Menu

بررسی بازی Animal Crossing: New Horizons

آیا دنبال آرامش و یک زندگی آسوده هستید؟ Animal Crossing: New Horizons دقیقا همان شبیه‌سازی است که سال‌ها انتظارش را می‌کشیدیم؛ دنیایی از سرگرمی‌های مختلف و مکانی آرام برای زندگی کردن.

شاید بسیاری از ما گیمر‌ها گمان کنیم که آی‌پی‌های مهم نینتندو به سری بازی‌ها ماریو، زلدا و سوپر اِسمش برادرز خلاصه می‌شوند، اما مجموعه‌های دیگری درکنار آثار معروف نینتندو همیشه درخشیدند و به کارشان ادامه داده‌اند. Animal Crossing یکی از همین مجموعه‌ها است که سالیان سال به‌عنوان یکی از مجموعه‌های اصلی نینتندو شناخته می‌شود؛ به‌طوری که تولد این مجموعه تقریبا به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد. با اینکه بازی انیمال کراسینگ شروع ناموفقی داشت و حتی به یکی از شکست‌های تجاری نینتندو تبدیل شد، اما حتی این امر هم باعث نشد تا نینتدو آی‌پی دوست‌داشتنی خود را کنار بگذارد. درواقع این موضوع باعث شد که بعد از این همه سال جدیدترین نسخه این مجموعه یعنی Animal Crossing: New Horizons بتواند به یکی از مهم‌ترین و حتی موفق‌ترین بازی‌های نینتندو تبدیل شود. ماریو با سبک پلتفرمر انقلابی و زلدا با ژانر ماجراجویی ماندگارش توانست ستون‌ ژانر‌های نینتندو را بنا کنند. از طرفی مسئولیت یدک کشیدن سبک شبیه‌ساز زندگی و اجتماعی به مجموعه انیمال کراسینگ سپرده شد. اما چه چیزی باعث شد که این بازی با آثار مشابه فرق کند و به یکی از مهم‌ترین بازی‌های ویدیو گیم تبدیل شود؟

جدیدترین نسخه از مجموعه انیمال کراسینگ با عرضه New Horizons رقم خورد و مجموعه بازی‌های نینتندو سوییچ را به یک گالری پروپیمان با آثار ارزشمند تبدیل کرد. یکی از ویژگی‌های مهمی که همیشه همراه این مجموعه بوده است و در نسخه جدید هم شاهد آن هستیم، مکانیزم «زمان واقعی» یا همان Real Time است. همان‌طور که از نام این مکانیزم پیداست، این ویژگی باعث می‌شود که بازی در زمان واقعی جریان داشته باشد. می‌پرسید چطور؟ شما در زندگی واقعی از خواب بیدار می‌شوید و سراغ بازی می‌روید. همه به شما صبح بخیر می‌گویند، همه مشغول کار کردن می‌شوند و این قضیه تا سالیان سال ادامه خواهد داشت، حتی وقتی چند روز یا چند ماه وارد بازی نشوید.

بازی انیمال کراسینگ باتوجه‌به زمان و منطقه کنسول‌تان تنظیم می‌شود و کاری می‌کند که گیم پلی بازی روی چرخه ۲۴ ساعته جریان داشته باشد. برخلاف بازی‌های هم‌سبک و مشابه، شما نمی‌توانید در بازی بخوابید و بازی را وادار کنید که روز بعد را شروع کند. درواقع باید منتظر بمانید تا روز بعد در بازی همانند واقعیت شروع شود. هر روز ساعت ۵:۰۰ بامداد شروع روز جدید رقم می‌خورد و وظایف آن روز به شما سپرده می‌شود. این سیستم به‌قدری با جزئیات کار شده است که اگر به بیرون از پنجره نگاه کنید و غروب واقعی را تماشا کنید در بازی هم می‌توانید غروب دل‌نشین و البته غمگین بازی را مشاهده کنید. البته سازندگان برای هر نوبت از روز، چه صبح و چه شب یا حتی بامداد محتویاتی قرار داده‌اند. برخی از پروانه‌ها تنها در صبح در بازی پدیدار می‌شوند، درحالی‌که برخی از آیتم‌ها فقط نیمه شب در بازی ظاهر می‌شوند. برای جلوگیری از لو رفتن آیتم‌ها و جزئیات زیبایی که سازندگان در هر زمان بازی گنجانده‌اند از اشاره به آن‌ها پرهیزم می‌کنیم.

موردی که شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید، بحث سرعت پیشرفت در بازی است. در همین راستا شاید گیم‌پلی بازی در ابتدا تا حدی کُند پیش برود؛ طوری که در روز پنجم یا ششم شاید کار خاصی به ذهنتان نرسد که برای پیشرفت در بازی انجام دهید. این احساس شاید برای بازیکنانی که برای اولین‌بار مجموعه بازی‌های انیمال کراسینگ را تجربه می‌کنند، به‌وجود آید، اما درواقع در همین روز‌های خلوت هم در گوشه کنار جزیره سرگرمی‌های مختلفی جای گرفته است. بازی جدید Animal Crossing در سبک و ساختار نسخه‌های قبلی این مجموعه ساخته شده است. صید ماهی، جمع‌آوری آیتم‌های کم‌یاب، شکار حشرات مختلف و آباد کردن جزیره تنها گوشه‌ای از سرگرمی‌های بازی است و بازیکنان می‌توانند ساعت‌ها خودشان را مشغول انجام دادن این فعالیت‌ها بکنند. آرامشی که در انجام دادن فعالیت‌های این بازی وجود دارد، به‌ غیر از استرسی که زنبور‌ها و عنکبوت‌ها در بازی ایجاد می‌کنند، می‌تواند شما را غرق خودش کند. سازندگان به ساختار اصلی بازی دست نزده‌اند و از طرفی محتویات و ویژگی‌های جدیدی نیز به بازی آورده‌اند که گیم‌پلی بازی را بیش‌ازپیش اعتیادآور کرده است؛ اعتیادی که شاید شما را از کار و زندگی بیندازد. پس مواظب باشید، چون شاید بازی با شما کاری کند که حتی ساعت خودتان را برای دیدن منظره زیبای نیمه شب بازی کوک کنید و تا طلوع خورشید به‌دنبال جمع‌کردن ستاره‌ها باشید.

بازیکنان در جایگاه یک کاراکتر-کودک مانند وارد بازی می‌شوند و پس از طراحی شخصیت و انتخاب جنسیت به یک جزیره دور افتاده سفر می‌کنند تا خانه جدیدی را برای خودشان دست و پا و جزیره را به‌همراه حیوانات دوست‌داشتنی آباد کنند. شخصیت‌های معروف این مجموعه همانند تام نوک در این نسخه حضور دارد و حتی از گذشته وظایف مهم‌تری دارد. البته نگران نباشید ایزابل هم پس چند روز به جمع شما ملحق می‌شود؛ شخصیتی که همه طرفداران، مجموعه انیمال کراسینگ را با حضور این سگ دوست‌داشتنی می‌شناسند.

پس از ورود شما به بازی با دستیارهای دوقلو تام نوک یعنی تیمی و تامی رو‌به‌رو می‌شویم. راکون‌های دوست‌داشتنی این بازی درواقع مقدمات زندگی در جزیره را برای ما تدارک می‌بینند؛ از طراحی کاراکتر گرفته تا انتخاب جزیره شما. چهار جزیره برای انتخاب در اختیار شما قرار داده می‌شود که بازی آن‌ها را به‌صورت شانسی در اختیار شما قرار می‌دهد. صحبت از جزیره شد بگذارید به اقدام عجیب نینتندو برای این بازی بپردازیم که البته پیش‌تر توضیحاتی در این‌باره ارایه داده بودند ؛ «هر نینتندو سوییچ، یک جزیره.» با اینکه سیاست‌های نینتندو در مورد کنسول نینتندو سوییچ کاملا واضح است اما این مسئله بسیاری از طرفداران پروپاقرص این مجموعه را ناامید کرده است. مشکل اینجا است که هر کاربر نینتندو سوییچ می‌تواند تنها یک جزیره یا دهکده روی کنسول خود داشته باشد. یعنی اگر فرد دیگری بخواهد با نینتندو سوییچ شما به تجربه «انیمال کراسینگ: نیو هورایزنز» بپردازد، می‌تواند صرفا وارد جزیره شما شود و خانه‌ای برای خودش دست و پا کند. با اینکه بازیکن دوم بسیاری از کارهای مهم و وظایف لذت‌بخش بازی را از دست می‌دهد، از طرفی شاید احساس کند که کار مهمی در جزیره انجام نمی‌دهد. نینتندو پیش‌تر در مورد این رویکرد گفته بود هدف آن‌ها این است که هر فرد در خانواده یک نینتندو سوییچ داشته باشد. باتوجه‌به این سیاست می‌توان گفت تصمیم آن‌ها در این رابطه منطقی است اما باز بااین‌حال یکی از نقاط ضعف بازی به شمار می‌رود و کاربر دوم نمی‌تواند با سوییچ شما بازی را از ابتدا آغاز کند و جزیره‌ی خودش را داشته باشد.

ایراد دیگری که همچنین در این راستا خودش را نشان می‌دهد عدم وجود سیستم ذخیره‌سازی ابری (کلاود) بازی است. درواقع شما نمی‌توانید فایل‌های سیو خود را به دستگاه دیگری انتقال دهید؛ ازاین‌رو اگر مشکلی برای دستگاه شما پیش آید یا کنسول خودتان را گم کنید، تمام پیشرفت‌های شما از بین خواهد رفت. البته نینتندو در این رابطه گفته بود پس از عرضه بازی به‌واسطه انتشار آپدیت‌ به این مشکل رسیدگی می‌کند تا امکان ذخیره و انتقال فایل‌های سیو برای بازیکنان فراهم شود. نینتندو براین باور است که بودن چنین سیستمی برای یک بازی‌ آنلاین می‌تواند مشکل ساز شود و حتی امکان تقلب کردن در بازی را بالا ببرد.

پس از اشاره به ویژگی‌های نه‌چندان خوب بازی به بحث شیرین حیوانات جزیره می‌رسیم. درحالی‌که شما تنها کاراکتر انسان‌ در جزیره هستید به جمع حیوانات بامزه ملحق می‌شوید؛ حیواناتی که وصف جذابیت آن‌ها واقعا کاری دشوار است. از صدای صحبت کردن حیوانات که یک سری صدای کارتونی است گرفته تا انیمیشن‌‌ آن‌ها کاری می‌کند که همان ابتدا عاشق آن‌ها شوید.

نینتندو در طراحی جزئیات انیمیشن‌ها و رفتار این حیوانات سنگ تمام گذاشته است و با شما کاری می‌کند که چند لحظه دست از بازی کردن بکشید و به همسایه‌تان در بازی نگاه کنید که به یک گلبرگ در هوا خیره شده است. دو حیوان بامزه در ابتدای بازی به‌همراه شما وارد جزیره می‌شوند و در طول زمان حیوانات دوست‌داشتنی بیشتری به جمع شما ملحق می‌شوند و با شما زندگی می‌کنند. اما دو کاراکتری که در ابتدا با شما همراه می‌شوند، همیشه جای ویژه‌ای در دل شما باز می‌کنند؛ همانند دوستان واقعی شما. از کنار آن‌ها رد می‌شوید، شما را صدا می‌کنند و یک گپ کوتاهی با شما می‌زنند و حتی به شما هدیه می‌دهند. حتی اچیومنتی در بازی قرار داده شده است که یک روز این حیوانات تبدیل به «دوست واقعی» شما می‌شوند. همه این موارد باعث می‌شود یک ارتباط عمیقی بین شما و حیوانات بازی ایجاد شود که واقعا دلنشین است. همسایه‌های شما کامل شانسی برای شما انتخاب می‌شوند و باعث می‌شود که کاربران دیگر همسایه‌های مختلفی داشته باشند؛ چرا که هر یک از این حیوانات از شخصیت‌های بامزه و منحصربه‌فردی برخوردار هستند؛ یکی ورزشکار، یکی خوشحال و یکی حتی عصبانی و همیشه مشغول غر زدن.

نوک فُن یکی دیگر از ویژگی‌های جدید است که تام نوک همان ابتدای بازی در اختیار شما قرار می‌دهد. همان‌طور که امروزه دستگاه‌های موبایل در زندگی ما بسیار تأثیرگذار هستند، از طرفی سازندگان این موضوع را در بازی نیز شبیه‌ساز کرده‌اند. در بازی بسیاری از کارهای شما با موبایل پیش می‌رود؛ انتقال دستور ساخت یک آیتم، حساب‌و‌کتاب و حتی در تماس بودن با کاراکترهای بازی. نوک مایل یکی از مکانیزم‌هایی است که در دستگاه موبایل شما دیده می‌شود. ساختار نوک‌مایل شباهت زیادی به سیستم اچیومنت بازی‌ها دارد. شما با انجام وظایف مختلف می‌توانید امتیازاتی موسوم به نوک‌مایلز دریافت کنید. به‌عنوان مثال روی دستگاه موبایل شما نشان داده شده است اگر تعداد پنج ماهی صید کنید، امتیازی به حساب شما انتقال داده می‌شود. بخش جداگانه‌ای نیز با نام نوک‌مایل پلاس در نوار بالای صفحه گوشی همراه‌تان می‌بینید که روزانه چندین وظایف مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد تا جریان بازی آرام نشود. حالا این نوک‌مایل‌ها به چه دردی می‌خورند؟ درواقع نوک‌مایل‌ها اعتبار جدیدی هستند که برای اولین‌بار راهی مجموعه انیمال کراسینگ شده‌اند. درکنار پول همیشگی بازی یعنی «زنگ‌ها» یا Bells شما می‌توانید با استفاده از نوک‌مایل نیز به خرید آیتم‌های مختلف بپردازید. دستگاهی همانند ATM با نام نوک‌استاپ در دفتر تام نوک قرار داده شده که با آن می‌توانید آیتم‌ها مهمی همانند بلیط برای سفر به جزایر دیگر خریداری کنید. البته این دستگاه کار‌های دیگری نیز انجام می‌دهد؛ قسط‌های خودتان را با آن پرداخت می‌کنید، اطلاعات مجسمه‌های‌ آمیبو را به کنسول انتقال می‌دهید و کاربردهای دیگر. نرم‌افزار‌های دیگری روی دستگاه موبایل شما وجود دارد که یکی از آن‌ها در عین سادگی حالت عکاسی است. با اینکه هیچ وقت طرفدار حالت‌ عکاسی در بازی‌ها نبودم ولی ثبت تصویر از گوشه کنار بازی انیمال کراسینگ به‌طرز عجیبی لذت‌بخش است؛ از عکاسی با همسایه مورد‌علاقه‌تان تا ثبت کردن لحظات خاطره‌انگیز که درواقع یکی از اچیومنت‌های نوک‌مایل به شمار می‌رود.

ویژگی‌های جدید بازی New Horizons به گوشی همراه و نوک‌مایل‌ها خلاصه نمی‌شود. سیستم «ساخت‌وساز» یکی دیگر از بخش‌های بسیار جالب و عمیق بازی است که به شما اجازه می‌دهد آیتم‌های مختلفی را در بازی بسازید؛ از ساخت بیل و چوب ماهیگیری تا دکوراسیون منزل و حتی دارو. البته برای ساخت این آیتم‌ها باید دستور تهیه آن را در اختیار داشته باشید. طرز تهیه آیتم‌ها در قالب یک سری کارت در بازی گنجانده شده است و درواقع یکی از لذت‌های بازی پیدا کردن همین کارت‌ها است؛ طوری‌که پس از یاد گرفتن طرز تهیه آیتم جدید سریع به میز کار خود می‌دوید تا ببینید برای ساخت آیتم جدید به چه چیز‌هایی نیاز دارید. بازی هر روز در گوشه کنار جزیره این کارت‌ها را پنهان کرده است؛ از بطری‌ای که درکنار ساحل پیدا می‌کنید گرفته تا میان شاخ و برگ درختان.

جزئیات بی‌شماری در دنیای این بازی گنجانده شده است که اگر بخواهیم به تک‌تک آن‌ها بپردازیم شاید بتوان از آن یک کتاب طولانی نوشت. سازندگان سعی کرده‌اند تا بازیکنان به هیچ وجه در بازی احساس خستگی نکنند یا قصد داشته باشند بازی را کنار بگذارند. اما چطور؟ وظایفی که در بازی به شما سپرده می‌شوند همگی با جزئیات دقیق طراحی شده‌اند و برای انجام برخی از آن‌ها باید حتی چند روز یا هفته وقت بگذارید. همین موضوع باعث می‌شود که پس از تکمیل یک کار طولانی حس رضایت غیرقابل وصفی به شما دست پیدا کند. در این راستا منابعی که در جزیره یا جزیره‌های دیگر قرار گرفته شده است کاملا بالانس شده هستند و شما نمی‌توانید با یک روش تکراری منابع زیادی جمع یا پول زیادی به‌دست بیاورید.

سیستم شخصی‌سازی بازی نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت بسیار چشم‌گیری داشته است. شما حالا حتی می‌توانید با موبایل همراه‌تان نقاشی کنید و آن را به‌عنوان یک لباس بپوشید یا حتی آن را تبدیل به پرچم کنید. یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که در بازی شما را سرگرم خودش می‌کند، طراحی دکوراسیون خانه است. حتی سیستمی برای جابه‌جایی وسایل خانه در بازی قرار دارد که با آن می‌توانید راحت وسایل خانه را جابه‌جا کنید تا موقعیت مناسبت و دلخواه خودتان را پیدا کنید. روند شخصی‌سازی فقط به خانه شما خلاصه نمی‌شود و باید این روش را برای ظاهر جزیره خودتان نیز پیاده کنید تا با زیبا کردن جزیره‌تان مهمان‌های بیشتری دعوت کنید. صحبت از دعوت کردن مهمان‌ها شد بگذارید به فرودگاه بازی اشاره کنیم. با فرودگاهی که در بازی قرار داده شده است می‌توانید به جزیره دوستان‌تون سفر کنید یا آن‌ها را به جزیره خود دعوت کنید و با همدیگر دیداری داشته باشید.

مکان‌های حیرت‌‌انگیز و زیبایی در بازی وجود دارد که شما را به فکر فرو می‌برد. یکی از فوق‌العاده‌ترین مکان‌های بازی موزه‌ای است که از قضا در ساخت آن مشارکت می‌کنید. جغد دانشمندی در همان روز‌های اول چادری برپا می‌کند و شما هم از طرفی به او کمک می‌کنید تا موزه جزیره را تأسیس کند. پس از اینکه موزه را تأسیس می‌کنید و وارد آن می‌شوید با یک محیط بسیار بزرگ مواجه می‌شوید. سالن بسیار بزرگ با اتاق‌های مختلف و چشم‌نواز، هنر نینتندو را به رخ می‌کشد. اکثر اتاق‌های موزه در ابتدای بازی خالی از موجودات و فسیل‌ها هستند و شما با شکار حشرات، صید ماهی و پیدا کردن فسیل‌ها می‌توانید گالری موزه را تکمیل کنید که البته شاید چندین ماه طول بکشد. موزه بازی به خودی خود می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم‌ کند. جالب است بدانید تمام آیتم‌هایی که در بازی از فسیل‌ها گرفته تا ماهی‌ها و حشرات توسط جغد دوست‌داشتنی ما بررسی می‌شود و در صورت تمایل توضیحات کوتاهی هم به شما در مورد هر آیتم ارزشمند داده می‌شود.

کمی هم در مورد دوربین بازی انیمال کراسینگ صحبت کنیم. دوربین بازی‌های انیمال کراسینگ همانند نسخه‌های قبلی با زاویه دید بالا به پایین است و از یک زاویه مشخص بازی را به شما نشان می‌دهد. زاویه دید بازی شاید بعضی وقت‌ها به شما اجازه ندهد که برخی از آیتم‌ها را ببینید. به‌عنوان مثال وقتی برای به‌دست آوردن چوب با تبرتان به درخت ضربه می‌زنید، چوب‌ها یا حتی میوه‌ها به پشت درخت‌ها میفتند و از دید شما خارج می‌شوند. البته در موقعیت‌های دیگری همچون وقتی در حال ساخت حفاظ و نرده هستید دوربین از حالت ثابت خودش خارج می‌شود و پشت ساختمان‌ها و درختان را به‌صورت کاملا دقیق به شما نشان می‌دهد.

Animal Crossing: New Horizons شما را به زندگی در یک جزیره و به‌دور از هر استرس و ناراحتی دعوت می‌کند. مکانیزم Real-Time باعث می‌شود بازی در زمان واقعی جریان داشته باشه و همین موضوع شما را وادار می‌کند که هر روز به جزیره خودتان سر بزنید و فعالیت‌های مربوط‌به آن روز را انجام دهید. حیوانات دوست‌داشتنی بازی به دوستان واقعی شما تبدیل می‌شوند و هر روز دل‌تان برای آن‌ها تنگ می‌شود. گیم‌پلی اعتیاد آور و دنیای شاد بازی به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای خرید نینتندو سوییچ باشد. بازی Animal Crossing: New Horizons روی کنسول نینتندو سوییچ بررسی شده است.

منبع زومجی