Menu

همکاری مایکروسافت با ارتش آمریکا در زمینه هدست ‌های هولولنز

مایکروسافت طی قراردادی نجومی، ۱۲۰ هزار عدد هدست برگرفته از تکنولوژی هولولنز را برای استفاده در ارتش آمریکا آماده خواهد کرد.

با گذشت چند سال از معرفی هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت با نام هولولنز (HoloLens)، این هدست‌ها یا بهتر است بگوییم عینک‌های هوشمند وارد بخش‌های مختلفی از صنعت و سرگرمی شده‌اند و دراین‌میان یکی از بخش‌هایی که استفاده از این هدست‌ها روزبه‌روز در آن بیشتر می‌شود، ارتش آمریکا است. و به‌تازگی مطلع شدیم که مایکروسافت به سراغ همکاری جدیدی با ارتش آمریکا رفته که پروسه‌ای ۱۰ ساله خواهد داشت.

طبق این قرارداد که ارزش آن ۲۱.۸۸ میلیارد دلار برآورد شده، مایکروسافت باید در طول ۱۰ سال آینده ۱۲۰ هزار عدد هدست در اختیار ارتش آمریکا قرار دهد؛ همکاری‌ای که در ادامه قرارداد قبلی آن‌ها است که در سال ۲۰۱۸ شکل گرفته بود و به سربازان امکان تست و تجربه هدست‌های Integrated Visual Augmentation System یا به اختصار IVAS را می‌داد؛ هدست‌های واقعیت افزوده پیشرفته‌ای که ترکیبی از قابلیت‌های دید در شب، دوربین گرمایی و تماشای تصویر پشت بدنه وسایل نقلیه‌ای مثل خودرو جنگی بردلی (یکی از وسایل نقلیه ارتش آمریکا) را به کاربر می‌دهند.

طبق بیانیه ارتش آمریکا: «این سیستم اجازه می‌دهد واقعیت افزوده و یادگیری ماشینی دست به‌دست یکدیگر داده و واقعیت ترکیبی را به طبیعی‌ترین شکل ممکن برای تمرین نیروهای متخصص در نبردهای نزدیک فراهم کنند، تا پیش از درگیر شدن در جنگ واقعی، موقعیت موردنظر را به‌صورت تمرینی بررسی کنند.» نمونه‌های قبلی این هدست با مشکلاتی مثل ضعف در حسگرها و ردیابی GPS همراه بودند که به تدریج در نمونه‌های جدید در حال برطرف شدن هستند.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ توانسته بود طی قراردادی ۴۷۹ میلیون دلاری، نمونه‌ای از هدست هولولنز خود را در اختیار ارتش آمریکا قرار دهد و البته این قضیه با انتقادات زیادی از طرف بعضی از کارمندان شرکت مواجه شده بود؛ به شکلی که حتی کار به انتشار بیانیه ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این زمینه رسید. بااین‌حال همکاری مایکروسافت با وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا ادامه پیدا کرده و گسترده‌تر هم شده است.

الکس کیپمن، طراح ارشد هولولنز هم با ابراز رضایت از این همکاری می‌گوید: «مایکروسافت در طول دو سال گذشته همکاری نزدیکی با ارتش آمریکا داشته و ما با کمک یکدیگر توانسته‌ایم به دستاوردهای زیادی در زمینه طراحی‌های جدید برای کمک به سربازان و ارائه محصولاتی برسیم که به سربازان تجهیزات و قابلیت‌های بیشتری برای موفقیت در مأموریت‌های خود می‌دهند.»

هرچند هولولنز از سال ۲۰۱۹ که دومین نسخه آن عرضه شد، تغییر سخت‌افزاری عظیمی پیدا نکرده ولی مایکروسافت همچنان در حال ارتقای بخش نرم‌افزاری این هدست است. از جمله بهره‌گیری از پلتفرم مایکروسافت مش (Microsoft Mesh) که به کاربران اجازه می‌دهد در فضایی ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی حضور پیدا کنند؛ پلتفرمی که می‌تواند به سرعت گرفتن افزایش همگانی از عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی کمک کند؛ محصولاتی از هولولنز گرفته تا گوگل گلس (Google Glass) و Snapchat Spectacles که آن‌طور که باید و شاید کاربران زیادی پیدا نکردند، ولی شاید اوضاع در آینده تغییر پیدا کند.

آینده‌ای که احتمالاً فاصله زیادی با آن نداریم، مخصوصاً وقتی در نظر بگیریم که حدود یک پنجم کارمندان فیسبوک این روزها در حال کار روی بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند، اپل هم با جدیت در این زمینه فعالیت می‌کند و سرپرست سابق بخش سخت‌افزار خود را مأمور نظارت روی این بخش‌ها کرده است، و شرکت‌هایی مثل سامسونگ، اسنپ و کوالکام نیز روی محصولات جدیدی در این رابطه کار می‌کنند.

منبع The Verge