Menu

پاسخ بنیاد ملی بازی های رایانه ای به کارزار اعتراضی بازی سازان

بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در بیانیه‌ای به موارد مطرح شده در کارزار اعتراضی بازی‌سازان پاسخ داده است.

از مدتی پیش بازی‌سازان ایرانی با به راه انداختن کارزاری تحت عنوان «حمایت از صنعت بازی» به قوانین مختلف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعتراض کردند. حال بنابر جدیدترین اخبار، به‌ نقل از پیوست، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بیانیه‌ای به این کارزار اعتراضی و موارد مطرح شده در آن پاسخ داده است. مورد اول به قوانین رده‌بندی سنی بازی‌ها مربوط است. بنابر بیانیه بنیاد ملی بازی‌ها، قوانین رده‌بندی سنی مسئله‌ای جهانی است و در ایران نیز کارکرد دارد و قوانین رده‌بندی سنی ایران با نظر شورای فرهنگی عمومی کشور تنظیم شده‌اند. «آیین‌نامه نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» نتیجه جلسات ۶۶۵ و ۶۶۶ شورای فرهنگی عمومی کشور به‌تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۲ و ۱۳۹۵/۵/۵ است.

بنیاد ملی بازی‌ها اعلام کرده قوانین نظارتی بنیاد «سلیقه و تشخیص» این نهاد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. بلکه قوانین مذکور ۱۵ سال پیش، بدو تأسیس بنیاد ملی بازی‌ها توسط «شورای عالی فضای مجازی» تدوین شده‌ و در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته‌اند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده در نتیجه این قوانین «فصل الخطاب» محسوب می‌شوند.

در بیانیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آمده است که این بنیاد به‌منظور رده‌بندی سنی بازی‌ها میزبان شورای «رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیوئی» است و این شورا با حضور نمایندگان نهادهایی مانند «مرکز رسانه‌های دیجیتال، کانون پرورش فکری کودکان و سازمان تبلیغات اسلامی» تشکیل می‌شوند. به‌همین طریق در بیانیه بنیاد بازی‌ها آمده است بررسی و ارزیابی بازی‌ها به تشخیص این نهاد انجام نمی‌گیرد.

بنیاد ملی بازی‌ها همچنین در پاسخ به اعتراض بازی‌سازان مبنی بر فیلترینگ سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اعلام کرده این مسئولیت جزو شرح وظایف «کارگروه تشخیص مصادیق جرایم سایبری» است و بنیاد ملی بازی‌ها در این زمینه فعالیتی ندارد. در بیانیه این نهاد آمده بازی‌های موبایلی به محض تشکیل پرونده مشکلی برای عرضه در فروشگاه‌های دیجیتالی ندارند. کارشناسان بنیاد به‌دلیل اهمیت «صیانت از مخاطب و خانواده» موارد محتوایی بازی‌ها در زمینه‌هایی همچون «قمار، استعمال دخانیات، ادبیات توهین آمیز و غیره» را بررسی می‌کنند و در صورت صلاح‌دید، «دقت نظر» لازم را به عمل می‌آورند.

همچنین در راستای «رونق تولید و حمایت از صنعت بازی‌های دیجیتال» و اساسنامه بنیاد، مأموریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای «تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی-ایرانی ازطریق این صنعت» است. بنیاد ملی بازی‌‌ها همچنین ابراز امیدواری کرده «مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته صیانت از حقوق کاربران مطالبه همه دست اندرکاران رسانه و فعالان فرهنگی کشور باشد.» این نهاد دولتی همچنین اعلام کرده مرکز مشاوره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰ با شماره تلفن ۰۲۱۵۸۱۲۹ پاسخگوی مخاطبان است.