Menu

بررسی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD با اینکه مشکلاتی دارد، اما همچنان یک گزینه سرگرم کننده و هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به این مجموعه است.

در سال ۲۰۱۹ بود که نینتندو با انتشار یک تریلر کوتاه، دنباله بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را تایید کرد و در سال جاری و رویداد نینتندو دایرکت، کاربران منتظر تریلر جدیدی از این بازی بودند تا اینکه نینتندو ریمستر بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword را معرفی کرد. بازی‌ای که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ برای نینتندو Wii عرضه شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب The Legend of Zelda: Skyward Sword، ساختار بسیار خوب آن با کنترلرهای حرکتی نینتندو Wii بود و حال در نسخه ریمستر، نینتندو اعلام کرده که گیم‌پلی بازی را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که با کنترلرهای نینتندو سوییچ هم‌خوانی داشته باشد. حال مدتی است که The Legend of Zelda: Skyward Sword HD روانه بازار شده است و سؤال اصلی این است که آیا نسخه HD شده یکی از بهترین نسخه‌های افسانه زلدا، آیا در سال ۲۰۲۱ همچنان جذاب و تو دل برو است؟

از نظر داستانی، The Legend of Zelda: Skyward Sword HD اولین نسخه از سری زلدا به حساب می‌آید. جایی‌که دوره آموزشی شوالیه‌های سرزمین Skyloft برگزار شده و حال لینک برای کسب مقام شوالیه و جنگجو باید تلاش کند. این در حالی است که پس از تمام شدن مراسم، همه چیز مطابق میل لینک و زلدا پیش نمی‌رود و پس از ناپدید شدن زلدا، لینک وظیفه دارد تا او را پیدا کند. ازاین‌رو به‌ کمک Fi به شمشیر Master Sword دسترسی پیدا می‌کند و حال وقت جست‌وجو برای پیدا کردن دلیل ناپدید شدن زلدا و دفع یک خطر جدی است.

ساختار روایت داستانی در The Legend of Zelda: Skyward Sword HD بدین شکل است که ازطریق مقدمه، بازیکن با یک پیش‌زمینه روبه‌رو می‌شود و هرقدر که داستان را با رفتن به محیط‌های مختلف پیش می‌برید، داستان بازی بیش‌ازپیش روی واقعی خود را به شما نشان می‌دهد و به‌خاطر وجود یک داستان سرایی خوب تا آخرین نقطه از بازی، هم از آن لذت می‌برید و هم اینکه به تمامی سوالات شما که در ابتدای بازی در ذهن‌تان ایجاد می‌شود، پاسخ می‌دهد.

بااین‌حال، سری زلدا معمولا شخصیت‌پردازی خاصی را برای شخصیت‌های خود درنظر نمی‌گیرد، اما موردی که همیشه در این مجموعه اهمیت بالایی داشته، نوع تعامل شخصیت‌های اصلی با یکدیگر است. ازاین‌رو با گذر زمان و پیشرفت در داستان، نوع تعامل زلدا و لینک پخته‌تر از قبل می‌شود و درحالت کلی، شاهد این هستیم که به چه شکل لینک به وفادارترین و نزدیک‌ترین شوالیه به زلدا تبدیل می‌شود.

گیم‌پلی Skyward Sword و مکانیسم‌های حرکتی استفاده شده در آن برای کنترلرهای حرکتی Wii، مهم‌ترین دلیل جذابیت این بازی بودند و حال در نسخه ریمستر برای نینتندو سوییچ، شاهد اعمال تغییراتی روی ویژگی‌های حرکتی و گیم‌پلی هستیم، اما آنطور که باید و شاید عملکرد مناسبی ندارد. گیم‌پلی بازی بدین صورت است که کاربر وارد محیط‌هایی می‌شود که ساختار آن‌ها شبیه‌به سیاه‌چال است و بازیکنان با گشت‌وگذار در محیط باید هدف خود را پیدا کرده و معماها را حل کنند. درواقع، The Legend of Zelda: Skyward Sword HD ساختاری مشابه‌به نسخه‌های قبلی و کلاسیک سری زلدا دارد که پایه و اساس آن در The Legend of Zelda: Ocarina of Time به‌صورت کامل شکل گرفت و در این نسخه، ساختاری کامل‌تر و بهتر به خود گرفت.

به‌عبارتی اگر خیلی اهل گشت‌وگذار نیستید و همیشه دوست دارید محل Objective در محیط را بدانید، باز هم The Legend of Zelda: Skyward Sword HD برای شما می‌تواند جذاب باشد، زیرا سیستم راهنمای بازی به‌گونه‌ای است که تاحدی بازیکن را راهنمایی می‌کند. بااین‌حال مشکل اصلی Skyward Sword HD مربوط‌به سیستم حرکتی و مبارزاتی بازی می‌شود. سیستم حرکتی در بازی به‌گونه‌ای است که برای چرخاندن دوربین، باید ابتدا دکمه L کنترلر را نگه داشته و سپس آنالوگ سمت راست را بچرخانید. دلیل این اتفاق هم سیستم مبارزات بازی است. بازیکنان با چرخاندن آنالوگ سمت راست می‌توانند با شمشیر خود از جهت‌های متفاوتی به دشمنان ضربه وارد کنند.

برای مثال، اگر آنالوگ را از سمت راست به چپ بچرخانید، لینک از سمت راست به چپ ضربه می‌زند. نوع طراحی دشمن‌ها و دفاع کردن‌شان بدین صورت است که باید باید از سمت‌های مختلفی ضربه وارد کنید. نوع ضربه زدن با آنالوگ در نبردهای شلوغ که با گرفتن دکمه Lock کردن ترکیب می‌شود، می‌تواند باعث اذیت و آزار بازیکن شود. همچنین در بعضی از نبردها مجبور هستید تا دوربین را هم بچرخانید و مشکلات شما دوچندان می‌شود. اگر استفاده از حسگرهای حرکتی جوی‌کان برای سیستم حرکتی و مبارزاتی فعال باشد، مشکلات ذکر شده تا حدی کمتر خود را نشان می‌دهند، اما اگر به این سنسورها عادت نداشته باشید، بیش‌ازپیش سردرگم می‌شوید.

جدا از مشکلات ذکر شده، طراحی سیاه‌چال‌های بازی و معماها بسیار خوب است. نه آن‌چنان سخت است تا کاربران تازه‌وارد هم خسته شوند و نه آن‌قدر راحت که بازیکن را به‌چالش نکشد. اکثر آن‌ها به‌واسطه‌ی مکانیسم‌هایی حل می‌شوند که در ابتدای محیط مورد نظر با آن‌ها روبه‌رو شده‌اید. ازاین‌رو دقت و استفاده مناسب از ویژگی‌هایی که در اختیارتان قرار داده شده، مهم‌ترین نکته در بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD به حساب می‌آید. همچنین طراحی باس‌های بازی هم منحصربه‌فرد بوده و هرکدام از آن‌ها ساختار مخصوص‌به خود را دارند. بدین صورت که شکست دادن باس‌ها بدین گونه نیست که صرفا از شمشیر خود کمک بگیرید، بلکه در قالب یک پازل، به‌نمایش گذاشته می‌شوند.

از نظر بصری، The Legend of Zelda: Skyward Sword HD بااینکه همان ساختار قدیم را دراختیار دارد، اما از نظر بافت‌ها و کیفیت نمایش آن‌ها، بهتر از قبل شده است. از حیث هنری The Legend of Zelda: Skyward Sword HD در جایگاه خوبی قرار دارد و شاهد طراحی‌های جذابی هستیم. همچنین تنوع محیط‌ها و دشمنان، سبب شده تا بازیکن با ورود به هر محیط، تجربه‌ای کاملا جدید را کسب کنند.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD فاقد افت فریم و مشکل فنی است. ازاین‌رو می‌توانید تجربه‌ای روان و بدون مشکل را چه در حال اتصال به داک و چه در حالت پرتابل کسب کنید. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، یک بازار هم برای بازیکنان طراحی شده تا بتوانند آیتم‌های خود را خریداری کرده یا ارتقا دهند و شرایط بهتری را در مبارزات برای خود فراهم کنند. البته ساختار بازار بازی بدین صورت است که حتما نیازی نیست که بازیکن شیوه بازی کردن خود را مطابق با خواسته بازی، شکل دهد. بلکه می‌توانند با شیوه مخصوص به خودشان بازی را تمام کنند.

موسیقی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD هم در سطح خوبی قرار دارد و شاهد موسیقی‌های آرامش‌بخش در نقاط مختلفی از بازی هستیم. همچنین طراحی میان‌پرده‌های بازی به‌گونه‌ای است که نوع تعامل کاراکترها فقط ازطریق نوشته انجام می‌شود و تقریبا همانند تمامی نسخه‌های این مجموعه صداگذاری خاصی برای کاراکترها درنظر گرفته نشده است.

در انتها، باتوجه به HD شدن بافت‌های The Legend of Zelda: Skyward Sword HD و سایر تغییرات اعمال شده، برچسب قیمت ۵۰ دلاری کمی زیاد است و باتوجه‌به مشکلات گیم‌پلی تاحدی برای کاربران تازه‌وارد اذیت کننده است. بااین‌حال اگر به جهان The Legend of Zelda: Breath of the Wild علاقه‌مند هستید و جدا از آن، می‌توانید مشکلات بخش حرکتی و مبارزاتی بازی را تحمل کنید، The Legend of Zelda: Skyward Sword HD می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شما باشد. محصولی که نینتندو برای خلق Breath of the Wild از آن الهام گرفته است و شروع کننده داستان جهان افسانه زلدا است.

منبع زومجی