Menu

بررسی بازی موبایل Call of Duty: Mobile

بازی موبایل Call of Duty: Mobile از آن دست بازی‌هایی است که توانسته حسابی بازیکنان را سرگرم خود کند و مدت‌ها پای دستگاه‌های موبایلی بنشاند. با بررسی این بازی همراه باشید.

شرکت اکتیویژن و نسخه جدیدی از بازی Call of Duty دوباره برگشته‌اند و اینبار شاهد حضور این مجموعه در پلتفرم‌های موبایلی هستیم. اکتیویژن پیش از این نیز با بازی موبایل Call of Duty: Heroes به این پلتفرم‌ها آمده بود، اما این بازی عملکرد ضعیف و دور از انتظاری داشت و از سوی بازیکنان نیز مورد استقبال قرار نگرفت. پس اکتیویژن این بازی را کنار گذاشت و با شرکت بزرگ Tencent Games برای ساخت یک بازی جدید از مجموعه کال آف دیوتی شروع به همکاری کرد. حاصل همکاری این دو شرکت منجر به ساخت و انتشار بازی موبایل Call of Duty: Mobile شد که مدتی است برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS منتشر شده است. این اثر در مدت کوتاه انتشار خود توانسته است رکورد پردانلودترین بازی موبایل را بزند و روی بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه دانلود شود. این بازی اثری در سبک اکشن و شوتر اول شخص است که بازیکنان به صورت آنلاین بخش‌های مختلفی را به صورت چندنفره تجربه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم نگاهی مفصل به این بازی اندروید و آیفون بیندازیم و ببینیم آیا بازی Call of Duty: Mobile توانسته است جزو بهترین بازی های اندروید چند وقت اخیر قرار بگیرد یا خیر؟

مهم‌ترین بخش یک بازی چندنفره آنلاین، بخش‌های مختلف قابل بازی و گیم‌پلی آن است که باید از تنوع بالایی برخوردار باشد تا بتواند بازیکنان را سرگرم خود کند. بازی آیفون Call of Duty: Mobile دارای بخش‌های مختلف قابل بازی است که توانسته رضایت بازیکن را جلب کند. در این بازی شاهد بخش‌های چندنفره Team Deathmatch ،Domination ،Search & Destroy و Frontline هستیم که جزو استانداردهای بازی‌های چندنفره محسوب می‌شوند. این بخش‌ها در نقشه‌های معروف و متنوع سری بازی‌های Call of Duty قابل بازی هستند که بازیکنان به صورت دو تیم پنج نفره یا به اصطلاح 5v5 با یکدیگر رقابت می‌کنند. نقشه‌های اثر از بازی‌های Modern Warfare و Black Ops به این بازی اضافه شده‌اند که شامل نقشه‌های معروف Hijacked و Crash می‌شوند. نقشه‌های بازی به خوبی برای ۱۰ بازیکن طراحی شده است و بازیکنان رقابت جذاب و مهیجی را با یکدیگر تجربه می‌کنند. بازیکنان در بخش Loadouts می‌توانند سلاح‌های خود را انتخاب کنند و بسته به سلیقه خود سلاح‌های مورد نظر خود را در یک بسته ذخیره کنند. در این میان، رویدادهای گوناگونی به صورت هفتگی در بازی برگزار می‌شود که بازیکن با انجام آنها جوایزی دریافت خواهد کرد. همچنین، بخش Multiplayer سرورهایی پر از بازیکن دارد و بازیکنان بدون مشکل وارد مراحل بازی می‌شوند. البته ناگفته نماند در طول بازی مشاهده شده به دلیل نبود بازیکن، روبات‌هایی جایگزین بازیکن شده و تیم‌ها تکمیل شده است، اما رفته رفته با افزایش بازیکنان حاضر در بازی تعداد روبات‌ها در این بخش کمتر شده است و بازیکنان واقعی بیشتری در بازی حضور دارند. به نظر من بودن روبات در بازی موبایل Call of Duty: Mobile اختلالی در تجربه بازیکن ایجاد نکرده است؛ به این دلیل که زمان انتظار بازیکن برای تکمیل شدن تیم‌ها کاسته می‌شود. از آن طرف سازندگان با استفاده از هوش مصنوعی، روبات‌هایی براساس سطح بازیکنان در مراحل بازی قرار می‌دهند و حتی آنها برای بازیکنان دردسر نیز درست می‌کنند.

بخش بتل رویال بازی موبایل Call of Duty: Mobile از سطح ۷ برای بازیکن باز می‌شود؛ این بخش ترکیبی از بازی موبایل Pubg Mobile و بخش Blackout بازی Call of Duty: Black Ops 4 است؛ به طوریکه بازیکن حالت‌های مختصر شده بخش Blackout مثل حضور زامبی‌ها در جزیره را با سیستم گیم‌پلی شبیه بازی Pubg Mobile تجربه می‌کند. زاویه دوربین در این بخش را می‌توان به دو صورت سوم شخص یا اول شخص قرار داد که هر دو حالت به خوبی اجرا می‌شوند. آیتم‌ها و فضای بازی به خوبی پیاده‌سازی شده است و بازیکنان می‌توانند تجربه قابل قبولی از این بخش داشته باشند. البته با مقایسه این بخش با پابجی، بخش بتل رویال بازی موبایل Call of Duty: Mobile دارای کمبودهایی است که به نظر در آینده این کمبودها برطرف خواهد شد. کم بودن تنوع سلاح‌ها و کنترل سخت ماشین از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. البته در این بخش نیز روبات‌ها حضور دارند و برخی اوقات تعدادشان از بازیکنان بیشتر است، اما طبق دلایلی که در بالا بیان کردم من اختلالی در روند بازی احساس نکردم. در کنار بخش‌های Multiplayer و Battle Royale بازی Call of Duty: Mobile، بخش سومی نیز در حال آماده‌سازی است. طبق اطلاعات منتشر شده، بخش Zombies به‌زودی به این بازی خواهد آمد و این بازی را کامل‌تر از نسخه فعلی خواهد کرد.

سیستم کنترلی بازی موبایل Call of Duty: Mobile بسیار کاربردی و روان اجرا می‌شود. این سیستم دارای دو حالت Simple و Advanced است؛ حالت Simple مکانیزم ساده‌ای دارد و زمانی که بازیکن نشانه را روی دشمن می‌گیرد، اسلحه به صورت خودکار به دشمن شلیک می‌کند. این حالت برای افراد تازه‌وارد کاربردی خواهد بود و آنها می‌توانند به سادگی با سیستم تیراندازی بازی آشنا شوند. اما حالت Advanced برای بازیکنان باتجربه و حرفه‌ای تعبیه شده است که می‌توان دکمه‌های بازی را شخصی‌سازی کرد. این حالت از تنوع بالایی برخوردار است و حتی بازیکنان چپ دست نیز می‌توانند سیستم کنترلی بازی را براساس سلیقه خود شخصی‌سازی کنند. لازم به ذکر است که سلاح‌ها و آیتم‌های شخصی‌سازی این اثر نیز متنوع است و سازندگان برخلاف دیگر توسعه‌دهندگان، اسلحه‌ و آیتم‌های مختلفی را در اختیار بازیکنان قرار داده‌اند؛ به طوریکه بازیکن با ارتقا هر سطح، اسلحه یا پوسته‌ای جدید برای اپراتورهای خود دریافت می‌کند. البته آیتم‌های ویژه‌ای نیز برای دارندگان سیزن پس وجود دارند، اما بازیکنان بدون سیزن پس هم می‌توانند با سلاح‌های خوبی بازی خود را انجام دهند. در مجموع بازی موبایل Call of Duty: Mobile توانسته است در بخش گیم‌پلی و حالت‌های قابل بازی درخشان عمل کند و تجربه‌ای نفس‌گیر و مهیج را برای بازیکنان به ارمغان آورد.

گرافیک بازی موبایل Call of Duty: Mobile به صورت سه‌بعدی و واقع‌گرایانه طراحی و اجرا شده است. محیط‌ها، سلاح‌ها و شخصیت‌های بازی به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده‌اند. انیمیشن‌ اپراتورها از تنوع خوبی برخوردار است، اما گاهی اوقات دیده شده است اپراتور پس از کشته شدن، ناپدید می‌شود. محیط نقشه‌های بازی پرجزئیات هستند و فیزیک اشیا و نورپردازی محیط به خوبی اجرا شده است. با اینکه صداهای انفجار و شلیک گلوله‌ها سعی شده است مطابق نمونه‌های واقعی باشد، اما بعضی مواقع صدای انفجار نارنجک شبیه به صدای ترکیدن ترقه‌ شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد صداها کمی مشکل دارند. لازم به ذکر است، موسیقی بازی حال و هوایی حماسی و پرانرژی دارد که تداعی کننده فضای مجموعه بازی‌های Call of Duty در پلتفرم‌های موبایلی است. در طول انجام بازی، باگ‌هایی دیده شده است که سازندگان می‌توانند با بروزرسانی‌هایی ایرادات فنی بازی را برطرف کنند. یکی از مهم‌ترین اشکالات بازی موبایل Call of Duty: Mobile، منوهای شلوغ و گیج‌کننده بازی است؛ زمانی که برای اولین بار وارد بازی می‌شویم، تعداد زیاد بخش‌ها و کوچک بودن دکمه‌های منو موجب می‌شود بازیکن مدتی برای پیدا کردن بخش‌های مورد نظر خود سردرگم شود. این مشکل به‌خصوص زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بازیکن به دنبال مراحل مختلف بخش Multiplayer بازی است تا آنها را برای انجام بازی انتخاب کند.

بازی Call of Duty: Mobile همانند دیگر بازی‌های این روزها دارای سیزن پس است که در این اثر با نام Premium Pass شناخته می‌شود. این اشتراک در دو مدل Premium Pass و Premium Pass Plus است که قیمت آنها به ترتیب ۱۰ و ۲۵ دلار است. با خریداری کردن سیزن پس، آيتم‌ها و سلاح‌های مختلفی به همراه اپراتورهای ویژه‌ای چون شخصیت محبوب Ghost را دریافت خواهید کرد. با وجود مزایای نسبتا خوب این دو اشتراک، اما هیچ اجباری در خریداری کردن آنها از طرف سازندگان ایجاد نشده است. برخلاف دیگر بازی‌های این روزها که به شدت وابسته به سیستم خرید درون برنامه‌ای هستند، بازی موبایل Call of Duty: Mobile آیتم‌های رایگان قابل قبولی دارد که بازیکن نداشتن سیزن پس در بازی را احساس نکند. با این حال، با خرید اشتراک پریمیوم، سرعت ارتقای سطح بازیکنان افزایش پیدا خواهد کرد.

بازی موبایل Call of Duty: Mobile اثری مهیج و جذاب است که در این مدت توانسته است عملکرد قابل قبولی داشته باشد. سازندگان باید وقت بیشتری در بخش بتل رویال بازی بگذارند و کمبود‌های آن را برطرف کنند. همچنین، انتشار بخش Zombies نیز می‌تواند هیجان تجربه این بازی را دوچندان کند و ای کاش سازندگان این بخش را از اول در این بازی قرار می‌دادند. امیدواریم شرکت اکتیویژن و تنسنت پشتیبانی خوبی از بازی داشته باشند و ایرادات فنی بازی را در بروزرسانی‌های آینده آن برطرف کنند. این بازی روی سیستم عامل اندروید بررسی شده است.

منبع: زومجی