Menu

گوی بلورین برای «تابستان با امید»

درام نوجوانانه «تابستان با امید» که در ایران فیلمبرداری شده در جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۲۲ جایزه گوی بلورین را از آن خود کرد.

به نقل از ورایتی، «تابستان با امید» در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری که شنبه شب به کار خود خاتمه دارد برنده جایزه گوی بلورین شد.

این فیلم ساخته صدف فروغی، داستان شناگر نوجوانی را روایت می‌کند که در حال تمرین سخت است تا یک رقابت شنای پرخطر در اقیانوس را پشت سر بگذارد.

این فیلم که جایزه ۲۵ هزار دلاری جشنواره را برده با بازی لیلی رشیدی، مهدی قربانی، علیرضا کمالی و بنیامین پیروانی ساخته شده است.

«تابستان با امید» دومین فیلم بلند فروغی فیلمساز ایرانی-کانادایی است. وی سال ۲۰۱۷ درام نوجوانانه دیگری با نام «آوا» ساخته بود.

فیلم «باید بیایی و ببینی» ساخته یوناس توربا از اسپانیا جایزه ۱۵ هزار دلاری ویژه هیات داوران را از آن خود کرد. این فیلم تصویری کنایه‌آمیز و فلسفی از مردم شهر مادرید ارایه می‌کند.

بئاتا پارکانووا فیلمساز اهل جمهوری چک برای فیلم «کلمه» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم که محصول مشترک چک، اسلواکی و لهستان است داستان یک سردفتر استاد رسمی شهری کوچک را تصویر کرده که در برابر فشارهای سیاسی رژیمی سرکوبگر ایستادگی می‌کند. مارتین فینگر بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

دو بازیگر گرجستانی شامل تاکی موملادزه و مریم خوندادزه به صورت مشترک جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «اتاقی از خودم» ساخته اوسب بلیادزه دریافت کردند.

جایزه تماشاگران این جشنواره هم به فیلم مستند چک «داستان بی‌پایان PSH» درباره موسیقی راک و سه قهرمان رپر پراگی رسید.

در بخش جدید رقابتی پروکسیما – به عنوان جایگزین بخش شرق غرب سابق که برای تجلیل از فیلمسازان مستقل جهانی ایجاد شده – از مستند چک «نمایش استعدادهای هنری» به کارگردانی آدلا کومرزی و توماش بوجار تقدیر و مبلغ ۱۵,۰۰۰ دلار به برنده اهدا شد.

این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی شد و آن را با «مرزهای عشق» فیلمی چک / لهستانی ساخته توماش وینسکی به صورت مشترک از آن خود کرد.

«لا پیتا» محصول مشترک اسپانیا / آرژانتین درباره زندگی خانگی در جهنم به کارگردانی ادواردو کازانووا، جایزه ویژه ۱۰ هزار دلاری هیات داوران پروکسیما را از آن خود کرد و داستان خانوادگی کرواتی / صربستانی از دهه ۱۹۸۰ با عنوان «عمو» به کارگردانی دیوید کاپاک و آن دریا ماردشیچ تقدیر ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

‌مستند «بیمارستان استانی» محصول بلغارستانی / آلمانی به کارگردانی ایلیان متف، ایوان چرتوف و زلاتینا تنوا برنده جایزه هیات داوران جهانی شد و جایزه لیبل سینمای اروپا به «بورنهلم لعنتی» به کارگردانی آنا کازژاک اهدا شد.

‌این جشنواره ۹ روزه، که به عنوان مهم‌ترین جشنواره اروپای مرکزی شناخته می‌شود، شنبه شب در سالن بزرگ هتل ترمال مراسم اختتامیه خود را با معرفی برندگان برگزار کرد. در این مدت حدود ۱۷۰ فیلم در سالن‌های بیشتر شلوغ نمایش داده شد و از بازیگران جفری راش و بنیسیو دل‌تورو تقدیر به عمل آمد. در مراسم تجلیل بنسیو دل تورو که شب پیش برگزار شد بیش از ۱۰ هزار نفر شرکت کرده بودند.

راش برای با مشارکت در سینمای جهانی با گوی کریستال تجلیل شد و دل تورو جایزه رئیس جشنواره، یری بارتوشکا را دریافت کرد. بولک پولیوکا بازیگر کمیک اهل چک با نیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد تجلیل شد.