Menu

غایبان چهلمین جشنواره فیلم فجر کدام فیلم‌ها هستند؟

در این گزارش به فیلم‌هایی اشاره می‌شود که انتظار می‌رفت در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشند، اما نیستند.

روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰، مهلت قانونی ثبت‌نام متقاضیان شرکت در چهلمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و در نهایت ۹۴ فیلم بلند سینمایی متقاضی شرکت در این دوره جشنواره شدند.

از میان این فیلم‌ها، تنها ۷۴ فیلم منطبق با شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر امسال شناخته و از میان این آثار، ۲۲ فیلم شب گذشته به عنوان فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

با اعلام این آثار نام برخی کارگردان‌ها و فیلم‌ها به ذهن متبادر می‌شد که در این فهرست جایی نداشتند. در ادامه این گزارش به برخی از این آثار اشاره می شود:

از نبود «شب، داخلی، دیوار» تا «برادران لیلا»

 

فیلم‌های وحید جلیلوند، سعید روستایی، مانی حقیقی و هومن سیدی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند. چهار فیلم «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی از آثاری هستند که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند. پیش از اعلام رأی هیئت انتخاب جشنواره، عوامل تفریق و برادران لیلا از آماده نبودن فیلمشان برای حضور در این رویداد خبر داده بودند.

«پاکول» به کارگردانی نوید اسماعیلی

فیلم سینمایی «پاکول» به کارگردانی نوید اسماعیلی از جمله آثاری بود که به دبیرخانه فجر امسال ارسال شده بود؛ اما مورد تأیید هیئت انتخاب جشنواره قرار نگرفت.

رضا اخلاقی، نادر فلاح، صحرا اسداللهی، توماج دانش بهزادی، متین حیدرنیا، سیروس همتی، علیرضا مهران ، محیا راحت طلب، محمود نظرعلیان، اسدالله یکتا، مریم فرجی، آرمان میرزایی، حنانه آجرلو، دریا سیاوشی، لیلا فرداد، آزاده عطاپور و افسانه بایگان بازیگران این فیلم سینمایی هستند که موضوعی اجتماعی دارد.

«پسر مریم» محصول اوج

 

«پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی به عنوان جدیدترین اثر سینمایی سازمان اوج، هم متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود اما در فهرست ۲۲ فیلم معرفی شده این رویداد هنری نیست.

«پسر مریم» درامی اجتماعی از دهه ۵۰ شمسی است که قصه‌ای متفاوت را روایت می کند.

«شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن

 

«شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن فیلمی با بازی امیر آقایی است که به دبیرخانه جشنواره فجر امسال رسید؛ اما جایی در میان آثار منتخب نداشت.

عموزادگان

دانش اقباشاوی هم با «عموزادگان» فرم چهلمین جشنواره فیلم فجر را پر کرد؛ فیلمی که روایتی از مشکلات جوانان است. اما این فیلم هم در میان ۲۲ فیلم نهایی هیئت انتخاب جشنواره فجر نبود.

«کابل پلاک ۱۰» با الناز شاکردوست

 

«کابل پلاک ۱۰» هم جزو فیلم هایی بود که از ابتدا با انتشار عکس های پدرام شریفی و الناز شاکردوست، زمزمه حضورش در جشنواره مطرح می‌شد اما این فیلم هم به فهرست 22 فیلم سودای سیمرغ جشنواره امسال نرسید؛ چرا که بنا بر اعلام کارگردان آن آماده نبود.

این اثر به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی نوید محمودی است و مضمونی متفاوت نسبت به سایر فیلم‌های نوید محمودی دارد و در خلاصه فیلم آن آمده است: ثریا: لیلی جان چی رو نگاه میکنی؟ آدم که مردن خودشو تماشا نمی‌کنه.

البته هنوز هم چیزی قطعی نیست؛ هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ۵ فیلم رزرو هم دارند که در صورت پروانه نمایش نگرفتن هریک از ۲۲ فیلم اعلام شده، جایگزین آن آثار می‌شوند. ممکن است هر یک از این آثار در صورت آماده بودن، به نوعی به این رویداد هنری وارد شوند. فعلاً باید تا ۲۵ دی ماه صبر کرد.