها به "دوم بودن" عادت کرده اند؟ یا بالاخره قصد دارند به میدان رقابت بازگردند؟!

به نظر می‌رسد که آقای "فیل اسپنسر" (Phil Spencer) به همراه تیم اکس باکس قصد به رقابت بازگشته و نسل بعد را با قدرت شروع کنند؛ آن‌ها برای پیروزی و پرچم دار بودن در نسل نهم برنامه ریزی کرده اند و سال 2018 هم گواهی و مدرک محکمی بر این ادعاست! مایکروسافت در حال حاضر بهترین سرویس‌ها و خدمات را در دست دارد؛ از اشتراک‌های مقرون به صرفه ای نظیر Xbox Game Pass و EA Access گرفته تا قابلیت اجرای عناوین نسل قبل و شبکه‌ی استریم xCloud که به زودی پا به جهان خواهد گشود. از طرفی دیگر، تیم مهندسی فوق العاده ای در دستان مایکروسافت است؛ تیمی که با طراحی دو کنسول Xbox One S و Xbox One X خود را ثابت کرده و اکنون مشغول طراحی کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت است. استودیو‌های فرست پارتی مایکروسافت هم امسال 2 برابر شدند و قرار است بیشتر هم بشوند! بنابراین همه چیز برای نسل بعد آمادست. فقط کافیست که مردم هم این را بدانند؛ آن‌ها باید مطلع شوند که نسل نهم می‌توانند بجای پلی استیشن، یک کنسول از خانواده‌ی اکس باکس را تهیه کنند که بازی‌ها و سرویس‌های منحصر به فردی خواهد داشت. این اطلاع رسانی بر عهده‌ی مایکروسافت است و فرصت زیادی هم باقی نمانده؛ بنابراین چه چیزی بهتر از بازگرداندن کنفرانس اختصاصی Xbox که بسیاری از مشتریان قدیمی، که اکنون احتمالا بیشتر وقت خود را با PS4 می‌گذرانند، آن را به یاد دارند؟!

X018 و هر آنچه که انتظار می رود

بازی، بازی، بازی!

در طی چند سال اخیر، ماهیت اصلی تمامی کنفرانس‌های کمپانی مایکروسافت بازی‌ها بوده اند. گیمر‌ها بیشتر از هر چیز دیگری، به خود بازی‌ها اهمیت می‌دهد و مایکروسافت هم این مسئله را به روشنی متوجه شده است. طبق بیانیه‌ی مایکروسافت، در این رویداد شاهد نمایش‌هایی از عناوین معرفی شده، به علاوه‌ی معرفی بازی جدید فرست پارتی و ترد پارتی خواهیم بود!

موارد تایید شده :

  • بروزرسانی‌های عنوان State of Decay 2
  • محتوای جدید برای بازی Sea of Thieves
  • آپدیت‌ها و بسته‌های الحاقی Forza Horizon 4
  • خبر بزرگی درمورد PlayerUnknown's BattleGrounds
  • نمایش جدید از Crackdown 3 (احتمالا با تخریب پذیری 100% شبکه ابری)
  • حضور بازی Minecraft

هرچند که همه‌ی ما منتظر رونمایی از پروژه‌های بزرگ بعدی مایکروسافت، از جمله عنوانی که استودیوی تازه تاسیس The Initiative برروی آن کار می‌کند هستیم اما بسیار بعید است که به این زودی‌ها چیزی از آن‌ها ببینیم. حال نگاهی به عناوینی که احتمال دارد در X018 حضور داشته باشند، بیندازیم.

X018 و هر آنچه که انتظار می رود

موارد احتمالی و شایعات :

  • معرفی بازی Age of Empires Definitive Edition برای Xbox One
  • اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از موس و کیبورد به برخی از بازی‌های قدیمی
  • اولین نگاه به بازی Battletoads
  • معرفی بازی جدید Ninja Theory
  • حضور Gears Tactics و Gears Pop
  • نمایش گیم پلی جدید از Gears of War 5
  • نمایش جدید از بازی Ori and the Will of The Wisps
  • معرفی نسخه PC بازی Sunset Overdrive و آپدیت 4K برای Xbox One X
  • نمایش جدید از Ashen و Below به همراه دیگر عناوین ID@Xbox

همچنین باید اضافه کنیم که منتظر نمایشی از Halo Infinite و یا پروژه نقش آفرینی جدید PlayGround Games (که احتمالا نسخه جدیدی از سری Fable است) نباشید! چرا که متاسفانه عدم حضور آن‌ها توسط سازندگان تایید شده است.

انتظار می‌رود که بازی‌های نسل ششمی بیشتری هم به لیست عناوین بکوارد Xbox One اضافه شوند. شاید به برخی از بازی‌های بکوارد Xbox 360 و Xbox هم آپدیت 4K جهت اجرا برروی Xbox One X اضافه شود.

X018 و هر آنچه که انتظار می رود

بازی‌های ترد پارتی :

  • تریلر گیم پلی از The Division 2
  • نمایش جدید از Metro Exodus
  • حضور بازی Kingdom Hearts III
  • معرفی بسته الحاقی جدید Shadow of the Tomb Raider به نام Forge

علاوه بر این، بر اساس شایعات، ممکن است دو بازی Splinter Cell و Justice League: Crisis نیز در X018 معرفی شوند! امسال E3 بسیار هیجان انگیز و رضایت بخشی را تماشا کردیم؛ بازی‌های زیادی معرفی شدند و اکثر مردم از لیست عناوین جدید معرفی شده راضی بودند اما جای خالی دو بازی شدیدا احساس می‌شد : نسخه جدید سری Splinter Cell و عنوان بعدی شرکت Rocksteady (که نامش احتمالا Justice League: Crisis است) . آیا دلیل عدم حضور آن‌ها در E3 منتقل شدنشان به X018 بوده است؟!

X018 و هر آنچه که انتظار می رود

کنسول و لوازم جانبی

در E3 2018 آقای فیل اسپنسر به کنسول (و یا کنسول‌های!) نسل بعدی شرکت مایکروسافت اشاره کوچکی کرد. بدیهی است که آن‌ها طبیعتا در X018 نسل بعد خود را به طور کامل رونمایی نخواهند کرد اما ممکن است باز هم اشاره کوچکی به کنسول های بعدی شود. در حال حاضر، ما فقط می‌دانیم که مهندسین و طراحان Xbox One S و Xbox One X روی این کنسول‌های جدید کار می‌کنند.

موس و کیبورد یکی دیگر از مواردی هستند که به احتمال خیلی زیاد در X018 شاهد پردازش به آن‌ها خواهیم بود. پشتیبانی اکس باکس از موس و کیبورد تایید شده و شرکت مایکروسافت حتی اعلام کرد که مشغول همکاری با شرکت Razer است تا این ویژگی را برروی Xbox One پیاده سازی کنند.

علاوه بر این‌ها، ممکن است کنترلر Elite II که مدت‌هاست شایعات مختلفی از آن می‌شویم را در طی این کنفرانس ببینیم!

X018 و هر آنچه که انتظار می رود

استودیوهای جدید

در طی E3 2018 مایکروسافت اعلام کرد که 5 استودیو به لیست استودیوهای فرست پارتی آن‌ها اضافه شده اند؛ و این روند قرار است ادامه پیدا کند! شایعات زیادی مبنی بر خریداری شدن استودیوی Obsidian Entertainment ، سازنده عناوین نقش آفرینی موفقی همچون Pillars of Eternity و Fallout New Vegas به گوش می‌خورد. به احتمال زیاد در X018 مایکروسافت خریداری شدن این استودیوی خلاق را به صورت عمومی اعلام خواهد کرد.

یک گزینه‌ی احتمالی دیگر که وبسایت Windows Central به آن اشاره کرده، استودیوی Turtle Rock Studios ، سازنده Evolve و Left 4 Dead است.

سرویس‌ها و اشتراک‌ها

مایکروسافت تایید کرده که در X018 شاهد سورپرایز‌هایی برای اشتراک Xbox Game Pass خواهیم بود. احتمالا چند بازی بزرگ و محبوب قرار است به این سرویس اضافه شوند. حدس‌ها ما این است که Age of Empires و یا Forza MotorSport 7 دو تا از گزینه‌های احتمالی هستند؛ عناوینی که مالکیت آن‌ها هم کاملا در اختیار مایکروسافت است. شاید هم معجزه ای شود و شاهد اضافه شدن یکی از بازی‌های Activision باشیم!

از طرفی دیگر، احتمال می‌رود از سرویس استریم Project xCloud هم اطلاعات بیشتری به اشتراک گذاشته شود. با توجه به اینکه مخاطبان این سرویس قرار است فراتر از قشر گیمرها باشد و حتی مردم معمولی با موبایل‌هایشان هم بتوانند از آن استفاده کنند، طبیعی است که شرکت مایکروسافت گزینه‌های راحت تر از "خرید مستقیم بازی" را برای این سرویس فراهم کند. اشتراک مقرون به صرفه ای همچون Xbox Game Pass که ماهانه فقط 10$ است، برای سرویس xCloud کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

از تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها گذشته، چیزی که X018 به روشنی بیان می‌کند، این است که کمپانی مایکروسافت به عرصه رقابت بازگشته و مشغول آماده سازی یک ورود قدرتمند به نسل نهم است.

فراموش نکنیم که اکنون Xbox در میز سهام داران شرکت مایکروسافت می‌نشیند و نسبت به هر زمان دیگری، برای کمپانی مایکروسافت حائز اهمیت است و شامل سرمایه گذاری‌های بالا خواهد شد.

در نهایت لازم به ذکر است که کنفرانس X018 در روز شنبه، 10 نوامبر (19 آبان ماه) ساعت 00:30 تا 2:30 برگزار خواهد شد و شما می‌توانید تمامی اخبار جدید آن را در پردیس گیم دنبال کنید.

نویسنده: متین نصیری