Menu

چگونه از صدای حیوانات وحشی و اهلی برای بهبود کیفیت انیمیشن استفاده کنیم؟

با وجود زندگی شهر نشینی و اغلب دور بودن از طبیعت، در طی شب و روز همواره صدای مختلف حیوانات مانند افکت صدای سگ، گربه، پرنده ها و … را می شنویم. حتی ممکن است آنقدر برایمان عادی شده باشد که اصلا متوجه آن ها نباشیم. به همین خاطر است که استفاده از صدای طبیعی حیوانات در انیمیشن به جذابیت آن چندین برابر می افزاید و صحنه را طبیعی تر جلوه می دهد. نکته دیگر درباره اهمیت استفاده از صدای حیوانات در انیمشین، افراد نابینا می باشد که نمی توانند با صحنه، اجزاء و جلوه های بصری آن ارتباط بر قرار کنند. به همین خاطر با شنیدن صدای حیوانات، تصویر کامل تری از صحنه را مجسم کرده و درباره مکان و شرایطی که شخصیت های کارتونی در آن هستند اطلاعات کسب کنند. در این مقاله سعی داریم تا انواع صدا های مختلف در حیوانات را معرفی کرده و احساسی را که با شنیدن این صدا ها در شنونده ایجاد می شود شرح دهیم. علاوه بر آن، توضیح می دهیم که چقدر استفاده از صدای حیوانات اهلی مانند پارس سگ، پرنده و حیوانات مزرعه و همچنین صدای حیوانات وحشی مانند صدای گرگ و سایر حیوانات جنگل در انیمیشن اهمیت داشته و می تواند در دمیدن روح تازه به انیمیشن موثر واقع شود.

افرادی که کار صدا گذاری و دوبله انیمیشن ها را انجام می دهند، گاهی اوقات خودشان صدای حیوانات را شبیه سازی کرده و از آن به عنوان صدای حیوانات درون انیمیشن استفاده می کنند. اما واقعیت این است، جدا از کسانی که استعداد ذاتی در تولید صداهای طبیعی حیوانات دارند، شبیه سازی صدای حیوانات توسط انسان ها هرگز به صورت طبیعی و اصیل جلوه نکرده و بسیاری از شنوندگان به راحتی متوجه این تفاوت خواهند شد. به عنوان مثال هیچ کس نمی تواند صدای پارس سگ هنگامی که احساس خطر می کند، زوزه گرک هنگامی که قصد ایجاد حس وحشت در دشمن خود را دارد و همچنین صدای دسته پرنده هایی که در آسمان در حال پرواز هستند تولید کند.

صدای حیوانات مزرعه

کارتون های بسیاری با موضوع زندگی حیوانات اهلی که در مزرعه نگهداری می شوند، ساخته شده اند. علاوه بر گفتگوی حیوانات که به زبان انسان ها صحبت می کنند، استفاده از صدا های اصلی خود حیوانات مانند صدای اسب، خروس، گاو، گوسفند، اردک و … برای ایجاد حس بودن در کنار حیوانات مزرعه ضروری می باشد. به عنوان مثال، صحنه ای که در آن گله گوسفندان در حال چریدن و یا رفتن به دشت و صحرا هستند، شنیدن صدای گوسفندان و زنگوله های آویخته به گردن آن ها، حس بودن در آن صحنه را ملموس تر و طبیعی تر می نماید.

صدای پارس سگ

سگ ها یکی از جذابترین و محبوب ترین عناصر کارتونی برای کودکان به شمار می آیند. صدای پارس آن ها هنگام بازی با کودکان و صاحبان خود، صحبت با آن ها، دادن هشدار و … بر گیرایی صحنه افزوده و بیننده را به هیجان در می آورد. علاوه بر آن صدای پارس سگ در هنگام شب می تواند جلوه ای زیبا از زمان شب و بودن در خارج از خانه را به بیننده القا کند. به علاوه سگ ها در هنگام احساس خطر و برخورد با افرادی غیر از صاحب خود، با شدت بیشتری پارس کرده و شنونده را کاملا متوجه وضعیت خطری و بحرانی آن لحظه می کنند.

صدای حیوانات جنگل

جنگل علاوه بر انبوه درختان، مملو از صدا های مختلف حیوانات گوناگون می باشد. در واقع انواع بی شماری از اصوات که در جنگل شنیده می شوند، ذات اصلی جنگل را می سازند. از صدای پیچیدن باد در لا به لای شاخه های درختان گرفته تا حیواناتی که در شب زوزه می کشند. این صدا ها می تواند انواعی از حس ها را مانند آرامش، ترس، هیجان و … در بیننده و شنونده ایجاد کنند. صدای فس فس مار، غرش شیر، بازی میمون ها بر روی درخت، هو هوی جغد و دیگر حیوانات وحشی، از جمله صدا هایی رایج در جنگل می باشند که شنونده به محض شنیدن آن ها، حس بودن در جنگل را تجربه می کند.

صدای گرگ

مشابه با مطلبی که درباره صدای سگ گفته شد، صدای گرگ نیز می تواند القا کننده حس شب و طبیعت باشد. اما برعکس سگ، به خاطر ذات وحشی و رام نشدنی گرگ، معمولا از صدای آن به منظور ایجاد رعب، وحشت و حس خطر در شنونده استفاده می شود. در انیمیشن های حیوانی گرگ ها معمولا نقش منفی را دارند. به همین جهت زوزه طبیعی آن ها، در نمایش این شخصیت و ذات منفی بسیار موثر است.

صدای پرنده

صدای پرندگان انواع مختلفی دارد که به منظور القای احساسات مختلف در شنونده به کار برده می شوند. به عنوان مثال از صدای عقاب و شاهین که معمولا در اوج آسمان در حال پرواز هستند، برای نشان دادن یک قله ی مرتفع و تاکید بر ارتفاع بالای آن استفاده می شود. شنیدن صدای جغد که در فرهنگ ایرانی نماد شومی و بد یمنی می باشد، در جنگل و هنگام شب، معمولا در صحنه های ترسناک و هیجان انگیز، نقش القا کننده رعب و وحشت را دارد. همان طور که می دانید، صدای خروس مژده دهنده آمدن صبح و بیدار شدن است. به همین دلیل وجود صدای خروس در کارتون ها، به افرادی که توانایی دیدن صحنه ها را ندارند کمک می کند تا زمانی از روز را که وقایع در آن اتفاق می‌افتد متوجه شوند.
ساند اسنپ به عنوان اولین و بزرگ ترین مرجع دانلود صدا، در تلاش است تا دسترسی راحت تر به انواع مختلفی از اصوات را که به آسانی از سایر وب سایت های خارجی قابل تهیه نمی باشند، برای هم وطنانمان مهیا کند. در کنار این خدمات، تیم ساند اسنپ با به کار گرفتن گویندگان در سراسر کشور، فرصت شغلی مناسبی را برای کسانی که به کار کردن در این حوزه علاقه مند هستند، فراهم می سازد. کافی است تا به وب سایت ما مراجعه کرده و علاوه بر بهره مندی از خدمات صوتی، اطلاعات لازم را جهت استخدام به عنوان گوینده در ساند اسنپ به دست آورید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و پلی مگ هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. 5 / 5 ( 3 امتیاز )

The post چگونه از صدای حیوانات وحشی و اهلی برای بهبود کیفیت انیمیشن استفاده کنیم؟ appeared first on پلی مگ: تازه های سینما و بازی.